Oletko sairastanut influenssan?
Mietin, että mitenhän sen tunnistaa muista taudeista.
Varoitus, jätä lukematta jos ei kiinnosta, sillä kirjoitan pitkästi ja kuvailen oireet, jos joku osaisi kertoa ohjeita mitä täytyy tehdä. Eli
eilen minulla oli aamulla 10 aikoihin todella kipeät lihakset, kurkkukin vähän, mutten kiinnittänyt enempää huomiota. Mittasin lämmön kuitenkin, näytti normaalia 36,4.
Noin 12 aikaan tuli aivan ryhminällä huono olo, palelti kovasti. Mittasin kuumeen ja näytti 38.6, siis aivan yllättäen.
Olin kolmen peiton alla täristen iltaan asti, kuume oli kokoajan yli 39,5 vaikka otin buranaa ja panadonia maksimiannokset.
Tuntuu että kuolen, keuhkoihin sattui ja tuntui kova paineen tunne (edelleenkin, minulla on astma, inhalaattori on ehkä hitusen auttanut). En pääse edelleenkään sängystä ylös, jalat tutisten poikaystäväni joutuu kantamaan minut vessaan ja pitämään pöntöllä istuessakin pystyssä kun en jaksa itse.
Nivelet tuntuu että ois tulessa, ai kamala. Oon nyt herännyt kuudelta, koskee niin kovaa ettei voi nukkua, lääkettä olen ottanut 800mg buranan, silti mittasin juuri lämmöksi 38,3.
Influenssarokotetta en ottanut vaikka astma minulla onkin :/ olisi varmaan pitänyt.
Ei se varmaan hyödytä lääkäriin lähteä, eihän he voi tälle mitään kun on virus. Vai? Onko jotain kotihoito-ohjeita? Vai onko tämä tavallista flunssaa? Olen 19v jos joku kysyy.
Jos kukaan edes jaksoi lukea :D
Kommentit (38)
Hei,
Lääkäri sanoi että aika varmasti influenssa on kyseessä, kuulema on ollut täälläpäin nyt lähiaikoina likkeellä. Saimpa vielä angiinankin kaupan päälle.
Mikäli rintaa alkaa enää yhtään ahdistaa, aloitetaan tamifllu (vai mikähän sen lääkkeen nimi olikaan).
Kannatti siis kysyä neuvoa. Kuumetta tosin "enää" 38,4. ehkä tämä tästä.
- ap
Olisiko täällä ketään sairaanhoitajaa paikalla?
Unohdin lääkärille soittaessani kysyä erästä asiaa. Minulla on se astma, hän tietää siitä mutta vaikuttaako muut perussairaukset ? minulla on fibromyalgia, migreeni ja kipuoireyhtymä.
Kuumetta nyt 39,6. lähden pian sairaalaan, poikaystävä yrittää kantaa esin autoon, jos ei onnistu niin ambulanssin voi varmaan tilata? vai pitääkö taksi? olen hento pieni tyttönen että eiköhän tuo jaksa kantaa niinkuin tähän asti mutta kysyn varmuuden vuoksi.
-ap
Mä yllätyin miten huonoon kuntoon influenssa vetää terveen hyväkuntoisenkin. :( Kauhea ajatella, että joku iäkäs joutuu influenssan erittän koviin kouriin. :(
Siis aivan kauhea tauti!!!! Vaikutukset kestävät pitkään.
Yrittäkää hyvät ihmiset välttää influenssa!
Influenssassa on perusterveellä nuorellakin se riski, että joutuu tehohoitoon ja menehtyy. Ainakin tilastojen mukaan.
Lievä kurkkukipu, sitten hengenahdistus (ei meinannut henki kulkea) vaikka olo oli muuten ok. Sitten lievä kuume joka meni pois. Tämän jälkeen influenssa varsinaisesti alkoi ja heti tuli selväksi, että nyt on tositauti kyseessä: Kuume pomppasi hetkessä 39 asteeseen. Keuhkoputkessa poltteli. Sydän jyskytti ensimmäisen viikon kuin viimeistä päivää.
Kuumeen mukana nenään tuli aivan jäätävä polte ja nuhaa niistäessäni nenästä tulikin pelkkää kirkasta verta. Se ei ollut kauhean kivaa samalla, kun vointi alkoi toisella viikolla menemään kovan kuumeen takia heikoksi. Lääköriin raahauduin kaksi kertaa viikossa - tuskallinen suoritus sekin.
Silmän sarveiskalvo tulehtui mikä toi kipua silmäänkin. Nenän tulipaloa hoidettiin useilla lääkkeillä.
Lopulta - lähes kahden viikon jälkeen - kuume laski 38 asteeseen ja olo oli tietysti paljon parempi. Kuume vielä kävi 39 asteessa mutta laski sitten. Meni vielä pari päivää ennen kuin lämpötila oli 36,5 mikä on mulla normaali.
Nenässä oli outoja todella voimakkaita hajuaistimuksia, vaikka mitään hajua nenässä ei ollut.
Poskiontelotulehdus jäi kytemään ja kohta kylkiä painoi, rintaa puristi vietävästi ja keuhkoja pisteli lievästi. Nämä olivat jälkioireita.
Poskiontelo parani vasta antibiootilla yli viisi viikkoa sairastumisen jälkeen, mutta influenssaan verrattuna poskiontelotulehdus ei edes ole sairaus.
Et olipahan tauti. Helppo ymmärtää miksi influenssa tappaa.
Ps. ei ollut koronaa.
Influenssan tunnistaa siitä, että kuume nousee ERITTÄIN NOPEASTI n. 40 asteeseen ja kestää pari viikkoa. Säryt on joillakin ihan helvetilliset. Vointi menee heikoksi. Lisäksi jälkitaudit. Palautuminen hidasta. Paska juttu.
Kerran sairastanut ja toista kertaa en tahdo. Säryt olivat aivan järkyttävät ja kun sitten aikanaan tauti hellitti, niin palautuminen normaalikuntoon kesti lähemmäs kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Kerran sairastanut ja toista kertaa en tahdo. Säryt olivat aivan järkyttävät ja kun sitten aikanaan tauti hellitti, niin palautuminen normaalikuntoon kesti lähemmäs kaksi kuukautta.
Mulle lääkäri sanoi että täydellinen palautuminen kestää kolme kuukautta, vaikka sitä ei itse huomaisikaan.
Siis oikea influenssa. Moni pitää kovaa flunssaa influenssana, vaikka oikeasti ero on kuin unelma ja painajainen.
Influenssan erottaa flunssasta helposti, koska se on paljon rajumpi ja pitkäkestoisempi tauti ja aiheuttaa usein jälkitauteja ja on vaarallinen.
Influenssan tunnusmerkkejä:
- kuume nousee erittäin nopeasti ja korkealle, jopa kymmenissä minuuteissa 40 asteeseen
- kuume kestää n. kaksi viikkoa, lapsilla n. kolme viikkoa
- jaksaminen menee heikoksi, olo on ihan muuta kuin flunssassa, myös lapsilla, kokonaisvaltainen sairastumisen tunne
- lihassärky on voimakasta, myös päänsärky erittäin kovaa
- pulssi voi olla voimakkaasti kohonnut useita päiviä
- tasapainohäiriöitä, liikkumisvaikeuksia, toimintakyky alentunut
- särkylääke tehoaa huonosti
- yskä voi olla erittäin kovaa ja kestää taudin jälkeenkin useita viikkoja
- jälkitautina tulehdukset, keuhkokuume ja verenmyrkytys, myös keuhkovaurioita
- perussairaalle tauti voi olla kohtalokas.
Edes kovaa flunssaa ei pidä sotkea influenssaan. Onneksi harva joutuu influenssaa kärsimään.
kiva tauti tuo influenssa. ja silti monet ihmiset uskaltavat olla ilman rokotusta... :O
Seinänaapureilla oli kerran influessa. Se mies ulvoi ja huusi tuskissaan. Hirveää kuunneltavaa kellon ympäri monta päivää. Toisella viikolla hiljeni ja sitten ambulanssi haki pois. Oli sairaalassa aika pitkään, miehen vaimo parani kotihoidolla.
Jälkeenpäin kertoivat mitä kaikkea oli tapahtunut ja olin aivan jörkyttynyt mitä olivat kokeneet.
Ei siis osunut omalle kohdalle, mutta säikäytti silti.
Luulin sairastaneeni influenssan joskus ennenkin (silloin testi oli negatiivinen mut en uskonut). Sitten nelisen vuotta sitten iski tautien tauti ja pelkäsin että nyt on jotain influenssaakin pahempaa, mutta testi paljasti että nyt oikeasti oli A-influenssa päällä.
Sairaalaan jouduin minäkin ja siellä oli muitakin influenssaan sairastuneita. En kuitenkaan tehohoitoon joutunut. Huonossa kunnossa olin ja jäi vähän hämäräksi ne sairaalaviikot.
Parantelin itseäni kotona hiljalleen. Ihmisten oli vaikea uskoa kuinka kipeäksi influenssa tekee ja miten hidasta siitä on toipua. Vielä seuraavana syksynäkin tuntui ettei happi kulje niin kuin ennen.
Meillä.päin on rajua influenssaa liikkeellä. Lasten koulussa useita perheitä saieastunut. Odotellaan iskeekö meihinkin. :(
Ovat sitten todella kipeitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä.päin on rajua influenssaa liikkeellä. Lasten koulussa useita perheitä saieastunut. Odotellaan iskeekö meihinkin. :(
Ovat sitten todella kipeitä.
Kerrotko vielä, että missä päin niin osataan varoa paremmin?
Kerran olen ollut influenssassa. Vuonna 2004, joten kovin paljoa en siitä muista, mutta veti huonoon kuntoon silloisen 22-vuotiaan perusterveen. Viikko meni sängyn pohjalla ja useampi viikko toipuessa. Jossain vaiheessa luulin kuolevani siihen oloon.
Paranemisiin, ap. Kuulostaa kovalta taudilta, veikkaan influenssaa myös, sillä oireisto raju ja nuo lihaskivut etenkin viittaavat influenssaan. Flunssa taas tekee nuhaa ja yskää ja kuume ei osalla nouse kovinkaan korkealle. Yleistila menee influenssassa nopeasti alas.
En ole vieä koskaan sairastanut influenssaa ja mitään kuumeista flunsaakaan. Joskus alakoulussa oli päivän kuumeilua ja nuhaa.
sh