Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v yöimetys

Vierailija
24.03.2014 |

Elikkä meillä on muutamaa viikkoa vaille 1 v poika joka syö öisin 1-2 kertaa: Yleensä nukahtaa omaan sänkyyn 19-20 aikaan ja nukkuu ensimmäisen pätkän 6-10h ja herätessä selvästi nälkänen ja sitten yleensä syö jopa molemmat tissit tyhjäksi, jolloin jää yleensä viereen nukkumaan. Sitten vielä aamulla n. 5-7 aikaa syö uudestaan ja nukutaan sitten noin kahdeksaan.

Minulle itselle ei ole ongelma tuo yöimetys, mutta tietysti mielummin nukuttaisiin yöt heräämättä. Meillä on myös 1v neuvola pian ja mietin että tuleeko siitä sanomista siellä vai olisiko vain parempi olla mainitsematta asiasta. Öisin olen aina aivan unenpöpperössä vaikka olenki päättänyt että tassuttelen uneen niin ei siitä mitään tule kun olen niin selkärangaton, sitäpaitsi itkukin on nälkäitkua ja vaikka saisinkin nukahtamaan uudestaan niin herää n.30 min uudestaan..

Eli kysymyksenki onkin että onko kenelläkään vauva lopettanut itse yösyönnin itsestään ilma unikoulua tai itkettämistä.

Äitini kertoi että lopetin itse 1v3kk yösyönnin.. onko kellään muulla vastaavaa kokemusta?

Ei tarvitse sitten tulla kertoo että hampaille huonoksi ja blaablaa kun tutkimuksissa on todettu että hammasbakteerit ei pysty käyttää äidinmaidon laktoosia hyväksi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yöimetin esikoista melkein 2- vuotiaaksi. Lopetin koska en tullut raskaaksi, heti yöimetyksen loputtua tulin raskaaksi. Kokonaisuudessaan imetys kesti 2 v ja 3 kk.

Minulle yöimetys ei ollut ongelma, en toki sitä mainostanut kenellekkään. Mitä se muille kuuluu. Itkettää ei tarvinnut, panin vain sellaisen paidan päälle josta tissiä ei saanut esiin. Ja kasasin tyynyjä meidän väliin. Parina ensimmäisenä yönä taisin tarjota vettä, mutta se ei kelvannut. Helposti meni.

Jälkeenpäin mietin kyllä että olisihan sen voinut aikaisemminkin lopettaa, mutta hyvin meni näinkin.

Ja tämä saa alapeukkua niiiin paljo. Tiedän.

Vierailija
2/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä sinä mikä teille sopii. Jos yöimetys on mielestäsi ok, jatka sitä. Jos ei, niin pyri lopettamaan. Hienoja pätkiä lapsesi joka tapauksessa nukkuu. Meillä lapset söi n. klo 6 reilusti yli 1-vuoiaaksi ja nukkuivat sen ansiosta pitkään aamulla. Neuvolassa yöimetystä kehotetaan lopettamaan ehkä hampaisen tai äidin väsymyksen takia, mutta ei se ole mikään käsky. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä sinä mikä teille sopii. Jos yöimetys on mielestäsi ok, jatka sitä. Jos ei, niin pyri lopettamaan. Hienoja pätkiä lapsesi joka tapauksessa nukkuu. Meillä lapset söi n. klo 6 reilusti yli 1-vuoiaaksi ja nukkuivat sen ansiosta pitkään aamulla. Neuvolassa yöimetystä kehotetaan lopettamaan ehkä hampaisen tai äidin väsymyksen takia, mutta ei se ole mikään käsky. 

Vierailija
4/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä hyvä idea kasata tyynyt väliin ja veden tarjoaminen, täytyy kokeilla :)

ap

Vierailija
5/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi alkoi nukkua yönsä heti paremmin kun yösyötöt lopetettiin. Meillä kyllä loppuajasta heräily oli jatkuvaa ja käytti rintaa tuttina. 

