Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ottanut lapsen luokkakaveria enää kyytiin

Vierailija
19.11.2020 |

Perhe, jossa neljä lasta eikä autoa. Joka aamu äiti pummaa lapsilleen kyytiä whatsapissa. Pyytää oikeen hakemaan kotiovelta. ”Kauhea ilma ja autoilijoiden holtittomuus pelottaa, haetteko meidän Myyn ja Myrskyn (ninet muutettu) osoitteesta...” Vähänkö ristiriitaista samassa viestissä haukkua autoilijoita ja pummata kyytiä! No laitoin takaisin, että teidän olisi varmaan aika hankkia sitten oma auto. Ai niin, eihän teillä kummallakaan ole edes korttia!!! Vastaus oli, että ei kaikilla voi olla autoa, muuten ei maailma pelastu tai jotain. No Myy kävelee sitten kouluun all that I care!
Ja tätä lasta olen kyydinnyt varmaan kymmenen kertaa syksyn aikana. Oman lapsen toki vien omalla autolla koulun porteille.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut saisivat hoitaa koulukyyditykset. Koululla olisi omat bussit ja kuljettajat jotka hoitaisivat lapset kouluun ja takaisin.

Vierailija
62/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin tosta kommentista, että voi olla reilu lapselle.

Ne on vaan hetken pieniä.

Mitä väliä, millaset vanhemmat niillä on.

Auttaminen on mahdollisuus.

Tuo pienuuteen vetoaminen on minusta vähän ärsyttävää. Joo, lapsi on nyt pieni ja hellyttävä, mutta joidenkin vuosien päästä ehkä ei-niin-hellyttävä. Silloin voi olla vaikea vieroittaa kyydistä ja muista etuuksista, joihin hänet on totutettu.

Toivon totisesti että sulla ei oo lapsia. Eikä lemmikkieläimiä. Kun sulla ei taida olla tunteitakasn. Empatiaa et opi kirjoista, mutta tuon vieroituskuvion kyllä.

ei ole lasta eikä lemmikkiä.

Sama mies rinnalla 30 vee ..pussaillaan joka aamu.

Pyöräilin umpihangessa 7 km kirkonkylälle rippikouluun suuntaansa.

Olin ujo ja en uskaltanut mennä rippileirille.

Olin koulukiusattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ruinata kyytejä yksipuolisesti. Jotenkin pitää korvata, jos ei kyydillä niin sitten lapsenvahtipalvelulla tms.

Seksillä? ;-)

Vierailija
64/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut saisivat hoitaa koulukyyditykset. Koululla olisi omat bussit ja kuljettajat jotka hoitaisivat lapset kouluun ja takaisin.

Jos ei itse osaa ratkaista edes lasten kouluunmenoa, niin eihyvältä näytä lapsen tulevaisuus.

Juuri tuommoisten takia pitäs olla  kunnon testit että saako edes tehdä lasta.

Ja hei,jokainen voi palkata oman autokuskin jos haluaa.

Vierailija
65/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin tosta kommentista, että voi olla reilu lapselle.

Ne on vaan hetken pieniä.

Mitä väliä, millaset vanhemmat niillä on.

Auttaminen on mahdollisuus.

Tuo pienuuteen vetoaminen on minusta vähän ärsyttävää. Joo, lapsi on nyt pieni ja hellyttävä, mutta joidenkin vuosien päästä ehkä ei-niin-hellyttävä. Silloin voi olla vaikea vieroittaa kyydistä ja muista etuuksista, joihin hänet on totutettu.

Toivon totisesti että sulla ei oo lapsia. Eikä lemmikkieläimiä. Kun sulla ei taida olla tunteitakasn. Empatiaa et opi kirjoista, mutta tuon vieroituskuvion kyllä.

ei ole lasta eikä lemmikkiä.

Sama mies rinnalla 30 vee ..pussaillaan joka aamu.

Pyöräilin umpihangessa 7 km kirkonkylälle rippikouluun suuntaansa.

Olin ujo ja en uskaltanut mennä rippileirille.

Olin koulukiusattu.

Eiköhän tämän kommentin kirjoitustyylistä huomaa, ettei se ole minun. T: Kommentoija numero 40

Vierailija
66/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi valopää laittoi lapsensa 20 km päähän eri kouluun (ei siis kunnallinen, eikä omaa koulupiiriä) ja sitten pummasi jatkuvasti lapsille kyydit naapurilta. Naapuriparka luuli vissiin kuskaavansa lapsia vain muutaman kerran, mutta tämä kyytiä pummannut äitipä ei ollut aikonutkaan kuskata vastavuoroisesti. Joutui sitten lapset kulkemaan pyörällä/bussilla.

Vierailija
67/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuskaat omaa lastasi? Meidän lapsilla on kouluun 2 km, ja mielestäni on erittäin tärkeää että kävelevät tai pyöräilevät kouluun, siitä tulee merkittävä osa päivittäisestä liikunnasta. Etkö käy töissä vai miten asia on edes mahdollista?

En ole tuo jolta kysyit, mutta voin vastata miksi meillä kuskataan lapsia autolla kouluun. Kun julkisilla menee tuohon matkaan 45-55min ja autolla 12min. Fillarilla menisi 35min. Ja koululta lähdetään käytännössä joka päivä suoraan treeneihin, joihin ei fillarilla ehdi. Eli sitten se pyörä seisoisi siellä koulun pihassa ja 2h treenien jälkeen se pitäisi polkea sieltä kotiin. On todettu, että pikkuisen hankala toteuttaa tämä käytännössä.  

Toivottavasti näinä ei-treenipäivinä menevät pyörällä (paitsi ehkä liukkaan aikoihin). Voi olla niinkin, että harrastus jää jossain vaiheessa, eikä lasta enää tarvitse kuljettaa. Kannattaa totuttaa pikkuhiljaa liikkumaan itsenäisesti.

No hän on nyt ysiluokkalainen, harrastaa sm-tasolla, että ihan heti ei ole näköpiirissä harrastuksen lopettamista, enemminkin todnäk parin vuoden sisällä muuttuu ammatiksi. Koulu muuttuu ensi syksyksi, sitten arvioidaan uudelleen tuo koulumatkan kulkeminen, kun tiedetään mihin kouluun se matka käy. Osaa myös liikkua itsenäisesti, käy esim leireillä ulkomailla ihan ilman vanhempia, ihan on perille löytänyt, ja takaisinkin. Eli ihan kaikki ei elä teidän elämää teidän periaatteilla? Vai mitä?

Vierailija
68/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Mä en enää ryhdy kimppakyyteihin kuin satunnaisesti, esim. kun on synttärijuhlat jossain kauempana. Yhden kaverin kanssa kuskattiin lapsia vuorotellen pariinkin eri harrastukseen. Ärsytti olla kiinni toisten aikatauluissa ja lisäksi kaverin kuskaaminen pidensi matkaa, piti lähteä varttia aikaisemmin mikä on arki-iltana yllättävän paljon. Lisäksi tämä kaveri voivottelee aina elämänsä ja töidensä rankkuutta ja mies heillä aina hoiti nuo kuskausvuorot. Itse olen yksinhuoltaja eli ihan itse yksin hoidan kaiken. Ei ole ilmeisesti käynyt hänellä mielessä.

Vierailija
69/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen oma lapsuuden kaverin äiti. Nämä asuivat samalla kadun pätkällä ja tämä äiti kuskasi lapsiaan kouluun ja koulusta kotiin. Koskaan en pyytänyt heiltä kyytiä eikä vanhempani. Koulumatka oli noin 2km ja kuljin sen pyörällä tai kävellen.

