Kuinka paljon teidän lukiolaiset tekee kouluhommia vapaa-ajalla? Meidän teini hukkuu läksyihin.
Tuntuu, että lukion ekaluokkalainen tyttäreni ei muuta teekään kuin opiskelee. Kun tulee kotiin treenien jälkeen kahdeksan maissa illalla, aloittaa heti tekemään läksyjä ja paahtaa niitä pahimmillaan vielä yhdeltätoista, kun käyn itse nukkumaan. Viikonloputkin menee opiskeluun, lukee kappaleita "että sitten ei ole niin pahaa lukupainetta juuri ennen koeviikkoa" ja tekee muistiinpanoja, valmistuu seuraavaan viikkoon sekä tekee kaikkia projekteja, esitelmiä ynnä muita asioita, joita ei ehdi arki-iltoina tekemään.
Tytär on aina ollut tavoitteellinen oppilas, peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo oli lähempänä kymmentä kuin yhdeksää ja haluaa selkeästi pitää saman tason nytkin (ensimmäisestä jaksosta pelkkiä kymppejä). Äitinä vaan huolettaa ihan hirveästi. En kyllä ihmettele yhtään, että nuoret uupuu, kun työmäärä on tällainen. Onko ihan normaalia, että kaikki vapaa-aikakin menee kouluun jo tässä iässä?
Kommentit (61)
Tämä on pitkälti sen Todistusvalintauudistuksen ansiota. Lukion suorittaminen on muuttunut aika lailla viimeisen kolmen vuoden aikana, koska yo-kirjoitusten painoarvo on niin suuri tietylle aloille. Samasta syystä valinnaisten vieraiden kielten lukeminen on vähentynyt huomattavasti.
Lähetä äitinä vaan terveisiä Sanni G-Laasoselle, joka uudistuksen ajoi läpi.
Aloittaa läksyt kahdeksan jälkeen illalla ja kokee että _kaikki_ vapaa-aika menee läksyihin? Mitä tapahtuu klo 15/16 - 20?
Ehkä vähemmän harrastuksia? Oma tytär myös lukion ekalla ja vähensi harrastuksia niin että on enää vain 2 x 1 h viikossa. Viikonloppuna ei opiskele, paitsi jos ma on koe.
Se on oma valinta, tekeekö. Jotkut vetää vasemmalla kädellä niitä kymppejä, jotkut vitosia. Kaikkea siltä väliltä löytyy.
Oman kohdalla tuntuu, ettei tee lainkaan läksyjä. On myös lukiossa ekaa vuotta. Olisi kyllä syytä, koska koulumenestys ei ole kummoista. Vähän oli kiikun kaakun, kannattiko lukioon edes mennä. Ekasta kurssista sai arvosanoja kutosen ja kasin välistä. Toisaalta peruskoulussa numerot oli ihan samoja ja onpa kiristämisen varaa, jos alkaa mennä vielä huonommin. Olen oikeastaan aika tyytyväinen, että numerot on lähteneet samalla tasolla kuin peruskoulussa mentiin. Matikka on se heikkous. Peruskoulukutosella pelkäsin hylättyä ekasta kurssista, mutta sai reippaan kutosen. Nyt toinen matikan kurssi näyttäisi menevän sinne kutoseen myös. Matikkaa ei tule kirjoittamaan. Kielet on parempia, kasia. Reaaliaineet 6-8 riippuen aineesta. Äidinkielessä on aika hyvä, voi saada ysinkin.
En jaksa potkia. Hän itse hoitaa koulunsa. Pääasia, että ei ota turhaa stressiä. Lukio on vaan lukio. Pääasia, että harrastaa ja on kavereiden kanssa. Itse nautin lukioajasta aikanaan ilman stressiä. Läksyjä en tehnyt juurikaan, kokeisiin luin edellisenä iltana tunnin. Ero oli tyttäreeni, että minulla oli kaikki ysiä ja kymppiä, ylioppilastodistuksessa laudatureja kasa ja pari eximiaa. Vaikka yo-todistusta painotetaan yhä enemmän jatko-opintoihin valinnassa, niin kyllä se paikka varmaan löytyy heikommallakin yo-todistuksella. Tärkeintä on tosiaan, että ei ahdistu tai ala pää brakata. Sitä on liikaa teinitytöillä nykyään.
