Mun ELÄMÄNTAPAMUUTOS ei laihduta! Turha laihdutus neuvo!
Alko ja herkut pois, ehkä 3 kertaa olen niitä nauttinut toukokuun jälkeen.
Liikkunut 4x vko ja syönyt paljon marjoja ja vihanneksia.
Paino edelleen 88kg!
Kommentit (56)
Monen kompastuskivenä on liian isot annoskoot. Niistä pitää opetella pois. Kauhistun aina kun ystäväni luona vierailen ja hän on laittanut herkullista ruokaa jota itse sitten annostelee meille molemmille. On vaikeata syödä hänen annostelemaansa suurta määrää, itse olisin vähemmän ottanut. Hän taas ottaa hiukan lisää. Ystäväni on lihava, minä en. Häntä ei ole auttanut kasvissyönti, ei vähähiilarius, ei lisätty liikunta - laihduttuaan hän repsahtaa taas mättämään liikaa sitä ruokaa ja lihoo nopeasti kilot takaisin.
En ole milloinkaan ollut edes ylipainoinen, mutta keski-iässä alkoi paino pikkuhiljaa nousta. Sain syömiseni balanssiin pätkäpaastoilulla, opettelin nälän sietämisen ja tyhjän vatsan ihanuuden. Nykyisin en tarvitse temppuja vaan ruokahaluni on sopiva, en liho enkä laihdu. Syön mitä haluan milloin haluan, herkuttelukin on sallittua silloin tällöin. Ihannetilanne siis.
Liikunta on ihan jees mutta ei se auta laihduttamiseen juurikaan. Ruokavalio määrää painosi. Jos et laihdu on vika mitä todennäköisemmin ruokavaliossa. Vähentäkää leivän syöntiä ja turhia nopeita hiilihydraatteja. Lisää proteiinia ruokavalioon, joten nälkä pysyy kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö yli 2000 kcal päivässä, todennäköisesti ei laihdu. Itse pysyn hoikkana noin 1500 kcal/päivä.
Sama mulla. Laihdutin hitaasti pois 32 kiloa noin 10 vuotta sitten, ja heti lähtee nousuun jos lisään tuosta energian saantia. Tosin en pysty jalkavamman takia paljonkaan liikkumaan.
Kyllä tuollakin kalorimäärällä voi ihan hyvää ruokaa syödä, pitää vain katsoa, että saa sopivasti kaikkea tarpeellista. Sokeria välttelen, eikä enää tee mielikään. Ja ne annoskoot, pitää pakata yli jääneet ruuan kylmään, ettei tule santsattua, kun on ottanut sopivan annoksen lautaselleen (heh, pienelle lautaselle, niin näyttää enemmältä).
2000 kaloria päivässä on liikaa kenelle tahansa naiselle, ellei ihan tosissaan harrasta liikuntaa tai ole hyvin fyysisessä työssä.
99% naisista kuuluu 1200-1800 kalorin kulutushaarukkaan. Mitä lyhyempi olet, sen vähemmän kaloreita kehosi käyttää toimiakseen.
Itse olen pitkä 177cm nainen ja päivittäinen kulutukseni (ilman liikuntaa) on ~1700 kaloria. Toki juoksen ja harrastan fyysistä lajia eli liikun 6 päivänä viikossa, joten syön n. 2000 kaloria päivässä ja pysyn hoikkana. Mutta liikun siis paljon, ja Ap kuvailemasi liikunta ei todellakaan ”oikeuta” syömään 2000 päivässä ellet ole tyyliin 185cm pitkä.
Kuinka pitkä olet? Käytä netin TDEE-laskuria ja iske sinne pituutesi, tavoitepainosi ja liikunnan määrä, niin saat tietää kuinka paljon kaloreita sinun tulisi syödä päivässä jotta laihtuisit.
Vierailija kirjoitti:
1500 kcl. 2000 on liikaa.
Olen päivittäin nälkäinen ja nälkä kiukkua on.
Voin kertoa, että perhe on kovilla, kun äiti on kuin per seelle ammuttu karhu koko ajan.
Keväällä ainakin oli mukavaa, sai mahan täyteen.
Ei ole minkää arvoista, jos tää ei edes laihduta.
Vierailija kirjoitti:
2000 kaloria päivässä on liikaa kenelle tahansa naiselle, ellei ihan tosissaan harrasta liikuntaa tai ole hyvin fyysisessä työssä.
99% naisista kuuluu 1200-1800 kalorin kulutushaarukkaan. Mitä lyhyempi olet, sen vähemmän kaloreita kehosi käyttää toimiakseen.
Itse olen pitkä 177cm nainen ja päivittäinen kulutukseni (ilman liikuntaa) on ~1700 kaloria. Toki juoksen ja harrastan fyysistä lajia eli liikun 6 päivänä viikossa, joten syön n. 2000 kaloria päivässä ja pysyn hoikkana. Mutta liikun siis paljon, ja Ap kuvailemasi liikunta ei todellakaan ”oikeuta” syömään 2000 päivässä ellet ole tyyliin 185cm pitkä.
Kuinka pitkä olet? Käytä netin TDEE-laskuria ja iske sinne pituutesi, tavoitepainosi ja liikunnan määrä, niin saat tietää kuinka paljon kaloreita sinun tulisi syödä päivässä jotta laihtuisit.
Olen ravintola-alla ja koko ajan jalkojeni päällä. 161cm on pituus ja täällä liikunnalla ja syömisellä kuuluisi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ravintola-alla ja koko ajan jalkojeni päällä. 161cm on pituus ja täällä liikunnalla ja syömisellä kuuluisi laihtua.
Olen samanpituinen keski-ikäinen ja teen keskiraskasta työtä. 1500 kcal päivässä on ehdottomasti maksimi, muuten lihon. Nuorempana ei tarvinnut olla yhtä tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vahvaa maitohappobakteeria apteekista, ellei ole esteitä sen käytölle tai kaupan maito-osaston valmiste jossa laatua ja maitohappobakteereja. Ei auta kauheasti mutta auttaa enemmän kuin että olisi ilman.
Ihmisperäiset maitohappobakteerit ovat parempia, en tiedä saako apteekista.
Laihdutan, mitat 170cm ja 67kg. Paino putoaa syömällä 1800-1900 kcal. Koostan ruokavalion järkevästi, rasvaa 60g, proteiinia 120-130 ja loput hiilareita. Kirjaan ylös joka suupalan kalorilaskuriin. Viikossa saattaa mennä yks pulla, suklaata yks patukka hetkkujen osalta.
-liikun 5 kertaa viikossa, näistä 3 kuntosalitreeniä isoilla painoilla hikeen asti
-lisäksi joka päivä 10 000 askelta eli kävelylenkki joka päivä.
Eli ilmeisesti liikut liian vähän, syöt liikaa. Kulutusta lisää vaikka 150 kcal päivään ja vähennä kaloreita 200. Painon pitäisi laskea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähän vähemmän. Ehkä ilman noita muutoksia olisit lihonut lisää (millainen lihomishistoriasi oli?). On jo hyvä saavutus, kun ehkä pitkään jatkunut lihominen pysähtyy. Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa.
Nyt sinulla on arvokas tieto siitä, millä syömisellä pysyt tuossa painossa. Kokeile vaikka vähän pinempiä annoksia. Niin, että paino putoaa puoli kiloa kuukaudessa.
Jos olet aiemmin lihonut joulun seutuun, nyt tiedät, miten selivät siitä lihomatta.
Jos on aikaisemmin usein laihduttanut, niin pienemmällä energialla joutuu loppuelämänsä elämään, niin se vain on.
No ei tästä voi enää vähentää.
Lasken kaloreita, menee n. 2000 per päivä. Spinning, body pump x 1 vko, kävelen töihin 3km suuntaan. Koirien kanssa pakko käydä joka päivä tunti ulkona.
Ihan sama palata entiseen, kun ei putoa. Olin onnellisempi silloin.
Millainen ruokavalio? Arkiliikuntaa sulla tulee mukavasti. Treeniä voisi olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähän vähemmän. Ehkä ilman noita muutoksia olisit lihonut lisää (millainen lihomishistoriasi oli?). On jo hyvä saavutus, kun ehkä pitkään jatkunut lihominen pysähtyy. Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa.
