En ottanut lapsen luokkakaveria enää kyytiin
Perhe, jossa neljä lasta eikä autoa. Joka aamu äiti pummaa lapsilleen kyytiä whatsapissa. Pyytää oikeen hakemaan kotiovelta. ”Kauhea ilma ja autoilijoiden holtittomuus pelottaa, haetteko meidän Myyn ja Myrskyn (ninet muutettu) osoitteesta...” Vähänkö ristiriitaista samassa viestissä haukkua autoilijoita ja pummata kyytiä! No laitoin takaisin, että teidän olisi varmaan aika hankkia sitten oma auto. Ai niin, eihän teillä kummallakaan ole edes korttia!!! Vastaus oli, että ei kaikilla voi olla autoa, muuten ei maailma pelastu tai jotain. No Myy kävelee sitten kouluun all that I care!
Ja tätä lasta olen kyydinnyt varmaan kymmenen kertaa syksyn aikana. Oman lapsen toki vien omalla autolla koulun porteille.
Kommentit (77)
Meillä oli rivitalonaapurilla auto, mutta he olivat ilmeisesti luontoa säästäviä ja ajoivat harvoin. Kuljetin naapurin ”Joonasta” omieni mukana kouluun, koska ei ollut mitään järkeä kostaa idioottimaisten vanhempien käytöstä lapselle. Omat lapset oppivat käytännössä siinä monta asiaa, esim. reiluutta. Kyllä kannatti. Lapset ovat nyt ihania aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ameebaa sä kasvatat siellä. Vuoden äiti👍
Sori sun logiikka ei aukee :D
Tokkopa itsekään tiedät mitä tarkoitat :D
Ei se varmaan aukeekaan, jos ÄO on alle 130.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuskaat omaa lastasi? Meidän lapsilla on kouluun 2 km, ja mielestäni on erittäin tärkeää että kävelevät tai pyöräilevät kouluun, siitä tulee merkittävä osa päivittäisestä liikunnasta. Etkö käy töissä vai miten asia on edes mahdollista?
Koulumatka on 4 km, kävelyä ensin 1,5 km ja sitten bussilla 2,5 km. Lapset pelkäävät bussimatkaa narkkareiden ja humalaisten vuoksi. Lisäksi kävelyosuus on vaarallinen, koska se on kokonaan tietyömaata raide-jokerin takia.
Ap
Hittoako asutte siellä Itä-Helsingissä jos ei uskalla edes bussia muka käyttää. Vaikka itse uskon, että mammeli on itse pelottelemalla saanut lapset pelkäämään sitä bussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuskaat omaa lastasi? Meidän lapsilla on kouluun 2 km, ja mielestäni on erittäin tärkeää että kävelevät tai pyöräilevät kouluun, siitä tulee merkittävä osa päivittäisestä liikunnasta. Etkö käy töissä vai miten asia on edes mahdollista?
Koulumatka on 4 km, kävelyä ensin 1,5 km ja sitten bussilla 2,5 km. Lapset pelkäävät bussimatkaa narkkareiden ja humalaisten vuoksi. Lisäksi kävelyosuus on vaarallinen, koska se on kokonaan tietyömaata raide-jokerin takia.
ApHittoako asutte siellä Itä-Helsingissä jos ei uskalla edes bussia muka käyttää. Vaikka itse uskon, että mammeli on itse pelottelemalla saanut lapset pelkäämään sitä bussia.
Asumme kyllä Pohjois-Helsingissä
:D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHittoako asutte siellä Itä-Helsingissä jos ei uskalla edes bussia muka käyttää. Vaikka itse uskon, että mammeli on itse pelottelemalla saanut lapset pelkäämään sitä bussia.
Asumme kyllä Pohjois-Helsingissä
:D
Ap
No Malmi ja Kannelmäki nyt on muutenki Kontulan tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan oikein, että Myy ja Myrsky joutuvat kävelemään vaarallisella tiellä sateessa, kun niillä on niin ärsyttävät vanhemmat! Vai onko?
Tykkäsin tosta kommentista, että voi olla reilu lapselle.
Ne on vaan hetken pieniä.
Mitä väliä, millaset vanhemmat niillä on.
Auttaminen on mahdollisuus.
Myy ja Myrsky, olisipa kivat nimet!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli rivitalonaapurilla auto, mutta he olivat ilmeisesti luontoa säästäviä ja ajoivat harvoin. Kuljetin naapurin ”Joonasta” omieni mukana kouluun, koska ei ollut mitään järkeä kostaa idioottimaisten vanhempien käytöstä lapselle. Omat lapset oppivat käytännössä siinä monta asiaa, esim. reiluutta. Kyllä kannatti. Lapset ovat nyt ihania aikuisia.
Joo, mallioppiminen on lapsille hyvä juttu. Muutenjn sanat piyäisi olla samassa linjassa elämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo ap. Audi paljasti.
Missä mainittiin Audi vai menikö mulla jotain ohi?:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyit, mutta voin vastata miksi meillä kuskataan lapsia autolla kouluun. Kun julkisilla menee tuohon matkaan 45-55min ja autolla 12min. Fillarilla menisi 35min. Ja koululta lähdetään käytännössä joka päivä suoraan treeneihin, joihin ei fillarilla ehdi. Eli sitten se pyörä seisoisi siellä koulun pihassa ja 2h treenien jälkeen se pitäisi polkea sieltä kotiin. On todettu, että pikkuisen hankala toteuttaa tämä käytännössä.
Toivottavasti näinä ei-treenipäivinä menevät pyörällä (paitsi ehkä liukkaan aikoihin). Voi olla niinkin, että harrastus jää jossain vaiheessa, eikä lasta enää tarvitse kuljettaa. Kannattaa totuttaa pikkuhiljaa liikkumaan itsenäisesti.
Mä pidin tärkeänä sitä, että lapset kävelevät kouluun.
Muutaman kerran vain kuskasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo pelkääminen on turhaa, tai siitä pitäisi opetella pois. 1,5 kilometriä on hyvä matka kävellä. Pääkaupunkilaiset, kertokaa tällaiselle maalaiselle, onko se oikeasti vaarallinen.
En mä kyllä tiedä onko se nyt niin aikuista sultakaan nauraa toisten kortittomuudelle.
Meidän lapsuuden perheessä ei ollut autoa ja autokoulun käyminen maksoi niin paljon, ettei mulla ollut nuorena sellaiseen varaa. Lisäksi se kortin hankkiminen tuntui turhalta, kun vanhemmilla ei ollut autoa, jolla olisi päässyt ajamaan ja ylläpitämään sitä taitoa. Olennyt yli 30-vuotias ja monelle kaverille on käynyt niin, etteivät he uskalla enää ajaa, kun viime kerrasta on jo yli kymmenen vuotta. Mä olen nyt autokoulussa ja auton hankkiminen on ajankohtaista, kun lapsikin on tulossa.
Kannattaisi tietysti tuonkin perheen hankkia ajokortti ja auto, jos he kyytiä lähes päivittäin tarvitsevat.
On oikeasti aika jännä, että havaintojeni mukaan melkein kukaan aikuinen ei kävele töihin, ja sitten vaatii sitä lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskin te missään ghetossa asutte. 4 km sotkee myös helposti pyörällä, riippuen tietysti lapsen iästä. Kolmosluokkalaisesta lähtien pitää kyllä tuollainen matka itse kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asuin lapsena/teininä Sörkässä ja aikuisena itä-Helsingissä eikä koskaan ole oikeasti tarvinnut julkisissa pelätä. Kuulostaa juuri siltä, että vanhemmat ovat pelotelleet lapsia ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin tosta kommentista, että voi olla reilu lapselle.
Ne on vaan hetken pieniä.
Mitä väliä, millaset vanhemmat niillä on.
Auttaminen on mahdollisuus.
Tuo pienuuteen vetoaminen on minusta vähän ärsyttävää. Joo, lapsi on nyt pieni ja hellyttävä, mutta joidenkin vuosien päästä ehkä ei-niin-hellyttävä. Silloin voi olla vaikea vieroittaa kyydistä ja muista etuuksista, joihin hänet on totutettu.
Olen jatko-opiskelija ja opiskelut hoituu kivasti etänä. Samalla teen konsulttina oman alani arviointi- ja tutkimustyötä kotoa käsin.
Ap