Onhan meidän lukiolaiselle kyllä enemmän läksyjä kuin peruskoulussa mutta on kyllä vapaa-aikaakin. Minulla pisti tuossa ap:n kirjoituksissa silmään että nuori on kotona vasta kahdeksan maissa eli tietty menee läksyjen teko iltaan jos on vasta noin myöhään kotona. Onko joka ilta pakko olla joku harrastus? Voisiko nuori käydä opolla tai kuraattorilla juttelemassa jos hyviin arvosanoihin pitää tehdä enemmän töitä kuin keskiverto opiskelijalla. Onko lukutekniikassa ongelmia? Opetteleeko vain ulkoa eikä oikeasti sisäistä asiaa? Kyllähän siihen menee aikaa jos ei oikeasti ymmärrä ja sitten vai lukee niin paljon että osaa ulkoa kuitenkaan asiaa ymmärtämättä. Meilläkin nuori saa vain kiitettäviä arvosanoja mutta ei kyllä mene viikonloput pelkästään opiskeluun. Tunneilla kun kuuntelee ja tekee normaalisti läksyt ja muistaa aina lukea lukuläksyt niin pärjää oikein hyvin eikä se koeviikkokaan tunnu liian raskaalta.
Perfektionismi ei ole hyvästä.
Todistusvalinta koskettaa kuitenkin vain rajallista määrää aineita. Useimmille aloille ei esim. psykan, filosofian tai mantsan numerolla ole mitään väliä. Eli nyt pitää oppia vähän priorisointia mihin keskittyy täysillä ja mihin riittää vähän vähempikin.
Pätee myös treeneihin. Jos ei aidosti ole mahdollisuuksia kilpauraan, kuten suurimmalla osalla ei ole, ei nuoruutta kannata tuhlata tuollaisessa oravanpyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa läksyt kahdeksan jälkeen illalla ja kokee että _kaikki_ vapaa-aika menee läksyihin? Mitä tapahtuu klo 15/16 - 20?
Pääsee koulusta neljältä, menee siitä suoraan bussilla treeneihin (matka puoli tuntia), pääsee treeneistä seitsemän jälkeen ja taas puoli tuntia kotiin.
On kyllä miettinyt treenien lopettamista. Ei vaan ole muuten kovin aktiivinen liikkuja, ja ihan oman terveytensä takia olisi myös hyvä, että joku liikuntaharrastus olisi... Sääli, jos koulu torpedoi tällä tavalla myös nuorten fyysisen kunnon.
- AP
Korkeakoulivalintoihin ei lukiotodistuksen numerot vaikuta lainkaan. Miksi pingottaisi aineissa, joita ei kirjoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa läksyt kahdeksan jälkeen illalla ja kokee että _kaikki_ vapaa-aika menee läksyihin? Mitä tapahtuu klo 15/16 - 20?
Pääsee koulusta neljältä, menee siitä suoraan bussilla treeneihin (matka puoli tuntia), pääsee treeneistä seitsemän jälkeen ja taas puoli tuntia kotiin.
On kyllä miettinyt treenien lopettamista. Ei vaan ole muuten kovin aktiivinen liikkuja, ja ihan oman terveytensä takia olisi myös hyvä, että joku liikuntaharrastus olisi... Sääli, jos koulu torpedoi tällä tavalla myös nuorten fyysisen kunnon.
- AP
Ei se koulu mitään fyysistä kuntoa torpedoi. Vaikka lapsesi jättäisi tuon harrastuksen pois niin ei se koulu silti kiellä harrastamasta vapaa-ajalla muuta liikuntaa jonka voi tehdä lähempänä kotia ja johon menee silloin vähemmän aikaa. Nyt on kyllä äidillä aikamoinen marttyyriasenne. Elämä on valintoja, jos lapsi haluaa pitää harrastuksen niin sitten pitää valita, että joka kurssista ei tule välttämättä kymppiä ja niistä aineista joita ei aio kirjoittaa voi ihan hyvin tulla vaikka 8.
Meillä tyttö ei harrasta kodin ulkopuolella eikä vaadi itseltään liikoja. Suhtautuu silti opiskeluun ja kirjoituksiin riittävän vakavasti. Vapaa-aikaa on paljon. Ekalla luokalla oli alkuun melko stressaantunut ja koki lukion työlääksi ja vaikeaksikin, mutta nyt on tottunut lukion tahtiin ja tyyliin. Ehkä voisit rauhoitella tyttöäsi, että vähempikin riittää. Ja jospa harjoitusmääriäkin voisi vähentää. Ettei ihan uuvahda♥️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa läksyt kahdeksan jälkeen illalla ja kokee että _kaikki_ vapaa-aika menee läksyihin? Mitä tapahtuu klo 15/16 - 20?
Pääsee koulusta neljältä, menee siitä suoraan bussilla treeneihin (matka puoli tuntia), pääsee treeneistä seitsemän jälkeen ja taas puoli tuntia kotiin.
On kyllä miettinyt treenien lopettamista. Ei vaan ole muuten kovin aktiivinen liikkuja, ja ihan oman terveytensä takia olisi myös hyvä, että joku liikuntaharrastus olisi... Sääli, jos koulu torpedoi tällä tavalla myös nuorten fyysisen kunnon.
- AP
Yksikään nuori ei tarvitse joka päivä monen tunnin treenejä fyysisen kunnon ylläpitämiseen. Siihen riittää 1-2 kertaa viikossa ja lisäksi vaikka ihan vaan puolen tunnin kävelylenkkejä jos siltä tuntuu - vaikka yhdessä vanhempien kanssa, ei varmasti tee pahaa vanhemmillekaan.
Koulu ei "torpedoi" nuorten fyysistä kuntoa. Se antaa nuorelle mahdollisuuden hankkia koulutus ja ammatti ja päästä töihin.
60 prosentilla vapaa-ajasta harrastaa ja loput ajasta läksyjä...ei ihme että uuvuttaa. Minulla on teinipoika jonka ka oli melkein ysi, nyt ekalla lukiossa. Suurin osa läksyistä hoituu hyppytunneilla ja ehkä 1 tunti max kotona. Arviointiviikolla toki illat (ja yksi viikonloppu) meni kokeisiin valmistautuessa. Poika ei ole uupunut ja käy kuntosalilla ym. Pelkkää oleiluvapaata on paljon ja sekin on tärkeää ettei koko ajan suorita. Entä jos vähentää harrastamista? Miten hyppytunnit käyttää vai onko rohmuttu kaikki mahdolliset kurssit ja koko viikko täynnä? Se kyllä selittäisi uupumisen ja isot läksymäärät. Eihän niitä kaikkia kursseja tarvitse käydä, 75 riitttää lukiosta valmistumiseen.
Poika aloitti lukion tänä syksynä. Ei opiskele kotona muuta kuin aivan pakolliset tehtävät, jotka kotitehtäväksi on annettu. Ei koskaan lue kokeisiin. Kuuntelee tunnilla aktiivisesti ja selvästi omaksuu oppimansa, on siis vaan siunattu ilmiömäisellä muistilla ja hyvällä oppimiskyvyllä.
Peruskoulun päättötodistus oli 9,4, nyt jännityksellä odotimme, vieläkö lukiossa pärjää tällä mentaliteetilla, mutta ekasta jaksosta numerot olivat välillä 7-10, että näköjään ainakin vielä.
Vanhempainillassa useat vanhemmat tuskailivat tuota samaa kuin sinä ap, että kyllä monissa perheissä selvästi saman asian kanssa painitaan.
Muistelen, että itse aikoinani tein jakson aikana tehtävät pois alta mahdollisimman nopeasti, mutta kyllä siihenkin saattoi kulua silti parikin tuntia illasta. Varsinaisen lukemisen kokeita varten taisin aloittaa viikkoa tai paria ennen koetta, ja viikonloppuisin saatoin jotakin tehtäviä tehdä tai lukea seuraavan viikon sanakoneisiin jos niitä oli tulossa. Keskiarvo taisi olla hieman yli 9 lukiosta päästyä.
Tästä on toki aikaa jo vuosia ja voin kuvitella, että jos nykyinen korkeakouluhakusysteemi olisi ollut silloin, en varmasti olisi muuta tehnytkään kuin opiskellut kaiken mahdollisen ajan ja palanut loppuun jo paljon ennen kirjoituksia.
Jep! Sitten 30 vuotiaana ollaan aivan burnoutissa ja pitkillä sairauslomilla. Mä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitää olla näin vaativa!
Vierailija kirjoitti:
Jep! Sitten 30 vuotiaana ollaan aivan burnoutissa ja pitkillä sairauslomilla. Mä en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitää olla näin vaativa!
Eihän se yhteiskunta ole vaativa, vaan ihmiset itse asettavat mahdottomia vaatimuksia. Lukioikäisenä pitää vain tehdä valintoja, joko harrastusmäärää karsitaan tai sitten otetaan vähemmän kursseja ja käydään lukio neljässä vuodessa. Ei se tahti helpotu jatko-opinnoissa, moni käy vielä siihen päälle töissä. Ihmisen on opittava rajansa, kaikkea ei voi suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa läksyt kahdeksan jälkeen illalla ja kokee että _kaikki_ vapaa-aika menee läksyihin? Mitä tapahtuu klo 15/16 - 20?
Pääsee koulusta neljältä, menee siitä suoraan bussilla treeneihin (matka puoli tuntia), pääsee treeneistä seitsemän jälkeen ja taas puoli tuntia kotiin.
On kyllä miettinyt treenien lopettamista. Ei vaan ole muuten kovin aktiivinen liikkuja, ja ihan oman terveytensä takia olisi myös hyvä, että joku liikuntaharrastus olisi... Sääli, jos koulu torpedoi tällä tavalla myös nuorten fyysisen kunnon.
- AP
Eikö se lapsi voi kulkea koulumatkoja kävellen tai pyöräillen, sillä lailla saisi pidettyä yllä kuntoa. Sitten 1-2 kertaa viikossa jotain jumppaharrastusta siihen päälle, jos tuntee lisätarvetta.
Oma perfektionistilapseni ymmärsi ykkösluokan jälkeen että harrastusmääriä on pienennettävä. Meillä oli sama rytmi koko ykkösen mutta onneksi lapsi tajusi että kohta voimat loppuu. Harrastuskerrat väheni yhteen viikossa, siihen mieluisimpaan ja javot, jäi aikaa kavereille ja lepäämiseen ja koulustressi väheni. Monien kouluprojektienkin teko helpottui kun pääsi koulun jälkeen tekemään niitä kimpassa kurssikavereiden kanssa ja eikä aina joutunut sanomaan että ”emmää voi ko treenit”.
Mutta voit uskoa kuinka moni mamma tuli voivottelemaan että ”kyllä meidän XXX vetää koulussa kymppejä ja harrastaa kilpatanssia viis kertaa viikossa ja tekee vapaaehtoistyötä seurakunnassa ja käy vielä mäkkärissä tienaamassa meikkirahaa, että on se kun teidän XXX ei jaksa...” no, se naapurin lapsi on nyt piiiiiiitkällä sairaslomalla uupumuksen takia ja toinen sairaalassa pakkosyötettävänä.
Eli puhu tyttösi kanssa vakavasti, listatkaa mikä on tärkeää. Yhdessä mietitte mihin aikaa kannattaa panostaa ja mihin ei. Ja nuorella kuuluu olla myös ei-ohjelmoitua aikaa! Ja nuori tarvitsee näihin päätöksiin aikuisen tukea vaikka päätökset tekeekin itse.
Vierailija kirjoitti:
Poika aloitti lukion tänä syksynä. Ei opiskele kotona muuta kuin aivan pakolliset tehtävät, jotka kotitehtäväksi on annettu. Ei koskaan lue kokeisiin. Kuuntelee tunnilla aktiivisesti ja selvästi omaksuu oppimansa, on siis vaan siunattu ilmiömäisellä muistilla ja hyvällä oppimiskyvyllä.
Peruskoulun päättötodistus oli 9,4, nyt jännityksellä odotimme, vieläkö lukiossa pärjää tällä mentaliteetilla, mutta ekasta jaksosta numerot olivat välillä 7-10, että näköjään ainakin vielä.
Vanhempainillassa useat vanhemmat tuskailivat tuota samaa kuin sinä ap, että kyllä monissa perheissä selvästi saman asian kanssa painitaan.
Lukiossa hyvän muistin merkitys vähenee, kun mitataan ymmärtämistä ja soveltamistaitoa. Yo-kokeissa ei tule pärjäämään tuolla meiningillä, kannattaa puuttua ajoissa.
Sama ongelma, läksyjä tehdään vasta klo 23 vaikka olen yrittänyt iskostaa päähän, että lukio vaatii enemmän työtä ja on aloitettava ajoissa.
Teilläkin tuntuu olevan sama, että koulusta melkein heti harkkoihin. Eli ei koulu tässä ole ongelma vaan ne harrastukset, jotka vievät liikaa aikaa. Koeviikoilla älysi sentään jättää treenejä väliin tarvittaessa.