Paljonko matkailu kustantaa teille vuodessa?
Millaisia matkoja teette? Rantaloma, kaupunkilomat, muut jne.
Minkä mittaisia lomia?
Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itse rakastan matkailua. Ja ehdottomasti niitä rantalomia. Tosin se ei tarkoita sitä, että sen viikon makaan rannalla paahtamassa aurinkoa ihooni :) Minusta matkailu on ihanaa. Irtiotto arjesta ja se kokonainen viikko on mieheni vain minun. Ei töitä "riesana". Ihan vaan olla ja nauttia.
Teemme vuodessa 5-6 viikon mittaista lomamatkaa aurinkoon. Vuodessa menee meillä 8000-10000€ matkustukseen.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:23"]
Yleensä menen vain kesällä Walesin maaseudulle lomailemaan 2-2.5 viikoksi, kustannuksia tulee vain tuon reissun verran (n. 600-650 euroa sis. matkat, majoitukset, ruoan, bussimatkat kohteessa ym. sälän).
[/quote]
Aika halvalla pääset, miten mahdollista? 650€ pelkkiin ruokiinkin käytettynä tekee 2,5 vkossa vain 36€/päivä!! Jos tuosta vähentää halpalennot Lontooseen, majoituksen vaikka retkeilymajassa ja bussimatkat Walesiin jää päivän ruokiin, kahviin, nähtävyyksiin, huvituksiin ja ostoksiin 5€/pvä. Epäilen laskuvirhettä....
[/quote]
Asiaan vaikuttaa aika moni asia.
En lähde lentoon Suomesta vaan lähempää Englantia jolloin lennotkaan ei ole ihan niin kalliita kuin Suomesta ja valinnanvaraa on hiukan enemmän. En lennä Lontooseen vaan lähemmäs Walesia, lennot ja junaliput ostan tarjouksista. Yövyn hostelleissa ja valmistan ruokani (jonka ostan itse supermarketeista) itse hostellien keittiöissä. Jokusen kerran käyn ehkä jossain kahvilassa juomassa teen sconesien kanssa, ulkonasyömistä en harrasta. Nähtävyyksinä tuolla paikassa on kohdallani aivan mahtava luonto jota saa ihailla ihan ilmaiseksi. Huvituksena toimii sama asia, kävelen ja valokuvaan vuorilla ja nummilla kaiket päivät. Ostoksiin ei myöskään kulu juurikaan rahaa (viime kerralla meni euroissa vajaa 20 euroa (18?) keramiikkaan). Bussilla ei tule liikuttua joka päivä, ei edes joka toinen päivä. Silloin kun tulee liikuttua, kertamaksu on 1 punta, päivälippu 4 puntaa. (Useimmiten menen ihan kertalipuilla edestakaisen matkan = 2 puntaa).
Eli halvallakin voi päästä, riippuu ihan kohteesta ja siitä mihin haluaa rahansa laittaa. Matkani voi kuulostaa askeettiselta teidän kaupunkikohteisiin menevien korvissa, minulle nuo lomat on kaikkea muuta.
[/quote]
Ok, halvalla majoittumisen ja matkustamisen ymmärrän ja olen itsekin kustannustehokas em asioissa mutta en missään tapauksessa haluaisi tehdä itse kaikkia ruokiani. Mulle suurin ilo reissussa on käydä 2x pvässä ravintolassa syömässä ja siinä välillä vielä kahvilla ja kakulla:) Riittää kun vuokratalossa tekee brekkarit ja ehkä kerran pari 3-4 vkon aikana lounaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:23"]
Yleensä menen vain kesällä Walesin maaseudulle lomailemaan 2-2.5 viikoksi, kustannuksia tulee vain tuon reissun verran (n. 600-650 euroa sis. matkat, majoitukset, ruoan, bussimatkat kohteessa ym. sälän).
[/quote]
Aika halvalla pääset, miten mahdollista? 650€ pelkkiin ruokiinkin käytettynä tekee 2,5 vkossa vain 36€/päivä!! Jos tuosta vähentää halpalennot Lontooseen, majoituksen vaikka retkeilymajassa ja bussimatkat Walesiin jää päivän ruokiin, kahviin, nähtävyyksiin, huvituksiin ja ostoksiin 5€/pvä. Epäilen laskuvirhettä....
[/quote]
Asiaan vaikuttaa aika moni asia.
