miksi synnytyksen jälkeen tikattaessa
ei humauteta? Miksi pitää vielä kärsiä lisää tuskaa?
Kommentit (120)
Valitsin 3x suunnitellun sektion että välttyisin - ja vältyin siltä nöyryyttämiseltä, joka synnytyskokonaisuudesta halutaan tehdä.
Keskimmäisellä kerralla asiaton kohtelu tosin alkoi osastolla joidenkin (vanhempien) hoitajien toimesta. Lisänä vielä hoitovirhe (Jorvissa) jonka seurauksena vauva melkein kuoli. Sen jälkeen ryhtyivätkin tosi ilkeäksi minua kohtaan: kielsivät pääsyn liinavaatevarastoon(!) ja tiuskivat milloin mistäkin, kuten käsienpesusta...
Herkässä tilanteessa oleviin kohdistuva vallankäyttö on vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, siis osa naisista suostuvat kaikkeen ja vähättelevät niitä jotka haluavat muutosta. Naisten pitäisi vain nostaa h*lvetinmoinen meteli kun joku yrittää tikata luomuna. Sairasta sadismia.
Näinhän se on. Naiset ovat sisäistäneet naisvihan ja vihaavat itse naiseutta.
Ja pöh. Ei se ole mitään naisvihaa, jos on eri mieltä humautuksen tarpeellisuudesta. Se on riski ja turha, koska puudute riittää ihan hyvin. Joillakin on vielä epiduraali voimissaan.
Tietysti täysin luomuna on sadismia. Kuka menisi vaikka luomileikkaukseen, jos tietää, että nyt vain hampaat irvessä on kestettävä ilman mitään puudutteita? Ei ne laita naistakaan kestämään tikkausta ilman lääkkeitä. Tai jos noin on, niin silloin pitää kyllä nostaa meteli.
Mutta tuo naisvihakortti on jo vähän liikaa. Minusta synnytys oli mahtava kokemus, enkä muuttaisi mitään. Vaikka tikattiin, niin en siitä kärsinyt. Lähinnä vain kutitti kun epiduraalin jäänteet oli vielä kropassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö humautus vaadi paikalle anestesialääkärin?
Ei vaadi. Vain anestesiataitoisen hoitajan ja humautusluvan anestesialäkäriltä. Täytyy toki olla potilaan monitorointimahdollisuus käytettävissä, että voidaan humauttaa.
Ja joku kun kysyi vauvan hoitamisesta, niin esim fentanyl ja midazolam ja pienellä infuusiolla propofol ovat suonen sisäisesti niin lyhytvaikutteisia, että potilas on useimmiten heti osastokuntoinen, eikä vaadi heräämötarkkailua, kunhan lääkkeen antamisen lopettaa hyvissä ajoin ennen siirtoa.
Terkuin anestesiahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, siis osa naisista suostuvat kaikkeen ja vähättelevät niitä jotka haluavat muutosta. Naisten pitäisi vain nostaa h*lvetinmoinen meteli kun joku yrittää tikata luomuna. Sairasta sadismia.
Ja pöh. Ei se ole mitään naisvihaa, jos on eri mieltä humautuksen tarpeellisuudesta. Se on riski ja turha, koska puudute riittää ihan hyvin. Joillakin on vielä epiduraali voimissaan.
Tietysti täysin luomuna on sadismia. Kuka menisi vaikka luomileikkaukseen, jos tietää, että nyt vain hampaat irvessä on kestettävä ilman mitään puudutteita? Ei ne laita naistakaan kestämään tikkausta ilman lääkkeitä. Tai jos noin on, niin silloin pitää kyllä nostaa meteli.
Mutta tuo naisvihakortti on jo vähän liikaa. Minusta synnytys oli mahtava kokemus, enkä muuttaisi mitään. Vaikka tikattiin, niin en siitä kärsinyt. Lähinnä vain kutitti kun epiduraalin jäänteet oli vielä kropassa.
Mutta jos se puudute ei riitä, kuten monella on käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta synnyttänyt ja tilattu epiduraalin vaikutuksen alaisena, yksi lapsi syntyi luomuna, koska lääkäri ei ollut saatavilla laittamaan epiä ajoissa. Tuon rumban päälle vielä tikkaus ilman puudutusta. Pyysin sitä mutta kätilö väitti, että se ei auta pintakudokseen. Jäi kyllä kurja olo tuosta reissusta.
Mitä, ihan uskomatonta miksi kätilö sepittää tuollaista potaskaa?! :(
Itse synnytin luomuna, vesi kivunlievityksenä ainoastaan, mutta kyllä minä tikkaukseen puudutussuihketta (?) sain! Oli vieläpä vain 1.asteen repeämä, nirhauma limakalvossa, ja se jos mikä on pelkkää pibtakudosta, ja kyllä minulle tuo puudutus annettiin ja se tehosi...
Tehdäänhän välilihankin leikkaus ilman puudutusta. Miksi ei siis jatkaa kärsimystä tikattessa. Koko synnytyksenhän on tarkoitus näyttää naiselle paikka ruokaketjun alimpana ja vähämerkityksisimpänä. Samaa kurittamista jatketaan sitten osastolla. Miksi ihmeessä isiä ei hakata vaikkapa viereisessä huoneessa henkihieveriin että oppivat olemaan isiksi jos väkivallan kokeminen ja nöyryytys on niin tärkeä osa äidiksi kasvamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät käytä kivunlievitystä itse synnytyksessä, joten mitään epiduraalia ei ole silloin myöskään tikkien laitossa. Ja paikallispuudute ei auta. Humautus on pieni toimenpide, minut humautetaan ihan vain kierukan laittoakin varten, jos sen haluan. Osalla naisista on ollut aivan kamalia kipuja juuri tikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hoidat vauvaa jos sut humautetaan? Minä olen saanut puudutetta, kun on tikkaaminen kirpaissut.
Isä tai muu tukihenkilö tai kätilö hoitakoon sen aikaa. Ehtii sitä hoitamaan lopun elämäänsä sitten.
Kätilöt ei hoida vauvoja ollenkaan, vain synnytyksiä. Ei heillä ole siihen aikaa. Humautuksessa menee pää sekaisin ja voi tulla monia komplikaatioita. Ei se ole mikään riskitön kiva pieni päiväuni. Miksi puudute ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Valitsin 3x suunnitellun sektion että välttyisin - ja vältyin siltä nöyryyttämiseltä, joka synnytyskokonaisuudesta halutaan tehdä.
Keskimmäisellä kerralla asiaton kohtelu tosin alkoi osastolla joidenkin (vanhempien) hoitajien toimesta. Lisänä vielä hoitovirhe (Jorvissa) jonka seurauksena vauva melkein kuoli. Sen jälkeen ryhtyivätkin tosi ilkeäksi minua kohtaan: kielsivät pääsyn liinavaatevarastoon(!) ja tiuskivat milloin mistäkin, kuten käsienpesusta...
Herkässä tilanteessa oleviin kohdistuva vallankäyttö on vastenmielistä.
Jorvista myös huonoja kokemuksia. En mene sinne enää ikinä. Keskosten osastolla siellä erillisessä rakennuksessa ihan pimeä ja syyllistävä ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan vain sedaatiosta, jossa potilas hengittää itse, riskit ovat vähäiset. Ellei potilas sitten ole todella monisairas, (mitä synnyttäjät harvoin ovat ja siinä tapauksessa synnytys tarvitsisi muutakin lääketieteellistä interventiota)
T: sama anehoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten hoidat vauvaa jos sut humautetaan? Minä olen saanut puudutetta, kun on tikkaaminen kirpaissut.
Isä tai muu tukihenkilö tai kätilö hoitakoon sen aikaa. Ehtii sitä hoitamaan lopun elämäänsä sitten.
Kätilöt ei hoida vauvoja ollenkaan, vain synnytyksiä. Ei heillä ole siihen aikaa. Humautuksessa menee pää sekaisin ja voi tulla monia komplikaatioita. Ei se ole mikään riskitön kiva pieni päiväuni. Miksi puudute ei riitä?
Jos puudute ei puuduta tarpeeksi? Monilla on tästä kokemuksia, että tikkaus on sattunut aivan kamalan paljon Miksi pitää kärsiä turhaan? Kierukoitakin laitetaan humautuksessa.
Minua tikattiin tunti synnytyksen jälkeen, kai vähän ylikin. Ei se sattunut yhtään, enkä olisi tiennyt mitään siellä tapahtuvan ellei kätilö olisi välillä kertonut mitä tekee. Mutta olinkin saanut kaikki mahdolliset kivunlievitykset synnytyksen aikana, hirveä kuvitella millaista synnytys ja tikkaus olisi ilman puudutteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta synnyttänyt ja tilattu epiduraalin vaikutuksen alaisena, yksi lapsi syntyi luomuna, koska lääkäri ei ollut saatavilla laittamaan epiä ajoissa. Tuon rumban päälle vielä tikkaus ilman puudutusta. Pyysin sitä mutta kätilö väitti, että se ei auta pintakudokseen. Jäi kyllä kurja olo tuosta reissusta.
Epiduraali vain hidastaa synnytystä ja on ylimääräinen lisäkustannus.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänhän välilihankin leikkaus ilman puudutusta. Miksi ei siis jatkaa kärsimystä tikattessa. Koko synnytyksenhän on tarkoitus näyttää naiselle paikka ruokaketjun alimpana ja vähämerkityksisimpänä. Samaa kurittamista jatketaan sitten osastolla. Miksi ihmeessä isiä ei hakata vaikkapa viereisessä huoneessa henkihieveriin että oppivat olemaan isiksi jos väkivallan kokeminen ja nöyryytys on niin tärkeä osa äidiksi kasvamista?
Tuo asenteesi, jos mikä, on juuri naisvihaa. Aika hirveänä näet naisen paikan maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Minut tikattiin, vauva oli sylissä. Puudutettiin, mutta ei vaikuttanut mitään, ei puutunut. Kätilö tokaisi vain, että "ei se puudu, kun on niin turvoksissa" ja jatkoi, että "älä purista sitä vauvaa niin lujaa, sitähän sattuu". No niin sattui minuakin, jokainen neulanpisto ja langanveto sattui niin saatanasti!!!
Mitä ihmettä? Kenelle tulisi mieleen antaa miehelle vastasyntynyt syliin kun sukuelimiä parsitaan ilman puuduttamista. Mies se on jo superiskä, jos ei ravistele vauvaa tämän häiritessä pleikkarinpeluuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se puudute ei puuduta vaan kipu on edelleen kova?
"Lapsen syntymän jälkeen hänet annettiin rinnalleni ja 2. asteen pitkiä repeämiä alettiin tikata. Pintapuudute ei tehonnut vaurioituneeseen kudokseen lainkaan, ja tikkaaminen sai minut huutamaan tuskasta. Tikkaamaan hälytettiin lääkäri, enkä näin jälkikäteenkään ymmärrä, miksi en saanut suonensisäistä kipulääkitystä tikkauksen ajaksi – kanyylikin oli valmiina. Lääkäri kyllä yritti selittää että täytyy tikata nyt vaan. Syytä tähän en edelleenkään tiedä. Itkin ja huusin jotakuta ottamaan edes vauvan pois, etten tuskissani heitä häntä sängystä alas, mutta kukaan ei tuntunut ottavan minua tosissaan. Kätilö hoki toistuvasti: “nauti nyt vauvasta”, ja minä karjuin suoraa huutoa ja yritin potkia tikkaavaa lääkäriä pois jalkovälistäni. Lopulta pyysin lapsen isää ottamaan vauvan henkilökunnasta huolimatta, “ennen kuin se lentää seinään”, ja isällä sentään oli sitten tilannetajua sen verran, että haki vauvan paitansa alle. Tämän jälkeen toinen ponnistusvaiheessa mukana ollut kätilö käskettiin pitämään jalkojani paikallaan telineissä, synnytyksen hoitanut kätilö piti kiinni käsivarrestani ja hartiastani ja lääkäri tikkasi – puuduttamatta – samalla kun minä huusin. Tätä kesti, sillä tikkejä tuli kymmeniä; määrästä myöhemmin kysyessäni minulle vastattiin, että “ei yli kahtakymmentä lasketa”.
Olen miettinyt, mikä tuossa tilanteessa oli väkivaltaa. Totesin, että väkivaltaa on, jos minulle ilman suostumustani, kiellostani ja nimen omaisista pyynnöistäni huolimatta, tehdään toimenpiteitä vastoin tahtoani ja fyysisesti pakottaen, perustelematta. Väkivallaksi koen myös sen, että riittävää kivunlievitystä ei annettu, vaikka se varmasti olisi ollut järjestettävissä."
https://www.minamyossynnyttajana.fi/kokemukset/#ompelu%20ilman
Näitä kun lueskelee, ei tunnu enää joissain maissa tehty tyttöjen ympärileikkaus niin ihmeelliseltä asialta. Naiset itse pitää turhaa kipua, nöyryytystä ja ihmisarvon vähättelyä hyväksyttävänä ja tukevat näitä rakenteita.
Kyllä paikallispuudute käsittääkseni laitetaan aina ennen tikkausta, ellei synnyttäjällä ole muuta kivunlievitystä vaikuttamassa kuten epiduraalia. Varsinkin turvonneena vaan puutuvat nuo paikat vähän heikosti.
Itse synnytin omasta valinnastani luomuna, sain toisen asteen repeämiä. Kyllä puudutettiin paikallisesti, mutta silti se tikkaus oli ehdottomasti synnytyksen tuskallisin osa (repeäminen sattui yhtä paljon hetken, mutta ihan hetken kun taas tikkaaminen kesti ja kesti). En kyllä tiedä olisinko mitään humautusta silti halunnut, luultavasti en. Jos tehokkaampi tajua viemätön paikallispuudute olisi olemassa, sellainen olisi kyllä kelvannut.
On tämä jännä maailma, kun naisten oletetaan esim isoilla repeämillä, mahdollisesti vuorokausien pitkittyneen synnytyksen tms jälkeen kestävän tikkauksen puuduttamana - samalla vauvaa hoitaen! Koska eihän vauvaa sen aikaa voi kukaan muu hoitaa. Voi ei. Onneksi omani olen jo saanut. Toisen synnytys oli niin raskas, että jonkin aikaa uskoin, etten koskaan voisi hankkia toista, toisen syntymä oli hyvä kokemus, riippui hurjan paljon kätilöistä. Itse asiasta, tikattiin ilman puudutusta, onneksi oli vielä vhän epiduraalia kai jäljellä, kipu tuntui tulevan vähän vaimentuneena verhon takaa. Muuta kipupiikkiä ei kyllä laitettu. Repeämä oli sisällä emätinseinässä saakka. Semmoista se kai on.