Normaalipainoisen ja normaalisti syövän ihmisen ruokapäiväkirja?
Koetko olevasi normaalipainoinen ja että suhteesi ruokaan on terve? Jaksaisitko kirjoittaa tähän yhden päivän syömisesi ja liikuntasi? Haluaisin vähän saada perspektiiviä, kun omat syömiset ovat ihan hunningolla.
Kommentit (29)
Tässä eilisen ruuat
Aamiainen: Kaurapuuro tuoreiden marjojen kera, kahvi
Välipala: Omena ja maapähkinävoita
Lounas: Fetalla täytetty paprika, mandariini, matcha tee
Välipala: Smoothie
Illallinen: Falafelpyöryköitä ja hummusta, mango, lasillinen punaviiniä
Vierailija kirjoitti:
Koetko olevasi normaalipainoinen ja että suhteesi ruokaan on terve? Jaksaisitko kirjoittaa tähän yhden päivän syömisesi ja liikuntasi? Haluaisin vähän saada perspektiiviä, kun omat syömiset ovat ihan hunningolla.
Jos päivän syömiset ovat sillä lailla tapetilla että niistä pystyy oikein raportoimaan niin jotakin outoa on jo siinä.
Mielestäni silloin syödään kun on nälkä, eikä sitten muusta syystä. Sillä lailla paino pysyy oikeana. Liikunta on painon hallinnassa yhtä tyhjän kanssa (jos sitä pitää hallitsemaan ruveta), ei kukaan liiku niin paljon että se kompensoisi liian syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päivän syömiset ovat sillä lailla tapetilla että niistä pystyy oikein raportoimaan niin jotakin outoa on jo siinä.
Mielestäni silloin syödään kun on nälkä, eikä sitten muusta syystä. Sillä lailla paino pysyy oikeana. Liikunta on painon hallinnassa yhtä tyhjän kanssa (jos sitä pitää hallitsemaan ruveta), ei kukaan liiku niin paljon että se kompensoisi liian syömisen.
Muistissa on jotain outoa, jos ei eilisen syömisiä pysty palauttamaan mieleensä kun joku kysyy.
162cm/50kg
Aamupala: kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa, kuppi kahvia
Lounas: tonnikala-fetasalaatti
Välipala: iso omena, kuppi kahvia
Päivällinen: nuudelia, kanaa, kasviksia
Iltapala: kaksi ruisleipää, päällä margariinia, kalkkunaa, juustoa ja tomaattia. Kuppi teetä
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi hoikka (170cm/48kg), mutta listaan tähän silti mun eilispäivän ateriat:)
Klo 6 kaksi karjalanpiirakkaa, joiden päällä kalkkunaleikettä ja emmentaljuustoa, iso mukillinen teetä, appelsiinimehua ja noin 2,5 dl luumurahkaa.
Klo 10:30 Broilerilasagnea, tonnikalasalaattia ja appelsiiniriisiä, vettä.
Klo 14:30 Mukillinen teetä ja pala juustokakkua.
Klo 17:30 Lohikeittoa ja ruisleipä, jonka päällä juustoa, vettä.
Klo 20:00 Omena
N24
Unohdin mainita liikuntaosuuden, eli harrastan lähinnä nykytanssia, balettia, uintia ja taitoluistelua:)
Nainen 31v, 164cm/54kg.
Istumatyö, työmatkat autolla eli ei tule juurikaan hyötyliikuntaa.
Aamupala: kuppi kahvia maidolla, lautasellinen kaurapuuroa margariinisilmällä tai hillolla.
Lounas: kotiruokaa, esim. tänään kinkkukiusausta, parsakaalia, jälkkäriksi mandariini ja pala suklaata, kahvia ja vettä
Välipala: pieni jugurtti, joulutorttu, kahvia
Iltaruoka: tänään syödään ulkona poikkeuksellisesti, mutta normaalisti saman tyyppistä ruokaa kuin lounaalla. Esim. tällä viikolla ollut jauhelihapötköjö, perunaa ja tsatsikia + vähän salaattia.
