Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (935)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin joskus syntyperältään puoleksi ulkomaalaisen miehen kanssa. Hänessä oli jokin hieman vieraalta tuntuva ominaisuhaju, joka ei ollut sinänsä huonokaan, mutta tuntui vaan siltä, että pystyn haistamaan hänen "erilaisuutensa", sitä on vaikea selittää. Joskus kysyin häneltä, miltä haisen hänen mielestään, niin hän vastasi, etten haise oikein miltään. Arvelin, että hänellä on vaan huono hajuaisti. Joskus sitten toinen mies, joka piti ilmeisen tärkeänä kaikenlaisia tuoksuja, oikein kunnollta nuuskutteli minua ja sitten ihmetteli että miten sinä tuoksut hyvin vähän millekään. Olenkohan sitten näitä ihmisiä, joita sanotaan hajuttomaksi ja mauttomaksi :D Onkohan tämmöisestä haittaa pariutumismielessä? Onneksi varmaan vähemmän kuin haisemisesta :)
Juuri kirjoitin tästä alle, ennen kuin luin kommenttisi! Eli mun kokemuksen mukaan se on hyvä ettei tuoksu. Ja sitten jos kaksi toisilleen hajutonta kohtaa niin se toimii. Tai kai se voi toimia myös, että kaksi toistensa hajusta hullantunutta kohtaa, mutta tärkeintä siis että sama fiilis molemmilla :)
Niin ja ei se siitä ulkomaisuudesta ole kiinni vaan jostain geneettisestä yhteensopivuudesta :D
Oma mies ulkomailta ja ainoa joka ei tuoksu/haise, on kuin mulle tehty, kotimaiset exät taas tuoksui/haisi.
Huuda sille ja vielä muitten kuullen "Hyi kettu miten haiset noin pahalle, kuin usein sä oikeesti käy suihkussa ja pese nuo vaatteet oikeasti joskus!!!"
Ja lisää vielä "teen susta huoli-ilmoituksen, jos hajut ei lopu!!!"
Niin eiköhän haju ala loppua. Haisijoille nolaus on paras keino.
No...nytkin kesällä tuli havaittua, että peseytyminen ei välttämättä ole suomimiesten lempiharrasteita. Vaatteiden pesukin taitaa olla hankala rasti joillekin, jotkut eivät edes tajua, että ulkovaatteetkin pitää joskus pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mä tapailin kerran erästä miestä ja en aluksi tajunnut mitään kun ei oltu fyysisesti kovin lähekkäin. Sit ekan kerran kun päädyttiin sänkyyn, niin esileikin aikana tajusin, että tyyppi haisee todella vastenmieliselle. Se varmaan vielä jotenkin voimistui seksin aikana. Jotenkin hiivamaiselle tsm. Ihan puhtaan oloinen ja näköinen kaveri. En sit kehdannut enää jarruja päälle siinä kohtaa, hommailtiin hommat loppuun, mutta meni fiilis ja jäi viimeiseksi kerraksi kun nähtiin.
En usko, että kukaan joka tajuaa nämä jutut, voi (ainakaan selvinpäin) olla huomaamatta ominaishajua, ja hoitaa hommat loppuun.
Vierailija kirjoitti:
No...nytkin kesällä tuli havaittua, että peseytyminen ei välttämättä ole suomimiesten lempiharrasteita. Vaatteiden pesukin taitaa olla hankala rasti joillekin, jotkut eivät edes tajua, että ulkovaatteetkin pitää joskus pestä.
Ei ole varaa nykyisillä palkoilla. On pakko säästää.
Olin joskus orastavasti kiinnostunut eräästä tyypistä, jonka ominaishaju oli outo talimainen ja pistävä. Näytti pukeutuvan siististi muuten ja hygienian hoitokin varmaan kunnossa, mutta kaipa se ominaishaju sitten oli. Joka tapauksessa en asiaa edistänyt, koska tiesin, etten voi olla fyysisesti läheisessä kontaktissa sellaiselta haisevan kanssa.
Joskus keho ei [nuorillakaan aikuisilla] jaksa tuottaa riittävästi entsyymejä, jotka pilkkoisivat kehon aineenvaihduntatuotteita hajuttomiksi. Se voi olla kompromissi psyykkiseen kuormittavuuteen, mutta yhtä lailla fyysiseen; jokin on ollut kroonisesti liikaa, ja keho säästää voimavarojaan sieltä, mistä voi. Ei-pilkotut aineenvaihduntatuotteet voivat erittyä vaihtoehtoisia väyliä pitkin.
Lestadiolaisissa ainakin epämiellyttävä luotaan työntävä ominaishaju. En sitte tiiä mistä johtuu, mutta kuulemma ne haistaa jo kaukaa yli 3 lestadiolaisen ryhmissä.
Yleensä haju, lieväkin, kielii psyykkisistä ongelmista ja/tai vähä-älyisyydestä.
No nyt mä ymmärrän. Tosiaan ovat vähä-mielistä poppoota ja mielenterv.ong. myös heillä paljon. Lapsiaan aivopesee ja muutenkin ovat ylimielisiä ja ylpeitä siitä hommastansa.
Aika jännä huomio. Itse haistan espanjalaiset, Heillä on ilmeisesti kaikilla samanmerkkistä pyykki-ja pasuainetta. Miellyttävä tuoksu toki, mutta omintakeinen.
No tuossahan nyt ei ole päätä eikä häntää. Ei kyllä espanjaalaisia voi hajuaistillansa eroitella
Vähäisissäkin määrin epämiellyttävä ominaishaju ihmisessä kielii vähintäänkin "persoonallisuushäiriöstä".
Halpahajusteiden liikakäyttäjät kuuluvat samaan kategoriaan, kuin ilman hajusteita epämiellyttävälle haisevat: psyykkisistä haasteista kärsiviin.
Heidän hajunsa alkaa pian tuntua oksettavalle, vaikka ei olisi suoranaisesti paha haju. Sen tuntee, että ihmisessä on jotain väärin.
Kannattaa uskoa ensivaikutelmaa. Ei kannata odottaa liikoja ihmisiltä, joilla on ominaishaju; parasta on, jos heistä pysyttelee kokonaan erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vähäisissäkin määrin epämiellyttävä ominaishaju ihmisessä kielii vähintäänkin "persoonallisuushäiriöstä".
Somaattinenkin vaiva, josta haju johtuu, on luultavasti sen psyykkisen manifestaatio.
Ominaishaju on varoitusmerkki - huomioikaa haisevan herkkyys muille asioille, kuin hajulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kemiaa. Mulle on käynyt pari kertaa sinkkuiluaikoina niin, että miehen ominaishaju on ollut mun nenääni ihan sietämätön, eikä kyse ollut huonosta hygieniasta. Ei vaan ole pystynyt jatkamaan suhdetta, vaikka toinen olisi ollut kuinka mukava.
Sen sijaan nykyinen puolisoni tuoksuu aina tosi hyvälle, vaikka olisi hikoillut tai unohtanut käydä suihkussa.Mistä sen sitten tietää onko kyse hygieniasta vai jostakin muusta? Ei nähdä niin usein että tietäisin peseekö hän hampaita tai peseekö vaatteita liian harvoin tms. Suihkussa hän ainakin käy säännöllisesti.
Ap
. Se on vaatteet. Niissä on hometta.
Säilyttää jossakin sellaisessa kaapissa, mistä tarttuu. Ei se nyt tossa olet sen kummempi juttu. Kävi ihan samalla lailla. Ihmettelen sitä kummallista hajua, kun tyypin kanssa hyvin. Ihan kaapin haju niissä vaatteissa, joita hän käytti. Välillä oli haju välillä ei.
Vaikka ne vaatteet olisivat puhtaita sinne kaappiin laitteessa jos ne ovat pitkään kaapissa, vaan rupeavat haisemaan sille kaapille. Sillä ole mitään tekemistä sen ihmisen ominaishajun kanssa.
Tutkipa.
Kun on puhtaat vaatteet, niin sitten huomaat. Ja kun teillä fyysisesti menee hyvin yksiin, niin ei se ole se ominaishaju se perunakellariin haju. Se on ummehtuneen vaatekaapin haju.
Vierailija kirjoitti:
No, ei kukaan ihminen haise perunakellarille. Kyllä ne on ne vaatteet, joita on säilytetty jossain ummetuneessa kaapissa. Ne haisevat.
Vierailija kirjoitti:
Halpahajusteiden liikakäyttäjät kuuluvat samaan kategoriaan, kuin ilman hajusteita epämiellyttävälle haisevat: psyykkisistä haasteista kärsiviin.
Heidän hajunsa alkaa pian tuntua oksettavalle, vaikka ei olisi suoranaisesti paha haju. Sen tuntee, että ihmisessä on jotain väärin.
Kannattaa uskoa ensivaikutelmaa. Ei kannata odottaa liikoja ihmisiltä, joilla on ominaishaju; parasta on, jos heistä pysyttelee kokonaan erossa.
Haloojoo! Ei niillä halpahajusteilla ja niitten tuoksulla ole i yhtään mitään tekemistä ihmisen Ominaishajun kanssa. Tutkipa pikkuisen laajemmin ja syvemmin tuota asiaa.
Juuri kirjoitin tästä alle, ennen kuin luin kommenttisi! Eli mun kokemuksen mukaan se on hyvä ettei tuoksu. Ja sitten jos kaksi toisilleen hajutonta kohtaa niin se toimii. Tai kai se voi toimia myös, että kaksi toistensa hajusta hullantunutta kohtaa, mutta tärkeintä siis että sama fiilis molemmilla :)