Lapsen antaminen adoptioon
Tulin kyselemään täältä vauvapalstalta kun ajattelin, että täällä voidaan aiheesta tietää enemmän. Tilanne on nyt se, että olen raskaana. Raskaus huomattiin vasta viikolla 14, odottelen nyt päätöstä saanko abortin vielä, mutta jos en saa niin lapsi menee adoptioon synnyttyään. Missä kerron että haluan antaa lapsen pois? Neuvolassa vai? Ja onnistuuko koko homma niin etten edes näe lasta?
Ja vielä yksi kysymys, mahtaakohan abortin saada vielä viikolla 14?
Kommentit (132)
Ehdotus: koska adoptiojonot ovat pitkät, moni lapseton on varmaankin valmis turvautumaan "vippaskonsteihin". Etsit siis maksuhalukkaan lapsettoman parin, jonka miehen väitätte olevan lapsen biologinen isä. Kun mukula on syntynyt, se menee asumaan tämän isänsä luokse, joka sitten tunnustaa lapsensa. Annat isälle yksinhuoltajuuden. Sitten myöhemmin ko pariskunta tekee perheensisäisen adoption.
Teet tietenkin tämän pariskunnan kanssa sopimuksen (josta ei puhuta ulkopuolisille), että he maksavat sinulle tuntuvan summan rahaa lapsesta sen synnyttyä ja huoltajuusasioiden selvittyä!
olen varmaankin jotenkin todella kylmä ihminen kun ajattelen näin, mutta en pidä sikiötä lapsena, ennen kuin se on niin vanha, että kykenee hengittämään ja elämään itsekin ja on synnytetty. Täällä moni näyttäisi pitävän aborttia murhana, minusta kyseessä on vain möykky, josta voisi tulla ihminen. Minulle sama asia, kuin kutsuisi pellin palaa autoksi. Toisaalta tietenkin tämä on vaikeampi asia koska tietää, mitä niistä soluista voisi tulla...
ap:lle onnea prosessissa, toivottavasti saat itseäsi miellyttävän ratkaisun tälle!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:41"]
Ei ole naisia, jotka katuvat lapsiaan, kun he ovat syntyneet. On vain naisia, jotka katuvat jälkeenpäin terapioissa nuoruudessa tehtyjä abortteja ja pohtivat, millainen lapsi olisi nyt jne.
[/quote]
Täällä yksi, joka katuu lapsen synnyttämistä. Taivuin perumaan abortin vanhempieni painostuksesta, kun he halusivat lapsenlapsen. En vieläkään koe oloani lapsen kanssa luontevaksi, vaikka se on jo puolivuotias - elämästäni vain on tullut hankalaa. Ap, toivottavasti saat abortin!
[/quote]
Minäkin olen vauvan äiti ja kadun, että suostuin tähän miehen ehdotuksesta. Lapsia ei koskaan pitäisi tehdä jos niitä ei todella halua. Kaikki eivät tosiaan rakastu lapseensa.
[/quote]Miten tuo voi olla mahdollista? Ei ymmärrä alkuunkaan. Kannat 9 kk ja sitten kun saat niin se on niin uskomaton kokemus ensinnäkin. Siinä herää kyllä heti äidin vaistot.
[/quote]
No minulle ei ollut uskomaton kokemus. Sain lapsen rinnalleni, mutten tuntenut mitään. En edelleenkään tunne rakkautta tai kiintymystä vauvaani. Minkä tälle voin? Hoidan ja huolehdin kyllä vauvasta, mutten ole kiintynyt siihen. Nyt valitsisin toisin.
Kyllä abortin saa sosiaalisista syistä raskausviikolle 20+0 asti, jos
lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat hakijalle hänen elämänolojensa vuoksi huomattava rasitus
Mutta lupa on haettava Valviralta yli 12+0 viikon raskauksissa.
Muistaakseni voi antaa adoptioon vauvan vasta kun hän on 8(?) viikon ikäinen (miettimisaikaa). Sen ajan vauva on sijaisperheessä tms. Pidä vauva, mun oma on nyt 6kk ja se on niin ihana vaikka ilmesty maailman huonoimpaan aikaan. Mut paras asia se söpöliini tässä vaikeassa elämässä on.<3
Tuota lupaa odottelen juuri, saan tietää asiasta kuulemma ensi viikolla. Näin lääkäri sanoi.
-ap
Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka voidaan myöntää äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.
Lain 7§:n mukaan ennen raskauden keskeyttämistä koskevan päätöksen tekoa on tarpeen vaatiessa varattava lapsen isälle tilaisuus esittää käsityksensä asiassa. Lisäksi jos raskaus ollaan keskeyttämässä siksi, että lapsen synnyttäminen ja hoito olisi huomattava rasitus, on tarvittaessa pyydettävä esimerkiksi sosiaaliviranomaisen tai kätilön selvitys naisen ja hänen perheensä elämänolosuhteista.
Synnytä lapsi kuitenkin. Kohdussasi on jo ihminen. Kerro neuvolassa asiasta ja sieltä ohjataan oikeaan paikkaan. Lapsi on sijaisperheessä tai vastaanottokodissa siihen asti, että harkinta-aika on ohi. Teet hyvän teon sekä lapselle että lasta toivovalle antamalla hänet adoptioon.
Minua kiinnostaisi tietää, minkälainen elämäntilanteesi on. Onko aiempia lapsi? Työttömyyttä? Sairautta? ym.
Jos vain abortin vielä saan, niin sen teen. Olisi suuri helpotus ettei tarvitsisi olla raskaana tai synnyttää. Jos abortti ei onnistu, lapsi menee adoptioon.
Olen 23-vuotias opiskelija, valmistun 28 vuotiaana. Asun avoliitossa. Sinänsä lapsen kyllä pystyisi kai elättämään, mutta _en halua_ lasta. Tällä hetkellä elämäni ykkösprioritetit ovat opiskelu ja juhliminen. En halua luopua kummastakaan, joten en todellakaan ole tarpeeksi kypsä mitään lasta pitämään, enkä edes haluaisi.
Ja kyllä, käytämme ehkäisyä.
-ap
Ajattele nyt vielä, lapsi jota sinä et halua pitää, voisi tehdä jonkun toisen maailman onnellisimmaksi. Miksi heittää hyvää roskiin?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:34"]
Ajattele nyt vielä, lapsi jota sinä et halua pitää, voisi tehdä jonkun toisen maailman onnellisimmaksi. Miksi heittää hyvää roskiin?
[/quote]
En ole aloittaja, mutta itse en todellakaan olisi raskaana ja synnyttäisi lasta vain sen takia, että joku toinen saa lapsen. Varsinkin parikymppisenä ulkonäkö on tärkeä asia ja raskaudessa jos jossain kurpahtaa.
Etkö aiemmin huomannut että olen raskaana.? Alkuvaiheessa abortti ei tu nnu niin pahalta mitä luulis tuntuvan myöhemmin. Miksi et halua lasta? Mieli voi vielä muuttua koska pitkä odotusaika. Älä allekirjoita mitään vaan katso mihin ratkaisuun päädyt kun saat vauvan. Ei siinä vaiheessa voi enää antaa pois.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:26"]
Jos vain abortin vielä saan, niin sen teen. Olisi suuri helpotus ettei tarvitsisi olla raskaana tai synnyttää. Jos abortti ei onnistu, lapsi menee adoptioon.
Olen 23-vuotias opiskelija, valmistun 28 vuotiaana. Asun avoliitossa. Sinänsä lapsen kyllä pystyisi kai elättämään, mutta _en halua_ lasta. Tällä hetkellä elämäni ykkösprioritetit ovat opiskelu ja juhliminen. En halua luopua kummastakaan, joten en todellakaan ole tarpeeksi kypsä mitään lasta pitämään, enkä edes haluaisi.
-ap
[/quote]Olet todella kypsymätön ikäiseksesi kuten mieskin. Ehkäisystä huolimatta raskaaksi vai??????
Ehkäisymenetelmät ovat nykyisin heikot. Onko materiaaleissa säästetty. Niin paljon näyttää tapahtuvan näitä vahinkoja jo pelkästää tämän palstan perusteella. Ja kaikki eivät varmaan kirjoittele tälle palstalle.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:42"]
-ap
[/quote]Olet todella kypsymätön ikäiseksesi kuten mieskin. Ehkäisystä huolimatta raskaaksi vai??????
[/quote]
Siksi onkin hyvä etten lasta pidä koska tiedän itsekin olevani vielä nuori ja tyhmä. Haluan nauttia nuoruudestani nyt ja tässä.
Syön yaz-pillereitä, olen syönyt niitä jo 3 vuotta ilman mitään ongelmia. En ole syönyt muita lääkkeitä, en ole oksentanut tai ripuloinut. En tiedä miksi ehkäisy petti. Se onkin seuraava kysymys, että mitä ehkäisyä tässä vielä uskaltaa käyttää.
-ap
Mua lääkärinä huvitti eräs nuori tyttö, joka oli hakemassa aborttipapereita alkuraskaudessa, ja murehti kovin, kun oli käyttänyt alkoholia raskauden aikana =)
-ap
[/quote]Tästä syystä seksi pitäisikin säästää vain avioliittoon, ja/tai siihen kun molemmat vanhemmat ovat valmiita/kypsiä perheen perustamiseen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:21"]Ap on pakko olla provo, ihme kun useampi ei ole huomannut. Odottaa aborttipäätöstä muttei tiedä missä kertoa adoptiohalusta. Kai se mahdollisuus on otettu terveydenhuollon puolelta heti esiin kun on aborttia hakenut. Haloo.
[/quote]
Silloin kun itse abortin tein ei mulle kukaan mistään adoptiosta mitään puhunut. Ei niitä lääkäreitä oikeasti kiinnosta pelastaa alkioilta abortilta. Itsekin sanoim vaim etten halua lasta ja olin sentään yli 30 avioliitossa oleva nainen. Lyötiin vaan paperit käteen ja käskettiin ilmestyä paikalle.