Tämä kaveri sitten hyvää hyvyyttään sanoi koulussa joitakin kertoja minulle ja toiselle kaverille naapurista, että meidän kyydissä pääsette kotiin. Ensimmäisen kerran päästiin kyytiin, toisella kerralla tämä äiti totesi, että hän ei ole mikään yleinen kuski eikä ota muita kyytiin. Ei meille ollut ongelma kävellä koulusta kotiin, mutta tämän äidin käytös oli tosi ikävää sille hänen lapselleen, koska ei me sitten tosiaankaan haluttu mennä heille enää leikkimään, kun se äiti oli niin töykeä.

Ei sitä silloin lapsena ajatellut, että toisten kyytiin meneminen olisi jotenkin kyydin pummimista tai se voisi jotain aikuista ärsyttää.

Vierailija
70/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuskaat omaa lastasi? Meidän lapsilla on kouluun 2 km, ja mielestäni on erittäin tärkeää että kävelevät tai pyöräilevät kouluun, siitä tulee merkittävä osa päivittäisestä liikunnasta. Etkö käy töissä vai miten asia on edes mahdollista?

Koulumatka on 4 km, kävelyä ensin 1,5 km ja sitten bussilla 2,5 km. Lapset pelkäävät bussimatkaa narkkareiden ja humalaisten vuoksi. Lisäksi kävelyosuus on vaarallinen, koska se on kokonaan tietyömaata raide-jokerin takia.

Ap

Eikö tuohon jo saisi koulukyydin, jos tietyömaan vuoksi kävelymatka vaarallinen? Lähinnä mietin niitä kyytipummilaisia, et eikö niiden kannattais hakea, jos nyt kaupunki kustantais ne matkakortit vaikka niille?

Ei varmasti saa, jos on mahdollista esim. kiertää jostain. Kun ei niitä kyytejä saa, vaikka esimerkiksi ekaluokkalainen joutuisi kävelemään valaisematonta tietä, missä ajetaan 80km/h eikä kävelytietä ole. Kunnilla on jännä käsitys siitä, mikä on vaarallista.

Vierailija
71/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulumatka on 4 km, kävelyä ensin 1,5 km ja sitten bussilla 2,5 km. Lapset pelkäävät bussimatkaa narkkareiden ja humalaisten vuoksi. Lisäksi kävelyosuus on vaarallinen, koska se on kokonaan tietyömaata raide-jokerin takia.

Ap

Hittoako asutte siellä Itä-Helsingissä jos ei uskalla edes bussia muka käyttää. Vaikka itse uskon, että mammeli on itse pelottelemalla saanut lapset pelkäämään sitä bussia.

Asumme kyllä Pohjois-Helsingissä

:D

Ap

No Malmi ja Kannelmäki nyt on muutenki Kontulan tasoa.

Aika eri alueilla tosin... Kannelmäessä kyllä aseman seutu on levotonta. Malmilla pärjää ilman mitään hätää, lentokentän ympäristö hyvin rauhallinen ja viihtyisä. Kontulassa en uskalla liikkua edes päivällä.

Jos taas sotkit Malmin ja Malminkartanon niin se kertoo kyllä enemmän sinusta kuin alueesta.

Vierailija
72/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö tuohon jo saisi koulukyydin, jos tietyömaan vuoksi kävelymatka vaarallinen? Lähinnä mietin niitä kyytipummilaisia, et eikö niiden kannattais hakea, jos nyt kaupunki kustantais ne matkakortit vaikka niille?

Ei varmasti saa, jos on mahdollista esim. kiertää jostain. Kun ei niitä kyytejä saa, vaikka esimerkiksi ekaluokkalainen joutuisi kävelemään valaisematonta tietä, missä ajetaan 80km/h eikä kävelytietä ole. Kunnilla on jännä käsitys siitä, mikä on vaarallista.

Jos koulumatka on pitkä niin ainakin sen matkakortin saa. Näissä varmasti kunta ja kaupunkikohtaisia eroja. Veljeni ekaluokkalainen lapsi sai Espoossa jopa koulukyydin joitakin vuosia sitten, kun koulumatkalla oli pitempi pätkä ilman kävelytietä. Asuinalue oli aikalailla rakennusvaiheessa silloin. Koulumatka oli maksimissaan 2km, mutta tämä vaarallinen koulumatka oikeutti ihan taksikyytiin.

Vierailija
73/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin te missään ghetossa asutte. 4 km sotkee myös helposti pyörällä, riippuen tietysti lapsen iästä. Kolmosluokkalaisesta lähtien pitää kyllä tuollainen matka itse kulkea.

Ihmetyttää, miten Helsingissä voisi olla tuollaisia koulumatkoja, ellei ole jossain erityiskoulussa tai muussa kuin lähikoulussa. Ala-astehan on lähes joka kaupunginosassa muutaman kilometrin päässä.

Kyllähän se koulumatka voi olla pitkäkin jos haluaa valikoida koulunsa, mutta lähinnä mietin että missä päin Helsinkiä kävelymatka lähimmälle bussipysäkille voi olla 1,5km? Toki voi olla, mutta että vielä raidejokerin linjauksella (ap tarkoitti kaiketi Jokeri 2:sta).

Narkkarit ja humalaiset bussissa nauratti vähäsen.. lasten kouluaikoinako?

Vierailija
74/77 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun logiikalla kaikki asuu max. 2 km päässä koulusta, vai mitä yrität sanoa? Me kuskataan tarvittaessa lapsia, matkaa 4,5 km. Toki hyvällä ilmalla kulkevat pyörällä niin kauan kuin tiet ovat sulana ja lumettomia. Mies menee töihin kahdeksaan ja vie ne joilta alkaa koulu kahdeksalta. Iltapäivällä pyöräilevät kotiin (pyörät viedään kuljetustelineessä) ja joskus kävelevätkin kotiin, tai menevät kaverille/ kirjastoon/ koulun kerhoon ja tulevat neljältä autolla kotiin. Itse menen töihin viimeistään kymmeltä ja jos mun työvuorot sattuu sopivasti vien silloin kun koulu alkaa yhdeksältä. Lapsilla on siis kahdeksan ja yhdeksän aamuja, kahdeksan aamuja enimmäkseen. Valitettavasti vaan nämä aamujen kelit lokakuusta huhtikuulle ovat enemmän ja vähemmän hankalia ja en itsekään lähtisi seitsemältä sateeseen tai jäisille tai lumisille teille ja pilkkopimeään kävelemään tai pyöräilemään, niin miksi laittaisin lapset sinne?

-eri

Vierailija
75/77 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  saa viedä omaa lasta autolla kouluun jos ei hae naapurin autottoman perheen lapsia samaan kyytiin. Niin se vaan valitettavasti on!

Vierailija
76/77 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni kaveri vihjaili useampaan otteeseen, että hän kyllä mielellään tulee meidän kyydissä paikkaan x, siis teki tätä useamman kerran. Kun tapasin vanhempansa eräiden lastenkutsujen jälkeen, vanhempi paheksui päätöstäni mennä kotiin (talvipakkasella, juhlavaatteissa) autolla, itse lähti kävelemään lapsensa kanssa. 

Jostain syystä vain autottomilla on näitä asennevammoja, toisten autollisten kanssa ei ole koskaan tarvinnut säätää mistään vaan vastavuoroisesti hoituu kyydit ym. 

Vierailija
77/77 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruinaaminen ja vastavuorottomuus on kyllä ikävää. Ei sen korvauksen tarvitsisi olla mitään sen kummempaa kuin kahvipaketti tai itse leivottu leipä silloin tällöin, mutta en itsekään pidä siitä tunteesta, jos pidetään itsestäänselvänä orjana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä