Normaalipainoisen ja normaalisti syövän ihmisen ruokapäiväkirja?
Koetko olevasi normaalipainoinen ja että suhteesi ruokaan on terve? Jaksaisitko kirjoittaa tähän yhden päivän syömisesi ja liikuntasi? Haluaisin vähän saada perspektiiviä, kun omat syömiset ovat ihan hunningolla.
Kommentit (29)
Kahvi, pinaattikeitto, pitsa, jogurtti ja pähkinät. Ehkä ruisleipää. Tänään näin.
Kävelyä ulkona.
Koen, että suhteeni ruokaan on terve, mutta en syö "normaalisti", jos sillä tarkoitetaan suositusten mukaan syömistä.
Tässä tavallinen työpäivä:
klo 7 elektrolyyttijuoma
klo 12 kahvi
klo 16-18 Reilu salaatti kastikkeineen, pari ruisleivän viipaletta ja päälliset, kunnon annos linssejä, tofua, kanaa, kalaa ja/tai lihaa , lämmin kasvislisuke, pähkinöitä tai siemeniä, rahkaa tai jugurttia, marjoja, joskus hedelmä, suklaata (yhteensä 1500 - 2500 kaloria päivästä riippuen)
Päivittäin noin 7000 askelta, muutama kerta viikossa punttista.
Vapaapäivinä syön kaksi kertaa, aamulla esim. kananmunia ja tonnikalaa ja illansuussa isomman aterian.
N49/160/60
Olen normaalipainoinen ja suhteeni ruokaan on ihan terve. Liikunta on pääasiassa hyötyliikuntaa, en omista autoa ja kaikki liikkuminen tapahtuu pyörällä ja kävellen. N. 3 kertaa viikossa 1-1,5 h lenkki kaverin kanssa. Lisäksi taapero joka pitää arjen aktiivisena ja huolehtii että ulkoilua tulee harrastettua.
Eiliset ruuat:
Aamupala: probioottijugurttijuoma, 2 x ruisleipä juustolla ja kurkulla, kahvia.
Lounas: tomaattilinssikastike, perunaa ja kaksi mandariinia, vettä
Päivällinen: Kotitekoinen pulled pork hampurilainen ja salaattia, vettä
Iltapala: Kaurasipsejä, hedelmiä ja pepsi maxia
aamupala: jogurttia
lounas: makaronilaatikkoa ja salaattia yksi lautasellinen
välipala: leipä ja karkkia
päivällinen: uunijuureksia ja vegepuikkoja ja parsakaalia
iltapala: banaani
nainen 53 vuotta 1701cm/65kg
aamu : kaksi ruisleipää päällä kevytjuusto/kalkkunaleike , tee
päivä 2 kuppia kahvia 1 korvapuusti
klo18:sta 2 viiliä ja 2 rasiaa mustikoita
iltapala mustikoita /miniporkkanoita/puolikas ananas
viikonloppuisin tähän lisäksi 3 lasia viiniä ja hampurilainen tai meksikolaista ruokaa
Olen 168 senttiä ja normaalisti painan noin 58 kiloa. Olen 35-vuotias. Nyt raskaana, joten en ole vähään aikaan punninnut, mutta käsivarret ovat suurin piirtein samoissa mitoissa kuin ennenkin.
Käyn kerran viikossa tanssitunnilla ja harrastan säännöllisen epäsäännöllisesti kotijumppaa. Eli joskus innostun jumppailemaan useita kertoja viikossa ja sitten voi mennä pari kuukautta ilmankin. Olen kuitenkin melko aktiivinen ja kävelen aina portaat. Lisäksi käyn joka päivä ulkona edes hieman haukkaamassa happea. Minulla on tapana nousta tuolilta vähintään pari kertaa tunnissa ja tehdä jotain pikaista eli olen "huomaamatta aktiivinen".
