Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoisille naisille kysymys!

Vierailija
20.03.2014 |

Kuinka usein viikon aikana syötte herkkuja ja kuinka paljon kerrallaan? Harrastatteko liikuntaa ja jos niin kuinka usein ja minkälaista?

Mä olen ihan hirveä sokerihiiri ja KOKO AJAN tekisi mieli jotain makeaa. Syön säännöllisesti aamupalan, lounaan, joskus pienen välipalan, päivällisen ja iltapalan. Liikuntaa harrastan 4-6 krt/vko, joten herkkujakin voin onneksi syödä.

Monta vuotta on mennyt niin, että melkein joka ilta puputan jotain isompaa tai pienempää herkkua. Jos muuta ei ole saatavilla, syön vaikka lasten vanhoja tikkareita kaapista. Aiemmin pystyin aika hyvin olemaan arki-illat ilman herkkuja ja syömään sitten viikonloppuna esim. yhtenä iltana suklaata, yhtenä irtareita ja yhtenä jätskiä.

Nyt olen yrittänyt, että söisin vain kerran viikossa jotain karkkia, mutta sitä sitten himoitsenkin koko muun viikon. Pähkinöitä ja rusinoita syön kerran viikossa (olisi varmaan terveellisempää syödä niitä pieni määrä joka päivä, mutta en voi syödä kerralla vain vähän). Mietin, oisko mun elämä helpompaa, jos antaisin itselleni luvan syödä karkkia 2 krt/vko. Kerralla sitä menee kyllä 100-200 g, joten sen takia yritän saada pidettyä karkkipäivän vain kerran viikossa.

Koska mulla ei ole mitään käsitystä, miten usein muut naiset herkuttelevat, kyselen sitä siksi täältä. Ja sen takia normaalipainoisilta, koska oletan, että he syövät herkkuja vähemmän ja jotenkin järkevämmin kuin ylipainoiset.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ! Sinä olet kyllä tosi hoikka, olen saman pituinen ja 10 kiloa painavampi, mutten pidä itseänikään valtavana!

Vierailija
22/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen herkuttelin joka päivä (ylipainon ylärajoilla), sitten 1-2 kertaa 1-2 viikossa (paino laski), sitten jossain vaiheessa paino nousi ja nyt olen aika samoissa mitoissa kun tuolloin, jolloin herkuttelin harvemmin.

Herkuttelen lähes joka päivä. Eroa entiseen on se, suurin osa herkuista ei ole sokerisia, vaan luonnollisia ja terveellisiä herkkuja, tuoreita ja kuivattuja hedelmiä ja marjoja, pähkinää tms. Mutta nyt olen alkanut lipsua siihen, että saatan syötä 100 g karkkia (tummaa suklaata yleensä tai lakrtisia, tai jos en karkkia niin vaikka sipsejä tai juustonaksuja) pari kolme kerran viikossa, plus sitten ne ns. terveelliset herkuttelut.

Ennen herkuttelin kerran viikossa kunnolla, saatoin vetää karkkia vaikka 300+ kg kerralla. Nyt vähemmän mutta useammin... Tuntuu, että tänä keväänä olen jäänyt tällaiseen herkkukoukkuun ja tekee joka päivä mieli makeaa, jopa tavallisen ruuan jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan vain hyötyliikuntaa nykyisin. Salilla kävin ennen. Joskus käyn kävelyllä, en sijs ole himoliikkuja. Herkkuja syön ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Eilen suklaalevyn ja jokunen päivä sitten päärynöitä ja kinuskikastiketta. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja ja ruoanlaitossa en kyttää kaloreita mutta käytän täysjyvätuotteita ja kasviksia sekä yrttejä paljon.

Mittani ovat 180/59

Vierailija
24/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 lisää, että BMI on jotain 21,7-21,8.

Vierailija
25/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:47"]

mä olen ihmetellyt, mikä mun ruokavaliossa on vikana kun aina esim. lounaan jälkeen alkaa tehdä mieli makeaa. voin olla vaikka koko päivän syömättä eikä makeaa tee mieli, mutta heti kun syön ruokaa halu iskee. mistäköhän tää on merkki?

[/quote]

Se on normaalia ja oikeastaan kannattaa silloin sallia itselle se pieni herkku. Minä teen itse samoin, syön lakun tai pätkiksen lounaan päälle. Katson tosin muuten erittäin tarkkaan aina mitä suuhuni laitan ja maratooni kunnossa. Mutta sen namin syön aina, ja siitä en tingi. se herättleee mahalaukun sulatushommiin:)

Vierailija
26/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, bmi 20. Liikun tällä hetkellä noin 7-10 h viikossa, joista neljä tuntia melko kovalla teholla. Viikolla syön kolme kertaa päivässä eli aamupala, myöhäinen lounas/aikainen päivällinen ja iltapala. Viikonloppuna pärjään aamupalalla ja päivällisellä. Herkkuja syön tavallisesti vain viikonloppuna eli lauantaina ja sunnuntaina. Yleensä tämä tarkoittaa jälkiruokana jäätelöä ja/tai pari palaa tummaa suklaata. Lisäksi viikonlopun aikana menee usein puoli pulloa viiniä. Olin vielä 10-15 vuotta sitten paljon enemmän sokerikoukussa, mutta ruokavalion muutosten myötä pääsin makeanhimosta ja ylenmääräisestä herkuttelusta eroon. Enää ei taitaisi litra jäätelöä kerta-annoksena pudota :D

Vierailija
27/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:54"]

22 lisää, että BMI on jotain 21,7-21,8.

[/quote]

Ja harrastan liikuntaa 1-2 viikossa. :( Olen tosi väsynyt koko ajan, ja pelkään lihovani. Minulla on juuri todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen saanut siihen lääkkeet, mutta pelkään silti että alan lihota, kun näin monille tautia sairastaville käy.

Vierailija
28/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeririippuvuus on kamalaa, mutta kuten joku sanoikin, niin muutamassa viikossa hellittää -eikä sen jälkeen saisi repsahtaa. Itsellä auttaa SUURI aamupala, ruista ja kauraa. Olen jättänyt tuoremehun pois. Jonkun tutkimuksen mukaan kuulemma painonhallinnassa joitakin auttaa, jos aamiaisen yhteydessä ottaa sen herkun. :)

Joku mietti sitä, että miksi ruuan jälkeen jää makean mieliteko. Sama ongelma ollut itselläkin ja vastaukseksi olen saanut sen, että ruoka sisälsi liian vähän proteiinia eli oli liian hiilaripitoinen. Sokerin kanssahan se on helposti näin jos napostelee ^^^^^^^^^ ja insuliinintuotanto on koko ajan käynnissä (2-tyypin diabetes). Tämän aamun akuutissa oli myös vehnästä ja kuinka se käyttäytyy kehossa kuin sokeri, joten makeanhimoa monet korvaa leivällä, pastalla ym sellaisella ja lopputulos on sama.

Ennemmin vaikka se viisi ateriaa konvehteineen päivässä kuin ilta sokerihumalassa? :)

Vierailija
29/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun herkutteluni ja syömiseni menee noin kahden/kolmen viikon sykleissä. Tulee kausi jolloin syön nameja yms joka päivä vähän ja tämä kalorimäärä tasapainottuu taas vähäruokaisena/herkkuisena kautena.

En syö tarkoituksella liian vähän (vähäruokaisina viikkoina), mieleni ei vaan niin tee ruokaa ja olen töissä hyvin kiireinen.

Kai keho pitää jotain tasapainoa sitten tuolla tavalla. Ei toki ole terveellistä. :)

Painoni ei heittele kuin ehkä muutamalla kilolla.

Vierailija
30/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloput syön mitä huvittaa eli usein lauantaina jotain mättöruokaa, karkkia, limua ja kaikkea mitä nyt mieli milloinkin tekee ja melko paljon. Arkisin syön kevyemmin ja vältän enimpiä höttöhiilareita. Aamulla syön rahkaa kourallisella pähkinöitä tai sitten keitettyä kananmunaa ja jotain hedelmää, lounaan olen vaihtanut tummasuklaapatukkaan, päivällisellä syön sitä mitä muutkin, mutta ilman pastaa riisiä tai perunaa vaan olen vaihtanut ne kasviksiin, jos illalla on nälkä syön hedelmän, hapankorpun tai pienen kaurapuuron marjoilla. Kävelen päivittäin 2x 50min ja lisäksi teen viisi kertaa viikossa tunnin kotijumpan.

Olen siis normaalipainon ylärajoilla165cm 65kg

Vierailija
31/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 170/56. Herkuttelen aina kun siltä tuntuu ilman huonoa omaatuntoa. Käytännössä herkuttelen siis ehkä kerran tai pari viikossa jollain karkilla tai sipseillä. Aika usein napostelen kuitenkin pähkinöitä koska tykkään niistä oikeasti. Joskus tulee kova makeanhimo ja leivon silloin yleensä esim. pullaa. Mutta aina en jaksa sillä makeanhimoni on tyydytetty aika nopeasti. Yksi ihan hätäiseen makeanhimoon toimiva niksi on sekoittaa sokeria, maitoa ja kaakaojauhetta mukin pohjalle. Sillä mössöllä sitten taannutan suurimman sokerinhimon, ei tarvitse kuin muutaman lusikallisen. Käyn kaupassa 1-2 kertaa viikossa joten ei vaan tule mentyä ostamaan kauppaan jotain jos tekee mieli karkkia. Joka kauppakerralla en osta herkkuja. Tähän on niin vaikea vastata kun toki tiedän sen tunteen että herkkuja alkaa tehdä mieli, mutta ei mulle tule sellaista ihan joka päivä. Ja napostelunhimoon auttaa maustamattomat maapähkinät.

Muutoin syön ihan tavallista kotiruokaa, yleensä vain yhden lämpimän annoksen päivässä. Leipää menee aika paljon. Jos kaapissa on hapankorppuja syön yleensä ainakin 5 kerralla ja päällä voita.

Vierailija
32/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa, en harrasta tällä hetkellä liikuntaa. Paino pysyy kurissa itsessään ruokavaliollani

Vierailija
33/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä kun tuli mieleen, eli joskus mulla on kyllä päiviä etten vaan jaksa tehdä kunnon ruokaa. Silloin keitän jotain linssejä, papuja ja riisiä kattilassa ja syön sitä. Lihaa en siis syö joka päivä. Tätä on kyllä tosi vaikea miettiä kun ruokailutottumukset vaihtelee kuitenkin aika paljon kun ei ole säännöllistä päivärytmiä tällä hetkellä. Joskus on mullakin havaittavissa kausia kun tuntuu että syön paljon ja joskus kausia kun menee vähemmän. En kaiken kaikkiaan mieti ruokaa niin paljon että osaisin sanoa tarkasti..

Vierailija
34/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheilen paljon ja seuraan syömisiäni ja itselleni helpoin tapa pitää herkut (omassa tapauksessani pizza, hampurilaiset ja sipsit) on pitää ruokapäiväkirjaa eli kirjoittaa kaikki mitä ja milloin syö.. ei edes halua syödä mitään ''ylimääräistä'' kun sitä ei halua kirjoittaa ylöskään ;) en syö karkkia tai muutakaan makeaa oikeastaan koskaan ellei ole juhlat tai työpaikalla joku tuonut pullaa. sokerikoukusta kun pääsee eroon niin kaikki makea alkaa maistua ällömakealta. nykyään en voisi kuvitellakaan syöväni esim suklaapatukkaa sen makeuden takia. hedelmät ajaa asian nykyään, vaikka niidenkin syömisen opetteluun meni aikaa.

21v 164/65 

Vierailija
35/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön joka päivä jotain. Tällähetkellä on menossa sokerihimokausi ja työpisteen laatikossa on salmiakkia:) Muutama nami päivän mittaan menee, pussi riittää viikoksi!! Illalla sitten jälkiruuaksi vähän jäätelöä joka päivä, lauantain extrana 1 lidlin maalaiscroissant hillolla ja yleensä sunnuntaina vielä kakkua. Töissä tietty syön pienen jälkiruuan.

Normipainon ylärajalla olen - samalla ruokavaliolla sama paino jo 17 vuotta, sitä ennen 17 vuotta alarajalla:) Reilu 10 kiloa on eroa tuohon aiempaan.

Vierailija
36/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:03"]

Viikonloput syön mitä huvittaa eli usein lauantaina jotain mättöruokaa, karkkia, limua ja kaikkea mitä nyt mieli milloinkin tekee ja melko paljon. Arkisin syön kevyemmin ja vältän enimpiä höttöhiilareita. Aamulla syön rahkaa kourallisella pähkinöitä tai sitten keitettyä kananmunaa ja jotain hedelmää, lounaan olen vaihtanut tummasuklaapatukkaan, päivällisellä syön sitä mitä muutkin, mutta ilman pastaa riisiä tai perunaa vaan olen vaihtanut ne kasviksiin, jos illalla on nälkä syön hedelmän, hapankorpun tai pienen kaurapuuron marjoilla. Kävelen päivittäin 2x 50min ja lisäksi teen viisi kertaa viikossa tunnin kotijumpan.

Olen siis normaalipainon ylärajoilla165cm 65kg

[/quote]

Niin ja tällä ruokavaliolla ja elämäntavoilla olen laihtunut 12kg viime vuoden toukokuusta. Vaatekoko on kutistunut 44 > 38. Ei ole tarvinnut repsahtaa kun sitä on sallinut itselleen herkkuja.

Vierailija
37/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen normaalipainoinen. En herkuttele läheskään joka päivä. Mulla jää sokerin mussutus helposti päälle. Pidän karkkipäivän, kuten lapsenikin :-) ja viikonloppuisin meillä on jäkkäriä ruualla. Muuten en juuri herkuttele. Toki töissä otan pullan, jos kokouksessa tarjotaan tai työkaveri tuo suklaata, mutta aktiivisesti en ostele herkkuja. Koska kyllä kaikki menisi alas, mitä ostaisin :-D. Suklaapala silloin tällöin tai vaikka joka päivä ei ole pahasta, mutta mun on vaikeaa jäädä siihen yhteen palaan, jos ostan vaikka suklaalevyn. Siksi yritän olla ostamatta herkkuja enimmäkseen.

Liikun vähintään 3 kertaa viikossa hikiliikuntaa á 60-90 minuuttia, lisäksi arkiliikunta (pyörällä tai kävellen töihin). Olen pysynyt samoissa mitoissa koko aikuisikäni. BMI on aina ollut mulla 22 luokkaa. Olen aika lihaksikas, mutta hoikka.

Vierailija
38/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen normaalipainon alarajoilla (BMI 19,3) enkä harrasta tällä hetkellä kauheasti liikuntaa. Siis hyötyliikuntaa tulee päivittäin, kävelyä (15-60 min) ja portaiden kapuamista 5. kerrokseen, mutta muuten ei (pitäisi kyllä aloittaa joo). Syön aamupalan (3 leipää ja teetä), lounaan (salaatti tai keitto + leipää), hedelmiä välipalaksi, kunnon päivällinen ja iltapala (jugurttia ja marjoja tms.). En koskaan rajoita herkkujeni syöntiä mutta minun ei vain tee mieli. Ei edes tule mieleen ostaa karkkia kaupasta, jos olen ruokaostoksilla. No, asun maassa jossa on pahat karkit (ei siis Suomen irtaritaivasta), joten ehkä tämä rajoittaa. Mutta toisaalta kun olen Suomessa niin ekaan päivän karkkiövereiden jälkeen loppuloma menee suht karkittomissa merkeissä. Viikonloppuisin kyllä herkuttelen lähinnä sipseillä ja jätskillä. Paino pysyy samassa tai putoaa. Keho siis itsestään rajoittaa herkutteluja mutta parempi niin, koska silloin ei tule tunnetta, että jostain pitäisi tinkiä.

Vierailija
39/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun herkkuja on sipsit ja rasvaiset jutut enemmän kuin sokeri. Syön kyllä suklaata joka päivä, mutta sekin osin 70% tummaa suklaata ja vain 6-8 palaa yhteensä. Tingin sitten mieluummin kunnon ruuasta, että saan herkutella. Olen hyvin pysynyt terveenä, vaikka olen näin syönyt jo 20 vuotta (oon 40).

Enkä edes liiku. Syön vain kun on nälkä ja aika pieniä annoksia luonnostaan. Sokeri lihottaa enemmän kuin rasva, siinä sen salaisuus. Inhoan makeaa ja syön vhh:n mukaan eli tärkkelys minimiin.

Eli vaikka korvaan joskus ruokaa herkuilla niin mun ruoassa ei ole tyhjää hiilaria muuten.

Vierailija
40/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele ollenkaan mitä syön, otan mitä tekee mieli. Herkkuja saatan syödä vaikka joka päivä, mutta en koskaan ahmi ylettömästi niitä. Mitä enemmän yrittää itseään rajoittaa, sitä suuremmaksi mielihalut kasvavat. Pari vuotta sitten pidin herkuttoman helmikuun, ei pullaa, karkkia eikä sipsejä. Se oli todella tuskainen kuukausi, jatkuvasti nousi vesi kielelle kun ajattelikin jotain edellämainituista. Lopputuloksena paino laski puolitoista kiloa joka tuli heti takaisin. Toisaalta kompensoin tiedostamattani  herkkujen syöntiä. Jos syön aamupäivällä suklaapatukan ja juon kokiksen, se riittää iltaan asti. Herkut eivät ole siis mitään ylimääräistä välipalaa joka varastoidaan elimistöön, vaan polttoainetta siinä missä terveellisempikin sapuska.