Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä pyykkihuolto pelaa?

Vierailija
20.11.2020 |

Meillä asuu lisäkseni kaksi teiniä. Toinen ( nuorempi, poika) pesee joskus koneellisen ja hoitaa sen mallikkaasti eteenpäin, mutta siis vain omia vaatteitaan. Vanhempi tyttö ei jaksa pyykätä itse, vaan odottaa valmista. Saattaa odottaa kuukaudenkin, että joku paita tulee pyykistä, eikä tartu itse toimeen kuitenkaan.
Lakanapyykin ja pyyhepyykin pesen minä.
Meillä ongelma on kuitenkin puhdas pyykki. Sille ei ole varsinaisesti tilaa meillä ja jos minä en viikkaa vaatteita ja kiikuta paikoilleen, ne kasaantuvat vuoreksi kylpyhuoneeseen. Lopulta se vuori on aivan mahdoton selvittää.
Onko teillä tähän jotain toimivaa systeemiä olemassa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkihuollosta on kehittynyt jo taitava jalkapallisti.

Vierailija
2/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tai mies pesee. Koti on pieni, joten kuivataan olohuoneessa. Inhoan kuivaustelinettä näkyvällä paikalla, joten heti kun pyykit kuivia, laitan kaappiin. Mies viikkaa omansa, pääsen onneksi siltä osin helpolla. Teini ei vaatteita pese, nuorempi lapsi 9 v ei edes osaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin teinit tarttuvat itse toimeen kotitöiden osalta. Tekevätkö mitään muitakaan kotitöitä?

Jos et itse jaksa kaikkea pestä, niin sen kun määräät, että yksi lapsi pesee koneellisen lauantaina ja toinen sunnuntaina. Puhtaat pyykit voi vaikka heittää sängylle ja siitä sitten kukin viikkaa omansa.

4/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan kerry pyykkivuoria, koska esimerkiksi lakanat vain otetaan sängystä, pestään, laitetaan kuivaajaan ja sitten takaisin sänkyyn. Samoin tehdään pyyhkeille. Ja myös mm.farkuille. Huomenna aamulla laitetaan kaikkien farkut koneeseen, kuivaajaan ja kun lähdetään brunssille klo 11, niin meillä on puhtaat farkut jalassa.

Vierailija
5/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ja mies pesemme itse omat vaatteemme. Pyyhkeet ja vuodevaatteet yms pesee se joka ehtii tai jaksaa. Rumpu kuivaa.

Vierailija
6/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkihuolto on lempikotityöni. Niin helppoa! Teinit eivät siihen kauheasti osallistu, koska se on muutenkin niin helppoa. Joskus painavat napista koneen päälle tai siirtävät märät pyykit kuivariin.

Kaikki vievät likaiset pyykkinsä pyykkikoriin. Laitan koneen käyntiin ja puhtaat kuivariin. Kuivarista koriin. Korin kanssa katsomaan telkkaria. Jaan puhtaat pyykit neljään koriin pulessa minuutissa. Jokainen vie korin huoneeseenssa ja tekee pyykeille mitä haluaa. Tytär pystyviikkaa, poika käyttää usein vaatteet suoraan korista. Laittaa kaappiin vaatteet vasta kun tarvitsen tyhjän korin uusille pyykeille.

No problem.

Vierailija
7/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin teinit tarttuvat itse toimeen kotitöiden osalta. Tekevätkö mitään muitakaan kotitöitä?

Jos et itse jaksa kaikkea pestä, niin sen kun määräät, että yksi lapsi pesee koneellisen lauantaina ja toinen sunnuntaina. Puhtaat pyykit voi vaikka heittää sängylle ja siitä sitten kukin viikkaa omansa.

No parasta aikaa tuolla keittiössä laitetaan ruokaa ja poika pesi vessan tässä hiljattain, ainoastaan tuo pyykkäyspuoli tökkii.

Vierailija
8/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34334 kirjoitti:

Meillä ei koskaan kerry pyykkivuoria, koska esimerkiksi lakanat vain otetaan sängystä, pestään, laitetaan kuivaajaan ja sitten takaisin sänkyyn. Samoin tehdään pyyhkeille. Ja myös mm.farkuille. Huomenna aamulla laitetaan kaikkien farkut koneeseen, kuivaajaan ja kun lähdetään brunssille klo 11, niin meillä on puhtaat farkut jalassa.

Meillä brunssivaatteet käytetään pesulassa, koska mieheni silkkinen röyhelöpaita ja minun tanssiaismekkoni tarvitsevat hellävaraisen puhdistuksen ja eukalyptus-höyrysilityksen.

Ei liity tähän, mutta samalla viemme sormukset, kellot yms brunssikorut kultasepälle putsattavaksi.

Vierailija
9/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ettekö te silitä vaatteita??

Minä silitän, viikkaan tai ripustan henkariin ja vien kaappeihin.

Vierailija
10/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi ehtii laittaa koneeseen ja ripustaa kuivumaan. Ja sit on kuivia niin kasoihin ja kaappiin. Ei kai siinä sen kummempaa.

Vierailija
11/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on ihan mahdotonta, niin pese vain omat vaatteesi. Kai ne sit joskus pesee kun vaatteet loppuu.

Vierailija
12/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaverilla on aina silitetyt vaatteet, huomaa niistä hihojen sivuista. Ihmettelen kuka jaxaa...

Vierailija
13/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit laitetaan koneeseen ja otetaan sieltä pois 1-2 tunnin kuluttua. Sitten ne laitetaan telineelle. Seuraavana päivänä kaappiin.

Vierailija
14/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes omista silitysrautaa.

Vierailija
15/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pukille!

Vierailija
16/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin silitän, mutta höyrytän kyllä.

Vierailija
17/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe ollut ns pinnalla nyt viimepäivinä, 19v sitä mieltä, että metrin korkuinen puhtaan pyykin kasa työtuolilla, sitä ei mies käytäkään vaan röhnöttää työpäivänsä makkarin sängyllä, (josta tullut hajuongelma sänkyyn, jonka kuulema kuvittelen eikä suostu työpöytää hankkimaan) olkkarissa ei ole ongelma, eihän se ole ongelma mm hänen pöydälläkään. Ja makuuhuoneen sängyltä on mahdottoman vaikea sekä 19v että 17v teinin omiaan klaarata ja ottaa mukaansa, sujuisi kuulema niin paljon helpommin minulta.

Vähän sama juttu wc-pyttyjen p*skan kanssa, ketään ei haittaa ne rannut, roiskeet ja jopa kasat pytyn seinämissä/pohjalla paitsi minua eli se on kuulema minun hommani ne silloin pestä pois.

Kyllä, olen itkuun asti väsynyt tähän touhuun.

Vierailija
18/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pukille!

Miksi? Että saisin silitysraudan kaappiin pyörimään käyttämättömänä?

Vierailija
19/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jotakuinkin kotona niin että minun vastuulla on pyykkihuolto ja miehelläni kaikki keittiöön liittyvä. Lapset 7v. ja 13v. avustavat näissä meitä molempia. Tarkoitan tällä sitä että jokainen hoitaa omat pyykkinsä (vaatteet, lakanat ym) pestäväksi ja vastaavasti hakevat puhtaat pyyhkeet ja liinavaatteet itselleen. Joskus harvoin lapset saattavat pestä omatoimisesti pyykkiä jos on vaan "pakko saada se yks paita huomiseks". Ei siis tietenkään koneellista yhden paidan takia vaan pesevät samalla siinä sitten muutakin pyykkiä. 7v. rakastaa silittää vaatteita ja lakanoita joten hänelle on se homma suotu, me muut emme kyseisestä puuhasta niin välitä. :D

Vierailija
20/33 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan päivittäin töistä tultuani koneellisen pyörimään, se on meidän perheelle sopiva tahti. Aikaa tuohon menee alle minuutti, koska perheenjäsenet ovat valmiiksi lajitelleet tummat tummien koriin, vaaleat vaaleiden, ja muuta erottelua meillä ei tehdä.

Sitten illan mittaan ohikulkiessani nappaan aina pari eilen pestyä kuivaa vaatetta narulta, laitan kaappiin. Narut tyhjenee huomaamatta, aikaa menee joku 30sekuntia ohikulkiessa muutamia kertoja illassa.

Yleensä sillävälin kun lapset syö iltapalaa, ripustan pyykit. Tähän menee ehkä jopa lähes 10min.

En koe raskaaksi, kasoja ei kerry, ihan lempi-kotityö.