Anoppi halusi ottaa 2,5 - vuotiaan autonsa etupenkille turvavöihin
Kihisen kiukusta täällä. Miten tyhmä voi ihminen olla? Ja se oikeasti tyhmä olen minä, kun olen tuohon ääliöiden sukuun sekaantunut. Voisko isovanhemmille järjestää kursseja, joilla tiedot päivitettäisiin tähän päivään? Ei ole ainut idiootti juttu mitä tämä mummi on esittänyt, kun hänkin on aikoinaan sitä ja tätä......
Kommentit (27)
Yksinkertaisin ratkaisu on se, että lapsi ei autoile lainkaan sellaisen kuljettajan kanssa joka ei huolehdi asianmukaisesta turvaistuimesta ja muusta turvavarustuksesta, tai ole riittävän perillä nykyaikaisesta liikenneturvallisuudesta.
Lapsen vanhemmat ovat kuitenkin ensisijaisessa vastuussa lapsensa turvallisuudesta ja siitä kenen käsiin lapsensa uskovat, kuka saa lasta autolla kuljettaa, minkälaisella turvavarustuksella ja kenelle uskaltaa jättää lapsen hoitoon vaikka hammaslääkärikäynnin ajaksi. Vaikka olisikin sukulainen ja kuinka läheinen ihminen niin aina lapsen oma vanhempi ja huoltaja päättää lapsen asioista, eikä muilla ole niihin asioihin päätösvaltaa. Vastuu on aina vanhemman ja jokainen vanhempi varmasti haluaa parasta lapselleen, siksi on turhaa toisten vähätellä ja marista siitä, jos lapsen vanhempi haluaa lapsensa turvaistuimen selkä menosuuntaan, ei halua lasta autossa istumaan etupenkille, ei halua antaa sokeria tai ei halua flunssaisia tai juuri sairaana olleita kyläilemään jne.
joo... muistot kultaa...
Meillä jätettiin aikoinaan esikoinen mummille ja tämä poltti lapsen pahasit, kun muisteli että eihän lapsen kanssa tehdä muuta kun istua puistossa.
Olinpa typerä, silä paloin jostain ihmeen syystä myös itse lapsena usein, kunnes opin itse varomaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:15"]
Minä olen nelikymppinen, eikä minun lapsuudessani ollut minkäänlaisia lastenistuimia saatikka turvatyynyjä. Ei ollut edes talvirengaspakkoa. Toki autojakin oli varmasti vähemmän kuin nykyisin, ja varsinkin invamopoja (eli näitä nykyisiä teinihärpäkkeitä) oli hyvin harvassa. Hyvä että erilaiset turvavälineet kehittyvät ja muuttuvat pakollisiksi, se vähentää aina vakavien turmien riskiä. Kuitenkin joskus vähän ärsyttää tämä lastenistuimien palvominen. Enemmän niitä kuitenkin käytetään kuin esim. pyöräilykypärää, joka myös on erittäin tärkeä, vaikka kaikki eivät sitä ymmärräkään vaan pitävät pilipalitouhuna.
Ehkä anoppi väänsi turvatyynyn off-asentoon?
[/quote]Lapsikuolleisuus oli vielä 70-luvulla kaksinkertainen nykypäivään verrattuna, joten kyllä tässä ihan oikeaan suuntaan mennään.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:15"]Minä olen nelikymppinen, eikä minun lapsuudessani ollut minkäänlaisia lastenistuimia saatikka turvatyynyjä. Ei ollut edes talvirengaspakkoa. Toki autojakin oli varmasti vähemmän kuin nykyisin, ja varsinkin invamopoja (eli näitä nykyisiä teinihärpäkkeitä) oli hyvin harvassa. Hyvä että erilaiset turvavälineet kehittyvät ja muuttuvat pakollisiksi, se vähentää aina vakavien turmien riskiä. Kuitenkin joskus vähän ärsyttää tämä lastenistuimien palvominen. Enemmän niitä kuitenkin käytetään kuin esim. pyöräilykypärää, joka myös on erittäin tärkeä, vaikka kaikki eivät sitä ymmärräkään vaan pitävät pilipalitouhuna.
Ehkä anoppi väänsi turvatyynyn off-asentoon?
[/quote]
Ap on myös nelikymppinen. Ei meilläkään ollut edes turvavöitä autossa takapenkillä kun olin lapsi. Kaksi serkkuani kuoli auto-onnettomuudessa 3- ja 7- vuotiaana. 3 - vuotias istui vöissä etupenkillä, muiden vammojen lisäksi turvavyö viilsi kaulan auki. Isompi oli ilman vöitä takapenkillä. Kuolivat molemmat heti. Kukaan muu ei loukkaantunut.
En voi käsittää miksi turvalaitteita ei käytettäisi kun niitä on olemassa ja ne todistettavasti pelastavat ihmishenkiä. Järkyttävää itsekkyyttä aikuiselta minusta sellainen, laiskuutta.
[/quote]Kyse ei ole laiskuudesta vaa typeryydestä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:59"]
Minä olen nelikymppinen, eikä minun lapsuudessani ollut minkäänlaisia lastenistuimia saatikka turvatyynyjä.
[/quote]
Minä olen 38 ja istuin aina turvaistuimessa. Ehkä oli eroja perheiden kesken.
[/quote]Olen 43v ja en todellakaan istunut turvaistuimissa. Lpsudessa (alle 12v) meidän autossa oli turvavyöt takapenkllä ja niitä käytettiin (vaikka ei ollut pakollista), mutta useimmissa autoissa ei ollut. En usko että kenelläkään oli turvaistuimia tuohon aikaan.
Lasten turvallisuus on täysin eri tasolla kuin 70-luvulla.
70-luvulla liikenneonnettomuuksissa kuoli neljä kertaa niin paljon ihmisiä kuin nykyään, vaikka liikennemäärät olivat paljon pienemmät. Niin että sitä on turha ihannoida.
Minä olen nelikymppinen, eikä minun lapsuudessani ollut minkäänlaisia lastenistuimia saatikka turvatyynyjä.
[/quote]
Minä olen 38 ja istuin aina turvaistuimessa. Ehkä oli eroja perheiden kesken.