Missä isovanhempasi olivat sodassa?
Näistähän ei kamalan paljon ainakaan omassa suvussani puhuttu, mutta sen verran tiedän, että isäni isä oli sekä talvisodassa että jatkosodassa pioneerinä, jatkosodassa Syvärillä. Äitini isästä en tiedä, kuoli 50-luvin alussa johonkin sodassa saatuun vammaan. Molemmat isovanhemmat olivat tavanneet toisensa rintamalla.
Kommentit (145)
Isänisä oli eturintamalla, jossa menetti myös veljiään.
Rintamalla rajan toisella puolella.
Etujoukoissa. On valitettavasti kuollut jo aikaa sitten, ja lapsena ei minua tämä niin kiinnostanut, mutta se jäi mieleen että heidän joukkonsa oli aina etenemässä ja joskus jopa "naapurilinjan" yli, mutta kotiin pääsi silti.
Ukkini oli syvärillä kivääri mies. Olin pikkupoika (joskus 55v sitten) kun ukkini antoi alumiinituppisen Syväri puukon. Roikkuu seinällä oman rajajääkäri puukkoni vierellä.
Talvisodan aikana pappa oli merillä ja saksalainen sukellusvene upotti hänen laivansa.
Jatkosodassa pioneerina. Ei halunnut laivastoon, vaikka sitä ehdotettiin kutsunnassa.
Yksi isoisä kaatui rintamalla, toinen haavoittui mutta selvisi. Kolmas oli sen verran vanha että järjesteli evakkojen asioita sisäsuomessa, evakko itsekin.
Molemmat isoisät oli olleet sodassa. Toisella hävisi sormia, toinen pääsi ilman suurempia vahinkoja vaikka olikin suuria tarinoita. Molemmat ovat jo kuolleet muista syistä. Lapsena en tajunnut kuinka onnekas olin, mutta nyt Ukrainan sotaa seuranneena ymmärrän ettei ole mitenkään normaalia että sotilas palaa kotiin.
Oli Aleksanteri Suuren joukoissa suomalaisena täydennyksenä kun lähtivät Babyloniaa vastaan
Ukki talvi ja jatkosodassa joukkueenjohtajana. Muistan vieläkin kymmenien vuosien jälkeen, kun hän kertoi tiputtaneensa ryccän tarkampujan puusta konepistoolin sarjalla.
Isä oli kannaksella.
Setä oli konekiväärimies ja kännissä aika kelasi kun ryssää kaatu sodassa.
Isän puolen isoisä oli Tampereen lentokonetehtaalla insinöörinä. Äidin puolen isoisä oli jo niin iäkäs, että viljeli kotitilaa ja hänen poikansa vanhimmasta päästä menivät rintamalle.
Isäni ei ollut sodassa, koska hän oli VR:n leivissä. Appeni oli mm. Äänislinnassa.
Molemmat vaarini olivat sodassa. Kyllähän se vaati veronsa molemmilta. Sota muuttaa aina ihmistä jotenkin.
Epäilen että olivat Kannaksella, toinen isoisä oli sieltä kotoisin, kumpaakaan en ehtinyt tavata vaikka tulivat haavoittumattomina kotiin. Vanhempani sanovat etteivät isoisät koskaan puhuneet sodasta muuten kuin jos joku toinen sodassa ollut tuli käymään. Olen ymmärtänyt että molemmat isoisät olivat hyviä perheenisiä, eivätkä ilmeisesti kärsineet pahoista sotatraumoista, ainakaan lapset eivät niistä kärsineet.
Etsi sotapolku.fi niin näet missä olivat milloinkin sodan aikana
Isän isä oli Viipuria puolustamassa, oli kuulemma aika hurja tulimeri NL:n suurhyökkäyksen aikana. Äidin isä oli jossain Karjalassa hevosten varusteisiin liittyvässä tehtävässä kun oli liian vaivainen rintamalle.
Äidin isä oli hävittäjälentäjä, äidin äiti lotta ja sodan aikaan tapasivat. Isän vanhemmat olivat liian nuoria sotahommiin.
Evakossa. Olivat lapsia kaikki