En lähde lentoon Suomesta vaan lähempää Englantia jolloin lennotkaan ei ole ihan niin kalliita kuin Suomesta ja valinnanvaraa on hiukan enemmän. En lennä Lontooseen vaan lähemmäs Walesia, lennot ja junaliput ostan tarjouksista. Yövyn hostelleissa ja valmistan ruokani (jonka ostan itse supermarketeista) itse hostellien keittiöissä. Jokusen kerran käyn ehkä jossain kahvilassa juomassa teen sconesien kanssa, ulkonasyömistä en harrasta. Nähtävyyksinä tuolla paikassa on kohdallani aivan mahtava luonto jota saa ihailla ihan ilmaiseksi. Huvituksena toimii sama asia, kävelen ja valokuvaan vuorilla ja nummilla kaiket päivät. Ostoksiin ei myöskään kulu juurikaan rahaa (viime kerralla meni euroissa vajaa 20 euroa (18?) keramiikkaan). Bussilla ei tule liikuttua joka päivä, ei edes joka toinen päivä. Silloin kun tulee liikuttua, kertamaksu on 1 punta, päivälippu 4 puntaa. (Useimmiten menen ihan kertalipuilla edestakaisen matkan = 2 puntaa).
Eli halvallakin voi päästä, riippuu ihan kohteesta ja siitä mihin haluaa rahansa laittaa. Matkani voi kuulostaa askeettiselta teidän kaupunkikohteisiin menevien korvissa, minulle nuo lomat on kaikkea muuta.
[/quote]
Ok, halvalla majoittumisen ja matkustamisen ymmärrän ja olen itsekin kustannustehokas em asioissa mutta en missään tapauksessa haluaisi tehdä itse kaikkia ruokiani. Mulle suurin ilo reissussa on käydä 2x pvässä ravintolassa syömässä ja siinä välillä vielä kahvilla ja kakulla:) Riittää kun vuokratalossa tekee brekkarit ja ehkä kerran pari 3-4 vkon aikana lounaan.
[/quote]
Edullisesti pystyy matkustamaan. Ja jokainen itse päättää miten ateriat hoitaa.
Itse olen sen verta lomailija, että en kokkaile matkoilla. Hotelli valitaan siten. että yksi kriteereistä on se aamiaisen saatavuus. Ja kiva mennä lounaalle, illalliselle ja kakuillekkin silloin kun itse haluaa.
Toki on meillä välillä myös all inc lomia, mutta silloinkin tulee mentyä muualle syömään. Mille se all inc ei tarkoita sitä, että jumiutuisi täysin hotellina rmoille 24/7. Tuohon mielikuvaan, kun törmää vielä tänäkin päivänä kovin usein.
Eikä tarkoituksenani ollut se et aletaan dissaamaan toisten valintoja. Oli ne sitten kohteet, aika, ateriat yms kaikki matkustukseen liittyvä.
t. ap
[/quote]
No minä taas olen vegaanisella ruokavaliolla (+ välttelen höttöhiilareita paitsi nitä paria sconesia jotka itselleni tuolla suon). Tuollapäin ei oikein ole sellaista paikkaa josta saisi vegaaniruokaa (mitään alkupalasalaatteja en laske), enkä ole valmis laittamaan kymmeniä euroja/päivä siihen, että joku ehkä mahdollisesti valmistaisi jotain ns. listan ohi. Lakto-ovo-ruokaa on jonkun verran tarjolla, mutta vegaanista saa vain yhdessä paikassa johon on majapaikoista matkaa 10 km-25 km. Eli jos syödä haluaa niin ruoka pitää laittaa itse :)
Kolmihenkinen perhe, 10-20 tuhatta vuodessa. Yksi tai kaksi varsinaista noin parin viikon matkaa ja joitain viikonloppureissuja. Enemmänkin menisi jos rahaa olisi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:17"]
[/quote]
No minä taas olen vegaanisella ruokavaliolla (+ välttelen höttöhiilareita paitsi nitä paria sconesia jotka itselleni tuolla suon). Tuollapäin ei oikein ole sellaista paikkaa josta saisi vegaaniruokaa (mitään alkupalasalaatteja en laske), enkä ole valmis laittamaan kymmeniä euroja/päivä siihen, että joku ehkä mahdollisesti valmistaisi jotain ns. listan ohi. Lakto-ovo-ruokaa on jonkun verran tarjolla, mutta vegaanista saa vain yhdessä paikassa johon on majapaikoista matkaa 10 km-25 km. Eli jos syödä haluaa niin ruoka pitää laittaa itse :)
[/quote]
Ok, erikoisruokavalio tietty vaikuttaa ja on varmasti vaikea saada jokapaikassa sopivaa ruokaa. Itse olen valmis reissaamaan hyvän ravintolan vuoksi jopa 80km:)
35
N. 6000( hinta sisältää lennot + majoitukset) 3 kertaa vuodessa, se mitä menee siellä on asia erikseen. Rakastan matkustamista ! Koko perhe saa uuden kokemuksen ja tietysti auringon!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:22"]
Kolmihenkinen perhe, 10-20 tuhatta vuodessa. Yksi tai kaksi varsinaista noin parin viikon matkaa ja joitain viikonloppureissuja. Enemmänkin menisi jos rahaa olisi.
