Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoisille naisille kysymys!

Vierailija
20.03.2014 |

Kuinka usein viikon aikana syötte herkkuja ja kuinka paljon kerrallaan? Harrastatteko liikuntaa ja jos niin kuinka usein ja minkälaista?

Mä olen ihan hirveä sokerihiiri ja KOKO AJAN tekisi mieli jotain makeaa. Syön säännöllisesti aamupalan, lounaan, joskus pienen välipalan, päivällisen ja iltapalan. Liikuntaa harrastan 4-6 krt/vko, joten herkkujakin voin onneksi syödä.

Monta vuotta on mennyt niin, että melkein joka ilta puputan jotain isompaa tai pienempää herkkua. Jos muuta ei ole saatavilla, syön vaikka lasten vanhoja tikkareita kaapista. Aiemmin pystyin aika hyvin olemaan arki-illat ilman herkkuja ja syömään sitten viikonloppuna esim. yhtenä iltana suklaata, yhtenä irtareita ja yhtenä jätskiä.

Nyt olen yrittänyt, että söisin vain kerran viikossa jotain karkkia, mutta sitä sitten himoitsenkin koko muun viikon. Pähkinöitä ja rusinoita syön kerran viikossa (olisi varmaan terveellisempää syödä niitä pieni määrä joka päivä, mutta en voi syödä kerralla vain vähän). Mietin, oisko mun elämä helpompaa, jos antaisin itselleni luvan syödä karkkia 2 krt/vko. Kerralla sitä menee kyllä 100-200 g, joten sen takia yritän saada pidettyä karkkipäivän vain kerran viikossa.

Koska mulla ei ole mitään käsitystä, miten usein muut naiset herkuttelevat, kyselen sitä siksi täältä. Ja sen takia normaalipainoisilta, koska oletan, että he syövät herkkuja vähemmän ja jotenkin järkevämmin kuin ylipainoiset.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 175cm/62kg. Liikun n. 6 kertaa viikossa, 3-4 kertaa oikein kunnolla salilla.

Syön suunnilleen intermittent fasting tyyliin, eli mulla on vuorokaudessa 8 tunnin "ikkuna" jolloin syön ja n. 16 tuntia paastoan. Menee tosi helposti kun 8 tuntia tuosta menee nukkuessa ja minulla ei ole aamulla joka tapauksessa nälkä kuitenkaan, joten syön runsaan "aamiaisen" siinä kahdentoista aikoihin, sitten välipalaa neljän paikkeilla ja kunnon iltaruoan kahdeksan aikoihin. Mulle sopii tämä, kun saa mättää isoja annoksia eikä päivän kalorit silti pauku hulluna. Kokeilin joskus tämmöistä kolmen tunnin välein syömistä mutta musta se oli ärsyttävää kun koskaan ei tullut kylläiseksi ja toiseksi koko ajan sai olla syömässä tai suunnittelemassa syömisiään. Näin IF-tyyppisesti syödessä herkuttelen ehkä kerran tai kaksi viikossa, mikä voi tarkoittaa jotain pizzaa, hamppareita, sipsejä tai jäätelöä. Karkkia en ole syönyt pitkiin aikoihin kun päätin lopettaa liivatteen käytön (olen kasvissyöjä). Ennen olin aikamoinen sokerihiiri, mutta kun siitä addiktiosta pääsin eroon, en ole karkkeja yhtään kaivannut. Eli hyödyllisenä vinkkinä on vaan lopettaa se sokerin mussutus kun se vaan ruokkii itseään :D (tiedän että helpommin sanottu kun tehty, en varmaan olisi itsekään pystynyt ilman "vakaumuksellista" syytä). 

Vierailija
42/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:39"]

Mulle oli jonkinlainen ahaa-elämys se, kun tajusin, että suuri osa normaalipainoisista jollain tavalla katsoo, mitä suuhunsa laittaa. Ja säännöstelee lihottavien herkkujen syömisiä. Esim. ihan viikkotasolla niin, että jos viikonloppuna on mässäilty, arkena sitten niukasti salaattilinjalla.

Ennen jotenkin kuvittelin, että joillain vain on taipumus kerätä painoa ja joillain ei. Mutta tosiasia on, että erittäin harva voi syödä vapaasti sitä mikä parhaalta maistuu ja pysyä hoikkana. Sen verran yltäkylläisesti kaikkea on nykyään tarjolla.

[/quote]

No en kyllä allekirjoita väitettä. Käytän voita ja täysrasvaisia tuotteita, ei todellakaan eletä miehen kanssa millään salaattilinjalla viikkoa. Saatetaan viikollakin tilata pizzaa tai syödä kiinalaista, molemmat ollaan normaalipainoisia. Herkutellaan joo, mutta harvemmin vedetään mitenkään kilo tolkulla herkkuja yhtenä päivänä eikä tuollaista tee mieli edes tehdä. Kait se tuo hyvä syöminen viikolla vähentää herkkujen vetämistä, kun ei arkipäiviä vedä miinuskaloreilla.

Olin vuosia sitten syömishäiriöinen ja söin rasvattomasti, sokerittomasti, paljon lisäaineita ja makeutusaineita, yritin vetää tietty sillä salattilinjallakin viikolla. Silloin tuntu, että mikään ruoka ei vie nälkää pois ja herkkuja meni herkkupäivinä aivan tolkuttomat määrät. Niitä sitten oksentelin pois. Olin todella väsynyt ja mielialat vaihteli. Sokeriaineenvaihdunta häiriinty ja paastoarvot oli pitkään koholla, ihan niillä ylärajoilla asti.

Tämän voi/täysrasvaravinnon myötä paastoarvot laskeneet, ei ole nälkä koko ajan, mieliala parempi, jaksan paremmin, paino noussut vain muutaman kilon, en mätä herkkuja kaksin käsin, en mieti koko ajan ruokaa ja syömistä.

Liikun aktiivisesti, noin 7-10 tuntia viikossa (ainakin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin aloitin urheilun ja katsomaan mitä syön niin söin todella huonosti! Melkein joka päivä herkkuja ja epäterveellisiä ruokia. En tosin liho hirveän nopeasti mutta oli kyllä huono olo koko ajan. 

Vierailija
44/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tavallisesti ensimmäisen kerran noin kahden aikoihin hedelmän tai suklaapatukan välipalaksi, sitten viiden ja kuuden välillä päivällisen, joka on terveellistä kotiruokaa (santsaan noin joka toinen kerta), ja illalla yhdeksän maissa iltapalaksi esimerkiksi salaatin (jossa tavallisesti rasvaista fetajuustoa), maustetun rahkan tai maustamatonta jogurttia hunajalla. Hedelmiä kummempia välipaloja tai napostelua en harrasta.

Syön noin joka toinen päivä jonkun pienen herkun, kuten juurikin tuon suklaapatukan, maustetun rahkan tai vaikka muutamia keksejä. Suunnilleen kerran tai kaksi kertaa kuussa heitän ranttaliksi herkkujen suhteen ja syön esimerkiksi n. 250g irtokarkkeja tai sipsejä dipillä, ja suunnilleen yhtä usein käyn ulkona syömässä pizzaa tai kebabia.

BMI 20

Vierailija
45/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla "herkkujen" syöminen vaihtelee ihan kamalasti. Makeita herkkuja en juurikaan syö. En vain tykkää makeasta jätskiä ja suklaata lukuunottamatta. Suklaakonvehdin (yhden) tykkään ottaa silloin tällöin varsinkin voimakkaan pääruoan jälkeen. Jouluna saatuja konvehteja on vielä jäljellä reilusti. Viikonloppuisin syön jätskiä tai sipsejä. Ennen saatoin syödä näitä ihan mahdottomasti (siis esim. puoli pussia sipsejä), mutta nykyisin ihan terveellisyyssyistä en syö noita kovin paljon.

Jos tekee mieli pitsaa, hampurilaista, suolapähkinöitä tai juustoja, niin syön. Joku viikko en syö ollenkaan, joku viikko syön useamman kerran. 

Eli käytännössä voi sanoa että voin syödä mitä haluan, mutta onnekseni en ole niiden "herkkujen" perään kovin paljon. Tykkään ennemminkin kaikesta raikkaasta. Tai no, sitä suolaista tekee joskus mieli.

Olen tuuriliikkuja. Joskus liikun enemmän, joskus menee pari kk ilman mitään hikiliikuntaa. Peruskuntoni on kuitenkin ihan hyvä, eli pystyn juoksemaan 5 km milloin tahansa ja saan työpaikan coopperista "hyvän" tai "erinomaisen" tuloksen joka vuosi.

N38, 167cm, 54 kg.

Vierailija
46/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:50"]

6 ! Sinä olet kyllä tosi hoikka, olen saman pituinen ja 10 kiloa painavampi, mutten pidä itseänikään valtavana!

[/quote]

Normaalihan sinä oletkin tai hoikka. Olen hintelä, siksi kai painokin matala.

Vierailija
47/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 g karkkia? hahah ap. mä vedän kerralla yleensä 500-600 g helposti.

Vierailija
48/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka päivä herkkuja, joskus menee vain 50g suklaapatukka, joskus litra jätskiä. Muuten syön terveellisesti. Juoksen viikossa noin 20 km ja käyn kerran salilla. Painoindeksi on 21,8.

Vierailija
49/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168-170cm, painoa nyt taitaa olla 60kg.

Olen ihan järkyttävä sokerihiiri ollut aina. Joka päivä tulee suklaata syötyä, muita herkkuja sitten harvemmin. Pystyn helposti vetämään suklaalevyn yksin tunnissa. Harvemmin pystyy olla päivää enemmän ilman suklaata.

Ongelma taitaa piileä siinä, että olen hirmu laiska syömään ja sitten verensokerin laskettua rupeen himoitsemaan tuota suklaata ja täytänkin itseni sillä. Yleensä syön yhden aterian päivässä, ei aamu eikä iltapalaakaan. Huono, tiedän!

Ennen en liikkunut yhtään, edes hyötyliikuntaa ei tullut kun autolla suhasin joka paikkaan. Tällöin painoa on ollut max 65 kg mutta silti normaalipainoisen näköinen ihminen.

Nyt kävelen todella paljon, mutta en siltikään harrasta muuta liikuntaa yhtään. Pelkästään hyötyliikunnalla eli kävelyllä (joka pvä työmatkat yms, 5-10 km) pudottamaan tuon 5 kg.

Vierailija
50/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 lisää että muuten ruokavalioni on aika terveellinen, lähinnä kasvisruokaa. harvemmin syön pizzaa , hampparia tms

Vierailija
51/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168cm pitkä ja painan 60kg. Syön herkkuja kolmena päivänä viikossa ja tänään se oli täytekakkua ja sitä ihan reilusti. Nyt olen jättänyt karkit pois muutaman päivän verran ja aion jatkaa karkitonta linjaa ainakin tämän kuun loppuun. Syynä ensi kuun hammaslääkäri..

Himoa makeaan hoidan jäätelöllä tai hedelmillä. Usein napostelen myös porkkanoita tai mysliä. Lightcolaa menee viikonloppuisin.

Vierailija
52/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 158 cm ja 62kg eli normaalipainon ylärajalla tai lievästi ylipainoinen. Liikun 3-6 kertaa viikossa about 7-10 kilsan lenkkejä juosten. Lihaskuntoa reenaan joka päivä puoli tuntia. Karkkia syön muutaman kerran viikossa ja paljon! Jokapäiväistä taas on nämä keksit ja tämmöiset joita syön aika vähän mutta syömpä kuitenkin. Ruoka, jota syön, on terveellistä kotiruokaa. Sipsejä ja muita naksuja syön harvoin, limsaa juon n. pari litraa viikossa. Suklaata syön vähän. Olen pyöreähkö mutta lihaksikas. Olen 19-vuotias. Välillä harmittaa koska tiedän että olisin upeassa kunnossa ilman makeanhimoani. Tänään en syönyt yhtään herkkuja ja eilen 'vain' yhden siivun tiikerikakkua. Nyt on voittajaolo. Anteeksi romaani.

Vierailija
53/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kuinka usein herkuttelua?

Lähes joka päivä on tapana syödä joku herkkunen. Vaihtelua tapahtuu välillä suklaalevynpuolikas-pala tai toinenkin piirakkaa-pullaa. Liikuntaa harrastan liian vähän, hyötyliikuntakin on jäänyt vähemmälle kun hyppää ovelta autoon ja hurauttaa minne hurauttaakin (onneksi nykyajan marketit sitä suuruusluokkaa, että tulee ainakin kerran viikossa "lenkkeiltyä" ;).

Muuten syön n. 1-2/krt päivässä "tuhdimmin", välipalaksi esim. ihan vaan jugurttia tai leipää (saattaa olla päiviä jotka menevät välipalatta). Meillä käytetään punaista maitoa ja ihka oikeata voita. Uskon, että silläkin on merkitystä ettemme käytä mitään höpsöjä erikoisterveyssekoiterasvoja vaan ehtaa tavaraa :)

Herkut on hyvästä, sopivassa määrin. Sokeri on melkoista addiktiota herättävä aines kyllä. Jos yrittää harjoittaa "turhaa" kieltäymystä niin uskon jotta siitä seurannut paha mielikin kerääntyy jenkkakahvoiksi ja selluliiteiksi. Merkitystä on tosiaan sillä mitä muuten syö - omaan ruokavalioon kuuluu mahdollisimman vähän prosessoitu ruoka, eli puolivalmisteita ei meitin keittiössä näy. (eikä tule kalliiksi syödä vihanneksia ja muita perustuotteita, vaikka joskus kuulee siitä ihmisten marmattavan jotta ovat kalliita - suosittelen jokaiselle vertaamaan vaikka jonkun puolivalmiste-pakastespydärin tms. ja saman ruuan raaka-aineitten + itse valmistamisen hintaa.. :)

Niin, ja mittani ovat jotakuinkin 164cm/53kg. Terveys jotakuinkin kohdillaan: pysyn pystyssä, ei laihuusheikotusta eikä toisaalta tutise polvet liikakilojen alla.

Vierailija
54/66 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla. Itse olen siis 167 cm pitkä ja painoin pitkään (ainakin 10 vuotta) 58 kg. Sen jälkeen paino keikkui jonkin aikaa tuossa 59-60 kilossa ja kesän mässäilyn jälkeen se repsahti 61-62 kiloon. 60 kg on mulle se "kipuraja", jonka yli en halua painoni menevän. Olen aika lihaksikas, joten osa painosta on lihaksia. Moni pitäisi mua ulkonäön perusteella paljon kevyempänä. Mutta koska ***** on alkanut levitä ja maha kasvaa, täytyy tuohon herkkujen mässäilyyn tulla joku järki.

Mulle ei ole koskaan riittänyt esim. tummasta suklaasta (70-80 %) pari palaa, vaan sitäkin menee kevyesti se 100 g kerrallaan. Ja sekä sitä että tavallista suklaata menisi vaikka 300 g kerrallaan, mutta en anna itseni syödä suklaata kuin 100 g kerrallaan. Siinä asiassa pystyn olemaan vielä tiukkana. Samoin kuin siinä, että syön suklaata vain kerran viikossa. Mutta ne kaikki muut mässäilyt... Onneksi en tykkää enää niin paljon suolaisista herkuista, enkä esim. sipsejä osta kuin muutaman kerran vuodessa. Ja sitten kun ostan, pari ekaa kourallista on ihania, mutta sitten ne alkaa tökkimään. Ja silti syön niitä niin paljon, että tulee huono olo. Eniten tulee mässäiltyä kun on ollut jotkut juhlat. Sen jälkeen syön vaikka viikon verran joka ilta niitä jäljelle jääneitä sacherkakun paloja yms. mitä nyt ikinä sattuukaan olemaan. Ja tietty ne viikottaiset suklaat, irtarit ja jätskit.

Jos mun paino ei olisi noussut sitä paria kiloa ja ***** levinnyt, söisin varmaan joka viikko sekä suklaata että muuta karkkia/herkkua, mutta luulen, että se vaan entisestään jatkaa leviämistä, jos niin teen. Lisäksi hampaat kärsii. Liikkumaan en ehdi enää enempää, joten senkään lisääminen ei ole ratkaisu.

Parasta olisi jos kotona ei olisi mitään herkkuja, koska en kuitenkaan ole sellainen ihminen, että lähtisin niitä varta vasten kaupasta ostamaan. Mutta olen sellainen hamstraaja, että kaupasta lähtee aina mukaan kaikkea hyvää, jos halvalla saa (=tarjouksessa) tai on joku uutuustuote, josta olen nähnyt mainoksia. Ehkä helpoin tapa saada muutos tähän mässäilyyn olisi, jos pystyisin lopettamaan niiden herkkujen ostamisen. Ostaisin aina kerran viikossa sen viikon karkit, enkä mitään muuta. Ja sitten jos olisi jotain juhlia, vieraita tai muu erikoistilanne, niin sitten vaan yrittäisin kohtuudella syödä niitä jämiä...

Vierailija
55/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohis, mutta apkko saada avautua.

Olen 163cm ja painoni on noussut 65 kiloon, joka on kyllä alkanut näkymään naamassa, reisissä ja takapuolessa. Yletön herkkujen syöminen ja huono ruokavalio saaneet tämän aikaan. Olen huolella vetänyt 300 grammaakin suklaata päivässä, lisäksi viikossa vielä sipsiä, paljon colaa, Hesemättöä..

Yök. Nyt saa riittää. Olen aina ollut kova herkuttelemaan, mutta silti sirorakenteinen. Nyt oli pakko pistää herkuttelulle hetkeksi kokonaan stoppi ja alkaa miettiä, miten pudottaa painoa ja miten jatkossa uskaltaa herkutella..

Vierailija
56/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit hyvin, älä rajoita.

Vierailija
57/66 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avlta joskus löytynyt normaalipainoisiakin?

Vierailija
58/66 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 171/64. Aikaisemmin en ihan luontaisestikkaan syönyt juurikaan herkkuja kun ei tehnyt mieli. Nyt on jostain syystä jo pari vuotta tehnyt mieli. :D en tiedä mikä muuttui. herkkuja syön yleensä vähintäänkin viikonloppuna kahtena päivänä yleensä esimerkiksi dippivihannekset ja puoli pussia sipsiä (jaetaan miehen kanssa) ja sitten toinen päivä imelää. Monesti myös viikolle mahtuu jonkinlainen herkku.

Se pahin mikä mun elämään on hiipinyt on limsa. :(

Painoin vielä 2v sitten 58-59 kiloa jolloin olin hoikka. Vaikka 5kg painonnousu normaalipainon sisällä ei kuulosta isolta, (minun korvaan) liikunnan määrä on laskenut, joten alavatsani on kasvanut varmaan sen 4kg verran ja löystynyt, samoin alaselkä on inhottavasti levennyt ja löystynyt. Paino tuntuu tulleen nimenomaan vatsaan, jalat ja kädet on edelleen hoikat. Ja ihan selkeää lihaksen ja liikunnan puutetta toi löysyys.

Mä en halua jostain syystä että mun selkä levenee ja löystyy tällälailla alaspäin vaan haluan olla kiinteä. Vaikka olen normaalipainoinen mun vatsa näyttää kyllä jo lievällä ylipainolla olevalta helpostikkin. Joten ilmoittauduin juuri viime viikolla takaisin salille, 2v tauon jälkeen. Ennen tätä saliharrastusta kävelin ja edelleen kävelen joka päivä koiran kanssa 1-2h yhteensä, sekä mulla on fyysisesti raskas työ, missä istutaan vain ruokatauot.

Vierailija
59/66 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 171/64. Aikaisemmin en ihan luontaisestikkaan syönyt juurikaan herkkuja kun ei tehnyt mieli. Nyt on jostain syystä jo pari vuotta tehnyt mieli. :D en tiedä mikä muuttui. herkkuja syön yleensä vähintäänkin viikonloppuna kahtena päivänä yleensä esimerkiksi dippivihannekset ja puoli pussia sipsiä (jaetaan miehen kanssa) ja sitten toinen päivä imelää. Monesti myös viikolle mahtuu jonkinlainen herkku.

Se pahin mikä mun elämään on hiipinyt on limsa. :(

Painoin vielä 2v sitten 58-59 kiloa jolloin olin hoikka. Vaikka 5kg painonnousu normaalipainon sisällä ei kuulosta isolta, (minun korvaan) liikunnan määrä on laskenut, joten alavatsani on kasvanut varmaan sen 4kg verran ja löystynyt, samoin alaselkä on inhottavasti levennyt ja löystynyt. Paino tuntuu tulleen nimenomaan vatsaan, jalat ja kädet on edelleen hoikat. Ja ihan selkeää lihaksen ja liikunnan puutetta toi löysyys.

Mä en halua jostain syystä että mun selkä levenee ja löystyy tällälailla alaspäin vaan haluan olla kiinteä. Vaikka olen normaalipainoinen mun vatsa näyttää kyllä jo lievällä ylipainolla olevalta helpostikkin. Joten ilmoittauduin juuri viime viikolla takaisin salille, 2v tauon jälkeen. Ennen tätä saliharrastusta kävelin ja edelleen kävelen joka päivä koiran kanssa 1-2h yhteensä, sekä mulla on fyysisesti raskas työ, missä istutaan vain ruokatauot.

Ainiin ja tosiaan roskaruokaa eli esim hampurilainen tai pitsa tulee syötyä vain korkeintaan kerran kuussa tai ei ollenkaan eli tällaista tosi runsaskalorista "ruokaherkkua" menee harvoin.

Vierailija
60/66 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkia/sokeria en syö juuri koskaan - joskus juhlissa jos tarjotaan, mutta ikinä en esim. itse osta.

Muuten herkuttelen sitten syömällä vähän paremmin ehkä kerran viikossa. 

Liikun päivittäin ja painonhallinta on aina ollut minulle haastavaa.