Imetys kannattaa
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:49"]Itse imetän tällä hetkellä 3 kk vanhaavauvaani. Kuitenkaan seuraavaa lasta en aijo imettää vaikka maitoa tulisi koko kylälle. Tämä siksi, että olen nyt 3 kk aikana nukkunut max.5 kertaa 4tunnin unet. Muutoin vauva herää yötä päivää 1,5-2 tunnin välein syömään. Nukkuu vain rinta suussa. Imetyksen alussa joka paikasta huudetaan, että täytyy imettää vauvan tahtiin ja antaa rintaa mielellään joka itkuun varuilta yms. Vauvan ollessa 2kk sain valitukset lastenlääkäriltä, että imetän liikaa. Teki mieli tirvasta turpaan.
[/quote]
Mutta pulloa meinaat herätä antamaan ja lämmittämään, vai itketät nälkäistä lasta?
[/quote]
Kävikö mielessä, että pulloa voi herätä antamaan myös mies. Edes kerran viikossa jotta saisin edes joskus nukkua. Nytpä se ei onnistu kun meijeri on minulla ja vauvalle ei pullo kelpaa.
Ehkäpä on vauvallekkin parempi levännyt äiti ja pullo maito kuin jatkuvasti väsynyt ja ärtynyt imettäjä.
Vauvat syö myös yöllä. Etkö tiennyt sitä?
[/quote]
Täh? No tiesin. Mistå luet etten olisi ollut siitä tietoinen?Ja tuttavien kertomana myös tiesin, että monet 3kk vauvat nukkuvat yli 2tunnin pätkiä. Meidän 3kk muuten nukkuu noin 10-12h vuorokaudessa joten voit siitä miettiä paljonko minulle jää aikaa nukkua. Ja sen jälkeen miettiä, tekisikö hyvää minun mielenterveydelle saada joskus nukkua edes sen verran että vauva söisi sen yhden syötön pullosta. Ja minulle muuten olisi ihan sama olisiko se syöttö yöllä vai päivällä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:49"]Itse imetän tällä hetkellä 3 kk vanhaavauvaani. Kuitenkaan seuraavaa lasta en aijo imettää vaikka maitoa tulisi koko kylälle. Tämä siksi, että olen nyt 3 kk aikana nukkunut max.5 kertaa 4tunnin unet. Muutoin vauva herää yötä päivää 1,5-2 tunnin välein syömään. Nukkuu vain rinta suussa. Imetyksen alussa joka paikasta huudetaan, että täytyy imettää vauvan tahtiin ja antaa rintaa mielellään joka itkuun varuilta yms. Vauvan ollessa 2kk sain valitukset lastenlääkäriltä, että imetän liikaa. Teki mieli tirvasta turpaan.
[/quote]
Mutta pulloa meinaat herätä antamaan ja lämmittämään, vai itketät nälkäistä lasta?
[/quote]
Kävikö mielessä, että pulloa voi herätä antamaan myös mies. Edes kerran viikossa jotta saisin edes joskus nukkua. Nytpä se ei onnistu kun meijeri on minulla ja vauvalle ei pullo kelpaa.
Ehkäpä on vauvallekkin parempi levännyt äiti ja pullo maito kuin jatkuvasti väsynyt ja ärtynyt imettäjä.
[/quote]
Täh? No tiesin. Mistå luet etten olisi ollut siitä tietoinen?Ja tuttavien kertomana myös tiesin, että monet 3kk vauvat nukkuvat yli 2tunnin pätkiä. Meidän 3kk muuten nukkuu noin 10-12h vuorokaudessa joten voit siitä miettiä paljonko minulle jää aikaa nukkua. Ja sen jälkeen miettiä, tekisikö hyvää minun mielenterveydelle saada joskus nukkua edes sen verran että vauva söisi sen yhden syötön pullosta. Ja minulle muuten olisi ihan sama olisiko se syöttö yöllä vai päivällä.
[/quote]
Hei, lopeta se imettäminen jos se on noin kamalaa sinulle. Äläkä aloita toisen kohdalla ollenkaan. Mitä sitten?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:49"]Itse imetän tällä hetkellä 3 kk vanhaavauvaani. Kuitenkaan seuraavaa lasta en aijo imettää vaikka maitoa tulisi koko kylälle. Tämä siksi, että olen nyt 3 kk aikana nukkunut max.5 kertaa 4tunnin unet. Muutoin vauva herää yötä päivää 1,5-2 tunnin välein syömään. Nukkuu vain rinta suussa. Imetyksen alussa joka paikasta huudetaan, että täytyy imettää vauvan tahtiin ja antaa rintaa mielellään joka itkuun varuilta yms. Vauvan ollessa 2kk sain valitukset lastenlääkäriltä, että imetän liikaa. Teki mieli tirvasta turpaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hei, lopeta se imettäminen jos se on noin kamalaa sinulle. Äläkä aloita toisen kohdalla ollenkaan. Mitä sitten?
[/quote]
Voi kuule niin lopettaisin jos vauva ottais pullon ihan tosta vaan ilman huutoa. Enkä mä ole sanonut että imettäminen on kamalaa. Kunhan kerroin oman kokemukseni (ensin huudetaan imettämään joka väliin ja sit huudetaan että imetät liikaa). Kerroin lisää koska joku(sinä?) Alko pätemään että luulen vauvan pärjäävän ilman ruokaa jos en imetä.
