Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen aamupala ok? (Läski laihduttaja kysyy)

Vierailija
23.03.2014 |

Olen hiljalleen muuttamassa elämäntapojani ja sitä kautta tietenkin myös pudottamassa painoa. Iso ongelma on, etten syö aamupalaa. Ensi viikolla ajattelin tsempata ja panostaa siihen, että syön joka aamu aamupalan.

Leipä, munakas ym. kuvottaa aamulla (liiaksi "oikeaa" syötävää), joten ajattelin kokeilla nestemäistä aamiaista. Onko tässä mitään järkeä:

- purkki rasvatonta, maustamatonta rahkaa

- vajaa rkl öljyä

- 20-30g kaurahiutaleita (sellainen vajaa desi)

- marjoja

- mehukeittoa ja vettä notkistamaan mössö juotavaksi

Tämä sitten sauvasekoittimella sekaisin ja kurkusta alas. Aamupalan ja lounaan väli on 4 - 4,5h. Olen yrittänyt myös puuron syöntiä ja vaikka siitä pidän, keittämisen vaiva (vaikka teenkin mikropuuron) on parin päivän jälkeen aina liikaa ja homma jää :( Nyt mietin, että olisiko tämä toimivampi ratkaisu arkiaamuiksi - tekisi mössön vaikka illalla valmiiksi ja lisäisi aamulla vähän vettä jos hiutaleet on turvonneet liikaa.

T: bmi38

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein hyvä aamupala

Vierailija
2/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein hyvä aamupala

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa hiukan tuota öljyn lisäämistä.

Vierailija
4/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvältä vaikuttaa. Itse kyllä pidän aamullakin oikeasta syömisestä, mutta jos sinua miellyttää tuollainen malli, niin anna mennä.

Vierailija
5/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään vikaakaan ole. Mutta jos sinun ei tee mieli aamupalaa, ei semmoista väkisin kannata syödä. Itse laihduttaessani en syönyt, koska minua kuvottaa ruoka aamulla, eikä siitä mitään ongelmaa ollut. Muutenkin söin vain kahdesti päivässä, lounaan ja päivällisen - eri ihmisille sopii erilaiset ruokarytmit.

Vierailija
6/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt näe mitään eroa siinä vaivan määrässä kun verrataan mikropuuron keittämistä tai tollasen sotkun vatkaamista. Mutta tee ihan miten itse haluat. Mä en kyllä tota saisi nieltyä.

Vierailija
7/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppärä vinkki aamupuuroon:

Kiehauta illalla vesi ja kaada se termospulloon, lisää joukkoon puurohiutaleet (toimii ainakin kaurahiutaleilla). Korkki kiinni ja ravistus. Aamulla sulla on valmis, hyvin hautunut puuro.

Vierailija
8/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaivaudu syömään ollenkaan. Vai naposteletko sitten aamupäivällä jos et ole syönyt aamiaista? Ja kuinka tuon tekemisessä on vähemmän hommaa kuin mikropuuron tekemisessä?

Öljylisän kyllä ymmärrän. Itsekin yritän laihduttaa ja pitäisi saada niitä hyviä rasvoja, mutta se on niin vaikeaa, kun on tapana syödä/juoda vain maitorasvaa.

Vierailija
9/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamupala ei innosta, niin kannattaisiko sinun kokeilla hedelmiä ja marjoja? Erilaisia sitruksia ja meloneja, mangoa, banaaneja, omenoita .... Teet niistä salaatin tai syöt puolikkaan ananaksen ja lähdet kohti päivän seikkailuja. Jos juot kahvia, niin kuppi tai pari täyteläistä, väkevää espressoa (ilman sokeria ja maitoa tietenkin, jolloin se maistuu paremmalta), ehkä lasillinen tuoremehua ja /tai vettä. Saat suuhusi hyviä makuja, elmistöösi kuituja, vitamiineja, riittävästi nestettä, saatat saada jo aamupalalla täyteen päivän minimin 500 g. vihanneksia/ hedelmiä. Mausta hedelmät esim. kanelilla, yrteillä, inkiväärillä, hunajatilkalla, maustepippurilla ... 

Ap, onko tuo sinun kuvaamasi sekoitus hyvän makuinen? Jos elämäntapamuutos tuntuu ankealta ja pelkältä luopumiselta, siitä on vakeampi pitää kiinni. 

Been there, got the T-shirt ...  :)

Vierailija
10/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin ton öljyn kyllä mieluummin salaatinkastikkeena.

Vierailija
11/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön käytännössä samanlaisen aamiaisen, olen syönyt jo ainakin 2 vuotta. Olen ihan toistaitoinen aamulla, joten teen sekoituksen illalla valmiiksi shakeriin ja aamulla lisää siihen vain vähän vettä ja sekoitan. Otan shakerin mukaan ja hörpin sekoituksen autossa työmatkalla. Kotona aamupalan syöminen ei onnistunut koskaan, stressasin vain kelloa vaikken koskaan jättänyt lähtöä viime tippaan. Nyt syön joka aamu jotain ja jaksan pirteänä lounaaseen. En myöskään syö lounaalla liikaa.

Vierailija
12/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos kommenteista.

En ole syönyt aamupalaa ainakaan 5 vuoteen. Tuloksena tämä valtava ylipaino, sillä lounasaikaan on järkyttävä nälkä ja syön aivan jättimäisen annoksen. Syöminen jatkuu koko iltapäivän ja illan. Joten ei tämä aamupalan syömisen opettelu ainakaan huonompaan voi viedä.

Ja puurosta: itse puuron valmistuminen ei kauan kestäkään, mutta syöminen vie _minulla_ liikaa aikaa. Ensin siihen puuroon sekoitan marjat ja raejuuston (ilman näitä nälkä on jo tunnin päästä). Tuloksena niin iso annos, että sen lusikoiminen vie liikaa aikaa, sillä en pysty ahtamaan puuroa sisääni kovin nopeasti. Viikonloppusin syön mielelläni puuroa, silloin nimenomaan kattilassa keitettyä.

Tuo rahkamössö on hyvää, teen sitä joskus iltapäivällä/illalla. Nyt ajattelin kokeilla sitä aamulla. Ja KIITOS sinä ihana ihminen, joka sanoit ottavasi mössön mukaan! Noin aion tehdä heti huomenna, saan samalla venytettyä aamupalaa vähän pidemmälle ja väli lounaaseen kutistuu. Meillä pitäisi täällä jossain olla joku vanha shakerikin... Ap.

Vierailija
13/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihtaisin kaurahiutaleet vehnäleseisiin joiden ravintoarvot on paremmat :)

Vierailija
14/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:47"]Itse vaihtaisin kaurahiutaleet vehnäleseisiin joiden ravintoarvot on paremmat :)

[/quote]

Minä taas pellavansiemenrouheeseen. Lempeämpi vaihtoehto kuin leseet. Jos on vähänkään herkkävatsainen, niin ei leseitä. Muutenkin kuidun pitäisi olla liukoista, ei liukenematonta. Siksi kaura on parempi kuin vehnäleseet. Siis oma kokemukseni on tämä, mutta on aika yleistä, että turvotus johtuu liukenemattonasta kuidusta ja ylipäätänsä viljasta.

Vierailija
15/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:47"]Itse vaihtaisin kaurahiutaleet vehnäleseisiin joiden ravintoarvot on paremmat :)

[/quote]

Minä taas pellavansiemenrouheeseen. Lempeämpi vaihtoehto kuin leseet. Jos on vähänkään herkkävatsainen, niin ei leseitä. Muutenkin kuidun pitäisi olla liukoista, ei liukenematonta. Siksi kaura on parempi kuin vehnäleseet. Siis oma kokemukseni on tämä, mutta on aika yleistä, että turvotus johtuu liukenemattonasta kuidusta ja ylipäätänsä viljasta.

[/quote]

Sori, tarkoitin siis että saadun kuidun pitäisi olla liukoista, eikä VAIN liukenematonta. Vehnäleseessä on lähes pelkästään liukenematonta. Liukeneva kuitu alentaa kolesterolia ja hidastaa verensokerin nousua, kun saa liukenematon lähinnä lisää paskan määrää ja voi helpottaa ummetukseen. Siksi parempi valita sellainen, jossa on myös liukenevaa kuitua, varsinkin laihduttajan.

Vierailija
16/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas vaihtaisin sen kaurahiutaleen kauraleseeksi ja pellavansiemenrouheeksi. Öljyn jättäisin kokonaan pois. Rahkan korvaisin jugurtilla.

Ap oli huolissaan siitä, että aamiainen jää pois ja sitten lounaalla ahmii ja syöminkejä jatkuu pitkin päivää ja iltaa. No, voin sanoa kokemuksesta, että ei se aamiaisen lisääminen auta. Se saattaa jopa lisätä päivän energian saantia, ainakin mulla. Jos syön aamiaisen, ei se vaikuta illan syömisiin vaan on yksi ruokailu lisää ja kaloreita tulee siis lisää.

Vierailija
17/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

"Uusi" aamupala syöty ja oli hyvää! Tein mössön shakeriin ja kulauttelin ajellessani töihin. Huomenna pitää tehdä vielä vähän löysempää... Oli hyvää, ei tullut ähky olo ja nälkä pysyi poissa sen 4h mikä on tarvekin.

Mun vatsa kestää raakoja kaurahiutaleita oikein mainiosti ja venhäleseet maistuvat kitkerältä sahajauholta, joten näillä mennään. Tykkään rahkasta enemmän kuin jugurtista, joten miksi vaihtaisin? Piimä on liian "kevyttä", vaikka sitä välillä juonkin ruokajuomana.

Huomenna onkin normaalia aikaisempi lähtö, joten kokeilen tehdä juoman illalla valmiiksi jääkaappiin. Ap.

Vierailija
18/24 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, söitkö aloitusviestisi mukaisen aamupalan?

Vierailija
19/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä palstaa. Ap sanoo, että haluaa opetella syömään aamupalaa, kysyy mielipidettä ehdotukseensa  ja sanoo heti avauksessa, että syömättömyys on ongelma. Silti useammassa viestissä sanotaan, että älä syö aamupalaa!

On totta, että joillakin reippaasti ylipainoisilla laihdutus onnistuu kun ei syö aamulla mitään, mutta suurin osa hyötyy kunnon aamiaisen syömisestä. Ap, ehdotuksesi vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta ja muista tosiaan tuo pieni rasvalisä - se pitää nälkää pois. Yritä tsempata syömisessä ainakin 3 viikkoa, sitten tiedät luotettavammin miten se sinuun vaikuttaa. Parempi tehdä yksi pieni muutos kerrallaan pysyvästi kuin rysäyttää elämä uusiksi yhden päivän aikana, jatkaa sitä kuukausi ja palata entiseen.

Vierailija
20/24 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lorauttaisin tl oliiviöljyä lounaalla salaattiin (ja näin teenkin) mutta oman smoothieni teen näin:

- rasvatonta gefilus piimää, marjoja ja loraus sokeritonta marjakeittoa yht joku 3-4 dl. 67 kaloria ja pitää nälän lounasaikaan saakka hienosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme