Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä kaipaan Anttila tyyppistä tavarataloa, erityisesti 80-luku oli hienoa aikaa

Vierailija
20.11.2020 |

Vielä 30-vuotta sitten Anttila oli todella kiva kauppa, kaikille jotakin ja aika hyvälaatuista tavaraa tuolloin. Myös postimyynti oli kiva

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa muistot. Anttila oli aina sellainen vähän B-laatuinen tavaratalo.

Anttilan vaatteet oli kyllä laadukkaita jos vertaa mitä rättiä nykyään halpiskaupoissa myydään, nämä henkkamaukat ja lindexit. 

Anttilassa vaatteet olivat aina vähintään 2-3 vuotta vanhaa muotia ja mallit ja leikkaukset olivat hieman junttimaisia. Laatu oli pääosin keskinkertaista, osin huonoakin. Ehkä muutama hyvälaatuinenkin mahtui joukkoon toki.

Kuten kirjoitin, oli laadukasta verrattuna nykyisiin halpisrättikauppoihin. Nämä henkkamaukkojen vaatteet on ihan kertakäyttökamaa. 

No miksi vertaat halpisrättikauppoihin? Oli se Anttila paljon kalliimpi kuin H&M, Gina tai NewYorker. Jos laadukkaampaa haluat, niin mene Sokokselle, Stockalle tai vaikka Haloseen, Kekäleeseen tai Aleksi13. (Jos jollain tulee lisää vastaavia vaatekauppoja mieleen, niin kertokaa, sillä mä epätoivoisesti haluan löytää uusia vaatekauppoja, joista aikuinen nainen voi löytää vaatteita).

Anttilassa oli 90-luvulla vielä suomalaisia tuotteita. Lisäksi Anttila valmistutti itse vaatteita. Siinä on suuri ero laadussa ja mitoituksissa johonkin "Kiina Rikoseen". Anttilassa oli jotain ns muotivaatteita, mutta yleensä ne perusvaatteet olivat laadukkaampia.

Tänään uusia vaatemerkkejä aikuiselle naiselle ei ole, koska nykyään myydään enimmäkseen vain nuorille. Suomessa ei ole myynnissä kunnon merkkejä yli 40-vuotiaille paitsi jos on tikkusuora vartalo ja rahaa kuin roskaa. Muille ei löydy oikein mitään. Ikävä sanoa suoraan, mutta tämä on totuus.

Omien havaintojeni mukaan yli 40-vuotiaat eivät halua pintamuotia, vaan laadukkaita vaatteita, joissa on hyvä leikkaus, ja ovat kuitenkin trendikkäitä, mutta myös Suomen oloihin sopivia ja käytännöllisiä. Kestäviä. Värimaailma ei saisi olla pelkkää beigeä, mustaa ja paloauton punaista tai tämänhetkistä trendiväriä (yleensä oranssi tai muu mahdoton väri).

Lisäksi on vaikea löytää kauniita värikkäitä rintaliivejä, jotka eivät ole topattuja ja joissa on iso kuppi.  Jos löytää isoa kuppikokoa kivijalkakaupasta, malli on 60-luvun mummo ja värit beige, valkea tai musta. Alle 85 euroa maksavia uimapukuja naisille joilla on keskikokoiset tai isommat rinnat ja kunnolliset olkaimet ei löydy edes kissojen ja koirien kanssa.

Kengät ovat heikkolaatuisia enimmäkseen, koska ne on niitä muotihärpäkkeitä. Hyviä kenkiä aikuiselle naiselle löytyy vain vanhanaikaisista hyvistä kenkäkaupoista, mutta kenkäparista saa yleensä pulittaa sen 180-200 euroa minimissään. Ja väri on 99% musta.

Vierailija
82/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttila kasvoi kun se oli Tukon omistuksessa 1970-luvulta 1990-luvun lopulle. Sitten Kesko osti sen ja "loppu on historiaa". Tai siis Anttila muuttui historiaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa yhtään. Olen ihan eri mieltä tällä kertaa. Kyllä muuallakin on tunnelmaa ja tuotteita esillä.

Vierailija
84/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin teini-ikäisenä Anttilasta ajattoman tyylisen neulejakun n. vuosituhannen vaihteessa, materiaali on jotain keinokuitua. Se on minulla yhä, ja on ollut aktiivisessa käytössä kaikki nämä vuodet. Ei ole mennyt miksikään vaan on kuin uusi. Mitään nyppyyntymistä ei ole tapahtunut. Jopa napit ovat pysyneet. En tietenkään ole edes samoissa mitoissa, mutta silti se sopii. Toivon, että olisin ostanut toisenkin. Ei missään saa enää tuollaista: tavallista, ajatonta, järkevää ja uskomattoman kestävää vaatetta tavallisen ihmisen maksukyvylle sopivaan hintaan. Kunpa tällaisia vaatteita tehtäisiin yhä.

Vierailija
85/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään saa enää tuollaista: tavallista, ajatonta, järkevää ja uskomattoman kestävää vaatetta tavallisen ihmisen maksukyvylle sopivaan hintaan. Kunpa tällaisia vaatteita tehtäisiin yhä.

Tällainen muistikuva minullakin. Eräs 15 vuotta vanha paita edelleen ehjä. Samoin lakanoita ja pyyhkeitä edelleen käytössä.

Vierailija
86/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen netistä tilaava voi kävellä kivijalkaan. Muuten on tekopyhä.

Vierailija
87/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä myytiin tylsän valjuja lihavien tanttojen vaatteita, joissa oli ihmeelliset mitoitukset (lyhyet ja leveät lahkeet). Helsingissä ainakin Anttilat olivat jotenkin säälittäviä ja nuhjuisia sekä ahtaita Top Tenia lukuunottamatta.

Ihmetyttää aidosti, jos joku kaipaa Anttilasta muuta kuin sitä tietyn vuosikymmenen fiilistä. Anttila oli täynnä tylsää bulkkitavaraa melko kalliilla. Nykyisin on huomattavasti hauskempia, tyylikkäämpiä, trendikkäämpiä, klassisempia ja hienostuneempia vaatteita tarjolla ja ennen kaikkea edullisemminkin. Miksi joku havittelisi joitain Kekkoslovakia-aikakauden juttuja? Tuolloin ei juurikaan edes ollut vaihtoehtoja.

Vierailija
88/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kansa äänesti lompakoillaan ja jaloillaan: Anttila meni konkurssiin. Hurskastelu on aina helppoa. Kaupat eivät elä hyväntekeväisyydellä tai sillä, että jakelevat katalogeja hyvää hyvyyttään. Sieltä pitää myös ostaa sitä tavaraa.

Vierailija
89/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen täysin surkea kauppa oli Seppälä (ainakin viimeisinä vuosinaan). Paperitarvikkeiden osalta vastaava oli Tiimari, joka ei viimeisinä vuosinaan ollut edes edullinen. Konkurssit eivät tulleet yllätyksinä.

Vierailija
90/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Top Ten oli hyvä. Paljon kaikkea kivaa.

Vierailija
91/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan kanssa ja minä olen sentään vasta syntynyt 80-luvulla. Anttilaan tuli mentyä aina, kun kotiin tai vapaa-aikaan tarvitsi jotain. Tokmanni on "halpis"-plääh verrattuna Anttilaan, Prisma on valikoimaltaan välillä köykäinen, elektroniikkaostoksissa Anttila oli paras ja parempi verrattuna Poweriin, Giganttiin jne.

Voi Anttila, miten saitte munattua niin hyvän liikkeen...!

Hei totta! Tein heräteostoksia Anttilan elektroniikassa, koska se oli levyosaston takana, vieressä siis. Vieläkin mulla on elektronisia special laitteita käytössä, joista vieraat kyselee mistä ne ostettu. Anttilasta.

Vierailija
92/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan kanssa ja minä olen sentään vasta syntynyt 80-luvulla. Anttilaan tuli mentyä aina, kun kotiin tai vapaa-aikaan tarvitsi jotain. Tokmanni on "halpis"-plääh verrattuna Anttilaan, Prisma on valikoimaltaan välillä köykäinen, elektroniikkaostoksissa Anttila oli paras ja parempi verrattuna Poweriin, Giganttiin jne.

Voi Anttila, miten saitte munattua niin hyvän liikkeen...!

Hei totta! Tein heräteostoksia Anttilan elektroniikassa, koska se oli levyosaston takana, vieressä siis. Vieläkin mulla on elektronisia special laitteita käytössä, joista vieraat kyselee mistä ne ostettu. Anttilasta.

Sanavalinnat paljastavat itätrollin. Lol.

Vierailija
93/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kansa äänesti lompakoillaan ja jaloillaan: Anttila meni konkurssiin. Hurskastelu on aina helppoa. Kaupat eivät elä hyväntekeväisyydellä tai sillä, että jakelevat katalogeja hyvää hyvyyttään. Sieltä pitää myös ostaa sitä tavaraa.

Usein ensin laskee laatu, sitten vasta myynti. Harva haluaa ostaa huonoa, ainakaan toistamiseen.

(Se jolla on Anttilan vuosituhannen vaihteen neule yhä käytössä.)

Vierailija
94/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa Jyväskylästä vielä Tavaratalo Alfan? Silloin ennen kävelykatua. 80-luvulla katsoin 6-vuotiaana siellä muovisia lasermiekkoja. Oli mielestäni taianomainen paikka...

Vierailija
95/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin kaipaan! Anttiloissa oli isot osastot kaikkea kodintavaraa, ja itsekin ostin astiat, lakanat sun muut just Anttilasta kun muutin omilleni 90-luvun puolivälissä. Lisäksi Anttiloiden musiikkiosasto oli kaupungin paras! Myös DVD-valikoima oli mahtava.

Vierailija
96/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttilassa ja seppälässä oli vielä ennen normaali/kohtuuhintaisia kenkiä, pystyi ostamaan vaikka nilkkurit tai laukun 20-50e hintaan. Nyt kun menee muihin kenkäkauppoihin tavalliset kengät saattaa maksaa sata euroa, myös muoviset kengät. Suomeen olisi kaivattu kohtuuhintaisia kenkä ja laukkukauppoja. Ei ihme että monet tilaavat kaiken netistä, paitsi että silloin ei tiedä onko kengät sopivat.

Vierailija
97/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin tilata sieltä tavaraa. Harvemmin tuli käytyä itse tavaratalossa.

Vierailija
98/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvun lopussa oli Porin Anttilassa tarjouksessa CCR:n tuplakokoelma-lp. Mulla ei ollut rahaa ja pari kpl oli enää jäljellä. Mä piilotin yhden jonkun muun musatyylin levyjen taakse ja parin päivän päästä kun tuli opintotuki, kävin kaivamassa sen levyn sieltä piilosta ja ostin itselleni :). Voi sitä onnen päivää :D. Levy on edelleen hyllyssä.

Aika juvela veto!

Vierailija
99/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin toki kävellä kivijalkaan, mutta enhän mä sieltä löydä sitä mitä tarvitsen enkä sillä hinnalla joka on varaa maksaa. Joten mulle ei siitä kivijalasta ole mitään hyötyä. Suurin osa suomalaisista liikkeistä myy "ei-oota".

Vierailija
100/112 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa Jyväskylästä vielä Tavaratalo Alfan? Silloin ennen kävelykatua. 80-luvulla katsoin 6-vuotiaana siellä muovisia lasermiekkoja. Oli mielestäni taianomainen paikka...

Se oli hyvä ostospaikka, niin kun siinä paikalla aiemmin ollut Asko tavaratalo myös.

Jyväskylän Anttila oli pitkään Forumissa ennen Aluminitaloon siirtymistä. Osuuspankki rakensi Forumin Anttilan ympärille, sitä ennen siinä oli vain pari liikekiinteistöä ja käytä välissä, jotka yhdistettiin ja samalla liikekeskusta laajennettiin Vapaudenkadulle asti. Muutos tehtiin-90 luvulla.

Joku saattaa muistaa vielä Topikatti ravintolan siitä OP:n kiinteistön kakkoskerroksesta. Alemmassa kerroksesssa oli pankki ja vieressä jonkin aikaa Carolls hampurilaispaikka ennen kun mäkkäri tuli kaupunkiin. Niiden alla oli toinen kissaravintola Katinhäntä, siinä missä sitten myöhemmin on ollut Redneck.

Niin ja Anttilaa ennen oli muutaman vuoden samassa paikassa Heps niminen tavaratalo, se oli harvinainen siihen aikaan kun tuli, että maksettiin kassoilla vasta pois lähtiessä, kuten automarketeissa sitten myöhemmin. Anttila oli pitkään samanlainen, kassojen kautta mentiin ulos ja maksettiin. Vasta joskus myöhemmin sitten maksaminen siirtyi osatoilla oleville kassoille.

Kävisin mielelläni vielä Anttilassa ostoksilla jos sellainen olisi. Minulla ei ole muuta kun hyviä muistoja siitä ja myyjät oli aina tosi avuliaita ja ystävällisiä, kun jotain kysyi.

ps, Siwaakin on samalla tavalla ikävä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi