Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttaa, vieras lapsi oikaisee pihan läpi

Vierailija
18.03.2014 |

Niin, kyseessä omakotitalo. En ole saanut mokomaa kakaraa vielä komennettua kun on ehtinyt livahtaa ennen kuin olen päässyt pihalle. Enkä tiedä missä asuu. Ymmärtäisi, jos tuo oikaisisi merkittävästi, mutta matka jää alle 200m.

Vaikka onkin vain lapsi niin silti vituttaa, että vieras ihminen kulkee meidän pihalla. Huomenna rakennan sellaiset esteen tuonne, että oksat pois. Jos tyttö ymmärtäisi pysyä poissa.

Meillä on lapsia pelkäävä koirakin, ja tottakai se on sitten meidän syy, jos jotain tapahtuu kun koira on ulkona ja tyttö päättää taas oikaista.

Pitipä avautua.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä teille, jotka olette sitä mieltä, että ei se niin vakavaa ole, jos joku tulee pihalle. Ajatteletteko samoin, jos vieras ihminen seisoisikin eteisessä?

Mulle koti ja piha on _mun_ alueita, joissa on mun omaisuutta, kumpaankaan ei tulla luvatta.

Ap

Vierailija
62/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä näin raivokkaasti omaisuutensa kiintyneitä ihmisiä. Entäs jos joku tulee pihalle vaikka kysymään neuvoa tai tArvitsee apua? Pitääkö pyytää ekaksi lupa? 

Kun laitat niitä kylttejä sinne aitaan, niin ehdotan kylttiä jossa lukee " varokaa vihaista ämmää"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vapaan kasvatuksen tuotteita kiinnosta toisten oikeudet ja omaisuudet, kun MÄ TAHON. Entisella työpaikallani tallilla kuulin ensin naapurin kertovan, että toisen naapurin n. esikouluikäinen pershedelmä taapertelee tallin laitumella tammojen ja varsojen seassa ja jotain siellä touhuaa. Koska tien ja laitumen välissä oli oja, teräsputkiaita ja vielä kolmilankainen sähköaita, kersa tasan tiesi että tässä menee raja, ja oli aivan tietoisesti toisten alueella. Sitten yksi päivä käräytin ipanan itse teosta - vetämässä hevosta hännästä! Luojan lykky, että juuri se hevonen ei potkaissut vaikka sillä oli siihen kyllä täysi oikeus, koska olisi muuten lapsesta jäljellä märkä läntti. Ja kyllä muuten huusin! Onneksi säikähti sen verran, että ei tullut enää takaisin. Jos hevonen tappaisi lapsen omalla, enemmän kuin asianmukaisesti aidatulla laitumellaan, niin hevosen ja yrityksen syyksihän se kuitenkin pistettäisiin.

Vierailija
64/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:16"]

Mä en kyllä ymmärrä näin raivokkaasti omaisuutensa kiintyneitä ihmisiä. Entäs jos joku tulee pihalle vaikka kysymään neuvoa tai tArvitsee apua? Pitääkö pyytää ekaksi lupa? 

Kun laitat niitä kylttejä sinne aitaan, niin ehdotan kylttiä jossa lukee " varokaa vihaista ämmää"

[/quote]

Tavallaan siinä omaisuudessa on kiinni rahaa, eikä mulla ole varaa eikä halua ostaa uutta tai korjata jonkun vieraan toimesta rikki menneitä asioita. Hienoa, jos sulla on varaa. Kaikilla ei ole.

Varmasti sullakin on sen verran älliä päässä, että osaat erottaa asiattoman oleskelun avun tai neuvon kysymisestä.

Vihainen ämmä-kyltti varmaankin tehoaisi paremmin kuin "vihainen koira", kiitos ideasta :P

Ap

Vierailija
65/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämän heppatarinan pointti oli: kyllä pennut menee mihin tahtoo vaikka olis millainen aita, ellei ole opetettu kotona kunnioittamaan toisten omaisuutta.

t. 51

Vierailija
66/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:29"]

Minkälainen se aita on?

[/quote]

Aita on normaali puuaita, ei voi olla huomaamatta mistä alkaa yksityinen alue.

Ap

[/quote]

onko se polven korkuinen? Sellaiset ovat vain koristeaitoja..

Vierailija
67/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kahjo.

Musta olisi suloista jos yksittäinen lapsi käyttää pihaa oikaisuna <3 Tulee vähän olo, että piha on kiva ja kodikas ja turvallinen :)  Lapset saisi mun puolesta käyttää mun pihaa "hyväkseen". Ei haittais. Ne on kuitenkin lapsia.

Koira kyltin laittaisin, ihan sen takia, jos lapsella on vaikka koirapelkoja eikä sit ylläty, että koira saattaa olla toisinaan pihassa. "Pihassa on koira" tms kyltti. Ei mitään aggressiivista kylttiä. Sitten lapsi kattoo onko koiraa, jos ei, niin menee pihan poiki ja jos näkee koiran, niin ei mene :)

Vierailija
68/121 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koristeaita? Piikkilangasta tehty sähköaitako siellä pitäisi olla, että viesti menisi ilman erillistä selittämistä perille?

Minun mielestä kuuluu ihan yleissivistykseen, että omakotitalotontit ovat yksityisaluetta, eikä niille ole ulkopuolisilla asiaa kuljeskelemaan tai muuten ilman järkevää syytä oleskelemaan. Asia on ihan laissakin määritelty.

Vierailija
69/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis suloista tulla telttaileen sun olkkariis :) sitten kattoisin et onks jääkaapissa syötävää ja jos ois niin söisin ja jos ei niin pyytäisin sua ostamaan herkkuja:)

olis se vaan niin suloista kun lopuks kävisin vääntämässä tortut teidän pynttyyn, ois niin ihanaa käyttää teiän vessaa "hyväkseen", ihkuu!

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:45"]

Aloittaja on kahjo.

Musta olisi suloista jos yksittäinen lapsi käyttää pihaa oikaisuna <3 Tulee vähän olo, että piha on kiva ja kodikas ja turvallinen :)  Lapset saisi mun puolesta käyttää mun pihaa "hyväkseen". Ei haittais. Ne on kuitenkin lapsia.

Koira kyltin laittaisin, ihan sen takia, jos lapsella on vaikka koirapelkoja eikä sit ylläty, että koira saattaa olla toisinaan pihassa. "Pihassa on koira" tms kyltti. Ei mitään aggressiivista kylttiä. Sitten lapsi kattoo onko koiraa, jos ei, niin menee pihan poiki ja jos näkee koiran, niin ei mene :)

[/quote]

Vierailija
70/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:45"]Aloittaja on kahjo.

[/quote]

Lääkkeet.

Vierailija
71/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin lapsista, en aikuisista ;) Älä leiki tyhmää

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 00:04"]

Musta olis suloista tulla telttaileen sun olkkariis :) sitten kattoisin et onks jääkaapissa syötävää ja jos ois niin söisin ja jos ei niin pyytäisin sua ostamaan herkkuja:)

olis se vaan niin suloista kun lopuks kävisin vääntämässä tortut teidän pynttyyn, ois niin ihanaa käyttää teiän vessaa "hyväkseen", ihkuu!

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:45"]

Aloittaja on kahjo.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
72/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se lapsi siihen pihalle tulee? Naapurin pihalta? Metsästä? Siis jos on menossa sinne tien toisella puolella olevaan kouluun?

Vierailija
73/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:18"]Meilläkin on lapsia pelkäävä koira eikä se tarkoita sitä, että koira välttämättä olisi lapselle uhka. Enemmän tottelematon lapsi on koiralle ja sen lapsiin totuttelulle uhka.Toki koira toimii vaistojen varassa eikä ymmärrä asioita kuten ihminen. Eikä kuulukaan.

Apn koiran puolesta ehdottaisin apta laittamaan aitaan vaikka kyltin tai ainakin päivystämään siihen malliin että onnistuis kieltämään lasta tiukasti kasvotusten. Ei se lapsi teidän pihalla saa hyppiä!

Tsemppiä!

[/quote]

No tämä ainakin tuli selväksi.

Vierailija
74/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:51"]Ja jos teitä mammoja helpottaa, niin en ajatellut naama punaisena karjua lapselle jos ja kun saan kiinni itse teossa. Luotan siihen, että asiallinen kielto puree paremmin. Ja jos lapsella on yhtään älliä päässä, lopettaa oikomisen kun näkee laput aidassa.

Ap

[/quote]

Vain täysin aivoton tulee tänne tämmöistä asiaa nillittämään. Jos kulku häiritsee, niin heti sanomaan.

Vierailija
75/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:19"]

Ap: llä on varmaan iso, hoitamaton piha jollain haja- asutus alueella, jota ei ole millään lailla aidattu. Eihän lapsi voi tietää, kenellä se maa-ala kuuluu.

[/quote]

Mitähän kohtaa sanasta "aita" et ymmärtänyt? Talomme ei ole haja-asutusalueella, tien toisella puolella on koulu ja iso tie kulkee meidän tontin vieressä. Aika aivoton lapsi saa olla, jos ei ymmärrä, että aidattu alue on kielletty alue. Hohhoijaa.

Ap

[/quote]

Miten se lapsi pääsee pihalle? Sotke aita tms jollain mönjällö, eiköhän se siitä. Tai laita varo koiraa- kylttejä. Tai varo vihaista akkaa. -.-

Vierailija
76/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:53"]Ja mä epäilen, että aitaa on vain vähän, ei oikeastaan koko pihan ympäri... En uskoettä kukaan lapsi kiipeää korkean lauta- aidan yli , talvella... Raskas reppu selässä...

[/quote]

Juu, tää ap on sellanen köyhä rassukka, sillä mitään kunnon aitaa ole. Ja tyhmäkin toi muija on, vanha akka täällä valittaa lapsen teosta. Viisas olisi hoitanut asian turhia narisematta. Mutta kun ei kaikilla ole älyä niin mikäs sille voi!

Vierailija
77/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nännipihan läpi?

Vierailija
78/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:51"]Ja jos teitä mammoja helpottaa, niin en ajatellut naama punaisena karjua lapselle jos ja kun saan kiinni itse teossa. Luotan siihen, että asiallinen kielto puree paremmin. Ja jos lapsella on yhtään älliä päässä, lopettaa oikomisen kun näkee laput aidassa.

Ap

[/quote]

Vain täysin aivoton tulee tänne tämmöistä asiaa nillittämään. Jos kulku häiritsee, niin heti sanomaan.

[/quote]

Vain täysin aivoton kommentoi lukematta aloitusviestiä, jossa selvästi kerroin, että en ole ehtinyt sanomaan mitään kun lapsi on jo mennyt.

Ap

Vierailija
79/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kummallisia vastauksia. 

No, pari omakohtaista kokemusta:

- Sukulaiseni omakotitalo on melkolailla keskellä kauppoja (kyllä, luit oikein: pieni kylä kaupungin arvonimellä, kauppakeskukset rakentuneet ympärillä olevalle käyttämättömälle maalle), ja hänen pihaansa pitkin oikaistaan aivan säännöllisesti. Piha on aidattu sekä aidalla että kasveilla, on puutarhaistutuksia, on melko lailla selvä että missä on piha-aluetta ja missä kauppakeskuksia. Lisäksi tontti on hyvin pieni. Ja pihaa pitkin oikaisevat ihan aikuiset ihmiset, ihan ikkunoiden alta, ihan selkeästi pihasta. Se lakkaa aika pian olemasta "ihan kivaa ja ookoo", kun liikennettä alkaa olla enemmän omalla pihalla kuin kävelyteillä.

Tämä sukulainen pitää aika kaunista ja huollettua puutarhaa, ja törkeinpä juttu tulee tässä: eräs ohikulkija matkallaan kauppojen välissä nappasi ihan rehellisesti mukaansa yhden kukan, käsittääkseni ihan juurineen. Siihen pitää kyllä jo olla ihan oma luonteenlaatunsa, kun toisen kukintoja lähtee viemään tuolla tavoin... 

Kerran sukulaiseni lapsi (aikuinen) lähti eräiden ohikulkijoiden perään huutamaan, ja nämä lähtivät yhtä nopeasti karkuun... :) 

- Kun olimme lapsia, naapurin samanikäiset lapset käyttivät takapihaamme säännöllisesti oikopolkuna mennessään toisen kaverin luokse, joskus tosi myöhäänkin (asuimme siis omakotitaloalueella). Sitten heillä oli tapana tulla meille leikkimään - ei siis meidän kanssamme, vaan meidän leluillamme. Meillä oli ulos jääneet jonkinlaiset pelivälineet, joilla he pelasivat ihan meidän tontillamme, minun huoneeni ikkunan alla. Siinä vaiheessa äitini meni jo huutamaan, että pikkuisen jotakin rotia tähän touhuun. 

Voin sanoa, että kyllä tuo leppoisa "mitä haittaa siinä on?" asenne muuttuu, kun sellaista on jatkuvasti. Oletan, että näillä kommentoijilla ei tällaisesta ole kokemusta. :)

Vierailija
80/121 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ymmärrä miksi mä saan vihat niskaan siksi, että en halua vieraita ihmisiä pihalleni. Nyt mammat oikeesti se järki päähän.

Ap