[/quote]
Tässä taas toinen ääripää, aika kalliita viikon parin matkoja!
Tänä vuonna matkusteluun menee n. 7000 euroa, nelihenkinen perhe.
Talvella oltiin lämpinässä viikon, ja nyt kesällä kaksi viikkoa ollaan saaristossa mökillä, ja yksi viikko kierretään Suomen länsirannikkoa. Käyttörahoineen siihen menee tänä vuonna n. 7000 euroa (päästään vielä halvalla, kun mökki on tutun omistuksessa ja päästään sinne puoli-ilmaiseksi).
Harmittaa, että tuon rahan säästämällä voi jo sisustaa aika kivasti vuosittain, mutta kesken pitkän talven on niin ihanaa päästä lämpimään ja aurinkoon, löhöilemään lämpimään, että aina se voittaa. Samoin kesällä on mukava viettää jossakin meren äärellä perheen kanssa lomaa, ja sitten samalla kierrellä vähän Suomea ja shoppaillakin vähän, käydä syömässä perheen kanssa jossakin ravintolassa, poiketa huvipuistossa jne.
Meillä maksoi ennen kolmisentuhatta vuodessa. Se sisälsi viikon reissun ulkomaille, pidennetyn viikonlopun Helsingissä, teatteri- tai konserttireissun johonkin toiseen kaupunkiin (liput+bensat+hotelli), yhden reissun Lappiin kavereiden luo.
Nyt meillä on yksi jäsen lisää perheessämme, emmekä varmaan tässä mitään pitkiä ulkomaanmatkoja pariin vuoteen tee ja sen jälkeenkin matkakohteet ehkä muuttuvat jonkin verran. Saa nähdä.
Ja mitä tulee "kustantamiseen", meillä päin on ihan tavallista sanoa puhekielessä, että joku asia kustantaa jotain eli maksaa jonkin verran.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:30"]
[/quote]
[/quote]
Kaikki kulut (pl. tuliaiset yms ostokset) mukana. Esim. lennot 3x500, asunto 14x150, käyttörahaa 14x200 --> n. 6t
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:29"]
Ok, erikoisruokavalio tietty vaikuttaa ja on varmasti vaikea saada jokapaikassa sopivaa ruokaa. Itse olen valmis reissaamaan hyvän ravintolan vuoksi jopa 80km:)
35
[/quote]
No tuolla se 10-25 km:n välimatka ei ole mikään piece of cake... Busseja ei mene usein, linjasta riippuen yleensä 1-4/krt päivä, viimeiset bussit saattavat mennä jo klo 16 ja ensimmäiset vasta klo 9. Poikittaisliikennettä ei ole, joten siitä ja bussien harvasta aikataulusta riippuen esim. tuohon 25 km:n matkaan menee vajaa 1.5 h/suunta (olettaen, että ensimmäinen bussi on ajoissa ettei myöhästy toisesta, sitäkin on meinaan käynyt. Jos myöhästyy toisesta bussista, seuraavaa saakin odotella yli 2 h...). Jos taas on tuolla 10 km:n päässä niin se matka menee paljon nopeammin, mutta ensimmäinen bussi menee vasta klo 9 pintaan. Ja siitä kun lähtee syömään ja takaisin niin kello on jo melkein 12 (kiitos bussiaikataulujen), joka on todella myöhäistä jos aikoo vielä keretä kiipeämään jollekin vuorelle ja alas ennen hämärää.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:30"]
[/quote]
[/quote]
Kaikki kulut (pl. tuliaiset yms ostokset) mukana. Esim. lennot 3x500, asunto 14x150, käyttörahaa 14x200 --> n. 6t
[/quote]
Olen se jolla menee 12000-15000 € vuodessa mutta me reissataan sillä rahalla n 6vkoa. Laiva eurooppaan viime kesänä1300€ (lentoihin menee meillä vain n 750€), taloihin/hotelleihin meni n 2000€/26vrk, käyttöraha 5000€ (iso raha koska syömme 2x pvässä ulkona ja ostan vaatteeni näiltä reissuilta). Tuosta tuli kaikkineen n 8500€/4 vkoa.
Talven kaukoloma 2 vkoa maksoi kaikkine huveineen ja ostoksineen 6500€ (osan aikaa 5* hotellissa Bangkokissa). Sesonkiaika joten lennot oli kalliit:(