Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Kirkon diakonissalta voi kysyä jos vaikka hänellä on tiedossa joku vähävarainen.Sitten hänen kauttaan voi lahjoittaa ja varmaan apu menee oikeaan osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja mulla tulee itku, kun vuodesta toiseen samat perheet on käsi ojossa, että tänne nyt lahjoituksia meille! Eikö jo voida perustaa näille jotain taloudenhallintakurssia? Ei se auta ketään, että aina pelastetaan.
Itku vielä enemmän heille joilla ruoka loppu. Nälkä ei odota.
Ansaittu on oma leipä, myönnän silti, hiukan sain tukeakin.
Kaffepulla kirjoitti:
En ole väittänytkään, että pärjää paremmin. Jos pakka on huono niin sitten pitää tehdä töitä enemmän. Ei se ratkaisu ole mikään joulupuukeräyksessä kerjääminen.
Kukas ne lapset hoitaa, jos vanhemmat ovat koko ajan töissä? Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole mahdollisuuksia opiskella tai edetä työssään sillä tavalla, että palkka nousisi merkittävästi. Kuka sinun mielestäsi sitten saa hakea apua joulupuukeräyksestä? Ei kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Toimeentulotuen asiakkaanahan sinä saat tukea kaikkiin noihin: uuteen pesukoneeseen, sairaalakäynteihin ym. - siis perustoimeentulotuen lisäksi!
Työssäkäyvillä ei ole tällaista lisätuloa. Ihan samat yllätykset meilläkin on: välillä menee terveysmenoihin enemmän rahaa ja välillä ollaan pahasti miinuksellakin. Jos kodinkone hajoaa eikä siihen ole saatu säästettyä, sitten ollaan ilman.
Toimeentulotuella elävillä on elämä helppoa. Kaikki terveys- ym. laskut suoraan maksettavaksi muille. Itse joudun laskea minä kuukautena on varaa esim. hammashoitoon.
Tässäpä tuli taas todistettua se, miten vähillä tiedoilla täällä pädetään ja haukutaan vähävaraisia. Lapseni ei hae opintolainaa, mutta laina kuitenkin lasketaan hänelle tuloksi. Näin ollen emme saa toimeentulotukea. Kyllä, minullakin on hampaassa reikä, enkä voi sitä mennä paikkauttamaan, vaikkakin se tulisi halvemmaksi nyt, mutta kun yhtään ylimääräistä rahaa ei ole.
Kirjat ja lukio on ilmaiset, mihin tarvitaan lainaa? Ja toi sairastuminen, miten se meni? Kirjoitit että koska exä sairastui, niin sitten sairastuit sinä ja lapsikin, jotenkin automaationa. Mihin sairastuit ja mitä se maksoi, korona se ei ainakaan ole, koska ne tulonmenetykset korvataan täysin.
Kannattaisi todellisuudessa tipahtaa maanpinnalle. Ei elämä ole , kun saippuasarjoissa , luxusta , ihan kaikki. Kyllä lahjat on sen mukaan , kun huoltajilla on varallisuutta. Nykyään ollaan väärällä linjalla , kun ihan joka asiaan ängetään tasa-arvoisuutta. Rikas on rikas ja köyhä on köyhä. Siltä väliltä sitten tavan immeiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Toimeentulotuen asiakkaanahan sinä saat tukea kaikkiin noihin: uuteen pesukoneeseen, sairaalakäynteihin ym. - siis perustoimeentulotuen lisäksi!
Työssäkäyvillä ei ole tällaista lisätuloa. Ihan samat yllätykset meilläkin on: välillä menee terveysmenoihin enemmän rahaa ja välillä ollaan pahasti miinuksellakin. Jos kodinkone hajoaa eikä siihen ole saatu säästettyä, sitten ollaan ilman.
Toimeentulotuella elävillä on elämä helppoa. Kaikki terveys- ym. laskut suoraan maksettavaksi muille. Itse joudun laskea minä kuukautena on varaa esim. hammashoitoon.
Tässäpä tuli taas todistettua se, miten vähillä tiedoilla täällä pädetään ja haukutaan vähävaraisia. Lapseni ei hae opintolainaa, mutta laina kuitenkin lasketaan hänelle tuloksi. Näin ollen emme saa toimeentulotukea. Kyllä, minullakin on hampaassa reikä, enkä voi sitä mennä paikkauttamaan, vaikkakin se tulisi halvemmaksi nyt, mutta kun yhtään ylimääräistä rahaa ei ole.
Täysi-ikäinen voi mennä töihin. Lehdenjakoon ja puhelinmyyntiin pääsee aina.
Mä siivosin 19v. koko kesän.
Kaverini asuu yksin ja vihaa joulua. Hänen ulkomuotonsa on usein, no, vähän homssuinen, kun häntä ei sellaiset asiat kiinnosta. Mutta ihan täysjärkinen ja kohtuullisesti toimeentuleva nainen.
Eräänä jouluaattona hän kävi kaupasta ostamassa ruokaa, eli maitopurkin, leipäpussin ja hernekeittopurkin. Kassajonossa hänen takanaan seisonut vanhempi rouvashenkilö antoi kaverilleni 50e sanoen, että ota tuosta tyttöparka joululahja, ja osta itsellesi edes kunnon jouluateria.
Kaverini sanoi olleensa niin hämillään ettei oikein osannut sanoa vastaankaan, vaan kiitti ja maksoi rahalla ostoksensa. Aika kaunis ajatus tuolta rouvalta!
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Sama harmittaa myös itseä. Maksan jo valtavasti veroja lapsiperheiden elättämiseksi. Miksei mikään riitä. Menköön niiden vanhemmat joskus itse töihin ja lakatkoon valittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jaoin mainoksia 14-vuotiaasta alkaen 40-80€ kuukausipalkalla. Oli iso raha teinille se. :D Ainakin oppi raatamaan rahansa eteen ja pohtimaan mihin haluaa palkkansa oikeasti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Sama harmittaa myös itseä. Maksan jo valtavasti veroja lapsiperheiden elättämiseksi. Miksei mikään riitä. Menköön niiden vanhemmat joskus itse töihin ja lakatkoon valittamasta.
Raha menee monilla vääriin asioihin: tupakkaan, alkoholiin, halpismuotivaatteisiin, uusiin puhelimiin jne. Ei toki kaikilla näin, mutta tässä päihteiden täyttämässä maassa valitettavan usein näin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on erittäin vauras maa mutta meillä on paljon köyhyyttä.
Suomi on todellisuudessa erittäin köyhä ja ankea maa. Täällä ei ole sosiaalista elämää koska kaiken tekeminen maksaa järjettömät määrät. Veroilla on kurjistettu kaikki, palvelut on liian kalliita ostaa.
Töistä ei ole paljoa iloa kun palkasta menee suoraan puolet veroihin ja maksuihin jo keskituloisella. Kaikki maksaa 2-3 kertaa yhtä paljon kuin eteläisemmissä maissa.
Suomella ei ole vientiteollisuutta, ei öljyä, ei kaasua. Suomella on vain kuoliaaksi verotettu kärsivä kansa ja äärimmäisen kyvytön hallitus joka mieluummin lahjoittaa rahat ulkomaille kuin käyttää ne kotimaan kehitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenelläkään nämä enää mene läpi?! Perheessä on aina 5-8 lasta, dobermanni, joku muu piski, gerbiili, marsu ja kani. Norsun kokoinen äiti, joka ollut masentunut ja työkyvytön viimeiset 16 vuotta. Lisäksi Röökin ahavoittama isä, joka on pitkäaikaistyötön viidettätoista vuotta. Kolmella lapsella adhd, yhdellä add, kahdella jotain muuta ja jokaisella oppimisvaikeuksia. Lapsilisät paukkuu tilille, sossusta toki myös, ehkä seiskalehdestä, seurakunnalta ja tusinalta muulta kerjuujärjestöltä. Maksattavat aivan pokkana kaiken muilla ja kehtaavat vielä ruikuttaa miten epätasa-arvoista ja syrjivää on kun ovat köyhiä ja rahaa ei ole edes hiihtolomalla lähteä Kreetalle.
Niin, usein Suomessa köyhyydessä on kyse enemmänkin mielen köyhyydestä kuin rahallisesta. Toisin sanoen suunnitelmallisuuden puute, ymmärtämättömyys ja olematon hahmotuskyky. Ei ymmärretä kunnolla että mitä asiat maksavat, miten tuloja voisi järjestellä ja että jokainen lapsi täytyy ruokkia ja vaatettaa seuraavat 20 vuotta eikä yksikään niistä pysy söpönä vauvana ikuisuuksia. Monesti näissä tapauksissa ei ole koulutusta peruskoulua edemmäs ja syrjäytyminen on tapahtunut jo teini-iässä, jolloin on jättäydytty täysin yhteiskunnan hoiviin ajelehtimaan - etunenässä ne reppananaiset jotka eivät oikeasti keksi itselleen mitään muuta tekemistä kuin äitinä oleminen ja hankkivat näin ollen ensimmäisen lapsensa jo hädin tuskin täysi-ikäisenä. Elämänhallintakeinoja nämä ihmiset kaipaisivat rahallista avustusta enemmän ja aikaisempaa tilanteeseen puuttumista, siinä ei enää paljoa voi tehdä kun lapsia on lemmikkien ohella ilmestynyt viisi kaupungin maksamaan kaksioon, äiti työkyvyttömyyseläkkeellä ja isä työttömänä jos on kuvioissa enää lainkaan.
Ja mitä Jouluapuun tulee, ostaisin mielummin yhdelle vähävaraiselle lapselle lahjan jota hän oikeasti haluaa, olkoonkin vaikka se iPhone tai pleikkari, kuin alkaisin kiikuttamaan jotain ruokaa, villasukkia ja hygieniatuotteita. Mielestäni on hävytöntä ruinata jouluavusta niitä asioita joita perheessä kuuluisi olla jo ihan normaalistikin.
Lapsilisät ja elarit tulevat sen pienen palkan päälle. Ja usein asumistukeakin saa jonkun euron pienipalkkaisena. Eli kyllä se työssäkäyminen on kannattavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjat ja lukio on ilmaiset, mihin tarvitaan lainaa? Ja toi sairastuminen, miten se meni? Kirjoitit että koska exä sairastui, niin sitten sairastuit sinä ja lapsikin, jotenkin automaationa. Mihin sairastuit ja mitä se maksoi, korona se ei ainakaan ole, koska ne tulonmenetykset korvataan täysin.
Mun mielestä näihin ei edes kannata vastata. Selkeästi odotetaan vaan vastausta, johon voidaan taas iskeä takaisin pätemällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on teini (nuori) töissä. Minun mielestäsi lapsen tehtävä ei ole kuitenkaan elättää vanhempia, joten autokoulumaksujen, vaatteiden (osan maksaa itse) ja puhelinlaskun lisäksi en kokisi reiluksi pyytää vielä ruokarahaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä siivosin 19v. koko kesän.Mulla on teini (nuori) töissä. Minun mielestäsi lapsen tehtävä ei ole kuitenkaan elättää vanhempia, joten autokoulumaksujen, vaatteiden (osan maksaa itse) ja puhelinlaskun lisäksi en kokisi reiluksi pyytää vielä ruokarahaakin.
Nuori elättää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä näihin ei edes kannata vastata. Selkeästi odotetaan vaan vastausta, johon voidaan taas iskeä takaisin pätemällä.
Niin kun ei voi vastata. Moneen kertaan on pyydetty nähtäväksi laskelmaa näiltä joilla ei lapsiperheessä ole varaa shampooseen ja jouluruokaan ja kurahousutkin pitää kerjätä, koskaan ei saada.
Koska sitten näkyisi ne tupakat, sidukat ja turhat osamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätemällä mihin? Hallitus teki juuri uudistuksen ettei lukiokirjat maksaisi enää mitään. Opintolaina on täysin vapaaehtoinen, senkin voi skipata tekemällä hantti-hommia tai sit nostaa lainaa ja maksaa vasta työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynnistä ei saa palkkaa joten se ei ole työpaikka.
Ihana sinä