Pelkään, että saan sairaan/vammaisen lapsen
Heti alkuun anteeksi, jos viestini on jotenkin epämääräinen. Yritän saada ajatukseni ulos järkevästi.
Olen 31-vuotias, ensi kesänä naimisiin menevä luokanopettaja. Mieheni on ekonomi ja meillä on kaikki peruspilarit elämässä kunnossa. Häiden jälkeen olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois ja toivoa, että meille suotaisiin lapsi.
Nyt tullaan siihen kohtaan, missä pelkoni astuvat esiin. Jostain syystä olen vuosia pelännyt, että JOS saisin lapsen, olisi lapsi vammainen. Asia on pyörinyt mielessäni niin kauan kuin muistan ja minua on aina kiinnostanut aiheeseen liityvät artikkelit, blogit, Instagram-tilit yms. Asia ahdistaa ja pelottaa, sillä en missään nimessä toivo vammaista lasta. Kuka sellaista nyt toivoisikaan?
Nämä ajatukset ja pelot ovat olleet läsnä niin kauan kun mustan lapsia ajatelleeni ja mietinkin, että onko ajatuksille jokin syy. Onko syy se, että minulla on ennakkoaavistus asiasta? Pahin mahdollinen tilanne olisi se, että synnyttäisin vammaisen lapsen, arkemme pyörisi täysin vammaisen lapsen hoidon ympärillä ja minä katkeroituisin. Katkeroituisin siitä, että "tiesin" tämän etukäteen, enkä silti jättänyt lasta vaan tekemättä.
Mistä nämä voimakkaat pelot ja tuntemukset voivat kummuta? Uskotteko te siihen, että nämä asiat voi "tietää" etukäteen? Tässä nyt ihan tosissani olen pidempään pohtinut, että ehkä meidän on parempi olla yrittämättä lasta, jolloin riskiä vammaisesta lapsesta ei olisi.
Tiedän myös, että omaa lasta rakastaa, no matter what. Mutta mitä jos minä haaveilen tavallisesta arjesta lapsen kanssa? Leikeistä, keskusteluista, harrastuksiin viennistä, läksyjen teosta yms. Sitä minä haluan. Toivottavasti en saa vastauksia, ettei minusta ole äidiksi, jos en aio hyväksyä lastani sellaisena kun hän on. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, en usko että kukaan vammaista lasta toivoo.
Painotan myös vielä, että ajattelen usein tätä asiaa. Joka kerta, kun ympärilleni syntyy uusi terve lapsi mietin, että todennäköisyys vammaisen lapsen syntymiseen kasvaa, sillä kyllähän sellainen aina jollain on.
Kommentit (74)
Saisi jo aiheesta vielä lisää keskustelua? Tätä on ollut hyvin mielenkiintoista lukea.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nipt-testin voi teettää yksityisellä. Se maksaa muistaakseni n.700€ ja on paljon varmempi tulos kuin sikiöseulonnassa downin toteaminen. Minusta vaikuttaa, että AP:n tapauksessa se olisi hyvin käytetty 700€. Toki on liuta muita sairauksia, joita voi lapsella myöhemmin silti ilmetä.
Olen hämilläni, että miksi tämä viestini on saanut alapeukkuja. Vastustatteko itse testiä? Miksi?
Hyvä että vammaisten vanhemmat ovat kertoneet ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Huomataan mikä ero on pelkillä luuloilla ja oikeilla kokemuksilla.
Vammaisen lapsen saaminen on (ei-toivottuna) järkyttävä kokemus,ja vaikuttaa koko loppuelämään ja jopa mielenterveyteen. Siinä on asia josta ei koskaan puhuta.
Hyvä raskausajan seuranta ja hyvin tehdyt tutkimukset vievät huolta pois.
On hyvä että ap tunnistaa pelkonsa ja kysyy muilta. Näin sen pitää mennä.
Minulla on autisti lapsi. En koe että eläisin mitenkään vähemmän, päinvastoin.
En lukenut ketjua mutta kommentoin noihin geeni - ym testeihin sen verran , että geneettiset viat voi seuloa mutta jos käy huono tuuri, lapsi saattaa vammautua raskauden tai synnytyksen vuoksi muutenkin esim infektion tai hapenpuutteen vuoksi. Mitään kaiken kattavaa varmistusta ei ole olemassakaan. Raskaus ja synnytys ovat aina riski.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua mutta kommentoin noihin geeni - ym testeihin sen verran , että geneettiset viat voi seuloa mutta jos käy huono tuuri, lapsi saattaa vammautua raskauden tai synnytyksen vuoksi muutenkin esim infektion tai hapenpuutteen vuoksi. Mitään kaiken kattavaa varmistusta ei ole olemassakaan. Raskaus ja synnytys ovat aina riski.
Autismi todetaan yleensä vasta aikaisintaan kolme vuotiaana.
Voit aina tehdä abortin tai adoptoida ns. Täydellisen lapsen.
Huoh..
Erityislaosen äitinä jossain määrin voin ymmärtää ja jossain määrin en. Mutta ei kai tähän mitään oikeaa vastausta olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi lasta, toinen on nepsy. Hankala tapaus, oppimisvaikeuksia, sosiaalisia vaikeuksia jne. Mutta kun ei tervekään lapsi ole sellainen kuin lapsettomana haaveilin. Ei sekään jaksanut käydä soittotunneilla, lopetti voimisteluharrastuksen kesken, riitelee, itkee, juonittelee ja laiskottelee, ei syö. Molemmat ovat valtavan rakkaita ja ihania, mutta myös omia yksilöitään, eivät minun unelmieni toteuttajia tai toiveideni täyttäjiä.
Kieltämättä täytyy myöntää, etteivät tuollaiset yksilöt täyttäisi kenenkään toiveita tai unelmia. Tsemppiä vaan jaksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Saisi jo aiheesta vielä lisää keskustelua? Tätä on ollut hyvin mielenkiintoista lukea.
T. Ap
Itse sain ainokaiseni 32-vuotiaana.
Kun alat odottaa vauvaa luota siihen, että lapsi on terve. Tee kaikki sen eteen ettei tarvitse sitten miettiä, jos jotain tulee. Itse olin tupakoinut, lopetin sen heti ja en ottanut yhtään alkoholia söin terveellisesti, jännitin minäkin koska ikää oli ensi synnyttäjäksi.
Minulla on paljon sisaruksia ja edesmennyt äitini tokaisi, että miten sitä nykyään niin kauheasti pelätään kaikkea, muuten äiti kannusti. Oli sitten ihana mummi lapselleni.
Luin ehkä liikaa kaikkia opuksia, kaikki J Sinkkosen ja A Millerin opukset, vähempikin olisi riittänyt.
Onneksi osasin myös nauttia odotuksesta, minulla oli vahva luottamus siihen että hyvin se kaikki menee. Äidin odotusajan tunteet heilahtelevat, mutta liika murehteminen ei ole hyvä asia.
Sisareni lapsineen olivat ovat, vieläkin se paras ihana tuki. Sanoivat suoraan, jos liikaa hössötin.
Olihan siinä sitten hätäsektio, mutta meillä on aivan upea hoito ja meitä äitejä tuetaan asiantuntevasti.
Meidän neuvolatoiminta on upea, oli jo silloin ja tuskin on huonoon suuntaan mennyt. Minulla on aivan ihana nuorukainen, lapseni niin rakas. Koen että tärkeintä on, että rakastaa, kyllä se kaikki sitten sujuu.
Kaikkea hyvää ap ja onnea. Elämä kantaa, lapsi on lahja.
-äiti
Vierailija kirjoitti:
On kestämätön argumentti sanoa, että ei sairas tai vammainen lapsi edes haluaisi elää. Sitä kun ei voi tietää, mitä lapsi haluaisi.
Niinpä. Ja just samalla periaatteella voidaan todeta, että ei se kasvis osaa kertoa myöskään sitä, että ehdottomasti haluaisi elää. Kun ei siitä voi tosiaankaan tietää, koska ei pysty ilmaisemaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisti lapsi. En koe että eläisin mitenkään vähemmän, päinvastoin.
Onhan se todellakin niin, että vain vammaiset lapset voivat tuoda elämään iloa ja aurinkoa. Vain vammaisten lasten vanhemmat muuttuvat todella kauttaaltaan pyhiksi ja paremmiksi ihmisiksi. Näin ollen vammainen lapsi on suurin kiitos, joka vanhemmille voidaan "suoda".
Itse taidan olla ihan onnellinen siitä, että en voi saada lapsia, kun kohtu jouduttiin poistamaan.
Asia selvästi ahdistaa ap:ta todella paljon. Oletko ap harkinnut lapsettomaksi jäämistä? On ihan hyväksyttävää yrittää järjestää elämänsä sellaiseksi, että stressiä on mahdollisimman vähän.
Kiitos rehellisestä viestistäsi.