Lapsen opettaja rikkoi vaitiolovelvollisuutta koko luokan edessä
Lapsi pahoitti mielen, eikä rehtorikaan ole tähän asiaan suhtautunut vakavasti.Tuntuu että lapsia saa kohdella miten halutaan, eikä heidän tunteistaan tarvitse välittää.Jos oppilas olisi jottenkin loukannut opettajaa, niin varmasti sillä olisi seurauksia.Tämä halutaan lakaista maton alle ja äkkiä.Kyllä meni viimeinenkin luotto opettajiin tämän myötä.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:26"]
Ap. Tässä on lähinnä ihmetelty sinua.
Et kerro, mitä on tapahtunut. Jossain sivulla viisi vasta paljastat, että joo, siellä oli toinenkin ope paikalla ja tuo möläyttäjä on itse oma-aloitteisesti soittanut jo sinulle ja pyytänyt anteeksi.
Mutta sulle se ei riitä.
Miten tuo sinun asenteesi oikeasti auttaa lastasi? Kerrohan nyt. Näin sivusta käsin vaikuttaa, että sinä tämä-ei-mulle-riitä -asenteellasi piinaat paljon enemmän lastasi kuin opettaja, jonka möläytys olisi mennen talven lumia hyvin nopeasti, jos sinä et haluaisi pitää asiaa luokan ykkösuutisaiheena. Joo, järjestytä ihmeessä julkinen kuulustelu ja inkvisitio ja kertauta koko luokan edessä, mitä se taas olikaan, kun opettaja sinusta kertoi luokalle...
Opettajahan ON jo pyytänyt anteeksi sinulta. Sinustahan hän kertomasi mukaan luokalle kertoi, joten sinua hän on loukannut. Lastasi vain välillisesti.
Olennaista - toistan, koska tämä ei tunnu menevän sinulla jakeluun - on se, että lapsesi saa käydä koulua ilman häiriötä ja kiusaamista. Opettajan on syytä oikein erityisesti nyt varmistaa, ettei hänen kaiketi hyvää tarkoittava, mutta sinänsä tietysti väärä möläyttelynsä aiheuta kiusaamista. Mitä luulet, miten parhaiten edistät sitä, että opettaja kantaa aidosti huolta tuosta? Syyllistämällä ja nöyryyttämällä vähän lisää? Vai kenties jättämällä hänet kiitollisuudenvelkaan ja katumaan möläyttämistään?
Vai onko kenties niin, että tässä nyt oikeasti puhutaan sinun halustasi kyykyttää opettajaa, koska olet raivoissasi siitä, että nyt ne muiden oppilaiden vanhemmat kenties ovat kuulleet lapsiltaan jotain noloa sinusta?
Jos opetustoimen virkamies ryhtyy kurinpidollisiin toimiin, se on hyvä ja varmasti perustuu sitten asian perinpohjaiseen selvittämiseen. Sinun ei siinäkään tapauksessa kannata elämöidä omin päin.
74, jota sinänsä ei hittojakaan hetkauta, mitä ap on muutama vuosi sitten tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta joka olisi vaikka ihan vaan esimerkin kautta halunnut tietää, miten yksityiskohtaisesti opettaja on sinusta lapsesi luokkatovereille kertonut. Eli että onko hän oikeasti rikkonut salassapitosääntöjä vai ei.
[/quote]
Nyt minä ihmettelen että etkö sinä numero74 osaa lukea? En missään vaiheessa ole kysynyt mielipidettäsi siihen, että toimiko opettaja väärin vai ei, se on ihan selvää että toimi.Miksi opettajan pitäisi minulta pyytää anteeksi? En minä siellä koulussa opiskele, vaan LAPSENI! Ja siitä tässä on nyt kyse.
Jos nyt jätän asian tähän, eli olen lyhyesti puhunut opettajan ja rehtorin kanssa, niin minkä singaalin annan lapselleni? Pidän tästä opettajasta edelleen, mutta haluan että opettaja pyytää anteeksi lapseltani ja voimme yhdessä pohtia mitä opettaja tai minä voisimme tehdä asian korjaamiseksi.
Kiusaamisen mahdollisuushan tässä on(sekin huoli), mutta ainakin minä pidän opettajia niin suuressa arvossa, että heidän puheensa ja tekonsa ovat ikäänkuin todellisena mallina muille ihmisille ja rehtorin mielestä tämä nyt oli pikku juttu ja kaikki on ok.
Onko sinun vaikea ymmärtää etteivät kaikki ihmiset ole koston ja kyykyttämisen haluaisia, vaan oikeudentajuisia?Ja vielä korostan että minä en tästä loukkaantunut, vaan siinä tilanteessa itkua pitelevä lapseni sai minut tarttumaan puhelimeen.Mutta näin olisi meistä varmasti jokainen tehnyt.
ap
[/quote]
Ei, minäosaan lukea oikein hyvin, kiitos kysymästä. Sinun luetun ymmärtämisestäsi olisin enemmän huolissani. Minä kyllä olen sanonut, että mielestäni opettaja toimi ehdottomasti väärin, JOS laverteli oikeasti yksityiasioitasi. Siitä meillä on vain sinun väitteesi.
Asia on kumminkin - halusit tai et - täysin olennainen sen suhteen, mitä meidän mielestämme sinun pitää tehdä. Jos olet ylitulkinnut asiaa, joudut lähinnä naurunalaiseksi, jos valittelet pitkin kyliä. Jos taas et ole ylitulkinnut, on enemmän kuin suotavaa, että valita koulutoimeen.
Lapsesi ei ollut läsnä siinä tilanteessa, jossa opettaja puhui sivu suunsa. Siksi se olet sinä lapsen huoltajana, jolta hänen kuuluu pyytää anteeksi. Sen hän on tehnyt. Ja lapsesi kohdalla hänen pitää ehkäistä kiusaamista. En minä sano, etteikö lapseltakin voi anteeksi pyytää (tämänkin mainitsin jo), mutta en lähtisi sitä vanhempana vaatimaan erityisesti.
Juttele opettajalle ja kerro mielipiteesi. Sinä olet jo kannellut hänestä rehtorille ja koulutoimeen, joten se ei kyllä kerro kamalan hyvää siitä, että "pidät opettajasta". Sinä olet halunnut hankkia hänelle rangaistuksen, pure and simple.
Kyllä, sinä oikein tursuat kyykyttämisen ja koston halua. Jos oikeasti toimisit lapsesi parhaaksi ja haluaisit viestiä, että aikuistenkin pitää noudattaa sääntöjä, olisit - jos se opettajan puhelun aikana jäi puolitiehen - mennyt vaikka koululle juttelemaan opettajan kanssa. Ja se olisi jäänyt siihen.
Sinä kerroit, että sait tietää asiasta, kun opettaja soitti sinulle, kertoi tapahtuneen ja pyysi anteeksi. Nyt se sitten olikin lapsesi, joka kertoi sinulle? Vai mitä tarkoitit viimeisellä kappaleella? Opettaja soitti sinulle, sinä kerroit lapsellesi (miksi?) ja hän hätääntyi, niinkö?
Oisikohan siinä pitänyt vaan selittää lapselle rauhallisesti, että opettaja pyysi jo anteeksi ja voit jutella hänen kanssaan vielä keinoista estää se, että lastasi asian takia kiusataan.
Lapsesi hätä koskee sitä, mitä hänen luokkakaverinsa hänestä ajattelevat. That's it. Mitä enemmän ramppaat koulussa asiaa selvittämässä ja varsinkinkin jos vaatimalla vaadit jonkun julkisen anteeksipyynnön koko luokan edessä (kuten aiemmin ketjussa kerroit), sitä pahemmaksi asia lapsesi kannalta muuttuu. Oikein alleviivaamalla alleviivataan sitä, mitä opettaja tuli sinusta sanoneeksi.
74
[/quote]
Miten sinulle, 74, voi olla epäselvää näin selkeä asia? Minä ainakin ymmärsin ensimmäisellä lukemalla.
Lapsi on kuullut luokkakaveriltaan, että opettaja on kertonut jotain törkeää ja salassapidettävää hänen perheestään koko luokan edessä. Lapsi on itkien kertonut asiasta äidilleen ja varmaan ollut sitä mieltä, ettei hän koskaan enää kehtaa mennä kouluun, kun tällainen asia on kaikille kerrottu.
Sitten ap on ottanut yhteyttä rehtoriin, joka on keskustellut asiasta opettajan kanssa. Opettaja on sitten soittanut ap:lle, myöntänyt kommentoineensa ap:n perheen asioita koko luokan edessä ja pahoitellut tekoaan.
Mikä tässä oli epäselvää? Eikö sinulla ole lapsia, eikä kokemusta koulumaailmasta omien kouluvuosiesi jälkeen? Etkö myöskään ymmärrä, että opettaja voi pyytää lapselta anteeksi ihan kahden kesken?
Törkeä opettaja. Minä veisin asian eteenpäin koululautakuntaan. Voivat antaa opettajalle huomautuksen, varoituksen tai erottaa virastaan.
Tsemppiä ap!
Terv. Se kirjoittaja, joka kielsi kertomasta yhtään mitään henkilökohtaisia asioita opettajille tai muillekaan viranomaisille
Todennäköisesti tässä ei ole muuta kuin, että opettaja on kertonut luokassa, että ap:n äidillä on ollut vaikeaa ja siksi Ap:n lasta ei saa siitä kiusata. Opettaja on toiminut hyvässä uskossa eikä mitään rikosta ole tapahtunut. Ap:n mielestä näin ei olisi saanut kertoa.
Kunnianloukkaus vaatii aina loukkaamistarkoituksen, jota tässä tapauksessa ei ole.
Menikö näin Ap?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 06:12"]
Todennäköisesti tässä ei ole muuta kuin, että opettaja on kertonut luokassa, että ap:n äidillä on ollut vaikeaa ja siksi Ap:n lasta ei saa siitä kiusata. Opettaja on toiminut hyvässä uskossa eikä mitään rikosta ole tapahtunut. Ap:n mielestä näin ei olisi saanut kertoa.
Kunnianloukkaus vaatii aina loukkaamistarkoituksen, jota tässä tapauksessa ei ole.
Menikö näin Ap?
[/quote]
Ei mennyt näin.Lastani ei ole tämän vuoksi kiusattu enkä ole tätä asiaa kertonut siksi, että lastani pitäisi jotenkin ymmärtää.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 02:35"]
Miten sinulle, 74, voi olla epäselvää näin selkeä asia? Minä ainakin ymmärsin ensimmäisellä lukemalla.
Lapsi on kuullut luokkakaveriltaan, että opettaja on kertonut jotain törkeää ja salassapidettävää hänen perheestään koko luokan edessä. Lapsi on itkien kertonut asiasta äidilleen ja varmaan ollut sitä mieltä, ettei hän koskaan enää kehtaa mennä kouluun, kun tällainen asia on kaikille kerrottu.
Sitten ap on ottanut yhteyttä rehtoriin, joka on keskustellut asiasta opettajan kanssa. Opettaja on sitten soittanut ap:lle, myöntänyt kommentoineensa ap:n perheen asioita koko luokan edessä ja pahoitellut tekoaan.
Mikä tässä oli epäselvää? Eikö sinulla ole lapsia, eikä kokemusta koulumaailmasta omien kouluvuosiesi jälkeen? Etkö myöskään ymmärrä, että opettaja voi pyytää lapselta anteeksi ihan kahden kesken?
Törkeä opettaja. Minä veisin asian eteenpäin koululautakuntaan. Voivat antaa opettajalle huomautuksen, varoituksen tai erottaa virastaan.
Tsemppiä ap!
Terv. Se kirjoittaja, joka kielsi kertomasta yhtään mitään henkilökohtaisia asioita opettajille tai muillekaan viranomaisille
[/quote]
Kiitos, sinä ymmärsit todellakin lukemasi! Hyvin tiivistetty.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:10"]
Mitä sinä haluaisit ? Tuomion opettajalle, anteeksipyynnön, rahaa, vatvoa asiaa av palstalla, mielenrauhan ???
Noin se menee koulussa. Opettajat ovat töissä ja oppilaat tuotteita. Voit reklamoida ja saat mahdollisesti muodollisen pahoittelun. Tietysti voisit tehdä rikosilmoituksen ja varmasti saisit muutaman satasen korvauksia ja opettaja saisi muutaman satasen sakkoja. Ja ehkä reksi myös.
Jos toinen opettaja olisi nöyryyttänyt opettajaa olisi kyseessä työyhteisön pahoinvointi, johon reksi on syypää. Jos reksi nöyryyttää opettajaa on kyseessä kamala anteeksiantamaton työrikos.
Jos opettaja nöyryyttää oppilasta on kyseessä vähäinen laatuvirhe, koska oppilaita ei mielletä samalla tavalla ihmisiksi kuin työntekijöitä.
Olen huomannut että näissä asioissa isien reklamaatiot otetaan paljon enemmän tosissaan. Ilmeisesti on pelko, että isukki saattaa tulla koululle rähisemään.
Parhaimman sovituksen saat kun laitat tähän perään koulun, opettajan nimen ja rehtorin nimen. Syyllistyt samaan rikokseen kuin opettaja, mutta olettepa sitten tasoissa. On niin vähäinen rikos, tuskinpa sitä kukaan rupea selvittämään.
[/quote]
Oletko kenties hieman yksinkertainen?
Tietenkään ap ei voi paljastaa koulua, rehtoria ja opettajaa paljastamatta samalla omaa lastaan!
Kasvata nyt edes jonkinlaiset aivot.