Mistä tietää, että on välilevyn pullistuma, eikä tavallinen selkäkipu?
Alaselässä jomottaa jo kolmatta päivää...
Kommentit (23)
Ei kai sillä mitään väliä oo, vaik olis välilevynpullistuma. Mulla on pari pientä pullistumaa selässä (ollu vuosia) eikä niille tehdä mitään (en antais tehdäkään). Selkäjumpalla pidän oireet pois. Oikeastaan oireita on vain, jos olen todella rasittunut. Luulen, että silloin lihaksisto ei jaksa tukea rankaa. Mut tää on vaan arvailua.
Välilevynpyllustuman aiheuttaman kivun tuntee siitä, että jokainen liike saa kangistumaan kivusta, kun välilevy pullistuu. Siis siten, että henki salpautuu ja todennäköisesti sellainen sähköiskumainen kipu sätii jalkaa pitkin mahdollisesti jopa varpaisiin asti. Et pysty seisomaan suorassa, etkä edes makaamaan ilman tuskia.
Tavallinen lihaskipu on toki kurja myös, mutta ei oikeastaan edes samalla tuskaspektrillä välilevyprolapsin aiheuttaman kivun kanssa.
5, tuo riippuu kyllä prolapsin/ prolapisen koosta. Ei välttämättä ole noin kovia oireita.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:18"]Magneettikuvauksella selviää.
[/quote]
Näin on, mutta löydökselle ei tehdä mitään. Seiskalle vastaan, että kerroin tietysti omasta kokemuksestani, kun en voi toisten kipuja tuntea. Hyvä jos joku on prolapsien kanssa päässyt vähemmällä. Vaiva ei poistu koskaan, mutta oikeanlaisella ja säännöllisellä liikunnalla pysyy jotenkuten kurissa
Mulla oli ensin niskassa. Oireili käteen ja niska meni hartian kanssa kipsiin.
Löydös välilevyn pullistuma> leikkaus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:18"]Magneettikuvauksella selviää.
[/quote]
Näin on, mutta löydökselle ei tehdä mitään. Seiskalle vastaan, että kerroin tietysti omasta kokemuksestani, kun en voi toisten kipuja tuntea. Hyvä jos joku on prolapsien kanssa päässyt vähemmällä. Vaiva ei poistu koskaan, mutta oikeanlaisella ja säännöllisellä liikunnalla pysyy jotenkuten kurissa
[/quote]
Kyllä ainakin mun kaverilla on leikattu välilevyn pullistumat. Oli niin kovia kipuja, ja pahassa kunnossa selkä.
Kyllä mun välilevyn pullistuma ainakin leikattiin! Ja viime syksynä ja hyvä tuli. Mutta mulla ei ollutkaan koskaan selkä kipeä vaan vasen jalka koko ajan - koko ajan särki, taukoamatta, päivin ja öin. Ja oli tosiaan prolapsi joka painoi jalan hermoa juuri oikealta kohdalta. Hetki meni ennenkuin mä tajusin ettei mun jalassa olekaan mitään vikaa vaan että vika tuli selästä. Magneettikuvassa varmistui ja kun oireet ei helpottanut 6 viikossa niin leikattiin. Mutta ainakin opin ymmärtämään haamukipua esim. amputoidussa raajassa!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä ainakin mun kaverilla on leikattu välilevyn pullistumat. Oli niin kovia kipuja, ja pahassa kunnossa selkä.
[/quote]
Tottakai leikataan, jos on pahat oireet. Ihan "pikkuoireilla" ei kuitenkaan leikkaukseen lähdetä eikä se ole järkevääkään. Leikkaus ei ole mikään tae kivuttomasta selästä ja joskus tilanne voi mennä pahemmaksikin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tottakai leikataan, jos on pahat oireet. Ihan "pikkuoireilla" ei kuitenkaan leikkaukseen lähdetä eikä se ole järkevääkään. Leikkaus ei ole mikään tae kivuttomasta selästä ja joskus tilanne voi mennä pahemmaksikin.
[/quote]
No tottakai! Mutta on valehtelua sanoa yksioikoisesti, että "löydökselle ei tehdä mitään". Kyllä joskus leikataankin!
Mullakin särkee jalkaa, eniten pohjetta. Veri lakkaa helposti kiertämästä kun istuu yms.
Ei se ole valehtelua, että prolapsille ei tehdä mitään, jos ei ole halvausoireita (tai ihan saatanallista kipua, joka tekee työkyvytttömäksi). Nykylinja prolapsien hoidossa on antaa niiden "kuivua". Leikkauksiin lähdetään vain kun vaihtoehtoja ei enää ole. Magneettikuva kertoo sen miten pahasti pullistuma painaa selkäydintä tai hermoja vai painaako ollenkaan. Ne voivat pullistua moneen suuntaan.
kolmen prolapsin potilas, leikkaamaton
ja hyvä niin
Mulla on jalkaa painanut jo kahdeksatta kuukautta.
Erikoistuva sitten päätti ettei kuvata.
Kohta pääsen fysiatrille, jos se laittais magneettiin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ollut pikkuoireita, lue kuvaukseni olen nro 5. Olen ollut kyukausia ja taas kuukausia saikulla putkeen, kun olen ollut lähes täysin liikuntakyvytön ja pahimman kiputilan jälkeen vähintään aina puolisen vuotta hieman lievemmissä tuskissa, rajoittuneella liikuntakyvyllä ja koko ajan peläten tilanteen pahentumista. Kivut ovat olleet järkyttäviä ja kipulääkkeitä olen saanut AINA anella niin kuin pahainen nisti. Luulevat vissiin että huvikseen seudon vinossa ja kumarassa kyeten etenemään max. mummovauhtia.
Nyt pari vuotta ollut parempi kun olen saanut liikunnalla tilanteen tasaantumaan. Leikkauksesta on aina sanottu, ettei missään nimessä leikata, vaikja en olisi edes omin avuin kyennyt lekuriin kävelemään. Tasan ei käy onnen lahjat näköjään, mutra vähäisestä vaivasta ei tosiaan ole mullaa ollut kyse. Yhdellä frendillä on lähes sama tilanne, paitsi ettei ole saanut kipuja kuriin yhtä hyvin ja ei leikata häntäkään.
No tästä tuli katkera tilitys, mutta olenhan mä tästä paskasta katkera.
Just mun tuttava on menossa leikkaukseen ja sentään pystyy harrastamaan liikuntaa ja kaikkea.
Samapa tuo, vaikka olisikin välilevyn pullistuma. i sille mitään tehdä, ellei ole halvausoireita ja virtsaamisvaikeuksia.