Miksi introvertit ovat usein ylimielisiä?
Varsinkin nyt koronan aikaan moni introvertti on ollut hyvin ylimielinen, koska pystyvät olemaan enemmän kotona yksin ja ovat ylpeilleet tällä hyvin ylimielisesti ja pitävät itseään parempana kuin muut ihmiset.
Kommentit (63)
Ne jotka ei ymmärrä introvertteja kuvittelee, että introvertit luulee itsestään jotain. Esim. jos en vastaa tai kiinnostu keskustelemaan yhden tekevistä aiheista niin ajatellaan, että onpa töykeä, kun taas introvertti suojelee omaa energiaansa säästämällä sitä oikeasti kiinnostaviin keskusteluihin. Ihmiset myös kuvittelee, että kun en puhu mitään, olen jotenkin tyhmä tai sosiaalisesti lahjaton, mutta kas tässä teille vinkki; se tarkoittaa vain sitä että juuri sinun seurasi ei kiinnosta.
N29
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei ymmärrä introvertteja kuvittelee, että introvertit luulee itsestään jotain. Esim. jos en vastaa tai kiinnostu keskustelemaan yhden tekevistä aiheista niin ajatellaan, että onpa töykeä, kun taas introvertti suojelee omaa energiaansa säästämällä sitä oikeasti kiinnostaviin keskusteluihin. Ihmiset myös kuvittelee, että kun en puhu mitään, olen jotenkin tyhmä tai sosiaalisesti lahjaton, mutta kas tässä teille vinkki; se tarkoittaa vain sitä että juuri sinun seurasi ei kiinnosta.
N29
Eli olet huononäytöksinen ja epäkohtelias mutta kuvittelet että jos kutsut itseäsi introvertiksi niin se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N29
Eli olet huononäytöksinen ja epäkohtelias mutta kuvittelet että jos kutsut itseäsi introvertiksi niin se on ok.
Selitä toki miksi hiljaisuus on epäkohteliasta ja huonoa käytöstä? Itse koen asian päinvastoin. Jos ei ole mitään kiinnostavaa keskusteltavaa niin voisi hyvin olla hiljaa. Ne kellä ei ole mitään asiaa huutaa aina suuna päänä.
N29
Ihan ymmärrettävä vastareaktio, jos on pienestä pitäen joutunut kuulemaan toisten epäilyjä, että kehityksessä tai mielenterveydessä on jotain vikaa, kun on niin "epäsosiaalinen".
Me introvertit tiedämme ovat vahvuudet ja heikkoudet. Se on totta, että korona aikana pärjäämme paremmin, kun paljon kontakteja tarvitsevat extrot. Olen itse aika empaattinen ja myös paljon muita ajatteleva. Jos et voi helpottaa toisen elämää, niin älä ainakaan vaikeuta sitä 🙂
Luulin että introventit ovat hiljaisia.
Onko joku ihminen yksistään introvertti, ei minusta. Raskasta ja viihdyn silti kotona. Mitä pahaa siinä on. Ei mitään.
Introverttinä voin tuohon vastata. Toisin kun luullaan, emme ole ihmiskammoisia. Me emme vain tykkää puhua ellei meillä ole mitään laadukasta sanottavaa. Pidän sitä hyveenä.
Kuunneltuani koko elämän ihmisten "small talkia" eli täysin yhdentekevää ja aivotonta p@sk@njauhamista olen alkanut pitämään suurinta osaa teistä idiootteina.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta introvertit nyt vaan on parempia kuin laumasielut. Onko ylimielisyyttä tunnustaa tosiasiat?
Laumasieluisuudella ei ole mitään tekemistä ekstroversion kanssa T. ambivertti joka tulisi hulluksi sekä keskellä väkijoukkoja että yksin himassa kyyhöttäessä ilman rakasta kumppania.
Ylimielisyys on katsojan silmässä.