Nyt olen syönyt aamuisin pari kiiviä, banaanin ja pähkinöitä. Joskus siihen perään puuroa, jossa on marjoja. Lounaaksi oli tänään kasvissosekeittoa, jossa kaurakermaa ja papuja. Illalla meillä on ruoaksi kasviscurrya. Välipalaksi syön välillä hedelmiä, pähkinöitä tai jotain muuta terveellistä. Tämän lisäksi minulla on aikamoinen herkkuhammas ja syön karkkia tai sipsejä joka päivä. Yritän vähentää sitä syömällä enemmän terveellisiä vaihtoehtoja, ja välillä se onnistuu ihan hyvin.
En mitenkään rajoita terveelliseksi katsomieni ruokien syöntiä eli jos haluan syödä kaksi annosta pääruokaa, teen niin. Olen ollut puolitoista vuotta vegaani ja sinä aikana olen alkanut syömään terveellisemmin. Raskauden aikana minulla ei ole ollut mitään ikäviä oireita, kuten esimerkiksi ummetusta.
PAINO EI LASKE/NOUSE kirjoitti:
nainen 53 vuotta 1701cm/65kg
aamu : kaksi ruisleipää päällä kevytjuusto/kalkkunaleike , tee
päivä 2 kuppia kahvia 1 korvapuusti
klo18:sta 2 viiliä ja 2 rasiaa mustikoita
iltapala mustikoita /miniporkkanoita/puolikas ananas
viikonloppuisin tähän lisäksi 3 lasia viiniä ja hampurilainen tai meksikolaista ruokaa
Ei ole terve suhde ruokaan.
Eilen:
Aamupala: 2-3 dl maustamatonta soijajogurttia, purkkiananasta, pari rkl Axa-mysliä (ei mitään sokerihöttömysliä) + itsetehty kokojyväsämpylä + vähärasvaista Beceliä + puolikas juustoviipale, kahvi ja n. 1 dl kauramaitoa (myös juomista, kuten kahvimaidosta kertyy kaloreita)
Lounas: vegaaninen ramen-annos ravintolassa, ehkä 400 kcal
Napostelua: 4 suklaapalaa
Välipala: banaani, epäterveellinen myslipatukka ja proteiinijauhejuoma koska lounaassa ei ollut proteiinia
Illallinen: 3 vegaanista nugettia, paistettu kananmuna, kaupan sämpylä, pari minitomaattia
Toinen illallinen: banaani, iso annos salaattia, vähän nuudeleita, nyhtökauraa ja soijapaloja
Liikunta: pyöräily töihin ja takaisin yht. 10 km, juoksulenkki illalla 6 km
Painan 58 kg.
160 cm ja 59 kg, N46
Aamiainen; pala leipää levitteellä ja päällisellä, kuppi kahvia
Lounas; salaatti, pieni kauha riisiä ja joku proteiini (esim. 3 lihapullaa, kanafilee)
Herkku; kaksi palaa suklaata
Päivällinen; salaatti ja esim. 1/4 osa maksalaatikosta.
Iltapala; pala leipää levitteellä ja päällisellä
N60, 170cm 65kg
Aamu + aamupäivä: maitokahvia (paljon)
Lounas kl. 12: lämmin ruoka: salaattia, perunaa/pastaa/ riisiä ja jotain kasvisruokaa tai kalaa. Lihaa harvoin
Välipala n. kl. 15: joku hedelmä, porkkanaa, jugurttia tms.
Päivällinen kl. 18: lämmin ruoka: samantapainen kuin lounas
Iltapala kl. 21: jugurttia ja mysliä
"Yömyssy"kl. 22: kamomillateetä ja hunajaa
Joskus öisin herään syömään lisää jugurttia tai hapankorppuja
En yleensä syö ähkyksi asti, vaan nousen pöydästä pikemminkin vähän nälkäisenä.
N47, 169/62
Herättyäni kahvia ja banaani. Sitten n. 6km reipaalle kävelylenkille.
Aamupala: 2 ruisleipää, rasvaa, juustoa, kalkkunaleikettä, tomaattia
Lounas: riisiä ja kanapataa, vihanneksia
Välipala: omena, pähkinöitä
En syö toista lämmintä ruokaa vaan klo 18 aikaan saman kuin aamupalaksi
Kerran viikossa ns roskaruokaa. Ei miltei koskaan muita herkkuja. Alkoholia n kerran kuussa 5-7 annosta.
Aamupala: puuro (desihiutaleita, selaa desi mustikoita ja desi raejuustoa, pari kahvia, vähän maitoa.
Lounas oli tänään valmis pinaattikeitto, 2 keitettyä munaa. (Peruslounas on yleensä kanaa tms lihaa tai muuta proteiinia, reilusti kasviksia, vähän pastaa tai leipä)
Välipala: rahkapurkki, desi mustikoita, lorausket mustikka- ja vadelmakeittoa, chiasiemeniä ja leseitä.
Illaksi on kanasuikaleita, sivuun reilu salaatti ja/tai paistettuja kasviksia, vähän pastaa /nuudeleita. Myös tortilla on hyvin mahdollinen, jolloin pasta/nuudeli jää pois.
Iltapala todennäköisesti leipäviipale juustolla ja kinkulla. Jäätelön syön jos käyn salilla, muutoin yritän sinnitellä halua vastaan.
Salilla käyn 3 krt viikossa ja parit hiit-treenit päälle. En stressaa jos joku jää väliin, esim. Tänään olisi salipäivä mutta väsyttää ja vituttaa nyt, joka ennakoi skippausta.
Eilinen:
- aamiaiseksi 1 ruisleipäsiivu jolla voita, 1 kinkku ja juustosiivu. Omena ja maitokahvia
- lounaalla kaverin luona riisipuuroa mantelimaidolla, lasi alkotonta glögiä ja 2 joulupiparia
- päivällinen kukkakaali-perunacurrya. Tämä ei kaipaa lisukkeeksi riisiä. Lisänä naanleipää 1 siivu
- jälkkäri kahvin kanssa 1 korvapuusti
- iltapala rahkajugurttia, sokeritonta mansikkakeittoa, 1 tl tahinia ja 2 dl marjoja - näistä smoothie. 1 laku
Tunnin kävelylenkki
tänään:
- sama aamiainen
- lounas 2 munan munakas jossa vähän kinkkua ja juustoa, kahvin kanssa siemenkeksi
- päivällinen porkkanasosekeittoa ja patonkia. Kahvin kanssa siivu sitruunakakkua
- iltapala sama + omena
Tunti puutarhahommia
Olen tosi hoikka (170cm/48kg), mutta listaan tähän silti mun eilispäivän ateriat:)
Klo 6 kaksi karjalanpiirakkaa, joiden päällä kalkkunaleikettä ja emmentaljuustoa, iso mukillinen teetä, appelsiinimehua ja noin 2,5 dl luumurahkaa.
Klo 10:30 Broilerilasagnea, tonnikalasalaattia ja appelsiiniriisiä, vettä.
Klo 14:30 Mukillinen teetä ja pala juustokakkua.
Klo 17:30 Lohikeittoa ja ruisleipä, jonka päällä juustoa, vettä.
Klo 20:00 Omena
N24
165/55 N38
Kahvi, puoli lasia omenamehua, täysjyvähiutaleet maidolla.
Kaali-jauhelihapihvi, kauhallinen muusia, puolukoita.
Kahvi ja pullaviipale.
Omena, banaani, rusleipäviipale juustolla.
Koen olevani normaalipainoinen, ellen jopa hoikka. N29v, 170cm/60kg.
Aamu: esim. 200g soijajugurttia marjoilla tai ilman/ n. 30-40g muroja kevytmaidolla/ pussipuuro/ banaani/pari kiiwiä
Juomana kuppi makeuttamatonta teetä ilman maitoa.
Lounas/päiväruoka: Vaihtelee tosi paljon. Joskus kunnon annos tomaatti-mozzarellapastaa, joskus iso vihersalaatti jossa vaikka kananmunaa, sieniä ja kaalia lisänä. Pyrin kuitenkin syömään suht. terveellisesti.
Jälkiruoka: pari kuppia kahvia maidolla ja jotain hyvää. Esim 2 riviä suklaata/pala mutakakkua/ pari keksiä jne.
Iltapala: Pari leipää pelkällä oivariinilla ja jugurttia/annos suhia (n.10kpl)/2 munan munakas ja leipää/jotain aamiaisvaihtoehdoista
Juomana kuppi makeuttamatonta teetä ilman maitoa.