Jos sinusta tuntuu, että jaksat tuon hyvin, etkä ikinä kaipaa itsellesi 21-9 unia (jotka ovat mahdollisia jos ei herätä syömään) niin sittenpä jatkat. :) Kyllä mun mielestä voi neuvolassa sanoa ja jos jotain "valituksia" tulee niin antaa mennä suoraan toisesta korvasta ulos. :)

Vierailija
6/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käskivät lopettaa yöimetyksen mutta en kuunnellut, lapsi lopetti itse joskus reilun vuoden ikäisenä - tosin ei ennen sitäkään kyllä heräillyt kuin toisinaan ja lykkäsin aina tissin suuhun. Muun imetyksen lopetin siten että laitoin sellaisen paidan päälle mistä ei saa kaivettua tissejä mitenkään esille :D

Vierailija
7/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi syö iltapalaksi? Meillä kunnon satsi täysjyväpuuroa on ainoa mikä pitää nälän aamuun asti. Leipää neiti ei syö, vaan käytännössä murustaa sen pöydälle. Jos menet tarjoamaan iltapalaksi esim. riisi- tai mannapuuroa tai jugurttia, karjalanpiirakoita tms. niin niissä ei ole riittävästi kuitua pitämään nälkää ja sitten herätään aamuyöllä nälkäisinä. Neiti nyt 2,5v, mutta samat sävelet ollut n. 10kk ikäisestä alkaen.

Vierailija
8/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poju kyllä syö hyvin iltapalaa, joko kaurapuuroa tai neljänviljan puuro ihan kunnon lautalellisen plus sitten marjoja ja hedelmiä sormiruokana ja ennen nukkumaan menoa vielä tissiä päälle ja päivälläkin syö hyvällä ruokahalulla.

Ärsyttää vähän kun tulee puheeksi niin kakki on ihmetelly kauhuissaan että etkai sä vielä imetä yöllä??!?!? ja viimeksi neuvola täti (8kk) motkotti asiasta ja happohyökkäyksestä..

Mieskin on valitellut että koska me jo siiretään omaan huoneeseen ja koska pidän uniokulua (hänellä on aikaset herätykset ja työ) Lomallaan mies sitten yritti tasuttella poikaa uneen mutta siitähän seurasi itku ja yötkin paheni tulevina öinä että heräili sitten n.4-5 kertaa eikä halunnut enään nukahtaa. Mä en jotenki yhtään kestä itkua yöllä ja se on vain helpompi tyrkkää tisu suuhun ja kaikki jatkaa uniaan :D

Kun niin mielellään odotan sitä aikaa että yhtäkkiä herätään aamulla ja huomataan että poju ei ollutkaan herännyt yösyönnille, onkohan tuo mahdollista ilman kikkailua?

ap

Vierailija
9/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika teitä yölutkuttamisen mestareita. Eiköhän sen vuotiaan lapsen pitäisi alkaa nukkumaan öisin ja juomaan maitonsa jostain muualta kuin tissistä.

Vierailija
10/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 12:24"]

Voi hyvänen aika teitä yölutkuttamisen mestareita. Eiköhän sen vuotiaan lapsen pitäisi alkaa nukkumaan öisin ja juomaan maitonsa jostain muualta kuin tissistä.

[/quote]

Eikö oma imetys onnistunut, vai miksi noin katkera vastaus?

Vierailija
11/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yöheräily ole jo yli 1 vuotiasta rasittavaa ja kuormittavaa.. tosin jos nukkuu jo 10h ilman maitoa niin mikset vaan pistä maitobaaria kiinni.. mies tassuttaa ja max. viikon nukutte huonosti ja sit uni paranee :)

Vierailija
12/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin yöimettää esikoista niin kauan kun imetin ylipäätään, eli 3 vuotta ja muutaman kuukauden päälle. Nyt puolitoistavuotias kuopus hörppää myös kerran yöaikaan. Ei ole mun unia haitannut, kun nukkuneet vieressä. Sanomista tullut vain hammaslääkäriltä, mutta en ole kummemmin asiaa mainostanutkaan. Tai ainakaan kuunnellut :D Mun kanta on, että se mikä tuntuu meistä luonnolliselta, normaalilta ja toimivalta on meille oikein.