Kukaan Suomessa ei ole tietämätön imetyksen eduista. Ihan jokainen meistä tietää, että rintamaito on sekä fyysisesti että psyykkisesti vauvalle parasta ravintoa suoraan rinnasta imettynä. Ihan jokainen meistä haluaa antaa lapselleen parhaan mahdollisen alun elämään. Minkä ihmeen takia siitä pitää kohkata muutaman päivän välein tälläkin palstalla?
Kaikki eivät pysty imettämään, koska rinnat eivät ole fyysisesti oikeanmalliset, imetys sattuu aivan liikaa tai maitoa ei tule kuin tippa ja maidontulo tyrehtyy nopeasti. Arvatkaa vaan, miltä tuntuu, kun tännekin tehdään jatkuvalla syötöllä tämmöisiä aloituksia, joista loistaa kilometrin päähän se asenne, että sinä idiootti olet pilannut lapsesi koko elämän, kun et ole imettänyt häntä. Se tuntuu kuulkaa ihan samalta, kuin menisi tekemään aloituksia lapsettomuusklinikan tukiryhmän palstalle siitä, että kannattaa synnyttää mahdollisimman monta lasta ja luomusti on kaikkein parasta tulla raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:14"]
Kukaan Suomessa ei ole tietämätön imetyksen eduista. Ihan jokainen meistä tietää, että rintamaito on sekä fyysisesti että psyykkisesti vauvalle parasta ravintoa suoraan rinnasta imettynä. Ihan jokainen meistä haluaa antaa lapselleen parhaan mahdollisen alun elämään. Minkä ihmeen takia siitä pitää kohkata muutaman päivän välein tälläkin palstalla?
[/quote]
Ainakaan mielipiteiden ja keskustelujen perusteella näin ei ole. Esim. tämä vastustuskykyasia unohtuu keskustelusta todella usein. Monet mielestä se on pelkästään valintakysymys, haluaako imettää vai ei, koska monen mukaan korvike on yhtä hyvää ravintoa vauvalle kuin äidinmaito (eikä se huonoa ravintoa olekaan, mutta siitä nyt ei kuitenkaan saa sitä kaikkea, mitä äidinmaidosta saa).
Kukaan, joka käy neuvolassa raskausaikana, ei välty tietotulvalta imetyksen eduista tässä maassa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:31"]
Kukaan, joka käy neuvolassa raskausaikana, ei välty tietotulvalta imetyksen eduista tässä maassa.
[/quote]
Mä taas koin, että neuvolassa ei hirveästi puhuttu imetyksestä. Jotenkin siihen suhtauduttiin kauhean varovasti, ettei vain pahoitettaisi kenenkään mieltä. Tietoa tuli lähinnä paperilla, terkkarit eivät varsinaisesti puhuneet siitä mitään.
Eiköhän sinun, imetykseen ja valvomiseen väsyneen äidin, olisi syytä keskittyä lapsesi sekä itsesi hoitoon ja hyvinvointiin!? Sensijaan roikut täällä kinaamassa itsellesi tuiki tuntemattomien ja anonyymien ihmisten kanssa. Kannattaa ottaa yhteys neuvolaan jos lapsen hoidossa joku asia mättää ja uuvuttaa liikaa. On se kamalaa kun kukaan ei etukäteen kertonut, että pienet vauvat valvottaa öisin ja haluavat imeä rintaa joskus hyvinkin tiuhaan...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:53"]
Jaah. Ja taas joku saa kiillotettua sädekehäänsä.
Entäpä ne vauvat, joille juotetaan rintamaitoa tuttipullosta?
[/quote] No minäpä kuule kiillottelen täällä omaa kruunuani pitkän ja onnistuneen imetysurani kunniaksi! Hyvä minä! Siltikään minun ei tarvitse mollata imetyksessään epäonnistuneita äitejä. Heitä, jotka valitsevat itsekkäistä syistä vain olla imettämättä, kylläkin mollaan! Oletko noin katkera imettäville äideille? :D
Imetyksestä nyt vaan ei saa sanoa ikinä mitään negatiivista. Ei hän, joka imettää, eikä hän, joka ei imetä. Kummallista keskustelua, kun on vain yksi ainoa oikea mielipide, ja kaikki muut kokemukset ja näkökulmat ovat ns. "vääriä vastauksia".
Jaah. Ja taas joku saa kiillotettua sädekehäänsä.
Entäpä ne vauvat, joille juotetaan rintamaitoa tuttipullosta?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:49"]Itse imetän tällä hetkellä 3 kk vanhaavauvaani. Kuitenkaan seuraavaa lasta en aijo imettää vaikka maitoa tulisi koko kylälle. Tämä siksi, että olen nyt 3 kk aikana nukkunut max.5 kertaa 4tunnin unet. Muutoin vauva herää yötä päivää 1,5-2 tunnin välein syömään. Nukkuu vain rinta suussa. Imetyksen alussa joka paikasta huudetaan, että täytyy imettää vauvan tahtiin ja antaa rintaa mielellään joka itkuun varuilta yms. Vauvan ollessa 2kk sain valitukset lastenlääkäriltä, että imetän liikaa. Teki mieli tirvasta turpaan.
[/quote]
[/quote]