Perheet, joissa ei koskaan matkustella?
Miksi ette matkustele? Onko kyseessä rahaongelmat vai miksi on yhä perheitä, joissa lasten kanssa ei koskaan käydä missään Tukholman risteilyä pidemmällä? Etteko viitsi/halua vai eikö ole rahaa? Joka ikinen lapsi kuitenkin haluaa!
Kommentit (233)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:02"]
Matkustan kun se on kivaa, joka vuosi keskieurooppaan kokemaan jotain. Rahaa löytyy tavalla tai toisella. Jos ei matkusta, persuuntuu (tarkoittaen että näkemykset ja kokemukset kaventuvat olemaan ... kapeat).
[/quote]
Mitenkähän minä, persupuolueen kannattajaksi kääntynyt, pystynkään asumaan täällä ulkomailla jo 8:tta vuotta? Hoh hoi, noita suomalaisia aivopestyjä lampaita.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:02"]
Matkustan kun se on kivaa, joka vuosi keskieurooppaan kokemaan jotain. Rahaa löytyy tavalla tai toisella. Jos ei matkusta, persuuntuu (tarkoittaen että näkemykset ja kokemukset kaventuvat olemaan ... kapeat).
[/quote]
On huvittavaa että ihmiset puhuvat kuin matkustaminen olisi joku saavutus. Matkalle voi lähteä kuka vain jos on rahaa ja hallitsee edes rallikuskin englannin. Mikään ei estä sinua esimerkiksi kiertelemästä vuotta Aasiassa jos sinulla on sellainen taloudellinen tilanne että ei tarvitse käydä töissä elääkseen. Matkailu on nimenomaan luokkakysymys. Duunari perheitä joilla ei ole varaa matkailuun syyllistetään arkipäiväisistä kulutustottumuksista tai siitä että heidän lapsensa eivät opi ymmärtämään vieraita kulttuureja ilman matkailua. Pitäisikö duunarin kieltäytyä pienistä arkipäivän ylellisyyksistä jotta voi kuluttaa vuoden säästöt johonkin viikon matkaan jonka ostaakseen keskiluokkaisen perheen ei tarvitse tinkiä arkipäiväisistä menoistaan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:16"]
Varmasti monella on se että yksinkertaisesti ei ole varaa lähteä. Maksetaan asuntolainaa, kenties autolainaa, lapset harrastavat kuten jääkiekko, pianonsoitto, ratsastus. Tilanne helpottuu muutaman vuoden sisällä.
[/quote]
Ei, kyllä tuollaiset ihmiset osaavat hoitaa raha-asiansa myös niin, että pääsevät ulkomaille. Ne jotka eivät reissaa ovat niitä, joilla on tuhansia ulosotossa ja raha-asioiden hoito ihan retuperällä, eikä ole mitään asunto- tai autolainaa, vaan asutaan vuokralla ja ajetaan jollain tonnin kärryllä, lapset harrastavat jotain halpaa, missä maksu maks jotain 100 euroa per lukukausi.
En usko tuota, että "halutaan käyttää rahat järkevämmin", ei vaan pidä paikkaansa. Ainakin kaikki ne tietämäni jotka eivät matkustele ovat niitä joilta on aina rahat loppu. En tiedä yhtään raha-asioitaan kunnollisesti hoitavaa joka ei matkustele. Esimerkiksi opiskelijat matkustelevat myös ja vauvojen vanhemmat, ainakin tuttavapiiristäni. Ei siihen matkustelemattomuuteen ole muuta syytä kuin kyvyttömyys hoitaa omia raha-asioitaan, näin on!
[/quote]
Me ei matkustella, mutta se kolme kertaa kun rästilasku tullut, on johtunut siitä, että posti on hukannut alkuperäisen. Mutta selitin jo aiemmin, että aika, yhteinen loma-aika ja raha eivät pätkätyöläisen elämässä kohtaa kovin helposti. Toinen se, että mies ei lähde kun on tehnyt niin paljon ulkomaanmatkoja. Ensi kesänä menee kavereiden kanssa Norjaan, juuri selvisi, sen toisen viikon kun meillä on yhteistä lomaa. Toinen sitten jääkin kotihommille. Eli ei matkusteta tänäkään vuonna. Minä ehkä haluaisin, mutta en halua matkustaa yksin, ainakaan ennen kuin on joku ollut seurana. Ystäviä ei ole, riittävän hyviä ja kaverit menevät omien perheidensä kanssa.
Miksi pitäisi matkustaa? Siis muuten kuin kotimaassa. En ole koskaan käynyt Suomen ulkopuolella (ellei nyt Haaparantaa ja yhtä Uumajan risteilyä lasketa) enkä koe jääneeni mistään paitsi. Suomi on kierretty melkoisen tarkkaan joka nurkasta, ihan pohjoisinta Lappia lukuunottamatta ja se onkin ensimmäinen kohde kunhan päästään kunnolla reissuun.
Toki haluan päästä joskus näkemään Islannin kuumat lähteet ja Australian syrjäseudut, mutta vasta kun voin lähteä sinne ilman lapsia. Nämä ovat ainoat kohteet ulkomailla, jotka kiinnostavat niin paljon että viitsin rahaa laittaa niiden näkemiseen.
Lapseni pääsevät myös matkailemaan Suomessa joka kesä, ihan samoin kuin minäkin. Omalla autolla, ilman kiirettä, vailla turhan tarkkaa käsitystä siitä mihin mennään, matkalla voidaan poiketa katsomaan jos sattuu joku kiinnostava kohde osumaan kohdalle... Jos ei sitten ehditäkään yöksi sinne mihin oli tarkoitus mennä niin kyllä sitä aina yöpaikka löytyy :) Elikkä joku määränpää matkalla on mutta suunnitelmia voidaan muuttaa.
Ei ole rahaa. Muuten matkustaisimme kyllä.
Enpä ihmettele jos lapset ovat jo nyt tai ainakin myöhemmin katkeria sinulle. Oletko koskaan asettanut lasten toiveita omien halujesi/inhojesi edelle?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:58"]
Ei ole rahaa.'
Tosin allekirjoittaneella ei juuri halujakaan. Haluisin kuitenkin lapset viedä vaikka Legolandiin, mutta 5 hengen reissu on aika kallis, laski miten päin vaan... Lasten harrastuksiin uppoaa kuitenkin melkolailla ne "ylimääräiset" rahat. Tiedä sitten kumpi on tärkeämpää, ympärivuotinen harrastaminen vai muutama päivä jossain paikassa x?
Mihinkään rantalomalle en kyllä ihan äkkiä haluis rahojani haaskata. Varsinkin vanhin lapsista haluaisi matkustella, mutta mulla nousi karvat pystyyn jo uima-allaskuivien katselemisesta, kun koitin sit vähän tiirailla, löytyskö mitään paikkaa, mihin edes haluaisin. Ei löytynyt. Nuorempana muutaman kerran ulkomailla olen ollut ja ne rantalomat oli ehkä tylsintä ikinä... Lisäksi mä inhoan kuumaa ilmastoa. Suomalainen hellekesä on jo ihan riittävää kidutusta. Viime kesä oli ihan loistava mun mielestäni :D
[/quote]
Mä olen myös varmaan tosi tylsä, mutta minusta pitää olla joku järkevä selitys matkalle. esim. jos lähden Lappiin menen hiihtämään. Olen opiskeluaikana ollut työharjoittelussa ulkomailla eli tein töitä siellä ja minulla oli tietty ystäväpiiri ja verkosto siellä. Mutta en osaa mennä lomalle vain lomailemaan, rentoutumaan tai tutustumaan vaan uuteen paikkaan. Rentoudun mieluummin mökillä tutussa ympäristössä ja kutsun ystäviä käymään. En varsinkaan ymmärrä ihmisiä, jotka lähteävät yksin ulkomaille, esim. mies yksin thaimaahan, vaimo jää kotiin tai nainen yksin reissuun.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:05"]
Vuokraamisessa vaan heittää rahaa taivaan tuuliin, se vähän arveluttaa mutta toisaalta ei ole niin sidottu paikkaan. Saisimme ystävältämme 160m2 talon vuokralle 800€/kk mutta sijainti on sitten kaukana kouluista tms (paikallisistakin)
Talomme on tosiaan yli 700k€ arvoinen joten siksi varaamme tuohon myyntiin enemmän aikaa. Tarkoitus on maksaa loppulaina pois, ostaa Suomesta pieni tukikohta ja sitten vaikka kohdemaasta se oikea koti. Taloja on katsottu jo vuosia ja käyty paikan päällä tutustumassa, kesällä taas mennään.
[/quote]
On suomalainen ajattelu, että vuokraamisessa heittää rahaa taivaan tuuliin. Muualla ei yleisesti ajatella ollenkaan näin.
[/quote]
Vaan tottahan se on. Omasta saa aina rahat takaisin, vuokrakämpästä ei. Vai? En usko että kukaan on tehnyt voittoa vuokralla asumalla??
[/quote]
Ilmeisesti esim. Keski-Euroopassa ihmiset on tyhmiä, kun asuvat suurin osa vuokralla? Ei asia kuule noin mustavalkoista ole.
[/quote]
Eihän se ole, mutta omistaminen on osa suomalaista asumiskulttuuria. Ja kun vielä kuvittelen eläväni n 30v niin joku 100k€ ei pitkälle riitä vuokratalon maksuun mutta sillä saa jo jonkinlaisen torpan eteläeuroopasta. TIetty vuokraamisen helppous on siinä että voi vaihtaa kohdetta muutaman vuoden välein.
Ei ole rahaa. Risteilyllä käydään kerran tai kaks vuodessa
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:16"]
Varmasti monella on se että yksinkertaisesti ei ole varaa lähteä. Maksetaan asuntolainaa, kenties autolainaa, lapset harrastavat kuten jääkiekko, pianonsoitto, ratsastus. Tilanne helpottuu muutaman vuoden sisällä.
[/quote]
Ei, kyllä tuollaiset ihmiset osaavat hoitaa raha-asiansa myös niin, että pääsevät ulkomaille. Ne jotka eivät reissaa ovat niitä, joilla on tuhansia ulosotossa ja raha-asioiden hoito ihan retuperällä, eikä ole mitään asunto- tai autolainaa, vaan asutaan vuokralla ja ajetaan jollain tonnin kärryllä, lapset harrastavat jotain halpaa, missä maksu maks jotain 100 euroa per lukukausi.
En usko tuota, että "halutaan käyttää rahat järkevämmin", ei vaan pidä paikkaansa. Ainakin kaikki ne tietämäni jotka eivät matkustele ovat niitä joilta on aina rahat loppu. En tiedä yhtään raha-asioitaan kunnollisesti hoitavaa joka ei matkustele. Esimerkiksi opiskelijat matkustelevat myös ja vauvojen vanhemmat, ainakin tuttavapiiristäni. Ei siihen matkustelemattomuuteen ole muuta syytä kuin kyvyttömyys hoitaa omia raha-asioitaan, näin on!
[/quote]
Pienellä palkalla ei matkustella vaikka hoitaisi raha-asiat kuinka hyvin. Pienipalkkaisia on paljon. Eli jos ei rahaa tule tarpeeksi niin rahaa ei sitten ole. Hyväpalkkaiset ovat asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:22"]
Turha matkustelu pitäis kieltää koska kuormittaa ekosysteemiämme. Kaikista turhimpia ovat monet kokousmatkat, jotka voitaisiin hoitaa netissä. Lapset eivät tarvitse ulkomaanmatkoja kehittyäkseen kansainvälisiksi, kieliäkin voi oppia netin kautta kommunikoimalla. Omilla pojillani, jotka nyt aikuisia, on ollut jo lapsina ikäisiään nettikavereita ympäri maailman, joiden kanssa olen kuullut heidän puhuvan englantia (tietokoneet ovat aina olleet yhteisissä tiloissa kaikkien käytettävissä). Olemme toki jonkin verran matkustelleet, mutta lapset halusivat ennemmin viettää aikaa kavereineen mökeillä (siis vuoroin itse kunkiin vanhempien 'riesana'). Voin vakuuttaa että avarakatseisia ovat. Ja en todellakaan tarkoita että ihmisiltä pitäis lomamatkat kieltää, mutta matkustamattomia on turha halveksia ja omaan hiilijalanjälkeen voisi kiinnittää huomiota.
[/quote]
Koulussa oppii kieliä ja Suomessa on paljon ulkomaalaisia joiden kanssa voi opetella ja puhua niitä. Viikon ulkomaan matkalla ei kyllä kieliä paljon opi. Vai oppiko 3- vuotiaanne viikon Ranskan matkalla ranskan kielen äidinkielen veroisesti? Kieliä kun pitää puhua päivittäin vuosien ajan että ne oppii hyvin. Niitä ei viikon lomamatkalla opi.
Ei ole varaa viedä perhettä ulkomaille yksinhuoltajana. Toisella lapsella on myös kirjaindiagnoosi joten en usko matkustelun olevan kovin rentouttavaa. Matkustelen sitten olen saanut muksut aikuiseksi, yksin, kaikessa rauhassa ilman rajoitteita. Jos toivottavasti saan elää niin kauan. Minulla on monta paikkaa haaveissa joissa haluan käydä. Teemme kyllä kotimaan matkoja, joten ei sentään ole ihan mökkeydytty :) Eikä kantani ihan ehdoton ole, jos superhalvalla jonkun matkan saisi niin sitten voitaisiin lähteä johonkin ei kovin eksoottiseen paikkaan.
Ei ole rahaa. Jos rahasta ei olisi puutetta, matkustettaisiin varmasti monta kertaa vuodessa.
Ei ole rahaa.
Haluaisin kovasti viedä lapset Tenerifelle, jossa on Loro Parque sekä Tanskaan Legolandiaan. Ei vain yksinkertaisesti ole varaa =(
Ei ole rahasta kiinni. Olisi varaa. Mutta kukaan meistä ei halua. Ei aikuiset eikä lapset.
Eli ei olla koskaan käyty ulkomailla lomilla, edes Tukholmassa (toinen aikuisista käy kyllä työmatkoilla ulkomailla joka vuosi). Kotimaassakaan ei jakseta joka vuosi käydä reissussa niin että oltaisiin edes yhtä yötä pois kotoa. Koskaan ei olla oltu lomareissussa kahta yötä pidempään kerrallaan.
Hiihtolomallakin kysyttiin lapsilta olisivatko halunneet reissuun tai edes naapurikuntaan laskettelukeskukseen käymään mutta kun eivät halunneet. Halusivat perheaikaa kotona. No käytiin sitten hiihtoloman aikana kuitenkin usemman kerran paikkakunnan ravintoloissa syömässä ja touhuttiin kotona ja lähiseudulla kivoja asioita.
Eli ei haluta, ei edes lapset. Viihdytään hyvin kotosalla ja lähiseudun harrasteissa.
Olemme nuori pariskunta, emme matkustele lainkaan. Otimme vuosi sitten asuntolainan ja haluamme käyttää "kaikki ylimääräiset rahamme" (joita ei juurikaan ole) esimerkiksi kodin sisustamiseen ja ihan arjessa elämiseen. Ehkä matkustelemme sitten joskus, kun taloudellinen tilamme on vakaampi.
Tiedän useamman perheen, joissa ei matkustella. Syynä ei ole raha vaan se, ettei ole halua. Kiinnostuksen kohteet muissa asioissa.
Toki tiedän myös perheitä, joissa esteenä raha.
Itse rakastan matkustelua ja matkustamme paljon. Silti on kohteita, joita ei meitä kiinnosta lainkaan joten niihin ei mennä.
Ei ole rahaa.'
Tosin allekirjoittaneella ei juuri halujakaan. Haluisin kuitenkin lapset viedä vaikka Legolandiin, mutta 5 hengen reissu on aika kallis, laski miten päin vaan... Lasten harrastuksiin uppoaa kuitenkin melkolailla ne "ylimääräiset" rahat. Tiedä sitten kumpi on tärkeämpää, ympärivuotinen harrastaminen vai muutama päivä jossain paikassa x?
Mihinkään rantalomalle en kyllä ihan äkkiä haluis rahojani haaskata. Varsinkin vanhin lapsista haluaisi matkustella, mutta mulla nousi karvat pystyyn jo uima-allaskuivien katselemisesta, kun koitin sit vähän tiirailla, löytyskö mitään paikkaa, mihin edes haluaisin. Ei löytynyt. Nuorempana muutaman kerran ulkomailla olen ollut ja ne rantalomat oli ehkä tylsintä ikinä... Lisäksi mä inhoan kuumaa ilmastoa. Suomalainen hellekesä on jo ihan riittävää kidutusta. Viime kesä oli ihan loistava mun mielestäni :D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:05"]
Vuokraamisessa vaan heittää rahaa taivaan tuuliin, se vähän arveluttaa mutta toisaalta ei ole niin sidottu paikkaan. Saisimme ystävältämme 160m2 talon vuokralle 800€/kk mutta sijainti on sitten kaukana kouluista tms (paikallisistakin)
Talomme on tosiaan yli 700k€ arvoinen joten siksi varaamme tuohon myyntiin enemmän aikaa. Tarkoitus on maksaa loppulaina pois, ostaa Suomesta pieni tukikohta ja sitten vaikka kohdemaasta se oikea koti. Taloja on katsottu jo vuosia ja käyty paikan päällä tutustumassa, kesällä taas mennään.
[/quote]
On suomalainen ajattelu, että vuokraamisessa heittää rahaa taivaan tuuliin. Muualla ei yleisesti ajatella ollenkaan näin.
[/quote]
Vaan tottahan se on. Omasta saa aina rahat takaisin, vuokrakämpästä ei. Vai? En usko että kukaan on tehnyt voittoa vuokralla asumalla??
[/quote]
Ilmeisesti esim. Keski-Euroopassa ihmiset on tyhmiä, kun asuvat suurin osa vuokralla? Ei asia kuule noin mustavalkoista ole.