Sinä yksilapsinen, miksi et halua teille enenpää lapsia?
Tämä ketju on siis yksilapsisille, monilapsisten perheiden puolustajat voivat tehdä oman ketjunsa. ;-)
Ja kumpi sinulla on, tyttö vai poika (sillä ei ole mitään merkitystä yksilapsisuuden kannalta, mutta muuten vaan kiinnostaisi tietää. ;-) )
Tässä yksi yksilapsisten perheiden puolesta puhuja, ja tässä syyt:
-meillä on poika, joka on kohta 6v, niin elämä on jo niin paljon helpottut vauva-ajoista, että en jaksa enää tässä vaiheessa alkaa ruveta kuivaksiopettelurumbaa, kiinteän ruoan syömäänopettamisrumbaa jnejne... käymään uudestaan läpi. Vaipparumbat on jo meidän perheessä onneksi ohi.
-Saa yöt nukkua rauhassa, kun ei tarvitse enää heräillä lapsen kanssa läpi yön.
- yksi lapsi oppii leikkimään ja olemaan myös yksin, ettei tarvitse olla kokoajan leikkikaveria etsimässä tai itse viihdyttämässä.
-saa antaa enemmän lapselle huomiota, on kiinteämpi suhde vanhempiin. On ihana, kun lapsi käpertyy syliin ja sanoo, että:"minä tykkään sinusta". <3
- Matkustelu on yhden lapsen kanssa sata kertaa helpompaa ja halvempaa kuin monen lapsen kanssa.
-yhden lapsen kanssa ei ole hermot niin kireällä kuin useamman lapsen kanssa olisi.
Näin siis meillä. Jollakin muulla voi olla erilaisia kokemuksia. ;-)
Kommentit (27)
Meillä 3,5 v tyttö. Sairastanut jonkin verran, ja nukkuu yhä edelleen usein tosi huonosti. Kymmenen herätystä yössä ei ole mikään suuri poikkeus. Alta kahden tunnin ajomatkan ei yhtään tukiverkostoa. Mies on melko huono yöheräilijä. Mä luulen, että mun psyyke ei kestäisi toista samanlaista tai vielä huonommin nukkuvaa lasta. Tyttö on ollut joitakin kertoja sairaalassa, ja jos meillä silloin olisi ollut vielä uusi vauva, vaihtoehdothan olisivat olleet joko pitää vauva mukana(en tiedä, onko sallittua) tai se, että lapsi olisi ollut osastolla yksin (joka ei kyllä mitenkään olisi tullut kyseeseen). Mulla kolmivuorotyö, miehellä virallisesti kaksivuorotyö, tällä hetkellä pelkkä aamuvuoro. Toisaalta vähän harmittaa, mutta taas joku sellainen yö, kun oot yli kymmenen kertaa herännyt, palauttaa tosi nopeasti maan pinnalle.
Mitä ihmettä se sinulle kuuluu ap? Hanki itsellesi elämä, ja lakkaa kyselemästä turhia!
Meillä yksi 8-v. tyttö emmekä halunneet toista, koska monen vuoden valvominen oli hirveää. Edellä on jo mainittu muitakin samoja syitä kuin meillä. Ihana huomata, että on tehnyt oikean ratkaisun, kun kuuleen naapurin lasten tappelevan sisarusten kanssa. Eipä tarvitse kuunnella kotona sisarusten kiistoja.
Meillä yksi 3v 3kk poika ja ei ole ollut enää tunnetta että toista haluttaisiin. Minä 24, mies 30. Kun lapsi oli pienempi ainakin minä toivoin toista ja mies sitten joskus. Nyt huomaamme työelämän kynnyksellä että kyllä tässä yhdessäkin on niin paljon hommaa, vie aikaa rahaa ja resursseja, että riittänee meille. Nautitaan rauhallisesta ja suht hiljaisesta elämästä, toki yhdestäkin villistä lapsesta lähtee ääntä ;) Kaikki vaan jotenkin kuljetti tähän ja kasvoimme myöntämään itsellemme että tämä on meidän oikea perhekoko :) Enää emme ole tunteneet tarvetta perheen kasvatukseen, minkäänlaista.
Tietty on kaikki työ ja talousaspektit myös. Näin elämme taloudellisesti mukavasti ja esim toisen on mahdollista olla opiskelija.
Sairastuin niin pahasti, että toista lasta ei tule. Ensimmäinenkin niin haastava, että kädet täynnä työtä. Lisäksi olen nyt 44v. ja lapsi 8 v.
Jo ensimmäisen lapsen kanssa kotona oleminen oli niin ahdistavaa, että otin eron ja häivyin ulkomaille, jättäen lapsen miehelle.