Iltapala: pieni iltapala, esim hedelmä, leipä tai pieni annos jugurttia, joskus vain vettä. Joskus herkkuja esim suklaata.
Joka päivä en herkkuja syö, nyt sattui olemaan torttuja ja suklaata työpaikalla tarjolla. Liikuntana käyn kävelylenkeillä vähintään 30min/päivä, joskus jotain jumppaa mitä nyt aikaa jää lasten kanssa puuhailulta ja kotitöiltä. Pitkät työmatkat vie energiaa ja aikaa niin paljon, että liikun ihan liian vähän ja se harmittaa. Koronan takia ei viitsisi ottaa salikorttiakaan.
Nainen alle 40 v, bmi 20 mulla
Aamulla iso kuppi kahvia kevytmaidolla, 2 leipää, rasvaa, leikkelettä, 1,5 dl maustamatonta jogurttia.
Välipala; itse tehty smoothie jossa maitoa / jogurttia/ banaania ja vähän proteiinijauhetta
Lounas; ehkä pari desiä makaronilaatikkoo tai lautasellinen keittoo ja pari näkkileipää
Kotiin tullessa; pari hedelmää, kahvia, pari leipää tai sitten pieni annos ruokaa lautasmallin mukaan.
Iltapalana; marjasmoothie ja näkkileipä tai pari leipää tms.
Ai kamala, tää ketju tulee varmasti olemaan sellainen, että ainakin itse saan vähän perspektiiviä. Lopetin laihduttamisen ja aloin miettiä mitä ja miten söisin jos olisin normaalipainoinen. Olen nyt laihtunut 30 kg (hitaasti) ja syön suunnilleen näin:
Aamupala:
Kahvi maidolla, vaihdellen puuroa marjoilla tai pelkkiä hedelmiä. Joskus harvoin leipää. Yritän saada siihen mukaan jotain proteiinia, mutta yleensä ei mahdu.
Välipala:
Hedelmiä, varsinkin jos aamiainen oli niukempi
Lounas :
Mieluiten joku itse tehty, paljon kasviksia + kalaa, lihaa tms, maito tai vesi
Välipala:
Leipää / hedelmiä / lettuja / hedelmärahkaa
Päivällinen:
Samantapainen kuin lounas
Iltapala:
Puuroa / hedelmiä / leipää / jotain muuta
Syön mitä mieli tekee, yritän valita terveellisemmän vaihtoehdon. Pyrin syömään mahdollisimman paljon kasviksia. Yritän syödä vatsan täyteen ja syön hitaasti.
Välttelen vähän suklaata ja keksejä, koska syön niitä helposti liikaa. En syö proteiinipatukoita, en juo limua.
Ei ole varsinaisia herkkupäiviä, mutta syön normaalin syömisen ohella myös "epäterveellisiä", yritän syödä 80% terveellisesti ja loput muuta jos siltä tuntuu.
45 v nainen, paino ollut koko aikuisiän 48-52 kg välillä, nyt 52 kg.
Olen aina syönyt samoin eli ei välipaloja, ei aamupalaa (olen aamu-uninen eikä maistu). 10 vuotta olen ollut lakto-ovovegetaristi. Juon alkoholia enemmän ehkä kerran viikossa syömisteni lisäksi ja syön karkkiakin viikonloppuna jonkun verran, tai jäätelöä tai chipsejä.
Mutta tämmöinen on perus arkipäivä kuten eilen:
- Lounas klo 13: Tuorepuuroa jossa jogurttia ja marjoja (kaurahiutale+kauraleseseos)
- Päivällinen klo 18: Kapris-perunasalaattia, vegemakkaroita, salaattia + oliiviöljykastike, valkosipulimajoneesia ja ketsuppia, jälkkäriksi omena
- Iltapala klo 21: ProFeel proteiinirahka, banaani, digestive keksi
Viikonloppuisin kun herään myöhään usein syön vain kahdesti mutta se toinen ruoka on usein jotain raskampaa kuten pizzaa tai lasagnea tms ehkä klo 14-15. Ja sitten jotain voileipää iltapalaksi.