Suunnitelmissa muutto Ahvenanmaalle
Mulla on ollut sellainen lapsuuden pilvilinnaunelma että muuttaisin joskus Ahvenanmaalle. En ole kolmeenkymmeneen vuoteen tehnyt asian eteen muuta kuin joskus välillä taas haaveillut. Nyt olen sellaisessa elämäntilanteessa, että mulla on kolme aikuista lasta, kuopus asuu vielä kotona, on melkein 19 ja tämän kevään abiturientti. Exä karkasi työkaverin matkaan reilut kuusi vuotta sitten, isä kuoli kolmisen vuotta sitten, ainoastaan ainut joka minua enää Helsinkiin sitoo on aika huonossa kunnossa oleva äitini.
Kun tässä jo vähän ulkopuolisena katsoo tytön kirjoituksia, pääsykoesuunnitelmia sun muuta tulee fiilis että nyt tai ei koskaan.
Toisaalta mietityttää kaikki käytännön järjestelyt, miten löytää asunnon, työtä, miten pärjää kielen kanssa ja miten pääsee sisälle yhteiskuntaan ja naapurustoon Ahvenanmaalla. Ensimmäisen vuoden pärjään varmasti vuorotteluvapaatuella, mutta pidemmänpäälle mun pitää löytää sieltä töitä, ehkä uusi ammatti. Mahdollinen yrittäjäksi ryhtyminen tulevaisuudessa. Olen miettinyt että pienempi muutos olisi muuttaa ensin Maarianhaminaan, ei olisi niin suuri kulttuurishokki kuin suoraan saaristoon mikä on lopullinen tavoitteeni.
Jännittää ja toisaalta kutkuttaa ihanasti vatsanpohjassa. Työkaverini kommentoi, että minulla on vain 'tyhjänpesän' kriisi. Ehkä, mutta jotain muutosta haluan elämääni, eläkkeelle on vielä parikymmentä vuotta.
Tämä nyt on tällaista ääneenajattelua, mutta onko jollain kokemusta elämän uudelleen aloittamisesta täysin uudella paikkakunnalla ja miten meni. Varsinkin jos jollain on kokemusta Ahvenanmaalle muuttamisesta silloin kun siellä ei ennestään ole mitään tuttuja tai verkostoja, niin kiinnostaisi paljonkin.
Kaikista kommenteista kiittäen.
Kommentit (93)
Ahvenanmaalle saa muuttaa, vaikka ei työpaikka. Kielitaidosta ei täydy olla huolissaan, koska maakunta tarjoaa ilmaisen koulutuksen aikuisillekin.
Myös moni osaa suomea jotenkin.
Vuokra-asuntoja saa katsoa täällä osoitteessa:
http://www.komhem.nu/boende/hyra/bostader-uthyres
Välkommen!
Olen asunut Ahvenanmaan itäsaaristossa ja sitä voinkin suositella varsin suomiystävällisenä paikkana. Suuri osa koulujen, kuntien ja terveydenhoidon työntekijöistä on saapunut mannersuomesta. Olenpa jopa törmännyt terveydenhoitajaan jolla ei juuri ollut ruotsinkielen taitoa!
Olen kuullut että nyt keväällä järjestettäisiin bussimatka Turusta pohjoiseen itäsaaristoon juuri siksi että he haluaisivat sinne muuttajia mantereelta. Kustannus oli kai vain jotain 40 euroa ja siihen sisältyi tosi paljon kaikkea, ota yhteys Brändön kunnankansliaan tai kunnanjohtajaan, hän oli muistaakseni yhteyshenkilö.
Tervetuloa tänne vaan, viihdymme ihan kohtalaisesti vielä 15 vuoden jälkeenkin täällä Ahvenanmaalla ja täältä on kiva käydä shoppilemassa Tukholmassa -aamulla sinne ja illalla kotiin- ihan pikkurahalla!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:28"]
Miks mun rehellinen, omiin kokemuksiin perustuva mielipide saa alapeukkua? Siksi että se on ristiriidassa ap:n epärealistisen pilvilinnamielikuvan kanssa? T. Nro 2
[/quote]
Eihän apn ajatus ole mikään epärealistinen pilvilinna. Monet ihmiset uskovat unelmiinsa ja alkavat myös elää niiden tavoin. Ap:lle sanoisin että muuta ihmeessä, unelmat todellakin kannattaa toteuttaa. Eihän tuo edes ole mikään kovin hurja juttu. ja aina pääset pois jos ei suju. olen matkustanut paljon ahvenanmaalla, turistina tietysti, mutta aina on löytynyt hyvää juttuseuraa ja muutenkin olen viihtynyt todella hyvin. Jos on yhtään omaa mielenmaisemaa, tykkää luonnosta ja merestä, niin eihän se mikään tylsä paikka ole. paljon sielukkaampi ja seikkailurikkaampi kuin joku tylsä helsinki.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:32"]
Olin Maarianhaminassa vaihdossa 10kk ja kaipaan sinne takaisin. Tuntui siltä, kuin olisin vihdoinkin tullut kotiin.
[/quote]
Se on kaikkien nykyaikaisten natsien koti, missään Euroopan maassa ei syrjitä ihmisiä samalla lailla, ihan ainoa laatuaan.
[/quote] Ei ole, kylla mannersuomessakin osataan. Ehka viela paremmin. Ei kannata ulkopuolisen muuttaa Suomeen niin kieroon siella katsotaan ja jopa syljetaan ja huudellaan peraan. Maailman pahin junttila.
[/quote]
Juu, erityisesti ruotsinkieliset kunnat, joissa RKP on valtuuston suurin puolue.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:34"]
En oikein ymmärrä, miksi ap haluaa välttämättä muuttaa paikkaan, jossa saa suomenkielisenä olla loppuelämänsä "2. luokan kansalainen".
[/quote]
Ahvenanmaalla arvostetaan kaikkia reippaita työtäpelkäämättömiä ihmisiä äidinkieleen, ihonväriin, kansalaisuuteen, sukupuoleen tai ikään katsomatta.
[/quote]
Miksi valehtelet, kun tiedät varsin hyvin, että kyseinen paikka on avoimen rasistinen suomenkielisiä kohtaan?
[/quote]
Olenkin omalla tavalla asiantuntija koska olen suomenkielinen joka asuu Ahvenanmaalla. Minua ei ole ikinä katsottu kieroon. Ihmiset kehuvat vähintään kerran kuukaudessa fiksuuttamme, kun olemme kasvattaneet lapsemme kaksikielisiksi. Täällä arvostetaan ihmistä joka uskaltaa sanoa vaikka ne kolme osaamaansa sanaa ruotsiksi. Ketään ei pakko-opeteta, pidetään vaan porukoissa mukana hiljaisempana jäsenenä. Ketään ei kiinnosta täällä vaikka en puhuisikaan täydellistä ruotsia, lapsia voi toki välillä nolottaa kaupassa kun mekastan kovalla äänellä tuttujen kanssa. Työpanostani arvostetaan ja hanttihommia olisi tarjolla tuon tuostakin koska en ole turhan ronkeli.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:23"]Ahvenanmaalta ei voi kuka tahansa ostaa asuntoa.
[/quote]
Niin, pitää olla kotiseutuoikeus. Sitä voi hakea, kun on asunut vuokralla ahvenanmaalla 5vuotta.
[/quote]Säännöt meni jotensakin niin että siellä ei saa tehdä töitä ellei asu siellä, eikä sinne voi muuttaa jos ei ole työpakkaa. Ei sinne haluta suomalaisia, joten ei kannata mennä. Ahvenanmaa on muuten maailman ainoa paikka joka on lailla säädetty yksikieliseksi.
[/quote]
Vitsikirjastako noita sääntöjä tavaat? Osoitteesta www.finlex.fi selviää epäileväisimmällekin, että Suomen rajojen sisällä jokaisella on täysi vapaus muuttaa sinne minne haluaa.
[/quote]
Niin, suomen rajojen sisällä, mutta Ahvenanmaa onkin ahvenanmaa jossa ei kaikki suomen lait päde ja jossa on ihan omia juttuja. Esimerkiksi tämä kotiseutuoikeus. Googlaapa huviksesi ;)
Ahvenanmaa pitäisi myydä vaikka Venäjälle, niin suuria kustannuksia mokoma turhake Suomelle teettää.
Taitaa olla vähän myöhäistä vastata mutta pari asiaa tiedoksi. Tottakai voit ostaa aunnon, siis osakkeen vaikka et täällä ole viittä vuotta ollutkaan. Töitäkin on vaikka et ruotsia sujuvasti puhukkaan. Joten välkommen!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 13:08"]
Entäs jos kokeilisit vuorotteluvapaan ajan miten sinne sopeudut? Saatko ystäviä, löytyykö töitä jne. Ja haistelisit ilmapiiriä, ja sitä ovatko ihmiset niin ikäviä, kuin nuo kommentoijat väittävät.
Minun haaveni on viettää yksi vuosi saaristossa, haluaisin kokea syysmyrskyt, talventuiskut, kevään tulon jäidenlähtöineen ja kesän. Saa nähdä riittääkö rohkeuteni unelmani toteuttamiseen.
Tsemppiä sinulle!
[/quote]
Kiitos tsempeistä :-)
Vuorotteluvapaalla suunnittelen aloittavani, vähän takaporttia jos ei onnistukaan. Mutta kyllä idealistinen tavoitteeni on jäädä sinne pysyvästi. Mulla on mielikuva että Ahvenmaalla ollaan keskimääräistä onnellisempia, terveempiä ja pitkäikäisempiä vähän samalla tavalla kuin suomenruotsalaisilla alueilla ja haluaisin päästä mukaan ja sisään siihen yhteisöön.
Aluksi haluan ehdottomasti asua siellä yksin, mutta erostani on jo sen verran kauan, että tuntuu että olen valmis aloittamaan deittailunkin uudelleen.
ap.
[/quote]
Yhteisöön pääseminen ja sen onnellisuudesta hyötyminen ei ole tahtokysymys. Tiedän ihmisiä, joille vuosikymmenienkin päästä huomautellaan, että et olet täältä kotoisin, et ole yksi meistä, vaikka kielikin on vaihdettu.
[/quote]
Tämä syrjintä jatkuu seuraavaankin ja sitäkin seuraavaan sukupolveen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:00"]
Kyllä on taas vaikeaa näillä pelkästään suomea puhuvilla ja sietävillä persuilla. Ihonvärikin pitäisi kaikilla olla kuin vehnäjauhosta. Ettehän te edes käy koskaan Ahvenanmaalla ettekä te ole missään tekemisissä niiden pelottavien mustaihoisten kanssa?? Te huolitte aivan turhaan koska meille muille se ei ole minkäänlainen ongelma vaan päinvastoin. Teidän kanssa taas hyvin harvaa kiinnostaa olla missään tekemisissä ja hävettää että tuollaisia suomalaisia voi edes olla.
[/quote]
Ahvenanmaalla ei saa olla suomenkielistä päivähoitoa, ei ala-astetta, ei yläastetta, ei lukiota, ei seurakuntaa, ei terveydenhoitoa. Persut eivät ole kieltämässä manner-Suomesta ruotsinkielistä päivähoitoa, ala-astetta, yläastetta, lukiota, seurakuntaa, terveydenhoitoa. Joten miksi ihmeessä keksit ruveta syyttämään persuja tästä ??
[/quote]
Älä murehdi ainakaan sielunhoidon puolesta! Ahvenanmaalla voi puhua monille papeille suomea ja jumalanpalveluksia pidetään myös suomeksi. Seurakunnalla on myös suomenkielinen muskari lapsille jne.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 17:27"]
Yhteisöön pääseminen ja sen onnellisuudesta hyötyminen ei ole tahtokysymys. Tiedän ihmisiä, joille vuosikymmenienkin päästä huomautellaan, että et olet täältä kotoisin, et ole yksi meistä, vaikka kielikin on vaihdettu.
[/quote]
Eli sama kuin maahanmuuttajan asema Manner-Suomessa. Ikinä ei tule hyväksytyksi täysin, varsinkin jos tummempi iho. Kumma että samat henkilöt, jotka uikuttavat kuinka Ahvenanmaalla sorretaan suomenkielisiä ja siellä ollaan ilkeitä rasisteja, vihaavat itse maahanmuuttajia ja ovat korviaan myöten rasisteja. (Ihan näin off-topic). En viittaa tällaisella henkilöllä lainaamaani henkilöön. :p
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:47"]
Up! Ahvenanmaalla asuvat, kuinka elämä saarella sujuu? :) Haaveissa itsellänikin muutto saarelle..
[/quote]
Hyvin. Täällä on pulaa työvoimasta.
Kyllä on taas vaikeaa näillä pelkästään suomea puhuvilla ja sietävillä persuilla. Ihonvärikin pitäisi kaikilla olla kuin vehnäjauhosta. Ettehän te edes käy koskaan Ahvenanmaalla ettekä te ole missään tekemisissä niiden pelottavien mustaihoisten kanssa?? Te huolitte aivan turhaan koska meille muille se ei ole minkäänlainen ongelma vaan päinvastoin. Teidän kanssa taas hyvin harvaa kiinnostaa olla missään tekemisissä ja hävettää että tuollaisia suomalaisia voi edes olla.
Vuorotteluvapaan aikana ei kai juurikaan saa tehdä palkkatyötä ?
Montako somalia on ahvenanmaalla?
[/quote]
Ai, ketkä olikaan rasisteja? Persut vaiko ihan joku muu puolue?
"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.
Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.
- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.)"
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun
[/quote]
Ahvenanmaalla ei saa olla suomenkielistä päivähoitoa, ei ala-astetta, ei yläastetta, ei lukiota, ei seurakuntaa, ei terveydenhoitoa. Persut eivät ole kieltämässä manner-Suomesta ruotsinkielistä päivähoitoa, ala-astetta, yläastetta, lukiota, seurakuntaa, terveydenhoitoa. Joten miksi ihmeessä keksit ruveta syyttämään persuja tästä ??
Paikallislehteen vaan kertomuksesi suomeksi.ensimmäiseksi aikaisten keväällä hankittava mökki,ruuankerääminen talveksi.lämpimiä vaatteita.
Luin lävitse koko ketjun ja aikamoisia (valheellisia) väitteitä täällä huudellaan, kenties stereotypioiden takia? Tosin olen huomannut, että turisteja täällä karsastetaan, ehkä siksi niin monelle on jäänyt huono kuva Abborrelandista.
Itse olen täysin suomenkielinen,helsinkiläinen ja Ahvenanmaalle muuttaessa työtön nainen, eikä minua ole koskaan syrjitty suomenkielisyyteni tai minkään muunkaan takia.
Työtä täällä riittää (myös saaristossa) kunhan on ahkera ja oma-aloitteinen. Juorut ja maine lähtevät leviämään nopeaan tahtiin (niin kuin millä tahansa muulla pienemmällä paikkakunnalla), mutta lähtökohtaisesti sinuun suhtaudutaan vastaanottavaisesti, avuliaasti ja uteliaasti. Työ saattaa olla sesonkiaikaista. Työvoimasta on paikoittain niin kova pula, että työntekijöitä haetaan esim. Virosta. Tosin työmahdollisuudet eivät ole niin monipuolisia, ja on tyydyttävä siihen, mitä saa. Ainakin saaristossa on normaalia tehdä muutamaakin eri työtä samaan aikaan!
