Jos päättäisit laihduttaa 10 kg, miten tekisit sen?
Minkä metodin valitsisit ja minkä aikataulun?
Tai laihdutuksessa onnistuneet, miten teitte sen?
Kommentit (42)
Laihduin 10 kiloa vajaa 3 kuukaudessa syömällä 4-5 kertaa päivässä. Leipää syön maksimissaan 2 palaa päivässä. Joinakin päivinä en ollenkaan.
Arkiruokailuni: Aamulla yleensä puuro mehukeiton kanssa, lounaaksi kaupasta valmis einessalaatti (lisään salaattiin vielä omia aineksia mm. fetaa, raejuustoa, kanaa) tai keittoa, välipalaksi rahka tai leipä, illalliseksi broileria/lohta/kalkkunaa ja kasviksia tai perunaa, iltapalaksi joko pari leipää tai rahka, johon sekoitan aimoannoksen marjoja.
Viikonloppuisin en syö näin säntillisesti joskus pizzaa ja hampurilaisiakin tilanteen mukaan. Teen niin, että viikonloppuna vaan toisena päivänä syön "roskaa", jos tulee oikein himo. Punaviiniä juon ruoan kanssa usein viikonloppuna. Lisäksi kävelen minimissään 2 kertaa, usein 4 kertaakin viikossa vähintään 45 minuutin lenkin.
Aiemmin söin usein jäätelöä ja suklaata sekä join silloin tällöin olutta. Jäätelö oli paheeni ja joskus söin sitä pahimmillaan tai parhaimmillaan litrankin illassa. Tuona 3 kuukauden aikana söin ainoastaan 2 jäätelöä, yhden oluen ja muutamilla synttäreillä herkkuja enemmänkin.
Tsemppiä! Tulee hyvä fiilis, kun kilot alkavat karista. On 5 kiloa pudotettavaa edelleen, jotka uskon lähtevän terveellisellä syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri pudotin kolmessa kuukaudessa kymmenen kiloa seuraavasti:
- viisi ateriaa päivässä
- säännöllinen ruokarytmi ja järkevät annoskoot
- kaikki sokeri pois
- ei runsastasvaisia tuotteita
- noin tunti liikuntaa, kuten reipasta kävelyä, päivässäHyvin menee eikä nälkä vaivaa.
Sama määrä, sama aika. Muuten sama menetelmä mutta en luopunut sokerista enkä mistään muustakaan kokonaan, vähensin vain aika reilusti. Juoksen tunnin päivässä. Aluksi oli lenkit oli melko kamalia, nyt se on päivän kohokohta. Pudotan vielä muutaman kilon kun tämä nyt näyttää sujuvan. Niin, ja ikää on 50 v.
Olen laihtunut nyt 3 kuukaudessa 15 kiloa. Käyn lenkillä 3-4 kertaa viikossa, ensin menin pelkästään kävellen, nyt hölkkään yleensä 15-20 min ja kävelen loput. Olen jättänyt leivän kokonaan pois, olen korvannut sen puurolla ja marjoilla aamulla ja illalla. Joskus syön puuron sijasta rahkan ja banaanin. Lounaaksi olen syönyt ateriankorvikkeen ja päivälliseksi normaalia ruokaa perheen kanssa, mutta huolehtien että otan paljon kasviksia ja muuten pienentänyt annoskokoa.
Kannattaa aloittaa sillä asenteella että lisää niitä ravitsevampia ruokia (kasvikset, marjat, hedelmät jne) sen sijaan että kieltäisi jonkun tietyn ruoan/ruokaryhmän kokonaan. Jos ihmistä kieltää ajattelemasta norsua, niin sehän ajattelee sitä kahta kauheammin - sama asia jos jonkun tietyn ruoan kieltää itseltään kokonaan. Tämän takia ei kannata lähteä dieeteille jotka kieltää tiettyjen ruokien syömisen kokonaan (esim. keto); ekaks kannattaa vaan laittaa peruspalikat kuntoon, sit myöhemmin voi halutessaan kokeilla eri tapoja syödä.
Helpompi ja kestävämpi painonpudotus tulee kun niitä muutoksia tehdään hiljalleen; ekana päivänä enemmän marjoja puuron päälle, pari päivää myöhempi vähemmän kermaa kahviin, korvaa mehut ja limsat vedellä jne. Nää muutokset tietenkin riippuu siitä mitä tapoja tällä hetkellä on. Jos rakastaa vaikkapa hampurilaisia niin kyllähän sitä voi (ja pitää henkisen hyvinvoinnin vuoksi) vielä syödä, mutta sen mäkin/hesen hampurilaisen tilalle voisi kokeilla vaikkapa itsetehtyjä mustapapuhampurilaisia.
Ruokarytmin korjaus voi auttaa, varsinkin jos on tapana iltaisin syödä liikaa. Pyrkii huolehtimaan siitä, että syö melko säännöllisesti ja että aamupala ja muut ruokailut ovat sen verran täyttäviä ettei illalla tartte ahmia ähkyyn. Se, mikä rytmi sopii kenellekin pitää selvittää itse - jotku tykkää syödä 5-6 pientä ateriaa päivässä, toiset syö kolme isompaa annosta ja se siinä. Joillekin voi sopia myös se, että on tietty aikaikkuna jonka välillä syö (yleensä 8h pituinen, esim syö 10-18 tai 12-20 välisenä aikana) Tosin tähän ei kannata ryhtyä jos se johtaa ahmimiseen tai liikaan stressiin ruoasta.
Sit tietenkin arki/hyötyliikuntaa on hyvä lisätä, ja miksei hankkia myös joku liikunnallinen harrastus jos mahdollista. Yleensä melko halpoja vaihtoehtoja ovat lenkkeily (kävely/juoksu), pyöräily tai uinti. Luonnossa kannattaa käydä jos vähänkin tykkää, saa raitista ilmaa ja stressi laskee. Tietenkin liikkuminen on stressin alentajana myös tärkee, jos keho jo valmiiks todella stressaantunut niin se ei suostu ekstrastressiin (= laihtumiseen.) Stressin hallitsemiseen kaikilla omat keinot, toiset tykkää mediotoida, toiset viettää enemmän aikaa läheisten kanssa. Kannattaa myös yrittää organisoida päivä niin, että pääsisi nukkumaan riittävästi. Vähäset yöunet lisää nälkähormonien määrää, sekä "roskaruoan" himoja. Tietenkin tässä voi esim. kolmivuorotyöt olla esteenä, mutta jokaisen katottava itse se miten tämä sopii omaan elämään.
Elikkä vielä näin lyhyesti; pieniä muutoksia ison remontin sijaan (elämäntaparemontit toimii joillakin, mutta ei kaikilla!) - lisää kasvisruokaa ja arki/hyötyliikuntaa. Hanki uusia keinoja hallita stressin määrää sekä kato että nukkuisit riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjua.
Olen 3 vuotta yrittänyt laihduttaa 35kg. Heikoin tuloksin.
Miksi alapeukku? Kaikki ei ole täydellisiä!
Epäsuora kommentti tästä aiheesta. Olen normaalipainoinen mies, ja kannan usein meille kissanhiekkaa 10 kilon laatikoissa. Kun hissiä ei ole, ehtii portaissa pohtia sitä että näinkin "pieni" ylipaino tuntuu selvästi polvissa ja lonkkanivelissä. Viimeksi kannoin kaksi laatikkoa. Olen 182/72, ja jos olisin 10 kiloa painavampi, ei siitä vielä tultaisi huutelemaan, mutta kyllä se tuntuisi paikoissa. Eräs rankasti ylipainoinen tuttu kaatui talviliukkailla ja polvi meni niin pahaksi että joutui eläkkeelle, vaikka oli vasta 50+. Kandee ajatella ikääntymistä ja pohtia, millaisen taakan kanssa sitä lähestyy. .
Pudotin juuri kahdessa kuukaudessa n. 15 kiloa vähentämällä ruokavaliostani höttöhiilareita ja lisäämällä kasviksia, muuttamalla ruoka-ajat säännöllisiksi sekä lisäämällä joka päivään 30-45 min liikuntaa. Maallikkoarvioni on, että säännöllisyys on kaiken avain - rutiinit auttavat laihtumisessa paljon, ainakin minua.
Ruokavaliostani poistin kokonaan karkit, limsat ja pullat. Leivät vähensin yhteen palaan päivässä. Perunaa, riisiä jne. syön kyllä, mutta huomattavasti harvemmin kuin aiemmin.
Tuntuu toimivan ainakin minulla, toivottavasti lähtee toinenkin varttikilo!
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjua.
Olen 3 vuotta yrittänyt laihduttaa 35kg. Heikoin tuloksin.
Yritän ensin edes 1 kg.
Pienin askelin.
Aloitin noin viikko sitten projektin -6 kg. Liikun 3-5 krt viikossa. Harjoitan sellaista liikuntaa, mistä itse nautin. Pääasia, että liikkumista on. Käytän Yazio-sovellusta apuna. Olen sen avulla laskenut päivittäiset kalorit, ja merkitsen sovellukseen kaikki syömäni asiat. Sovellus löytää niiden ruokien kalorit. Huijaan itseäni siten, että olen laskenut päivittäisen kalorimäärän vähäisen liikunnan mukaan. Tällöin on suurempi todennäköisyys, että onnistun osatavoitteissa. Olen laihtunut tällä metodilla aiemmin. Huomioitavaa mielestäni on se, että liikkuu, että saa aineenvaihdunnan käyntiin. Päivittäinen kalorimäärä ei saa olla liian pieni, että keho ei mene säästöliekille. Liikuntakaan ei saa olla sellaista, mikä laittaa kehon pitkäkestoiseen rasitustilaan.
Vajaassa 2:ssa kuukaudessa on lähtenyt 4kg sillä, että olen vältellyt hiilareita ja syönyt runsaasti kasviksia. Välissä on ollut muutamat viikonloppujuhlat yms, joten tahti olisi ollut tiukalla kuurilla nopeampi, mutta eipä tässä mihinkään kiire ole.
Tein sen neljän viikon cambridge-kuurilla. Ekalla viikolla lähti 3 kg, seuraavina 2 kg/vko, eikä ole tullut takaisin kun muutin ruokailutottumuksiani .
Ketogeeninen ruokavalio ja pätkäpaasto. 10kg lähti 1,5kk
Olen tosi tosi monta vuotta ollut nutrilett kuurilla kerran kk.
5 pv kuuri aina joka kk alussa.
Käyn vaa alla 2 krt vuodessa, juhannuksena ja jouluna.
Laihdun vajaa 10 v vuodessa.
Kestävyysliikunta ei kyllä auta säilyttämään lihaksia joista uudestaan lihominen suuresti riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itselläni 5-6 päivänä viikossa monipuolinen liikunta ja tuo "tosi tylsä" ruokailu on 45-ikävuoteen asti toiminut niin, ettei ole tarvinnut hirveästi miettiä painoa.
Joka päivä tylsää ruokaa. Minusta tuo kuulostaa siltä, että joka päivä mietit painoa.
Siirryin ketogeeniselle ruokavaliolle ja jatkan yhä vähähiilihydraattisesti. Kilot putosivat tosi nopeasti ilman mitään näläntunnetta. En tuntenut olevani laihdutuskuurilla. Ruoka on herkullista ja terveellistä. En tunne enää ihmeempiä mielitekoja ja mieliala on tasainen.
Lopettaisin alkoholin käytön Muuten ruokavalio kunnossa, mutta tissuttelun takia on ylipainoa. Pitää joku päivä lopettaa ennen kuin maksa poksahtaa.
Sisäistäisin (sisäistin!) ravintoterapeuttien neuvot.
Eli unohtaisin laihdutuksen ja muuttaisin syömiseni terveellisemmäksi, tarkistaisin ateriarytmin. Söisin tavallista ruokaa, ja paljon kasviksia. Nauttisin ruuasta, söisin terveellisesti 80% ja 20% vähemmän terveellisesti.
Laihduin toki myös pussikeittodieetillä, kaalikeittodieetillä ja rahkadieetillä ja itsekurilla. Lihoin aina takaisin palattuani normaaliin, ja sitten painoa olikin jo yli sata kiloa.
Nyt suuri osa ylimääräisestä on ollut pois useamman vuoden ja suunta on edelleen alas.
Rauhallinen liikunta luonnossa on toiminut minulla.
Tein sen, tosin pudotin 11 kiloa. Pätkäpaastolla eli söin vain klo 11 - 17 välisenä aikana. Nälkä ei vaivannut. Liikuntaa en lisännyt yhtään. Paino on pysynytkin pois, käyn joka aamu puntarilla ja syön sitten sen mukaan.
Tämän fraasin jankuttaminen ei auta ihmistä, joka pyytää neuvoja, että miten. On kysymys muustakin kuin vähemmän syömisestä. Miten moni ihminen syö minimaalisen vähän, on laiha mutta esim.ravintoarvot täysin pielessä ja monenlaisia sairauksia puhjennut laihtumisen myötä. Lähipiirissäkin ihmisiä, joilla laihtumisen myötä lihakset heikentyneet voimakkaasti, iho roikkuu, päänsärkyä ja unettomuutta tullut jatkuvan näläntunteen lisäksi. ps.tässä ketjussa on mielestäni monia hyviä neuvoja.