Vinkkejä vedenjuonnin opetteluun?
Miten saada juoduksi litratolkulla vettä päivässä? Joskus on päiviä kun ainoat nautitut nesteet on kahvia ja Pepsi Maxia...
Kommentit (38)
Mä oon juonut aina paljon, arviolta kolmisen litraa menee päivässä pelkkää vettä, muut päälle. Jumpatessa enemmän. Pissa on ihan normaalin väristä, minulla on vaan usein vesijano. Aina iso kuppi lavuaarin äärellä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 20:32"]Miksi sinun pitäisi opetella juomaan litratolkulla vettä? Ihan normaali juominen, lasi silloin tällöin, riittää. Kannattaa tarkkailla pissan väriä ja hajua, se kertoo siitä, juoko liikaa vai liian paljon.
[/quote]
Mutta jos ei juo lasia silloin tällöin? Minulla on lähes jatkuva nestehukka, koska ei ole jano enkä oikein pidä vedestä.
Kannattaa juoda vähän usein kuin paljon harvoin, ihminen ei hyödynnä kuin 2 dl kerralla. Yritän pitää vettä esillä lasissa tai pullossa, niin sitä tulisi juotua
Ei kylmänä, vaan huoneenlämpöisenä. Laita esim. Puolen litran vichypulloon ja aloita heti aamusta. Siihen tulee himo :) 3 litraa päivässä menee helposti, mutta liikaa ei saa juoda!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:09"]
No kyllä se vedenjuonti on hyväksi keholle monesti eri syistä. Laihtumisesta en tiedä.
[/quote]
Ihmisen normaali nestetarve tulee kyllä täyteen sillä, kun juo aterioilla ja syö. Ja tietysti juo, jos on jano. Netissä kiertelee näitä legendoja, että vettä "pitäisi" juoda, tyyliin melkein koko ajan. Ja että se on "terveellistä". Kissan viikset, ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta oikeasti normaali ihminen saa ravinnosta ja juomalla sen määrän mitä muutenkin joisi, riittävästi vettä päivittäin.
[/quote]
Miinuspeukuta ihan rauhassa, mutta
– Päivittäin suositellaan juotavaksi nesteitä, mieluiten vettä, 1-1,5 litraa. Normaalioloissa siis 1-2 litraa vettä päivässä on riittävästi. Yli 2-3 litran veden juonti päivässä on harvoin tarpeellista. Kuumuudessa tai kuumeen aikana veden tarve voi lisääntyä. Myös urheilun aikana menetetty neste pitää muistaa korvata, Orreveteläinen sanoo.
Kokonaisnestemäärään lasketaan kaikki päivittäin nautittu neste, kuten maito, piimä, jogurtti, vesi jne. sekä myös ruuan mukana (esim. kiisselin ja puuron mukana) tuleva neste. Veden tarpeeseen vaikuttaa myös se, kuinka paljon päivittäin syö kasviksia. Eli henkilön ruokavaliolla on merkitystä.
Lainaukset täältä:
En tiennyt että myös ruokien neste lasketaan päivän vesiannokseen! Tämä helpottaa tavoitteen täyttämistä. Vaikea tosin arvioida, kuinka paljon nestettä ravinnosta saa
Aamulla ekana juon 1-2 lasillista, siitä tulee jo noin 3-5 dl.
Töissä aina 1,5 litran vesipullo ja pidän "sääntönä", että se täytyy tyhjentyä päivän aikana. Puolet pitää olla juotu klo 12 mennessä. Lisäksi sitten illalla kotona yritän juoda vielä toisen samanmoisen tai ainakin puolet pullosta. Ja kun on vesipullo aina laukussa mukana, tulee sitä hörpittyä helposti liikenteessäkin jne.
En myöskään juo mitään muuta kuin vettä, joskus teetä.
Mutta itselläni tulee esim. tosi väsynyt, nuutunut ja päänsärkyinen olo jos en juo työpäivän aikana vähintään tota 1,5 litraa. Sekä keho että mieli tykkää vedestä :)
Ostin myös vedensuodattimen, jonka jälkeen veden juomisesta tuli helpompaa. Vesijohtovesi on mielestäni hieman epämiellyttävää, metallisen ja joissain alueilla kloorisen makuista ja sitä tulee hörpittyä ihan tosi vähän, just pahimpaan janoon muutama hörppy. Suodatettua vettä olen tykännyt juoda ihan eri tavalla, se maistuu hyvältä ja on miellyttävää.
Tuokaan ei valitettavasti toimi, että "juo kun on jano". Valitettavasti me sotketaan meidän kroppaa nykyisin niin paljon kaikilla "ylimääräisillä" jutuilla, kuten hirveellä määrällä kofeiinia, sokeria jne, ettei meidän kroppa ja aivot toimi ihan täydellisessä yhteistyössä. Esim. kofeiini vie monilta janontunteen pitkäksi aikaa pois, vaikka silloin just pitäisi juoda paljon koska kofeiini on nesteenpoistaja. Lisäksi psyykkisistä syistä monilla jano ei suinkaan ilmene janon tunteena vaan näläntunteena tai vaan jonain epämääräisenä mielihaluna "tekee mieli jotain"/"tekee mieli syödä jotain"/"tekee mieli jotain makeeta" jne. Aina jos tulee tuollaisia mielihaluja niin kannattaa ihan ekana juoda lasillinen vettä.
Ja se on ihan fakta, että vettä pitäisi hörppiä säännöllisesti niin, ettei janon tunne koskaan tule. Jos sinulle tulee janontunne, on se merkki siitä, että keho on jo alinesteytetyssä tilassa.
Usein sanotaan, että lapset osaavat syödä ja juoda oikein, syövät kun on nälkä ja lopettavat kun ovat kylläisiä. Samoin juovat kun on jano ja lopettavat kun eivät enää ole janoisia.
->Ei sinunkaan ap tarvitse tehdä tästä asiasta vaikeampaa kuin mitä se on.:)
Jos juo kahvia, niin silloin pitäisi juoda samalla lasillinen vettä, koska kahvi toimii diuruteetin tavoin.
On aika typerä kysymys miksi pitäisi juoda vettä, sillä veden tulisi olla se ensisijainen janon sammuttaja, ei maidon/mehun/kahvin/limsan tmv. Moni litkii nesteitä pitkin päivää, mutta ei juo vettä. Ällöttää kun joskus menee töissä tia julkisilla paikoilla vessaan missä haisee sellainen pistävä pissa, haju johtuu siitä ettei vettä ole juotu riittävästi.
Itse juon vetene ns. muun päivärymin ohessa, en "juomalla juo" vettä. Tarkoittaa käytännössä tätä:
-Aamulla herättyäni juon lasin vettä.
-Lounaalla juon lasin vettä.
-Töiden jälkeen juon lasin vettä.
-Illallisen yhteydessä juon lasin vettä.
-Ennen nukkumaan menoa juon lasin vettä.
+Tuohon päälle tietenkin juon vettä jos erikseen janottaa kesken työpäivän tai kotona ollessa. Lisäksi kun käyn lenkillä tai liikun muuten juon "ylimääräistä".
Lasillinen on n.3dl, eli vähintään 1,5l vettä per päivä juon.
28 on oikeassa, moni napostelee jotain (koska "tekee mieli jotain") vaikka oikeasti kyse on janosta jota ihminen ei ymmärrä. Katsokaa lähipiiriä ja vertailkaa ihmisiä, ne joiden on pakko koko ajan napostella jotain eivät juo vettä, ne jotka vettä juovat eivät syö "koko ajan".
Itsellä on aina joka paikassa oma juomapullo mukana ja merkkaan aina ylös kun olen juonut yhden pullollisen vettä. Näin osaan laskea että tulee juotua noin 3 litraa päivässä :) Kannattaa kokeilla.
Se idea veden laihduttavasta vaikutuksesta peruuntuu aineenvaihduntaan. Oma aineenvaihduntani on kehnonpuoleista, mutta aina kun alan juoda vettä säännöllisesti, se aktivoituu jonkin verran. Tätä siis tuskin tapahtuu, jos syö ja juo jotain muuta normaalisti pitkin päivää, mutta koska en itse muista varsinkaan juoda, minulle toimii.
En voi sietää vettä, joka ei ole kylmää, joten täytän puolentoista litran ja litran pullot ja pistän jääkaappiin. Täytän sitten pitkin päivää isoa lasia. Kun toinen pulloista tyhjenee, täytän sen uudelleen ja juon kylmenemistä odotellessa toisesta. Jotenkin homma kuitenkin lopahtaa aina jossakin vaiheessa, varmaan siihen, että kyllästyn vessassa ravaamiseen. Kahdessa viikossa kuulemma pitäisi vähentyä, mutta mulla se aika ei ole riittänyt. Pitäisi vain jaksaa totuttaa kroppansa siihen, että nestettä saakin nyt enemmän.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:47"]Usein sanotaan, että lapset osaavat syödä ja juoda oikein, syövät kun on nälkä ja lopettavat kun ovat kylläisiä. Samoin juovat kun on jano ja lopettavat kun eivät enää ole janoisia.
->Ei sinunkaan ap tarvitse tehdä tästä asiasta vaikeampaa kuin mitä se on.:)
[/quote]
Tämä ei kyllä ainakaan omalla kohdallani pidä paikkaansa
Juon vain kun on jano. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä!
Minä opettelin vedenjuonnin niin että laitoin vessaan vesilasin.
Aamulla herättyäni join 2 lasia vettä. Heti kohta tulee pakosti pissahätä jonka jälkeen join vessassa lasin vettä.
Toisinsanoen Aamulla 2 Lasia vettä ja lasillinen joka kerran kun käy vessassa. Toimi ainakin minulla!
Kannattaa myös juoda huoneenlämpöistä vettä, menee paljon helpommin alas ja pystyy juomaan suurempia määriä kerrallaan! Jopa suomen superlaihduttaja Vesa Keskinen oli hoksannut saman!!
Olenko ainoa jonka mielestä sitruunaviipale saa raikkaasta vedestä tunkkaisen
Makuista? Ravintoloissa sitä taidetaan käyttää peittämään Likaisen kannun ja kalkkisen veden makua.
- Juon aina lasillisen (3dl) vettä, kun aion syödä jotain.
- Juon myös lasillisen, kun laitan lapselle ruuan/välilpalan.
- Lisäksi juon lasillisen vettä heti herättyäni sekä ottaessani vitamiinit.
Tämä toimii ja muistan näin juoda sen 3 litraa päivässä.
Vähentänyt päänsärkyjä, parantanut ihoa ja nopeuttanut laihtumista.
Huoh. En jaksanut lukea ihan kaikkia kommentteja. Mutta jos syöt se 3 kertaa päivässä oikean ruoan, et tarvi muuta. Elimistö monesti viestii nälästä, vaikka onkin vain nesteen, eli veden, tarve. Tähän varmaan perustuu se laihtuminen. Toiseet napostelee, viisaat juo vettä. Ja vesi kannattaa olla hapettunutta, eli jonkun aikaa seissyttä. Itse laitan yöksi puolentoista litran pulloon vettä, jota saatan juoda yöllä, aamulla juon loput ja laitan uuden veden pulloon. Jääkaapissa on sitruunalla, kurkulla, mintulla tai limellä maustettua vettä joskus.
Kiitti vinkeistä! Eiköhän näillä pääse eteenpäin. :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:09"]
No kyllä se vedenjuonti on hyväksi keholle monesti eri syistä. Laihtumisesta en tiedä.
[/quote]
Ihmisen normaali nestetarve tulee kyllä täyteen sillä, kun juo aterioilla ja syö. Ja tietysti juo, jos on jano. Netissä kiertelee näitä legendoja, että vettä "pitäisi" juoda, tyyliin melkein koko ajan. Ja että se on "terveellistä". Kissan viikset, ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta oikeasti normaali ihminen saa ravinnosta ja juomalla sen määrän mitä muutenkin joisi, riittävästi vettä päivittäin.