Paikalliset yrittävät parhaansa mukaan auttaa sopeutumisessa, ja pääset kyllä mukaan heidän "piireihinsä" kunhan itse menet rohkeasti mukaan! Sitä arvostetaan täällä, ainakin meidän kuntamme sisällä vallitseva yhteisöllisyys on vahvaa. Tietysti yhteisöllisyydelläkin on huonot puolensa. Anonymiteetti, johon on Helsingissä tottunut, katoaa. Et voi mennä mihinkään ilman että sinut tunnistetaan, ja se voi alkuun tuntua ahdistavalta. Kaikki kyyläävät toistensa tekemisiä, mutta en kokisi että he tekevät sen negatiivisessa mielessä, ennemminkin uteliaisuudesta. Oma kylä auttaa omiaan, ja tuntuu mukavalta, kun huomaa kuuluvansa joukkoon. Sinua pyydetään erilaisiin tapahtumiin, joista et muuten saisi tietää ja pyritään auttamaan kaikin mahdollisin keinoin.
Asumisasia ei ole niin mustavalkoinen kuin usein saa vaikutelman. Esimerkiksi valmiiksi suunitellulta alueelta saa ostaa talon, vaikkei kotiseutuoikeutta vielä olisikaan. Se, ettei saaristosta ole helppoa saada asuntoa särähti korvaani, minun kokemukseni ovat täysin päinvastaiset. Saaristokunnat yrittävät houkutella ihmisiä muuttamaan juuri heidän kuntaansa, ja suurimmassa osassa on valinnanvaraa erilaisista vuokra-tai omistusasunnoista. Nämä asunnot ovat usein joko kunnan taikka kiinteistöyhtiön omistamia rivitaloja. Myös useat yksityiset tahot vuokraavat taloja, tosin jos haluaa omakotitalon on pidettävä silmät auki ja toimittava nopeasti. Useimmat pitävät vanhoja omakotitaloja (usein perittyjä) tyhjillään, ja ympäriinsä kyselemällä saa paljon tietoa.
Maarianhaminaan aluksi muuttaminen saattaa olla "pehmeä lasku" ahvenanmaalaistumiseen, mutta asiassa on tietysti kaksi puolta. Riippuu, mikä on se jokin, miksi haluat Ahvenanmaalle muuttaa. Esimerkiksi jos haaveilet yhteiöllisestä kyläelämästä, saattaa saaristo olla oikea ratkaisu. Itse en pidä Maarianhaminasta muuta kuin satunnaisena vierailukohteena ja upeana kesäkaupunkina, se on juuri ja juuri kaupungiksi kutsuttava pikkukylä ja silti siellä toteutuvat kaupunkiasumisen miinuspuolet. Tosin, tämä on vain minun mielipiteeni, voi olla että joku toinen viihtyy. Jos päätät muuttaa Maarianhaminaan suosittelen katsomaan asuntoa muistakin lähikunnista, välimatkat eivät ole kovinkaan suuria. Auton tarvitset joka tapauksessa Ahvenanmaalla asuessasi, sillä julkinen liikenne ei ole kovinkaan kaksista.
Ahvenanmaan kielipolitiikka on aika selvä, ja siihen sen enempää kantaa ottamatta voin todeta, ettei se useimmiten noudata samoja linjoja arkisissa kanssakäymisessä. Yleensä ihmiset suhtautuvat suomalaisiin neutraalisti, ja meitä on aika laajalti kaikkialla. Kukaan ei osoittele sormella tai syrji suomenkielisyytesi takia, päinvastoin, yleensä sinua yritetään auttaa ja opastaa. Työväenopistolla on ruotsinkielen kursseja, joista saattaa olla apua, jos oma kouluruotsi on kovin ruosteessa. Fakta tosin on että ruotsia on puhuttava, jos täällä haluaa päästä mukaan yhteisöön. Pelkkä yrittäminenkin auttaa!
Kaiken kaikkiaan Ahvenanmaa (tai saaristo) ei ole sopiva paikka kaikille. Suosittelen myös jättämään ne ruusunpunaiset lasit kotiin, sillä Åland on muutakin kuin vain saaristolaisidylliä!