Vierailija
13/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista touhua kuin meillä :) Meidän tyttö täyttää ensi viikolla vuoden ja herää vähintään kahdesti yössä syömään rintaa. Nyt kun hampaita on puhjennut lisää, niin entistä hanakammin on tississä kiinni. Itse tosin uskon, ettei enää nälkäänsä rintaa kaipaa, vaan ennemminkin taitaa olla lohduke tai tapa.

Kohta on varmaan pakko vieroittaa rinnasta kun kesäksi palaan töihin ja myös yövuorot kuuluu työnkuvaan.

Vierailija
14/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla etten ole ainut friikki yölutkuttamisen mestari... :DD

ehkäpä tuo helpottaa kun kelloja käänetään eteenpäin ja eka herääminen on vasta sitten noin 4-6 aikaan niin ehkä siitä on sitten helpompi hivutaa sitten myöhemmäksi heräämistä...

Ehkäpä mä itse luon itselleni täällä ongelmaa päänsisällä pohtimalla tätä, jos minua ei haittaa tuo imettäminen ni eipä se muille kuulu. Vaikka olikin kiva kuulla etten ole ainut :)

ap

Vierailija
15/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on "jo" 1v. niin aika aikaisin menee yöunille?! Ei ihme että on yöllä nälkä.

Meillä tuohon aikaa 19-20 on vasta iltapalan aika ja sitten iltapesut ja iltasatu.

Lopuksi vielä iltavelli, hampipesut ja iltapisut (potta) ja nukkumaan n. 21-22.

Aamulla herätys 08-09.

Jos teillä mentäisiin nukkumaan vähän myöhemmin ja iltapalakin olisi myöhemmin niin ehkä ainakin se eka yösyönti jäisi luontevasti pois.

Vierailija
16/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 on minusta kyllä liian myöhänen nukkumaanmenoaika, täytyyhän äidin ja isänkin saada kahdenkeskeistä aikaa.

Sitäpaitsi tälläviikollahan siiretään kelloa joten nukkumaanmeno on 20-21 eli turha sitä rutiineja on muutamaan nyt.

Vierailija
17/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun lapsi nukkuu täydet yöt niin ei se 21- 22 niin myöhäinen aika ole koska me vanhemmat menemme nukkumaan n. 24.

Minä saan kuitenkin nukkua joka aamu siis 08-09 ja mies on vähäunista sorttia joka jaksaa hyvin nousta 07.

Vierailija
18/22 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi söi 1-vuotiaana kerran yöllä, en muista enää, söikö aamulla. Just tuossa iässä oli sellainen tosi rasittava vaihe, että lapsi söi tissiä yöllä pitkään. Se alkoi jo häiritä mua ja mietin, että pitäisikö lopettaa yöimetys, mutta kun juttelin parin tutun kanssa, päätin, että katsotaan, mitä tapahtuu. Vaihe meni ohi parissa kuukaudessa ja lapsi lopetti yötissin syömisen kokonaan. 

Vierailija
19/22 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toka söi 1v4kk asti yöllä. Sitten lopetti ihan itse. Yks ilta ei tissi kelvannut ja siitä nukkui yöt myöskin. Ja hampaat on hyvät. Ja on esikoisellakin. Kolmas on 10 kk ja syö öisin. Hoikka on, vaikka syö paljon päivälläkin ruokaa, puuroa jne. Liikkuu vaan todella paljon.

Vierailija
20/22 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi 1 vuosi 4 kk syö edelleen öisin, mutta se on vähentynyt viime aikoina. Nukun sen vieressä ja aamulla kun herään se toisinaan nukkuu mun mahan päällä tissi suussa, mistä olen päätellyt sen syövän öisin. Se on ruvennut näin omatoimiseksi ihan parin kuukauden sisään, joten mun ei tarvitse enää heräillä suotta. Ensimmäisen viikon näin unia maanvyöryistä ja romahtavista hissikuiluista, mutta sitten totuin nukkumaan osan yöstä kasassa.

Olen samaa mieltä kuin monet ennenkin: Tehkää niin kuin teille on parhaaksi. Et ole kenellekään tilivelvollinen yösyötöistäsi. Lapselle siitä ei ole mitään haittaa. Jos haluat jatkaa, jatka. Jos haluat lopettaa, lopeta. Ei siihen tarvitse mitään syytä keksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi