Syynne vauvan/taaperon korvan rei'ittämiselle?
En keksi yhtäkään hyvää syytä, enkä usko että tekään?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:44"]Ne on nätit ja täälläkin kuuluu vähän kulttuuriin. Ei kukaan tietenkään pakota ja eihän sitä massaa tarvitsisi seurata, mutta monet laittaa enkä itsekään keksi yhtään syytä, miksi ei voisi/saisi laittaa.
[/quote]
Syy: lapsen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen ja ihmisen päätösvalta omasta kehostaan.
[/quote]
Enemmän haittaa lapselle on vaikka epäterveellisestä ravinnosta, liikkumattomuudesta, tupakasta ja alkoholista, kuin korvakoruista.
[/quote]
Onko vaihtoehdot epäterveellinen elämä tai korvikset? Mitä jos jättäisit molemmat pois ja annat lapsen kasvaa ja ite päättää omasta ruumiista. Samoin vois ajatella et lasta saa tukistaa kuhan ei hakkaa tai hakata kunhan ei tapa...huoh
Siis miten korvakorut kuuluu suomalaiseen kulttuuriin?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:31"]
Voi luoja teidän kanssanne :D en "taistele" minkään asian puolesta :D joo ja on paljon vakavampiakin asioita, tiedetään. Kunhan mietein asiaa :)
-ap
[/quote]
Sinulla on kuitenkin se ainoa oikea mielipide asiaan?
[/quote]
mikä ainoa oikea mielipide? Kysyin, että mitkä ovat olleet syynne. Ja tuota kysymystä täällä olen puolustellut :D en muutenkaan ole mikään vauvafanaatikko, en koskaan halua lapsia ja mulle on oikeasti _ihan sama_ laitatteko reiät vauvojenne korviin vai ette. Ihan mielenkiinnosta vaan ajattelin syitä moiseen kysyä, en muuta.
En ole korvakorukauppias eikä mun tyttö saanut reikiä vauvana, itse halus 10v ja sai, nyt 13v ja on jo 5 reikää, mutta minusta tuo asia on niin pieni, että kukin saa kyllä ihan omasta puoelstaan päättä, mitä tekee tai on tekemättä.
Eiköhän niiden hoito ole äidin vastuulla ja jos ei osaa hoitaa ja tulehtuu, sitten kannattaa harkita oliko oikea ratkaisu. Meillä kellään ei ole repeillyt tai tulehtunut korvien reiät. Eikä sattunut, käytiin oikealla lävistäjällä, ei ammuttu ihon läpi ja alle viikossa oli kunnossa.
Lisäisin siihen miinuslistaan vielä sen, että lapset eivät osaa välttämättä varoa niitä korviksiaan joka tilanteessa, jolloin ne saattavat revetä.
Ainoa hyvä syy, jonka olen tuohon kuullut, oli muistaakseni jossakin afrikkalaisessa kulttuurissa (jep jep, puhuttiin suomalaisesta, joten ohis). Siellä siis saatettiin kidnapata lapsia joihinkin uskonnollisiin rituaaleihin uhrattavaksi tmv, jos lapsi oli ns. täydellinen, eli ei ollut arpia, reikiä, tatuointeja tai muita "virheitä". Äidit siis rei'ittivät lastensa korvat pelastaakseen heidän henkensä.
mulla on laitettu aikuisena kahdesti reiät korviin, sekä ampumalla että lävistämällä. molemmat kerrat sattui, ja molemmilla kerroilla seurasi kuukausia kestänyt kivulias tulehdus. reiät ovat myös repeilleet uudestaan auki tarttuessaan vaatteisiin.
tätä taustaa vasten en itse hankkisi lävistyksiä pienille lapsille.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:47"]
mulla on laitettu aikuisena kahdesti reiät korviin, sekä ampumalla että lävistämällä. molemmat kerrat sattui, ja molemmilla kerroilla seurasi kuukausia kestänyt kivulias tulehdus. reiät ovat myös repeilleet uudestaan auki tarttuessaan vaatteisiin.
[/quote]
Osasitko hoitaa ne kunnolla?
Tulehtuuko sulla aina kaikki haavat samalla lailla?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:22"]Samat syyt kuin pukea lapsi Popin vaatteisiin ja Ticketin haalareihin. Tai ylipäätään panostaa lapsen ulkoiseen habitukseen.
[/quote] vaatteista ei ole mitään haittaa lapselle. Korvakorut voivat tulehtua tai revetä, ja aiheuttaa jopa pysyvää haittaa.
[/quote]
Lapsi voi jopa kuolla, kun jää auton alle, mutta et varmaan kiellä sitä silti menemästä ulos?
Etelä-Amerikassa tyttövauvojen korvien rei'ittäminen on hyvin yleistä. Argentiinalaisen tuttuni mielestä korviksista erottaa paremmin onko vauva tyttö vai poika... Rei'ittäminen ei kuulemma satu vauvaan (vaikea uskoa, itse en oikein ymmärrä tätä perinnettä)
Olen lapsena saanut vaikka minkälaisia vammoja, pyörällä kaatunut ja käsi murtui, kiipesin puussa ja sain oksan silmääni, rannalla astuin lasiin ja jalkapohjaan tuli syvä haava ja se tulehtui pahasti jne. , mutta korvakoruista en ole koskaan jäänyt roikkumaan tai rei'ät ole tulehtuneet.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:22"]Samat syyt kuin pukea lapsi Popin vaatteisiin ja Ticketin haalareihin. Tai ylipäätään panostaa lapsen ulkoiseen habitukseen.
[/quote] vaatteista ei ole mitään haittaa lapselle. Korvakorut voivat tulehtua tai revetä, ja aiheuttaa jopa pysyvää haittaa.
[/quote]
Lapsi voi jopa kuolla, kun jää auton alle, mutta et varmaan kiellä sitä silti menemästä ulos?
[/quote]
en myöskään rohkaise kulkemaan autotiellä
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote]
Osasin hoitaa, muuten haavat paranevat yleensä nopeasti ja minulla on myös eräs muu lävistys joka parani nopeasti. Korvalehdet eivät vain ole niitä ihmiskehon nopeimmin parantuvia osia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
en myöskään rohkaise kulkemaan autotiellä
[/quote]
mutta oletko jatkuvasti lapsen vierellä?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:00"]
[/quote]
[/quote]
Osasin hoitaa, muuten haavat paranevat yleensä nopeasti ja minulla on myös eräs muu lävistys joka parani nopeasti. Korvalehdet eivät vain ole niitä ihmiskehon nopeimmin parantuvia osia.
[/quote]
Paska juttu....ehkä kuitenkin joku meni ihan sinun hoidoilla pieleen?
Tulehdus kun tarvitsee jonkun syyn....vaikka se sitten olisi ollut sun iholla jo etukäteen, mutta ihoa ei puhdistettu kunnolla etukäteen?
Riskianalyysi kannattaa tehdä tapauskohtaisesti. Ulkona liikkuminen ja kadun ylittäminen ovat korvakoruja tarpeellisempia riskejä, vaikka vaarallisia ovatkin. Tarvitseeko niitä nyt vertailla tässä?
Eiköhän tämä tullut selväksi; lapsensa lävistävät ne, joiden tekee mieli tehdä niin ja jotka arvioivat riskit pieneksi.
Tuli mieleen, että minkä ikäisenä teille on itsellenne laitettu korvikset?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:03"]
Riskianalyysi kannattaa tehdä tapauskohtaisesti. Ulkona liikkuminen ja kadun ylittäminen ovat korvakoruja tarpeellisempia riskejä, vaikka vaarallisia ovatkin. Tarvitseeko niitä nyt vertailla tässä?
Eiköhän tämä tullut selväksi; lapsensa lävistävät ne, joiden tekee mieli tehdä niin ja jotka arvioivat riskit pieneksi.
Tuli mieleen, että minkä ikäisenä teille on itsellenne laitettu korvikset?
[/quote]
Mieluummin olen ylivarovainen lapsen suhteen kun se menee ulos, ei mene sinne yksin pienenä, vaan olen mukana. Korvikset ovat paljon vaarattomammat....
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Paska juttu....ehkä kuitenkin joku meni ihan sinun hoidoilla pieleen?
Tulehdus kun tarvitsee jonkun syyn....vaikka se sitten olisi ollut sun iholla jo etukäteen, mutta ihoa ei puhdistettu kunnolla etukäteen?
[/quote]
Ei voi tietää. Epäilen että osatekijänä oli sopimattomat korut. Tosin ihan yhtä lailla kyllä sen vauvankin lävistyksessä saattaa mennä jotain pieleen. En nyt lähde ketään siitä sen kummemmin tuomitsemaan, pidän vaan kummallisena sitä miten lapsen korvien rei'ittäminen on ihan ok mutta kielen tai kulman ei ;)
Minusta tyttövauvojen korvakorut kuuluvat sellaiseen machokulttuuriin, jossa tytöt leimataan jo heti vauvoina "heikomman sukupuolen" edustajiksi. Heidän tehtävänsä on olla nättiä ja kauniita ja heille laitetaan korvalävistykset ja korut jo ihan pienenä vauvana.
Meillä on 3 tyttöä eikä kellään ole lävistyksiä, ei korvissa eikä muuallakaan. Tytöt ovat 11-17 -vuotiaita. Eivät ole koskaan halunneet lävistyksiä. Itsellänikään ei ole lävistyksiä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:09"]
Minusta tyttövauvojen korvakorut kuuluvat sellaiseen machokulttuuriin, jossa tytöt leimataan jo heti vauvoina "heikomman sukupuolen" edustajiksi. Heidän tehtävänsä on olla nättiä ja kauniita ja heille laitetaan korvalävistykset ja korut jo ihan pienenä vauvana.
Meillä on 3 tyttöä eikä kellään ole lävistyksiä, ei korvissa eikä muuallakaan. Tytöt ovat 11-17 -vuotiaita. Eivät ole koskaan halunneet lävistyksiä. Itsellänikään ei ole lävistyksiä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:33"]
En keksi yhtäkään hyvää syytä, enkä usko että tekään?
[/quote]
Kerro nyt ihmeessä ne huonot syyt?!
[/quote]
Kipu ja turhuus nyt ekana tulee mieleen. Vauva kun ei niistä ainakaan mitään positiivista tajua.
[/quote]
WOW, varsinkin tuo turhuus on tosi vakava ongelma....