Voiko aikuinen hoitaa korvatulehduksensa itse?
Viime yönä heräsin korvasärkyyn, tosi kovaan. En kuitenkaan jaksanut nousta ylös vaan jossain vaiheessa nukahdin uudelleen. Aamulla korva oli vähän kipeä, otin buranan ja duactin. Nyt olo hyvä. Ei ole kuumetta. Pitäiskö kuitenkin mennä lääkäriin vai voinko hoitaa säännöllisesti otetuilla tulehduskipulääkkeillä? Kyllä kai kroppa pystyy itse hoitamaan bakteeritulehduksenkin?
Kommentit (8)
Aikuisen korvatulehdus on yleensä korvakäytävätulehdus. Se ei ole vaarallinen mutta tajuttoman kipeä. Usein siihen liittyy vaikkutulppa. Korvakäytävä voi myös turvota miltei umpeen.
Itse kävin vastaavassa tilanteessa terkkarissa. Ensin hoitaja suihkutti vaikkutulpan pois ja lähetti sitten apteekkiin ostamaan otocur-nimistä reseptivapaata valmistetta. Se toimin hyvin ja korva oli pian kunnossa.
Niin, mulla on siis ollut nuha jo pidempää ja kipu alkoi niin äkillisesti, että luulen että ois kuitenkin toi välikorvantulehdu, ulkokorva ei oo yhtään arka.
Kolmoinenkin luuli että kyseessä olisi varmasti välikorvantulehdus. No eipä ollutkaan sitten. Nuha erittää myös korvaan "räkää" eli sun tärykalvon pintaan on saattanut muodostua tiivis vahatulppa joka ärsyttää tärykalvon pintaa.
Kyllä niistä osa paranee itsestään, mutta paha korvatulehdus voi myös puhkaista tärykalvon. Se taas heikentää kuuloa, joten suosittelisin mutkaa terveyskeskukseen. Varsinkin jos särky on kova ja tullut flunssan jälkitautina.
Välikorvantulehdus ei yleensä hoidu itsestään. Pitkittynyt tulehdus saattaa johtaa korvan puhkeamiseen. Suosittelen käymään lääkärillä niin antaa oikeat lääkkeet. Itse kärsinyt noin 100 korvatulehdusta :/
Mulla korvatulehdus tulee yleensä korvatulppien käytöstä. Johtuuko se silloin siitä että joku bakteeri on päässyt sen korvatulpan mukana korvaan?
-2
Jos tulehdus tulee tulppien käytön jälkeen, on kyseessä satavarmasti korvakäytävän tulehdus.
Mä hoidin kerran laittamalla pumpulipuikolla käsidesiä korvaan. Se toimi eikä tarvinnut lähteä lääkäriin. Voi olla että paranisi itsestäänkin.