Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä isovanhempasi olivat sodassa?

Vierailija
18.11.2020 |

Näistähän ei kamalan paljon ainakaan omassa suvussani puhuttu, mutta sen verran tiedän, että isäni isä oli sekä talvisodassa että jatkosodassa pioneerinä, jatkosodassa Syvärillä. Äitini isästä en tiedä, kuoli 50-luvin alussa johonkin sodassa saatuun vammaan. Molemmat isovanhemmat olivat tavanneet toisensa rintamalla.

Kommentit (145)

Vierailija
1/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kotirintamalla ovat olleet, olivat nimittäin pieniä lapsia tuolloin.

Vierailija
2/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä sisäillissodassa ja isoisäpuoli talvi- ja jatkosodassa.

Olen vuosimallia 1966.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli pieniä lapsia silloin. Mummi muistaa, kuinka menivät "piiloon" pommituksia.

Vierailija
4/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä kertoi viettäneensä aikaa sotilaskarkurina.

Olivat kerran olleet jossain omakotitalossa juopottelemassa ja pelaamassa korttia.

Aamulla olivat heräilleet kauheassa kanuunassa ja todenneet pommituksen osuneen aika lähelle. Talossa ei ollut enää kuistia.

Joutui lusimaan sodan loppuvaiheessa kun suomi hävisi neuvostoliitolle.

Oli vapautettu samoihin aikoihin kun kotimaisia sotarikollisia oli laiteltu tuomiolle miehityskomitean neuvojen mukaan.

Vierailija
5/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosimallia 1966.

Tiedätkö missä he olivat (siis maantieteellisesti)? Itse olen vm 1968. Sisällissodasta en sukulaisten osalta tiedä muuta, kuin että siellä on ollut sekä valkoisia että punaisia.  - AP

Vierailija
6/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon veljet kuolivat jatkosodassa.

Vierailija
7/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan kannaksella, 3 reissua. Talvisota ensin, sitten jatkosodan alussa, kunnes kotiutettiin ja kolmas reissu jatkosodan lopussa, kun kutsuttiin suurhyökkäystä tukkimaan kun miehiä oli kaatunut paljon. Ihantalan kovissa taisteluissa selvisi hengissä.

Tämän tiedän kun tilasin pappani kantakortin kansallisarkistosta.

Vierailija
8/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisodassa vankina, ei osallistunut jatkosodassa rintamataisteluun, taisi olla säämiehenä ja ilmavalvonnassa. Toinen oli ainakin Kollaalla. Kummankin kantakortit tilasin joskus. Toinen mummoista ainakin lottana, oli jossain Viipurin kieppeillä kun suurhyökkäys alkoi.

Vierailija
9/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä Rukajärvellä, isoäiti lottana Kannaksella. Toiset isovanhemmat olivat teinejä sodan aikana, joten eivät osallistuneet sotaan.

Vierailija
10/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoisä kertoi viettäneensä aikaa sotilaskarkurina.

Olivat kerran olleet jossain omakotitalossa juopottelemassa ja pelaamassa korttia.

Aamulla olivat heräilleet kauheassa kanuunassa ja todenneet pommituksen osuneen aika lähelle. Talossa ei ollut enää kuistia.

Joutui lusimaan sodan loppuvaiheessa kun suomi hävisi neuvostoliitolle.

Oli vapautettu samoihin aikoihin kun kotimaisia sotarikollisia oli laiteltu tuomiolle miehityskomitean neuvojen mukaan.

Huh, hienoa kuulla näitä muitakin kuin ns. sankaritarinoita. Oman ukkini albumista on löytynyt aika kamalia kuvia naapurin ruumiista tyypit vieressä poseeraamassa. Ukki alkoholisoitui myös, ja kuoli sitten nykymääritelmin aika nuorena, eli vähän yli kuusikymppisenä. Oli myös äkäinen ja hankala mies. -AP

Vierailija
11/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen isoisäni oli ilmavalvonnassa, käsittääkseni jossakin pääkaupunkiseudulla. Toisesta en tiedä. Kumpikin selvisi vammoitta.

Vierailija
12/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona lapsia hoitamassa ja keräämässä ruumiinpalasia rintamalta ( ja onneksi osaa myös viemässä sairaalaan)

Vierailija
13/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä oli Rikkihapolla pommeja valmistamassa. Ei ehtinyt olla rintamalla kuin kaksi viikkoa, kun kutsuttiin tehtaalle takaisin asiantuntijaksi. Tehdas oli tietysti jatkuvien pommitusten kohteena. Isoäiti oli rykmentin emäntänä ja eturintaman taustalla. Osa rykmentistä siirtyi Karjalan puolelle jo syyskuussa 1939. Isä syntyi heinäkuussa 1940, joten isyys jäi hänelle vähän epäselväksi, mutta isoisä kasvatti kyllä ihan omana poikanaan.

Vierailija
14/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolen isoisä oli insinöörinä Ilmavoimien lentokonetehtaalla Tampereella. Isän isoveli oli rintamalla, isä oli niin nuori että oli vain ilmavalvonnassa.

Äidin isä oli jo niin iäkäs, että ei joutunut rintamalle. Äidin veljistä 4 oli rintamalla ja äiti apusisarena huolehtimassa haavoittuneista.

Vierailija
15/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatuivat puolustaessaan maata, mutta mitä se minuun liittyy. En minä ole taistellut sodassa.

Vierailija
16/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän isä oli mukana jatkosodassa, mutta en tiedä mitä hän siellä teki. Äidin isä oli vielä alaikäinen kun jatkosota loppui...

Sisällissodasta tiedän sen verran että toinen isoisoisäni oli punaisten puolella ja joutui lopulta veljensä kanssa vankileirille. Sinne hänen veljensä myös jäi... Muut sukululaiseni eivät tietääkseni olleet ainakaan punaisten puolella.

Vierailija
17/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosimallia 1966.

Tiedätkö missä he olivat (siis maantieteellisesti)? Itse olen vm 1968. Sisällissodasta en sukulaisten osalta tiedä muuta, kuin että siellä on ollut sekä valkoisia että punaisia.  - AP

Noh, isoisä ainakin ensin Kuopiossa ja siitä Savon rataa alaspäin. Sanovat että lääkintämiehenä valkoisten puolella siis. En muuten tiedä onko tuossa todellakin valkoista valhetta että lääkintäpuolella oli.

Isoisäpuolesta en tiedä tarkemmin kuin että ylikessuksi eteni ainakin kuvista päätellen. Kävi siis AUK:n 30-luvun alussa. Syntyi vuonna 1910 ja kuoli vuonna 1984.

Vierailija
18/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt vuonna 1970. Isäni oli jatkosodassa, mutta hän ei koskaan puhunut sodasta, joten minulle jäi ihan hämärän peittoon missä hän oli. Sen verran tiedän, että hän oli tykkimies. Appeni oli myös sodassa, eikä hänkään paljoa niistä ajoista kertoillut.

Vierailija
19/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisi paljonkin vaihtoehtoja.

Vierailija
20/145 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummi oli hälytyksiä tekemässä kaupungissa nuorena, tuleva miehensä haavoittui Tyrjässä. Toinen ukki 17 vuotiaana viestimieheksi..