Windows XP päivitys päättyy
Kommentit (17)
Vanhojen koneiden päivitys ei onnistu.
Ei, vaan kyseinen käyttis on todella vanha ja monet uudet ohjelmat eivät enää tue sitä.
jos en tee mitään, voinko silti käyttää konettani? Kannattaako vanhat tiedostot tallentaa vaikka joihinkin pilvipalveluihin?
kiitos jos autatte tyhmää.
Mistä tiiän mikä windows mulla on?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:06"]
jos en tee mitään, voinko silti käyttää konettani? Kannattaako vanhat tiedostot tallentaa vaikka joihinkin pilvipalveluihin?
kiitos jos autatte tyhmää.
[/quote]
Ei se koneesi lakkaa toimimasta vaikka tuki sille loppuukin. Tuen loppuminen käytännössä tarkoittaa sitä, että et tule enää samaan mitään korjauksia tai tietoturvapäivityksiä käyttöjärjestelmääsi tai uusia versioita käyttämistäsi ohjelmista tai päivityksiä niihin. Eli altistat koneesi pikkuhiljaa hyökkäyksille ja haittaohjelmille kun hakkerit ja viruskirjoittajat löytävät uusia tietoturva-aukkoja, joihin ei siis enää tulekaan paikkauksia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:08"]
[/quote]
Milloin olet ostanut koneesi? Veikkaan että sulla on Windows 7 tai 8
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 08:08"]
[/quote]
Milloin olet ostanut koneesi? Veikkaan että sulla on Windows 7 tai 8
[/quote]
Näkeehän sen koneen käynnistyessä jos muuten ei tiedä tai osaa katsoa :O
In EnglishTilaa uutiskirjeTilaa MB
ETUSIVU
AJANKOHTAISET
TUOTEARVIOT
HINTASEURANTA
OPPAAT
LEHTI
MUUT
Huvi & Hyöty 2013
WEBMAIL
MBinternet
1
+4
Windows XP:n suurin tietoturvariski löytyy yllättävästä paikasta
Julkaistu 14.3.2014 14:00 Timo Tamminen
Kun Microsoft lopettaa huhtikuussa Windows XP:n tukemisen, avaa se ovet verkkorikollisille. Mutta suurin uhka ei kohdistu itse käyttöjärjestelmään.
Microsoft tekee kaikkensa hätistääkseen ihmiset pois Windows XP:n parista. Yhtiö on jopa julkaissut päivityksen, joka tasaisin väliajoin nalkuttaa päivittämisen tarpeellisuudesta.
Tuen päätyttyä XP on alttiina verkkorikollisten iskuille. Jopa siinä määrin, että rikolliset tekevät yhteistyötä kartoittaessaan Windows XP:n aukkoja.
Yllättäen suurin tietoturvariski ei kuitenkaan kohdistu itse käyttöjärjestelmään, vaan Microsoftin Internet Explorer -selaimeen.
"Käyttäjien kannattaa hylätä Internet Explorer kokonaan, mikäli he aikovat pysytellä Windows XP:ssä", US-CERT varoittaa.
Useat selainvalmistajat ovat luvanneet jatkaa selaintensa tukemista myös Windows XP:ssä.
Näistä tunnetuimmat ovat Google ja Mozilla. Firefoxin tuen kestoa ei toistaiseksi ole määritelty, mutta Google on luvannut tukea Chrome-selaintaan ainakin ensi vuoden huhtikuulle saakka.
Windows XP:n markkinaosuus on edelleen uskomattomat 29 prosenttia Windows-tietokoneista. Tämä tarkoittaa väistämättä myös sitä, että Microsoftin varoitukset ovat kaikuneet kuuroille korville
Yllättäen suurin tietoturvariski ei kuitenkaan kohdistu itse käyttöjärjestelmään, vaan Microsoftin Internet Explorer -selaimeen.
"Käyttäjien kannattaa hylätä Internet Explorer kokonaan, mikäli he aikovat pysytellä Windows XP:ssä", US-CERT varoittaa.
Useat selainvalmistajat ovat luvanneet jatkaa selaintensa tukemista myös Windows XP:ssä.
Näistä tunnetuimmat ovat Google ja Mozilla. Firefoxin tuen kestoa ei toistaiseksi ole määritelty, mutta Google on luvannut tukea Chrome-selaintaan ainakin ensi vuoden huhtikuulle saakka.
Chromen luulisi olevan turvallisin selain XP:llä, koska siinä on sisäänrakennettu hiekkalaatikkotekniikka ja automaattiset päivitykset.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:07"]
[/quote]
Minulla on Windows 8.1, ja lopetin IE11:n käytön kokonaan sen jatkuvan sekoilun takia. Se keksi välillä olevansa IE7, mikä Microsoftin tuen mukaan piti olla mahdotonta. Mutta Tulikettu toimii.
XP ja Firefox, kahta en vaihda. :D
Yritettiin vaihtaa jokin aika sitten minun koneeseeni (pöytäkone, mies itse rakentanut) XP:n tilalle Windows seiska. Muuten oli jees, mutta äänikortti on sen verran vanha, että Creative Recorder -äänitystoiminto ei toiminut ja se on minulle todella tärkeä. Käytän sitä esim. äänittämään biisejä Spotifystä mp3:ksi, jotta ei tarvitse ottaa maksullista versiota Spotifystä. Myös kaikenlaisia muita striimauksia vuosien varrella olen saanut itselleni talteen tuon Recorderin avulla. Joten ei auttanut kuin palata takaisin XP:hen. No, meillä maksullinen Norton vahtaa pöpöjä ja hyvä palomuuri on myös kotiverkon apuna. Itse olen luottavainen, että mikään rikollisjoukko ei pääse konetta kaappaamaan huhtikuun kahdeksannen päivän jälkeen ja mies vielä minuakin enemmän.
Joka toinen on hyvä ja joka toinen huono:
XP hyvä, vista huono, seiska hyvä, kasi huono
Odotan ysistä hyvää.
Meillä on juurikin tuo XP ja haluaisin käyttää sitä, kunnes 9 on saatavilla.
Kyllä XP:n käyttöä voi jatkaa kun noudattaa vähän tervettä varovaisuutta. Pitää virustorjunnan ajan tasalla, käyttää palomuuria, katsoo vähän millä sivuilla liikkuu eikä surfaile pääkäyttäjäoikeuksilla vaan käyttää niin sanottua rajoitettua tiliä. Eikä tietenkään asenna mitä sattuu ohjelmia. Näillä eväillä ei ole yytä huoleen. Minusta nuo tietoturvauhat ovat vahvasti liioiteltuja ja voidaan puhua ihan pelottelusta jolla pyritään vauhdittamaan konekauppaa.