Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö päiväkoti-ikäisellä lapsella olla kaikkia ulkovaatteita 2 vaatekertaa?

21.11.2020 |

Nykyään, kun eletään tätä korona-aikaa, eikä päiväkotiin saa vanhemmat mennä sisälle ollenkaan. Olen joutunut ainakin kymmeniä kertoja sanomaan hoitajille, että pakkaavat sitten perjantaina viikonlopun tullen lapsen KAIKKI ulkovaatteet mukaan. Muuten eivät pakkaa mitään. Eikö pitäisi olla itsestäänselvää, että esimerkiksi nyt voi tarvita kumppareita sekä talvikenkiä, kun on niin vaihteleva keli. Aloin sitten miettimään, että onko se joku normi, että kaikilla lapsilla on esimerkiksi kahdet kurikset, kaksi sadetakkia, kahdet kumpparit, kaksi toppatakkia, kaksi välikausitakkia jnejne Että päiväkodin työntekijät olettavat, ettei niitä tarvitse viikonloppuisin pakata. Eilen taas soitin päiväkotiin, kun lähdin töistä, että pakkaavat lapselle kaikki ulkovaatteet mukaan, mutta silti eivät pakanneet talvikenkiä, jonka huomasin vasta kotona. Ei se suuri menetys ole, pärjäämme kyllä kumisaapas-villasukkayhdistelmällä kyllä. Muutenhan toki olen pakannut ja pakkaisin kaiken mukaan, mutta päiväkotiin ei pääse sisälle tällä hetkellä. Jäin vaan miettimään, että miten muilla? Onko teillä lapsellenne kaikkia ulkovaatteita kahdet kappaleet?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolmet ja seuraavan koon alelöydöt odottamassa. Eipä tullut tilannetta että lapselle ei olisi kuivaa ja puhdasta laittaa päälle. Kurikset ja toiset kumisaaappaat asuivat päikyssä, en vienyt kotiin kuin kesälomalla.

Vierailija
42/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen päiväkodissa on oletuksena, että kumpparihyllyssä ja sadevaaterekissä on lasten kamppeet aina paikalla. Jos kamat tulevat sadepäivän iltana kotiin, ne tuodaan seuraavana päivänä takaisin seuraavaa sadepäivää varten, vaikka kyseinen päivä itsessään olisi sateeton.

Näin ollen meillä on sadekamat kotikäyttöön erikseen. Useimpia muitakin ulkovaatteita on kertynyt varakappaleita, jos kirpparilta halvalla hyvän löytää. Helpompi niin. En jaksaisi tuollaista kamojenroudausrumbaa! 

Nimenomaan siinähän ei ole mitään roudausrumbaa, jos ne vaatteet on siellä päiväkodissa. Perjantaina vaan ottaa ne kaikki mukaan. Jos tarvii vaikka pestä tai on vaihteleva sää. Mun lapsella ei ole edes reppua, kun vaan näön vuoks ku muillaki on. Se on aina tyhjä. En tiiä, mitä ne muut siellä lasten repuissa roudaa joka päivä tarhaan ja takas, mutta me ei roudata. Paitsi maanantaina kamppeet sinne ja perjantaina (toivottavasti) takasin. Mikä kohta on hankalaa ymmärtää?

Tämä on nyt selvästi makuasia ja määrittelykysymys, ei tartte loukkaantua. Ymmärrät varmaan, että tuossa on kuitenkin enemmän roudausrumbaa kuin siinä, että asioita on sekä kotona että päiväkodissa, jolloin tarttee kuljettaa edestakaisin lähinnä lastaan + ne vaatteet, mitkä sattuvat sinä päivänä tulemaan lapsen mukana kotiin? Ja mä ymmärrän kun sanot, ettei se tuossa ole SULLE silti liikaa roudausrumbaa.

Mun lapsi kuljettaa repussaan kotiin askarteluja ja piirrustuksia. Joskus myös vaatekappaleita, jos on vaikka mennyt maitoa paidalle ja joutunut vaihtamaan päivän aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen päiväkodissa on oletuksena, että kumpparihyllyssä ja sadevaaterekissä on lasten kamppeet aina paikalla. Jos kamat tulevat sadepäivän iltana kotiin, ne tuodaan seuraavana päivänä takaisin seuraavaa sadepäivää varten, vaikka kyseinen päivä itsessään olisi sateeton.

Näin ollen meillä on sadekamat kotikäyttöön erikseen. Useimpia muitakin ulkovaatteita on kertynyt varakappaleita, jos kirpparilta halvalla hyvän löytää. Helpompi niin. En jaksaisi tuollaista kamojenroudausrumbaa! 

Nimenomaan siinähän ei ole mitään roudausrumbaa, jos ne vaatteet on siellä päiväkodissa. Perjantaina vaan ottaa ne kaikki mukaan. Jos tarvii vaikka pestä tai on vaihteleva sää. Mun lapsella ei ole edes reppua, kun vaan näön vuoks ku muillaki on. Se on aina tyhjä. En tiiä, mitä ne muut siellä lasten repuissa roudaa joka päivä tarhaan ja takas, mutta me ei roudata. Paitsi maanantaina kamppeet sinne ja perjantaina (toivottavasti) takasin. Mikä kohta on hankalaa ymmärtää?

Tämä on nyt selvästi makuasia ja määrittelykysymys, ei tartte loukkaantua. Ymmärrät varmaan, että tuossa on kuitenkin enemmän roudausrumbaa kuin siinä, että asioita on sekä kotona että päiväkodissa, jolloin tarttee kuljettaa edestakaisin lähinnä lastaan + ne vaatteet, mitkä sattuvat sinä päivänä tulemaan lapsen mukana kotiin? Ja mä ymmärrän kun sanot, ettei se tuossa ole SULLE silti liikaa roudausrumbaa.

Mun lapsi kuljettaa repussaan kotiin askarteluja ja piirrustuksia. Joskus myös vaatekappaleita, jos on vaikka mennyt maitoa paidalle ja joutunut vaihtamaan päivän aikana. 

(Tarkennan yllä olevaa. Tarkoitin: "sattuvat sinä päivänä tulemaan lapsen PÄÄLLÄ kotiin".

Ja siis repussa ei tietääkseni ole tarkoituskaan kuljettaa mitään edestakaisin, vaan se tuodaan aamulla tyhjänä päikkyyn sitä varten, jos on kotiin lähetettäviä askarteluja tai piirrustuksia tai vaikka se maitoinen paita. Plus kuumilla ilmoilla siellä kulkee lapsen juomapullo.)

Vierailija
44/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette käy ulkona ollenkaan arkena? Jos lapsi tulee haalareissa ja tavallisissa kengissä kotiin, niin ulos ei voi mennä kotona, jos vettä sataa, koska kumpparit ja kurikset päiväkodissa?

Meillä lapsi on hoidossa yhdeksän tuntia aikavälillä 6-18 ja ulkoilee aina siellä aamupäivällä sekä iltapäivällä. Olen itsekin töissä päiväkodissa, ja aamuvuoroa lukuunottamatta ulkoilen aamupvä 1-2h ja iltapäivällä 1-3h. Ei ole kovaa kaipuuta ulos enää arki-iltana. Tosin jos mies on iltavuorossa, niin lähdetään lapsen kanssa suoraan päiväkodin jälkeen koiran kanssa lenkille ja siitä tulee vielä +1h ulkoilua. Ei ole tarvetta yhtään enempään.

Vierailija
45/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kolmet ja seuraavan koon alelöydöt odottamassa. Eipä tullut tilannetta että lapselle ei olisi kuivaa ja puhdasta laittaa päälle. Kurikset ja toiset kumisaaappaat asuivat päikyssä, en vienyt kotiin kuin kesälomalla.

Ei meilläkään ole tullut sellaista tilannetta, ettei ois kuivaa tai puhdasta yhdellä vaatekerralla. Jos kastuu, niin päiväkodissa on se kuivurikaappi, missä aika nopeesti ne vaatteet kuivuu. Jos taas on hakiessa märät ni nekin saa saunassa kuivatettua seuraavaksi päiväksi. Muutaman kerran on pitänyt ihan pestäkin keskellä viikkoa ja sillonkin ehtii kuivua yön yli. Mutta näiden vastausten perusteella, niin kai mun sitten täytyy käydä hakemassa jostakin toinen ulkovaatekerta, jos se on ylivoimasta perjantaina pakata kaikki ulkokamppeet pussiin. On vaan melko kalliita nuo lasten talvikengät enkä haluaisi semmosia käytettyinä ostaa.

Vierailija
46/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaan melko kalliita nuo lasten talvikengät enkä haluaisi semmosia käytettyinä ostaa.

Liputin yllä tuplavaatekertojen puolesta, mutta itse asiassa mekin ollaan pärjätty yksillä kengillä. (Paitsi että kakkoskumisaappaat on aina päiväkodissa, koska mun lapsen päiväkoti tosiaan toivoo sitä.) 

Yhdistelmä varsinaiset talvisaappaat + lämpökumpparit + kumisaappaat on aika hyvä. Jos päiväkodille jää joko Kuomat tai lämpökumpparit, joko viikonlopun voi ulkoilla toisilla TAI tarvittaessa voi pistää villasukat kumisaappaisiin.

Vierailija
47/47 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meillä tuplakappaleita. Ihan älytön idea.

Meillä taas on kaikilla kolmella lapsella tuplana kaikki ulkovaatteet, myös kumpparit. Pipoja, lapasia, hanskoja, kaulureita myös on useampia.

Esim meidän viisivuotiaalla on talvihaalari, sekä takki+housut - yhdistelmä. Sen lisäksi vielä on yksi siisti takki ja siistit kengät (nämä yleensä aina käytettynä). Ikinä ei ole kaduttanut tällainen vaatemäärä, sillä liikumme perheenä paljon.