Jokamiehenoikeus päättyy, jos metsät menevät
kiinteistöveron piiriin. Silloin kukaan muu kuin maapohjasta ja sen tuotosta veroa maksava ei voi sitä maata käyttää. Jos taas jokamiehenoikeus ei poistu, merkitsee se sitä, että kenen tahansa yksityinen tontti on yhteisessä käytössä.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:38"]Koko jokamiehen oikeus on ihan syvältä. Miksi pitäisi saada käyttää toisen omaisuutta? Sitähän se metsäkin on! Ethän sä mene toisen taloon tai autoon.
[/quote]
Käyttää metsää? Sen arvo ei laske, jos siellä joku käy marjoja ja sieniä poimimassa.
Asun aika lailla metsän keskellä ja kävelen paljon metsässä. Olisi ikävää jos pitäisi kiertää vain tätä parin hehtaarin tonttia tai kulkea maantietä pitkin eikä voisi samoilla metsäteillä, peuranpoluilla ja missä vaan tutkimassa hienoja paikkoja.
Metsäpalstoilla ei edes asu ketään, joten en häiritse ihmisiä kävellessäni.
[/quote]
Eli sallit esim. toisen omistaman kesämökin käytön silloin, kun omistaja ei ole paikalla? Mitään lupaa ei tarvita, sillä siellähän ei edes asu ketään.
Kyse on kiinteistöverosta ja sitä maksetaan kiinteistön arvon mukaan. Marjat, sienet, polut, peurat ja aineettomat arvot ovat niitä asioita, joista veroa maksetaan. Silloin veron maksajalla on oikeus päättää, kuka niistä nauttii - tai vastaavasti mahdollisuus myydä nautintaoikeuksia, verollisia tietenkin. Jos metsänomistaja joutuu maksamaan veroa ja thaikkuperhe käy keräämässä ne verotetut marjat, niin tilanne on sama kuin jos menisit tyhjentämään kaupungissa jonkun toisen viljelypalstan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:38"]
Koko jokamiehen oikeus on ihan syvältä. Miksi pitäisi saada käyttää toisen omaisuutta? Sitähän se metsäkin on! Ethän sä mene toisen taloon tai autoon.
[/quote]
Olen erittäin paljon samaa mieltä.
[/quote]
Sallitteko edes marjastuksen ja sienestyksen, jos pysytään tarpeeksi kaukana ja pysytään säännösten puitteissa, eli ei roskiteta, tms.? Telttailua, uimista ym. en itse hyväksy.
[/quote]
Sallitko itse, että asuntosi tyhjennetään, kun olet tarpeeksi kaukana? KUnhan muistetaan olla roskaamatta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:38"]Koko jokamiehen oikeus on ihan syvältä. Miksi pitäisi saada käyttää toisen omaisuutta? Sitähän se metsäkin on! Ethän sä mene toisen taloon tai autoon.
[/quote]
Käyttää metsää? Sen arvo ei laske, jos siellä joku käy marjoja ja sieniä poimimassa.
Asun aika lailla metsän keskellä ja kävelen paljon metsässä. Olisi ikävää jos pitäisi kiertää vain tätä parin hehtaarin tonttia tai kulkea maantietä pitkin eikä voisi samoilla metsäteillä, peuranpoluilla ja missä vaan tutkimassa hienoja paikkoja.
Metsäpalstoilla ei edes asu ketään, joten en häiritse ihmisiä kävellessäni.
[/quote]
Metsän käyttö tulisi tietenkin maksulliseksi. Ihan samalla tavalla kuin muukin toisten omaisuuden käyttö tavallisesti on maksullista. Jos vuokraat auton, maksat siitä. Jos tarvitset juhlien pitoon tiloja, maksat niistä. Jos haluat mennä laskettelemaan, maksat siitä. Miksi metsässä kulkeminen olisi sen ilmaisempaa kuin muutkaan asiat?
Ei haittaa kyllä tippaakaan, jos jokamiehenoikeus lähtee. Vituttaa, kun ventovieraat ihmiset tulee tontille sienestämään sieniä, joita itse halusin kerätä _minun_ tontiltani.