Apua, mulla on verensokeri koholla (paastoarvo).
Olen normaalipainoinen, painoindeksi n.21. Olen lähes 50v. Liikuntaa harrastan ja muut veriarvot kunnossa. Nyt pelottaa, onko mulla diabetes. Sukurasitetta kyllä on mutta elintavat kunnossa. Miten tässä edetään ja miten hoidetaan? Katsoin vasta omakannasta, toki saan lääkäriltä tietoa mutta hädissäni kyselen teiltä.
Kommentit (36)
Mulla sama, ollut koko elämän siellä 5-6 aina painosta tai elinatavoista riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Korjaa syömisiä nyt ihan ekaksi.
Miten korjaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, ollut koko elämän siellä 5-6 aina painosta tai elinatavoista riippumatta
Tuohan on ihan normaali arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korjaan?
Siten, että syöt ruokia, jotka ei nosta verensokeria nopeasti.
Olen huomannut, että jos on aamulla aikaisin herännyt ja sen yön huonosti nukkunut voi paastoarvo olla normaalia kohonneempi.
Toki edeltävänä päivänä syödyt hiilarit yms. vaikuttavat tulokseen.
Erään kerran vedin illalla leipää muutaman palan ja nukuin seuraavan yön hyvin huonosti sekä aamulla nousin jo viideltä ylös. Kävin mittauttamassa paastoverensokerin niin oli viitearvojen yläpuolella.
Stressi ja huonosti nukuttu yökin voivat vaikuttaa paastoarvon tulokseen.
Pidät muutaman viikon kasvis / kevyt sokeriton / keitto ruoka . Puuro aamulla ilman sokeria . Jätä pois kofeiini muutamaksi viikoksi . Kaikki tuoremehut pois . Ota vitamiinipilleri. Keitä itse keittoja koska valmis ruuissa on sokeria . Otat tosissaan . Huomaat että olosi paranee muutamassa päivässä ilman sokeria ja jätät pois sokeriset paahtoleivät . Jos voi syödä tomaattia appelsiinia se on hyvä välipala millä sokeri nousee jos liian alas menee. Avokado tuore kurkku tonnikala salaatti missä ei öljyä ei sokeria . Avokadossa on öljyä . Mutta se on ok. Juo enemmän vettä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korjaan?
Ko meet kauppaan otat suurennuslasin mukaan luet ne pienet textit paketeista ja huomaat että siirappi sokeri palmuöljy säilöntä aineet ja olet sokerihumalassa . Ainoat ruuat missä ei ole sokeria onkin kasvishyllyllä .
Kasviksia, jonkin verran hedelmiä, kuitua, kaikkia ravintoaineita yhdessä. Hitaita hiilareita. Ei mitään pullaa ja mehua jatkuvasti. Siinähän nuo, perusasioita. Kyllä nää pitäisi jokaisen tietää.
Sokeriton joulukuu kirjoitti:
Pidät muutaman viikon kasvis / kevyt sokeriton / keitto ruoka . Puuro aamulla ilman sokeria . Jätä pois kofeiini muutamaksi viikoksi . Kaikki tuoremehut pois . Ota vitamiinipilleri. Keitä itse keittoja koska valmis ruuissa on sokeria . Otat tosissaan . Huomaat että olosi paranee muutamassa päivässä ilman sokeria ja jätät pois sokeriset paahtoleivät . Jos voi syödä tomaattia appelsiinia se on hyvä välipala millä sokeri nousee jos liian alas menee. Avokado tuore kurkku tonnikala salaatti missä ei öljyä ei sokeria . Avokadossa on öljyä . Mutta se on ok. Juo enemmän vettä .
Älä tälläista neuvo! Taidat olla ihan pihalla koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis on ollut yli kuuden, mutta alle 7
Hiilarit minimiin ja runsaasti kasviksia, marjoja jne. Lihaskuntojumppaa niin, että syke nousee tai jotain muuta itselle mieluista liikuntaa .
Liikuntahan laskee verensokeria ja ruokavalio menee siinä sivussa vaivattomasti kuin itsestään uusiksi. Koska hyvä olo tuleekin liikunnasta!! tällöin herkut eivät ole enää ensimmäisenä mielessä.Tsemppiä!!!
Onko otettu HbA1c? Kertoo pitemmän ajan tulokset paremmin kuin pelkkä paastoarvo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis on ollut yli kuuden, mutta alle 7
Mulla on ollut aina 6.2 - 6.6 mutta se on kuulemma normaalia.
Öljytön ruoka viikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korjaan?
Ko meet kauppaan otat suurennuslasin mukaan luet ne pienet textit paketeista ja huomaat että siirappi sokeri palmuöljy säilöntä aineet ja olet sokerihumalassa . Ainoat ruuat missä ei ole sokeria onkin kasvishyllyllä .
Kasviksissa on sokeria.
Sukurasitteena oleva DM2 on tiukemmassa hoitaa kuin ilman sukurasitetta elintavoista johtuva DM2. Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia, jonkin verran hedelmiä, kuitua, kaikkia ravintoaineita yhdessä. Hitaita hiilareita. Ei mitään pullaa ja mehua jatkuvasti. Siinähän nuo, perusasioita. Kyllä nää pitäisi jokaisen tietää.
Et tunnu sinäkään tietävän, mitä kannattaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit minimiin ja runsaasti kasviksia, marjoja jne. Lihaskuntojumppaa niin, että syke nousee tai jotain muuta itselle mieluista liikuntaa .
Liikuntahan laskee verensokeria ja ruokavalio menee siinä sivussa vaivattomasti kuin itsestään uusiksi. Koska hyvä olo tuleekin liikunnasta!! tällöin herkut eivät ole enää ensimmäisenä mielessä.Tsemppiä!!!
Eieiei! Liikunta laskee verensokeria joo, mutta se miten se laskee... Lihaskuntotreeni tai rankka aerobinen laskee verensokeria nopeasti, mutta niin, että adrenaliini nostaa verensokerit ensin pilviin ja sitten romahtaa.
Tasainen ja säännöllinen aerobinen on paljon parempi. Esim kävelylenkki joka päivä.
t: ykköstyypin diabeetikko