Asuntokaupat ja vanhentunut henkilöllisyystodistus
Puolisollani on vanhentunut henkkari ja pitäisi kaupat tehdä, ehtii kyllä luultavasti saamaan uuden, tai voi pyytää sitä pikana.
Tietääkö kukaan mitä käy jos kaupantekotilaisuudessa huomaa että henkkaria ei ole?
Oletettavasti tätä kuitenkin tapahtuu.
Kommentit (10)
Minä en ollut edes läsnä kun teimme kaupat. Mies hoiti asiat tekemälläni valtakirjalla. Ostimme asunnon yhdessä.
Kannattaa kysyä siltä välittäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ollut edes läsnä kun teimme kaupat. Mies hoiti asiat tekemälläni valtakirjalla. Ostimme asunnon yhdessä.
Niin luulisi tämänkin olevan mahdollista, jos toinen ei vaikka yhtäkkiä pääsekään paikalle.
Muita valtakirjalla toimineita?
Valtakirjasta on näemmä säädetty ihan laki.
Myin mökkini ja minulla sekä ostajalla oli valtakirjalla asianhoitajat.
Tuttavani uusi juuri passinsa asuntokauppoja varten. Lopulta sille ei ollutkaan tarvetta, koska allekirjoitukset hoidettiin sähköisesti.
Passikuvat 15 euroa, uusi henkilökortti 55 euroa, uuden kortin saa n. Puolessatoista viikossa.
Jos henkilöllisyys jää epäselväksi tai vaikuttaa hämärältä , se pitää selvitää paremmin , muuten kauppa vo olla petos. Aina kannattaa selvittää kunnolla henkilöllisyys. Rikollisutta on noissa kaupoissa kuitenkin n. 1 %. Silloin kun ei mene paikalle on aina vaarana että se paikalla ollut laittaakin koko asunnon omiin nimiinsä , vaikka oli tarkoitus laittaa onistus 50 / 50. Ottakaa nuoret se isä tai äiti mukaan. Kiinteistö kaupassahan on lain mukaan aina virallinen valvoja eli kaupanvahvistaja.
Isällä välitysfirma. Ovat tehneet kauppaa ulkomailla asuvien kanssa, jotka eivät ole fyysisesti Suomessa. Miehesi kannattaa antaa valtakirja jollekin, esim sinulle.
Kaupantekoa ei voi sillon tehdä. Ajankohtaa siirretään, milloin pahimmassa tapauksessa asunto voi mennä toiselle ostajalle.