Mitä ylimielisyyttä siinä on, jos nauttii kotioloista korona-aikaan. Olen ihan onnessani, kun voin tehdä etätöitä eikä tarvitse sopia mitään menoja.
Introvertit kuvittelee turhan usein olevansa keskimääräistä älykkäämpiä ja liian moni kuvittelee itsensä huippuälykkääksi. Toki heissä niitä löytyykin. Mutta moni vaan jää sosiaalisen kanssakäymisen puutteidensa takia haastamatta kunnolla älylliseen mittelöön ja harhat omasta ylivertaisuudesta saa kukkia vapaasti siellä omassa kuplassa.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Teitä nyt vaan ärsyttää, kun välillä pitääkin elää kuten me halutaan.
Milloin ja missä pitää elää introverttien haluamalla tavalla?
Esim meillä töissä. Vain luvan kanssa saa mennä työpaikalle ja silloinkin vain yksi kerrallaan. Ekstroverteille harmillista, kun joutuu istumaan kahvihuoneessa ihan yksin.
Täällä riitelee typerykset - aivan sama onko ekstro vai intro. Molemmista löytyy trolleja jauhajia.
Koen olevani introvertti, mutta kyllä tämä korona-aika on ollut todella puuduttavaa. Ei introverttius tarkoita sitä, ettei haluaisi lainkaan viettää aikaa muiden ihmisten kanssa.
Eivät ole ylimielisiä läheskään aina. Maailma on ekstroverttien, hiljaisia kehotetaan puhumaan enemmän ja vakavia (varsinkin vakavia naisia) komennetaan hymyilemään: tällainen maailma on väsyttävää sisäänpäin kääntyneille ihmisille. Tulee mieleen sanonta, tyhjät tynnyrit kolisevat eniten. Miksi pitää olla aina äänessä, jos sieltä suusta tulee välillä tyhjänpäiväistä höpönlöpöä ja sammakoita? Suurin osa ekstroverteistä (kuten myös introverteistä ja niistä ihmisistä, jotka ovat jotain siltä väliltä) on kuitenkin ihan mukavia. Itse olen ambivertti.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tällaisen kanssa jutteleminen on äärimmäisen rasittavaa, kun juttu menee aina siihen omaan ylivertaisuuteen tai omista asioista valittamiseen. Ei juuri muiden asiat kiinnosta.
Määritit juuri ekstrovertin. Se, että suunapäänä höliset ja valitat omia asioitasi ei tarkoita sitä, että muut ovat asioistasi oikeasti kiinnostuneita, vaikka niin ekstrovertti kuvittelee.
Voi että mua kyrsii tämä intro-ekstro-vastakkainasettelu ja toisten haukkuminen.
Se, saako energiaa paremmin yksinolosta vai muiden seurasta ei tee kenestäkään tietynlaista ihmistä. Yksilöitä me ihmiset ollaan, eikä mistään samasta puusta tehtyjä kopioita.
Monesti olen kuullut introverttinä olevani ylimielinen ja kaikkea muutakin väärää tulkintaa. Tämä on sitten oikeuttanut esimerkiksi kiusaamisen.
Tämä on itseään ruokkiva kierre. Olen tavanomaista herkempi havaitsemaan "kiusaajatyyppejä" , sekä negatiivista suhtautumista itseeni/muihin ja pyrin silloin pitämään välit neutraaleina. Todellakin halveksin kiusaamista käytöksenä, enkä jaksa niin välittää sitä harrastavista.
Pidän itseäni siinä mielessä parempana, etten tähän käytökseen alennu. Olen keskivertoa älykkäämpi, joskaan en huomattavasti. Välinpitämättömyys on myös merkki itsensä suojaamisesta ja henkisestä väsymyksestä.
Voi olla syytä. Mutta itse en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi tällaisessa tilanteessa. No kerran kaverille ylpeilin kun tuli otettua liikaa viiniä.