Paljonko miehenne juovat alkoholia? Paljonko on liikaa?
Erosin hiljattain ja olen nyt tapaillut uutta miestä. Suhteen syventäminen mietityttää, sillä hän käyttää enemmän alkoholia, mihin olen tottunut. On käynyt ilmi, että tykkää ilmeisesti välillä ihan arki-iltanakin juoda muutamia annoksia alkoholia (viini/olut/tms., ei kuitenkaan vahvempaa). En ole nähnyt häntä ikinä selvästi humaltuneena, vaikka olemme jotain kertoja juoneet jotain yhdessäkin (illallisella viiniä, siiderit viikonloppuiltana tms.) Olimme jonkin aikaa sitten kahdestaan lomalla, missä hän joi jotain alkoholipitoista joka päivä, ei taaskaan humalaan asti, mutta minua alkoi ahdistaa se, että oli "pakko" pysähtyä yksille jonnekin.
Olen varmasti herkkä aiheen suhteen, sillä isäni on alkoholisti, mikä on aiheuttanut vanhempieni avioeron ja paljon muuta ikävää. Mies on puhunut haluistaan perustaa perhettä, mutta en voi olla miettimättä tuota alkoholiasiaa. Myös se, mihin on tottunut, toki vaikuttaa, exäni, jonka kanssa olin pitkään yhdessä, oli suorastaan raivoraitis, ehkä pari kertaa vuodessa joi lasillisen viiniä ruoan kanssa. Ei todellakaan tarvitse olla noin ääripääkään, sillä itsekin kyllä nautin hyvästä viinistä juhliessa tai viikonloppuna ruoan kanssa, mutta en todellakaan haluaisi kohdata tulevaisuudessa mitään ongelmia alkoholin vuoksi.
Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta kaipaisin mielipiteitä - paljonko on paljon?
Kommentit (46)
mäkin juon lomilla joka päivä alkoholia ja olen nainen. jos ei viinaa juo eikä rähjää humalassa, mitä väliä? mutta jos et itse juo koskaan, voihan se sitten olla ongelma moinen kohtuukäyttökin.
Minun mieheni juo 1-3 annosta viikossa. Yleensä saunaoluen ja lisäksi muutaman viskin (yleensä viikonloppuisin). Minusta tämä on normaalia, ei arkisin juominen. Juomisesta tulee ihan turhia kaloreita ja rahanmenoa. Ymmärrän, että lomalla voi juoda oluen vaikka joka päivä, kunhan ei ole humalassa, ainakaan usein.
Olen itse lähellä absolutistia, mutta suhtaudun silti liberaalisti toisten alkoholinkäyttöön. Kunhan ei tule känniääliöksi, niin kaikki siihen asti on ok :-D
Kaipa tuo olisi itsellenikin vähän liikaa, kun en itse oikeastaan juo ja olen tottunut siihen, ettei perheessäkään juoda kuin juhlapäivinä ruuan kanssa. Avomieheni juo hyvin harvoin eikä silloinkaan paljon, humalassa en ole häntä nähnyt.
Mutta hyvä jos mies ei ole humalassa sentään. Sen kun tarkkailet tilannetta, ehkei se juominen tuosta lisäänny? Toivottavasti.
Ihmisillä on erilaisia suhtautumisia alkoholiin, jotkut juo maun, jotkut promillemäärien mukaan. Jos pitää oluista tai viineistä ja tykkää ottaa suht usein, niin se ei välttämättä ole paha, jos pystyy pitämään ne määrät pieninä, eikä lähde käsistä. Se on toki aina tapauskohtaista, eikä kukaan voi täältä sanoa kenestäkään mitään varmaa, että onko liikaa vai ei, mutta en suoralta kädeltä heti tuomitsisi. Tarkkaile tilannetta, onko se hänelle pakkomielle, vai vain huoleton tottumus. Jos hän tietää isästäsi, varmaan ymmärtää huolesi.
Minusta alkoholin ei tarvitse olla joka viikkoista. Oma mieheni ei juo, mutta hyväksyisin ehkä kerran kuukaudessa, että ottaa jotain. Jos taas on useammin illallisella niin hyväksyisin ruokaviinin, mutta harvemmin käymme.
Ei muuten mutta kyllä minua vaan haittaisi jos lasteni isä olisi joka ilta juonut kaljaa ja viikonloppuisin enemmänkin, ei ihan perhe-elämään ainakaan kuulu ja kun sillä viinnankäytöllä on taipumus lisääntyä.
Oma mies ottaa muutaman lasillisen viiniä tai olutta viikonloppuisin ruuan kanssa jos ei ole autolla menoa, viikolla ei tippaakaan. Muutaman kerran vuodessa työpaikan juhlissa hieman enemmän muttei känniääliönä tule kotiin sentään. Lapset ovat jo muuttaneet omilleen.
en ikinä voi käsittää sitä, että viikonloppuna voi juoda, mutta jos arkena se on jotenkin pahempi juttu. vain palstalla.
Kaiken se on juonu mitä on ostanut.
Mun mieheni juo juhlissa tai iltariennoissa 2-3 olutta tai viinilasillista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:06"]
Mun mieheni juo juhlissa tai iltariennoissa 2-3 olutta tai viinilasillista.
[/quote]
Perheen lomamatkoilla otamme kumpikin yhden lasin viiniä tai yhden oluen ruoan kanssa.
Mun mies juo joskus ja jouluna, muttei koskaan humalaan asti. Samoin kuin minä. Pari kertaa kuussa viiniä ruuan kanssa, joskus joku konjakki tai calva. Vaikka päivittäinen pieni käyttö ei olekaan haitallista, en silti sietäisi sitä. Ihan jo hajun takia, inhoan alkoholin hajua enkä voisi olla sellaisen miehen lähellä, joka haisee alkoholilta. Saati pussata, hyi olkoon. Ja illalla mennä nukkumaan sen viereen, jos joka ilta henki haisee alkoholilta. Enkä tykkäisi että näyttää esimerkkiä lapsille, että koko ajan on oltava joku juoma kädessä ja että alkoholi kuuluu normaaliin jokapäiväiseen elämään. Ei se kuulu, se on riippuvuutta aiheuttava päihde vaikka kuinka käyttäisi kohtuudella.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 13:54"]
mäkin juon lomilla joka päivä alkoholia ja olen nainen. jos ei viinaa juo eikä rähjää humalassa, mitä väliä? mutta jos et itse juo koskaan, voihan se sitten olla ongelma moinen kohtuukäyttökin.
[/quote]
Kuten mainitsin, juon kyllä itsekin, kuitenkin kohtuudella ja äärimmäisen harvoin yhtään annosta niin, että seuraavana päivänä on työpäivä. Minulla ei myöskään ole sellaisia tuntemuksia, että varsinaisesti tekisi mieli alkoholia tai joisin yksin kotona, enemmänkin se on sellainen illanviettoon hyvässä seurassa kuuluva asia. En ole siis mitenkään absolutisti, mutta kännissä örvellystä inhoan ja kaipailen juuri vähän otantaa siitä, että miten miehet ihan normaalisti juovat ja mitä mieltä muut yleisesti ovat siitä, millainen juominen on liiallista.
Ja kyseinen mies muuten urheilee ihan kohtuullisen paljon, useampia kertoja viikossa, joten ei sentään makaa sohvan pohjalla ja vedä kaljaa kaiket päivät :)
Minun mieheni kyllä juo jotain useamman kerran viikossa, välillä humaltuukin. Lapsien edessä ei kuitenkaan esiinny humalassa, paitsi ehhä joskus lomalla pienessä hiprakassa. Niin kauan kun käyttö pysyy kohtuudessa, se toimii.
Minun mieheni ei juo normaalisti ollenkaan, esim.sauna olutta.
viihteellä käy n.3-4krt vuodessa, silloin ottaa kuppia kunnolla muttei vedä mitään övereitä.
itse taas juon Joskus siiderin illalla, ihan muuten vain.
No, meillä mies juo oluen ehkä nelisen kertaa vuodessa. Siis yhden, tai kerran vuodessa jopa kaksi :) Muuta ei juo, ellei joskus yhden viiniannoksen, mutta senkin vain jos on tilaisuudessa missä viini "kuuluu" ruokajuomiin. Nyt jos mietin, milloin on viimeeksi käyttänyt alkoholia, niin vuodenvaihteessa joi lasin kuoharia.
Mielestäni olisi liikaa, jos mies joisi joka viikonloppu, enkä kestäisi hetkeäkään äijää, jonka pitäisi esim. kerran kuussakin käydä vetämässä perskännit jossain. Alkoholia voi nauttia joskus, mutta ei sen kännäämisen tarvitse olla se tavoite.
Itse olen sitä mieltä, että lapsiperhe-elämä ja ryyppääminen ja lipittely ei kuulu yhteen. Ja tenukepistä ei kunnon isää tule, turha kuvitella, että "vastuu lapsesta" viinaan menevää muuttaa mihinkään. Ei muuta, jos et sinäkään = rakkaus tai aikuistuminen sitä tee.
Musta olis ihan helvetin noloa joku tissutteleva mies. Jos tulis äkillinen lähtö johonkin, niin vähän hävettäs selitellä, miks meidän Jaska nyt haisee vähän kaljalle, sori vaan. Tai miks meidän Jaska ei aja ikinä autoa iltasin tai viikonloppusin. Tai jos äkillisesti tuleekin jotain estettä, ettei itse pääse hakemaan lasta iltaharkoista tms. ja äijä on taas pienissä pörinöissä, niin hävettäis ihan helvetisti alkaa naapureita kyselemään tai taksilla lasta ajeluttamaan. Ei kiitos tissuttelijoille!
Mieheni juo jotakin alkoholia ehkä viitenä päivänä viikossa, minä vähän harvemmin. Ei haittaa yhtään. Samalla tulee itsekin tutustuttua uusiin oluisiin, viineihin ja viskeihin. Meillä suhtaudutaan alkoholiin myönteisesti eikä hysterisoida.
Mä en ole juomiselle mitenkään herkkä, ellei mies käyttäydy humalassa huonosti, tai vaihtoehtoisesti ole selvästi humalassa ihan liian usein. Muutaman ottaminen ei minua haittaa yhtään, vaikka ottaisi joka päivä. Mies ottaakin niin, että kyllä se useimpina iltoina jokusen kaljan ottaa, mutta sen verran vähän ettei mitenkään käytöksestä näy että on juonut. Perjantaina tai lauantaina usein käy kavereiden kanssa ulkona missä ottaa reippaammin.