Nyt sinulla on arvokas tieto siitä, millä syömisellä pysyt tuossa painossa. Kokeile vaikka vähän pinempiä annoksia. Niin, että paino putoaa puoli kiloa kuukaudessa.
Jos olet aiemmin lihonut joulun seutuun, nyt tiedät, miten selivät siitä lihomatta.
Jos on aikaisemmin usein laihduttanut, niin pienemmällä energialla joutuu loppuelämänsä elämään, niin se vain on.
Lasken kaloreita, menee n. 2000 per päivä. Spinning, body pump x 1 vko, kävelen töihin 3km suuntaan. Koirien kanssa pakko käydä joka päivä tunti ulkona.
Ihan sama palata entiseen, kun ei putoa. Olin onnellisempi silloin.Millainen ruokavalio? Arkiliikuntaa sulla tulee mukavasti. Treeniä voisi olla enemmän.
Aamulla puuro makeutusaineella ja keitetty kananmuna, kahvi.
Lounas on lautasmalli, ei mitään öljyssä uitettua. Ruisleipä, vesijuoma.
Välipala pari mandariinia/hapankaalta/maitorahka marjoilla.
Päivällinen joko keitto yhdellä leivällä tai salaatti proteiinilla.
Iltapala 1 öljyssä paistettu kananmuna plus tomaattia /bataattia/ omenaa TAI marjarahka ja mandariini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama palata entiseen, kun ei putoa. Olin onnellisempi silloin.Millainen ruokavalio? Arkiliikuntaa sulla tulee mukavasti. Treeniä voisi olla enemmän.
Iltapala 1 öljyssä paistettu kananmuna plus tomaattia /bataattia/ omenaa TAI marjarahka ja mandariini[/quote]
Jätä nuo pois kokonaan. Älä syö lainkaan iltapalaa. Pyri syömään vain 6-8 tunnin aikana kaikki päivän ruuat. Pätkäpaasto tehosi minulle tosi hyvin. En syönyt klo 16 jälkeen mitään. En liikkunut yhtään (olen vammainen) ja silti paino putosi 11 kg neljässä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö yli 2000 kcal päivässä, todennäköisesti ei laihdu. Itse pysyn hoikkana noin 1500 kcal/päivä.
Ja mä pysyn 2500 kcal. Jos muutetaan elämäntapoja ja heti vedetään kalorit minimiin, niin ei tule mitään pysyvää muutosta.
Nim. 167 cm ja 53 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapala 1 öljyssä paistettu kananmuna plus tomaattia /bataattia/ omenaa TAI marjarahka ja mandariini
Saako tästä muka 2000 kcal?
Ei elämäntapamuutos eli pelkkä "vilpitön mieli" aiheuta laihtumista, vaan syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Elämäntapamuutos saattaa aiheuttaa kalorivajeen - tai olla aiheuttamatta. Laihtuminen on 100 % aritmeettinen toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tästä muka 2000 kcal?
Saa. Esim lounaalla voin valita otanko lohimedaljongin vai broilerin rintaa, Kasvispuolella voi valita avokadoa tai papuja perusvihersalaatille jne.
Kitukuuri on ainoa todellinen keino laihtua, ainakin minulle. Mutta kitukuuriakin voi oppia sietämään. Laitoin tästä vastikään aloituksen millaisten kirkkojen avulla se helpottuu paljon mutta se poistettiin, en voi ymmärtää miksi.
Siis kirkkojen eikä kirkkojen. yksi tosi hyvä on syödä ruokia jotka pitävät nälkää, vanhastaan tunnettu hyvä juttu on tässä ainakin kananmunat ja pähkinät.
Ei ehkä selitä tätä tapausta suoraan, mutta tutkimusten mukaan ihmisten elimistöissä on paljonkin eroja siinä, miten tarkasti suolisto hyödyntää sisääntulevat kalorit. Samankokoisista ihmisistä samalla kalorimäärällä yksi lihooi, yksi laihtuu. Pitää löytää, toistaiseksi kokeilemalla, oma tasapaino.