Suunnitelmissa muutto Ahvenanmaalle
Mulla on ollut sellainen lapsuuden pilvilinnaunelma että muuttaisin joskus Ahvenanmaalle. En ole kolmeenkymmeneen vuoteen tehnyt asian eteen muuta kuin joskus välillä taas haaveillut. Nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa, että mulla on kolme aikuista lasta, kuopus asuu vielä kotona, on melkein 19 ja tämän kevään abiturientti. Exä karkasi työkaverin matkaan reilut kuusi vuotta sitten, isä kuoli kolmisen vuotta sitten, ainoastaan ainut joka minua enää Helsinkiin sitoo on aika huonossa kunnossa oleva äitini.
Kun tässä jo vähän ulkopuolisena katsoo tytön kirjoituksia, pääsykoesuunnitelmia sun muuta tulee fiilis että nyt tai ei koskaan.
Toisaalta mietityttää kaikki käytännön järjestelyt, miten löytää asunnon, työtä, miten pärjää kielen kanssa ja miten pääsee sisälle yhteiskuntaan ja naapurustoon Ahvenanmaalla. Ensimmäisen vuoden pärjään varmasti vuorotteluvapaatuella, mutta pidemmänpäälle mun pitää löytää sieltä töitä, ehkä uusi ammatti. Mahdollinen yrittäjäksi ryhtyminen tulevaisuudessa. Olen miettinyt että pienempi muutos olisi muuttaa ensin Maarianhaminaan, ei olisi niin suuri kulttuurishokki kuin suoraan saaristoon mikä on lopullinen tavoitteeni.
Jännittää ja toisaalta kutkuttaa ihanasti vatsanpohjassa. Työkaverini kommentoi, että minulla on vain 'tyhjänpesän' kriisi. Ehkä, mutta jotain muutosta haluan elämääni, eläkkeelle on vielä parikymmentä vuotta.
Tämä nyt on tällaista ääneenajattelua, mutta onko jollain kokemusta elämän uudelleen aloittamisesta täysin uudella paikkakunnalla ja miten meni. Varsinkin jos jollain on kokemusta Ahvenanmaalle muuttamisesta silloin kun siellä ei ennestään ole mitään tuttuja tai verkostoja, niin kiinnostaisi paljonkin.
Kaikista kommenteista kiittäen.
Kommentit (93)
uppen! haluaisin muuttaa saaristoon vuoden ympäri. mitenkähän sitä vuodenkierron muuten saa siellä kulumaan.? kun kesälomat menevät niin hyvin ja nämä syksyn illat ovat ihab parhautta?
Ahvenanmaa on ihana. Ihmiset aina iloisia ja ystävällisiä, auttavaisia. Siellä on turvallista ja rauhallista. Kaunista ja mielettömän hyvää ruokaa. Itse olin siellä viime kesän töissä, ja palaan takaisin tulevana kesänä. Ja muutan sinne heti kun oma tilanne sen sallii. :)
Vanha ketju, mutta löysin tämän kun googlettelin Ahvenanmaalle muuttoa. Onkohan täällä muita joille asia on edelleen aktiivinen? :) Olisi kiinnostavaa tietää päätyikö joku tästä ketjusta muuttamaan sinne.
Kuinkas sitten voi asua jos ei saa asuntoa. On kai se vielä suomeen kuuluva alue? Ei kai mikään kansainvälinen sopimus voi sallia vapaata liikkuvuutta?
Mikä ihmeen rasismi? Tiedäkkö ees mitä rasismi tarkottaa? Ahvenanmaalaset on valkosia niin kuin suomalaisetkin. Vai yritätkö sanoa enemmän, että eivät tykkää suomalaisista kulttuurisessa mielessä.
Se on heidän paikkansa, joten sitä pitää kunnioittaa ihan niin kuin heidänkin kun tulevat suomen mantereelle käymään.
En usko että katkerat vihapuhujat koskaan saisivat aikaiseksi muuttoa vieraskieliselle saarelle, kunhan vain öyhöttävät omalla mukavuusalueellaan.
Yksi sukulainen perheineen muutti sinne ja saivat kyllä heti ostaa talon. En tiedä mistä johtuu.
PeSu kirjoitti:
Pakko ruotsi pois
?, Onhan ruotsin kieli meidän toinen virallinen kieli! Ja kyllä ruotsinkielisille opetetaan suomen kieltä kouluissa
Mielipiteet tapaavat syntyä, kun tosiasiat hämärtyvät..
Minäkin harkitsen vakavasti muuttoa Ahvenanmaalle! Meitä taitaa ollakin jo monta? :) Olisiko niin monta, että voisi vuokrata alkuun oikein ison talon kimppakämpäksi, jos ei muuta ensihätään löytyisi? Olisiko helpompi totuttautua elämään ja etsiä 'kunnon asuntoa' vasta sinne muuton jälkeen?
Up! Ahvenanmaalla asuvat, kuinka elämä saarella sujuu? :) Haaveissa itsellänikin muutto saarelle..