Liikuntana käyn 2krt päivässä koiran kanssa lenkin. kesto per. lenkki 30-60min. Plus muuten käyn pissattamassa sitä pitkin päivää. Tällä hetkellä en ole töissä mutta työmatkoja olen mennyt pyörällä ja jos olen ollut kauempana töissä niin bussipysäkille on ollut n.1km kävely/suunta. Ruokajuomana pelkkä vesi.
Vierailija kirjoitti:
165/55 N38
Kahvi, puoli lasia omenamehua, täysjyvähiutaleet maidolla.
Kaali-jauhelihapihvi, kauhallinen muusia, puolukoita.
Kahvi ja pullaviipale.
Omena, banaani, rusleipäviipale juustolla.
Ai niin se liikunta. Kaksi 30-45 minuutin rauhallista kävelylenkkiä.
N23 170/67. Käyn pari kertaa viikossa salilla ja lisäksi toiset pari kävelen. Työ on myös aika fyysistä. Syömiset vaihtelee määrältään ja laadultaan aika paljon. Viikonloppuna tuli syötyä karkkia ja burgeria, joten viikolla syön usein kevyemmin. Tässä esimerkki eiliseltä ja tältä päivältä.
Eilen:
Aamulla ja aamupäivällä kahvia.
Klo 14 skyr juoma ja pähkinä-rusinasekoitusta.
Klo 19 kaksi tortillaa (kasviksia, jauhelihaa, fetaa). Linssisipsejä ja zero colaa.
Klo 22 omena ja teetä.
Tänään:
"Aamupala" kävelylenkin jälkeen klo 11.30: 2 paistettua kananmunaa, smoothie (banaani, mansikka, mustikka) ja kahvia.
Lounas klo 14.30: proteiinipirtelö, mandariini ja sokeriton red bull.
Syön päivällisen luultavasti noin klo 16: lämpimiä ruisleipiä, varmaan 2-3 puolikasta.
Illalla syön vielä jotain riippuen nälästä, esim. falafeleja ja kasviksia/ tonnikalaa ja riisiä/rahkaa ja näkkäriä tai vain hedelmän jos ei ole nälkä.
Nainen 63 v 57kg/165cm
Aamulla kaurapuuro maitoon ja puolikas banaani, kahvia
Lounas perunoita, porkkanoita, lohta tai lihapullia , salaattina tomaatti ja mandariini
Päiväkahvilla pulla ja sulkaapala
Päivälliseksi kahvia ja juustosämpylä
Illalla ei mitään klo 17 jälkeen, vain vettä juon enää
eli syön aamulla ja lounaalla paljon, sitten vähän ja illalla en mitään.
Olen nelikymppinen nainen, 168 cm pitkä ja painan 72 kiloa. Koen olevani terve ja että suhteeni ruokaan on normaali, minulla ei ole koskaan ollut syömishäiriötä tms. En ole rehellisesti sanottuna kauhean kiinnostunut ruoasta, se on minulle polttoaine ja arkinen asia kuin vessassa käynti tai pyykinpesu. En ymmärrä, kuinka jotkut tekevät syömisestään niin vaikean asian.
Aamupalalla söin kauraleipää siivun, päällä kinkkuleikettä, juustoa ja kurkkua. Lisäksi maustamatonta jugurttia ja mustikoita kupillinen. Pari kuppia kahvia maidolla.
Lounaalla joku uusi vege mikroateria, en muista tarkemmin mitä. Siinä oli cuscusia, mausteinen curry-kookoskastike ja vihanneksia. Päälle kuppi kahvia ja kaksi konvehtia.
Töistä tullessa kotona ruisleipä, päälle paistettu kananmuna ja kuppi kahvia.
Illallinen uunijuureksia ja jauhelihamureketta, kermaviilikastiketta. Mandariini.
Iltapalalla pieni lasi punkkua ja rivi tummaa suklaata.
En harrasta erityisesti liikuntaa, mutta lenkkeilen koiran kanssa päivittäin kolme kertaa ja pyöräilen parin kilometrin työmatkat.