Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitelmissa muutto Ahvenanmaalle

Vierailija
23.03.2014 |

Mulla on ollut sellainen lapsuuden pilvilinnaunelma että muuttaisin joskus Ahvenanmaalle. En ole kolmeenkymmeneen vuoteen tehnyt asian eteen muuta kuin joskus välillä taas haaveillut. Nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa, että mulla on kolme aikuista lasta, kuopus asuu vielä kotona, on melkein 19 ja tämän kevään abiturientti. Exä karkasi työkaverin matkaan reilut kuusi vuotta sitten, isä kuoli kolmisen vuotta sitten, ainoastaan ainut joka minua enää Helsinkiin sitoo on aika huonossa kunnossa oleva äitini.

Kun tässä jo vähän ulkopuolisena katsoo tytön kirjoituksia, pääsykoesuunnitelmia sun muuta tulee fiilis että nyt tai ei koskaan.

Toisaalta mietityttää kaikki käytännön järjestelyt, miten löytää asunnon, työtä, miten pärjää kielen kanssa ja miten pääsee sisälle yhteiskuntaan ja naapurustoon Ahvenanmaalla. Ensimmäisen vuoden pärjään varmasti vuorotteluvapaatuella, mutta pidemmänpäälle mun pitää löytää sieltä töitä, ehkä uusi ammatti. Mahdollinen yrittäjäksi ryhtyminen tulevaisuudessa. Olen miettinyt että pienempi muutos olisi muuttaa ensin Maarianhaminaan, ei olisi niin suuri kulttuurishokki kuin suoraan saaristoon mikä on lopullinen tavoitteeni.

Jännittää ja toisaalta kutkuttaa ihanasti vatsanpohjassa. Työkaverini kommentoi, että minulla on vain 'tyhjänpesän' kriisi. Ehkä, mutta jotain muutosta haluan elämääni, eläkkeelle on vielä parikymmentä vuotta.

Tämä nyt on tällaista ääneenajattelua, mutta onko jollain kokemusta elämän uudelleen aloittamisesta täysin uudella paikkakunnalla ja miten meni. Varsinkin jos jollain on kokemusta Ahvenanmaalle muuttamisesta silloin kun siellä ei ennestään ole mitään tuttuja tai verkostoja, niin kiinnostaisi paljonkin.

Kaikista kommenteista kiittäen.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:34"]

En oikein ymmärrä, miksi ap haluaa välttämättä muuttaa paikkaan, jossa saa suomenkielisenä olla loppuelämänsä "2. luokan kansalainen".

[/quote]

Ahvenanmaalla arvostetaan kaikkia reippaita työtäpelkäämättömiä ihmisiä äidinkieleen, ihonväriin, kansalaisuuteen, sukupuoleen tai ikään katsomatta. 

[/quote]

Miksi valehtelet, kun tiedät varsin hyvin, että kyseinen paikka on avoimen rasistinen suomenkielisiä kohtaan?

Vierailija
42/93 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:23"]Ahvenanmaalta ei voi kuka tahansa ostaa asuntoa.

[/quote]

Niin, pitää olla kotiseutuoikeus. Sitä voi hakea, kun on asunut vuokralla ahvenanmaalla 5vuotta.

[/quote]Säännöt meni jotensakin niin että siellä ei saa tehdä töitä ellei asu siellä, eikä sinne voi muuttaa jos ei ole työpakkaa. Ei sinne haluta suomalaisia, joten ei kannata mennä. Ahvenanmaa on muuten maailman ainoa paikka joka on lailla säädetty yksikieliseksi.

[/quote]

Vitsikirjastako noita sääntöjä tavaat? Osoitteesta www.finlex.fi selviää epäileväisimmällekin, että Suomen rajojen sisällä jokaisella on täysi vapaus muuttaa sinne minne haluaa.

[/quote]

Ahvenanmaalla on ihat oma lakinsa... niiden mukaan rasisimi suomenkielisiä kohtaan on sallittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:32"]

Olin Maarianhaminassa vaihdossa 10kk ja kaipaan sinne takaisin. Tuntui siltä, kuin olisin vihdoinkin tullut kotiin.

[/quote]

Se on kaikkien nykyaikaisten natsien koti, missään Euroopan maassa ei syrjitä ihmisiä samalla lailla, ihan ainoa laatuaan.

[/quote] Ei ole, kylla mannersuomessakin osataan. Ehka viela paremmin. Ei kannata ulkopuolisen muuttaa Suomeen niin kieroon siella katsotaan ja jopa syljetaan ja huudellaan peraan. Maailman pahin junttila.

Vierailija
44/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitikin sanomani että lomaillessani Ahvenanmaalla suositeltiin muuttamaan Brändöön. Myös Kökarissa suhtaudutaan uusiin asukkaisiin erittäin suurella lämmöllä ja auttavaisuudella. Tietysti saaristoon muuttaminen kysyy luonnetta, mutta sitähän yleensä onkin ihmisillä jotka rakastavat saaristoa ja uskaltavat toteuttaa unelmiaan. Asia on pikemminkin niin päin, että Ahvenanmaan saaristo tarvitsee uusia asukkaita, jotta se voisi pysyä elävänä ja myös palvella turisteja paremmin. Sinuna ap soittelisin ekat puhelut jo heti huomenna :) Elämä on lyhyt.

Vierailija
45/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa Maarianhaminan kaupungista voi ostaa asunnon, mutta kiinteistöä muualta Ahvenanmaalta ei. Tiedän tämän koska pari ystäväperhettä muutti saarelle pari vuotta sitten. Kun ruotsia puhuu sujuvasti paikka on kuin paratiisi. Todella lyhyet työmatkat, pois pääkaupunkiseudun kiireestä. Meillä perheen toinen kieli on ruotsi, mutta sukulaiset ja ystävät pitävät täällä.

Vierailija
46/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:28"]

Miks mun rehellinen, omiin kokemuksiin perustuva mielipide saa alapeukkua? Siksi että se on ristiriidassa ap:n epärealistisen pilvilinnamielikuvan kanssa? T. Nro 2

[/quote]

Eihän apn ajatus ole mikään epärealistinen pilvilinna. Monet ihmiset uskovat unelmiinsa ja alkavat myös elää niiden tavoin. Ap:lle sanoisin että muuta ihmeessä, unelmat todellakin kannattaa toteuttaa. Eihän tuo edes ole mikään kovin hurja juttu. ja aina pääset pois jos ei suju. olen matkustanut paljon ahvenanmaalla, turistina tietysti, mutta aina on löytynyt hyvää juttuseuraa ja muutenkin olen viihtynyt todella hyvin. Jos on yhtään omaa mielenmaisemaa, tykkää luonnosta ja merestä, niin eihän se mikään tylsä paikka ole. paljon sielukkaampi ja seikkailurikkaampi kuin joku tylsä helsinki.
[/quote]

Täällä kommentoivat ihmiset joille pelkkä muutto naapurikuntaan olisi järisyttävän radikaalia, vielä vanhoilla päivillä! Lähde ensin vaikka vuodeksi, sitten näet mitrn viihdyt ja niin kuin yllä kerrotaan, ainahan sieltä pääsee takaisin. Sait minutkin innostumaan!

Vierailija
47/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on punkkeja, ne mua pelottaa. Ollaan oltu ulkosaaristossa ja jestas kun niitä punkkeja on saanut pyöritellä irti, ja minä ja mies ollaan borrelioosi saatu :/

Vierailija
48/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:23"]Ahvenanmaalta ei voi kuka tahansa ostaa asuntoa.

[/quote]

Niin, pitää olla kotiseutuoikeus. Sitä voi hakea, kun on asunut vuokralla ahvenanmaalla 5vuotta.

[/quote]

Osakeasuntoa varten ei tarvi kotiseutuoikeutta.

Vierailija
49/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on sellainen ajatus, että jossakin elämäntilanteessa muutaman Ahvenanmaalle. Hieno ajatus!

Vierailija
50/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:24"]

Siellä on punkkeja, ne mua pelottaa. Ollaan oltu ulkosaaristossa ja jestas kun niitä punkkeja on saanut pyöritellä irti, ja minä ja mies ollaan borrelioosi saatu :/

[/quote]

Punkithan ovat levinneet jo Oulun korkeudelle.

Vierailija
51/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmia kannattaa toteuttaa! Kaikilla on vaan tämä yksi elämä ja harva päätös on kuitenkaan pakosta lopullinen. Mene ja kokeile ap, sillä se selviää miten viihdyt. Jätä tämän palstan ankeat, ahdasmieliset ja negatiiviset ihmiset ihan sinne omaan synkkyyteensä pyörimään. Onnea matkaan!

Vierailija
52/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Ahvenanmaalaiset muuttaa Tukholmaan ja ovat vain kesällä paikalla omassa mökissään joten itse tekisin kyllä samoin ja muuttaisin Tukholman saaristoon, sieltä käy 2h Ahvenanmaalla jos haluaa ja saa silti kokea aitoa saaristoa ja keskustaan (Tukholma) on lyhyt matka kaikkialta Tukholman saaristosta (vesibussit).

Eli itse valitsisin Tukholman saariston Ahvenanmaan saariston sijaan....

Vierailija
53/93 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:22"]

Hmmm..ulkopuolisena, etenkin suomenkielisenä, on siihen ahdasmieliseen ja pieneen yhteisöön aika vaikea sopeutua. Talvella etenkin sieltä ei aina pääse edes pois kun laivayhteydetkin tökkii myrskyllä. Voin suositella vain jos olet todella erakko luonteeltasi etkä kaipaa muita ihmisiä ja ystäviä. Tympeä paikka.

[/quote]

Missähän hevonkuusessa sä olet ahvenanmaalla oikein ollut? Vaikka se onkin osin saaristoa ja jotkut saaret on yhteysalusten ja lossien takana niin niihin ei kyllä kelit juurikaan vaikuta. Lähinnä ne on noi Turun ja Helsingin isot laivat jotka ei ihan joka kelillä pääse rantautumaan. Mutta siis jos elämä on siellä muutenkin, niin mihin sieltä sitten enää tarvitsee isolla laivalla lähteä?

Ja aika kumma käsitys sulla on ahvenanmaalaisista. Itse tulee käytyä siellä aika paljon, mulla on siellä paikallisia tuttujakin ja mun kokemus heistä on kyllä ihan toinen kuin ahdasmielinen. Tai että siellä pitäisi jotenkin erakko olla. Voi tietty auttaa asiaa että puhuu ruotsia, mutta liikuttavan innokkaasti he kyllä kuuntelevat ja auttavat jos oma kielitaito ei ole ihan sieltä kaikkein vahvimmasta päästä.

Vierailija
54/93 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:03"]

Ahvenanmaalaiset sinkkumiehet..OMG! :D

[/quote]

En ymmärrä? Siistejä, luonnonläheisiä ja mutkattomia tyyppejä joilla ei ole angsteja.

[/quote]

Juuri näin.

Minun mielestäni - Suomen ja Ruotsin vuoden parhaaksi kokiksikin valittu - kokki Michael Björklund edustaa ahvenanmaalaista miestä parhaimmillaan.

Huumorintajuinen, positiivinen, kiltti, älykäs, helposti lähestyttävä, perhekeskeinen ja luontorakas symppis.

Minäkin olen miettinyt muuttoa Ahvenanmaalle, mutta todennut sen liian pieneksi paikaksi elämännälkäiselle.

Kesät voisin siellä kyllä viettää, jos saisin asua Michael Björklundin ravintolan naapurissa... ;)

Vierailija
55/93 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:31"]

Mulla on mielikuva että Ahvenmaalla ollaan keskimääräistä onnellisempia, terveempiä ja pitkäikäisempiä

[/quote]

Helppoahan se on olla, kun saavat valtavat tukirahat ja verohelpotukset manner-Suomen veronmaksajilta.

[/quote]

Mitä ihmettä oikein horiset?

Ahvenanmaa on Suomen alaisuudessa oleva ITSEHALLINTOALUE, jolla on oma kieli, oma lainsäädäntö, oma eduskunta, omat ministerit ja oma verotusoikeus. Ihan niin kuin Suomi oli itsehallintoalue Venäjän alaisuudessa vuosina 1809-1917.

Ahvenanmaa ei saa mitään "verohelpotuksia" Suomelta, Ahvenanmaalla noudatetaan Ahvenanmaan eduskunnan eli Maakuntapäivien säätämiä verolakeja, ei Suomen lakeja.

Eikä Ahvenanmaa saa mitään tukia Suomelta.

Ainoa raha, joka Suomesta Ahvenanmaalle siirtyy, on Ahvenanmaan omat veroeurot, jotka palautetaan Ahvenanmaalle Suomen valtion kassasta!

Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kommentointia.

Vierailija
56/93 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:06"]

[/quote]

[/quote]Säännöt meni jotensakin niin että siellä ei saa tehdä töitä ellei asu siellä, eikä sinne voi muuttaa jos ei ole työpakkaa. Ei sinne haluta suomalaisia, joten ei kannata mennä. Ahvenanmaa on muuten maailman ainoa paikka joka on lailla säädetty yksikieliseksi.

[/quote]

RKP:n unelma! Suomen kieli on ehdottomasti KIELLETTY! Ei päiväkoteja, ei kouluja, ei terveydenhoitoa, ei yhtään mitään suomen kielellä! Manner-Suomessa taas suomenkielisissäkin kunnissa on järjestettävä ruotsinkielinen koulunkäynti ruotsinkielisille... 

[/quote]

Kyllä sinulla menevät nyt puurot ja vellit täysin sekaisin!

Ahvenanmaa on ITSEHALLINTOALUE. Ahvenanmaa on kuin oma valtionsa, vain ulkopolitiikan osalta se on Suomen alaisuudessa!

Suomen kielilait tai muutkaan lait eivät liity Ahvenanmaahan mitenkään! Ahvenanmaalla noudatetaan Ahvenanmaan lakeja ja Suomessa noudatetaan Suomen lakeja.

RKP ei toimi lainkaan Ahvenanmaalla. 

Ahvenanmaalla on ihan omat puolueensa.

Ahvenanmaan eduskunta eli maakuntapäivät (30 edustajaa) koostuu tällä vaalikaudella seuraavista puolueista:

- Keskusta, 7 edustajaa

- Sosiaalidemokraatit, 6 edustajaa

- Liberaalit, 6 edustajaa

- Kokoomus, 4 edustajaa

- Maltilliset, 4 edustajaa

- Ahvenanmaan tulevaisuus, 3 edustajaa

Tämä porukka eli maakuntapäivät säätää Ahvenanmaan lait ja valitsee Ahvenanmaan ministerit.

RKP:llä tai millään muullakaan manner-Suomen puolueella ei ole mitään tekemistä ITSEHALLINTOALUE Ahvenanmaan asioiden kanssa!

Vierailija
57/93 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat huutajat eivät ilmeisesti ole koskaan asuneet Ahvenanmaalla. Miksi ihmeessä kommentoitte asiasta, josta teillä ei ole mitään käsitystä? Käykää oksentamassa pahaa oloanne pakkoruotsipalstoilla.

Auskultoin vuoden verran Maarianhaminassa. En vaihtaisi pois päivääkään. Maarianhamina on pikkukaupunki, kaikki tuntevat toisensa ja huhut kulkevat nopeasti, kuten missä tahansa pikkukylässä. Mutta toisin kuin missä tahansa mannersuomalaisessa pikkukylässä, niin huhut ovat yleensä positiivisia ja ihmiset uteliaita ja hyväntahtoisia.

Työvoimapula on huutava, varsinkin terveydenhuollon alalla. Moni tekeekin pitkiä päiviä ja useampaa työtä. Sen lisäksi "kuuluu" tehdä vapaaehtoistyötä esim. harrastustoiminnan, koulun tai vanhuudenhuollon parissa. Työajasta ei valiteta. Kunnat houkuttelevat uusia asukkaita hyvillä vuokra-asunto tai osakeasuntotarjouksilla.

Ruotsia on hyvä ainakin yrittää puhua, sillä moni ei aidosti ymmärrä suomea. Jos kuitenkin ymmärrät ruotsia, eikä sinulla ole kouluikäisiä lapsia, niin tulet pärjäämään erinomaisesti. Kukaan ei välitä kielioppivirheistä. Iloinen ja reipas asenne ratkaisee.

Vierailija
60/93 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan