Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1814)

Vierailija
1121/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yh. Käyn töissä. En saa muuta tukea kuin elatusmaksun 180 ja lapsilisän korotuksen joka on noin 50 euroa. Mitä on se yksinhuoltajan tuki josta aina jauhetaan??

Kadehtiiko joku tuota 230 euron summaa? Lapseni harrastus maksaa jo 260/ kk eli miinukselle menee.

Saat yh-korotuksen lapsilisään ja se lapsilisä on jo ihan suoraa tulonsiirtoa veronmaksajilta sinulle. Saat ilmaisen päivähoidon koska kuulut 0-maksuluokkaan. Muut perheet maksaa samasta satasia kuussa. Saat asumistukea ja toimeentulotukea koska sinulla on lapsi. Eli kyllä noilla pitäisi saada yksi mukelo elätettyä. Jos ei rahat sittenkään riitä niin sitten pitää oikeasti katsella peiliin. Älä hanki lisää lapsia jos et pysty elättämään kaikella tällä tuella edes yhtä.

Kuule en saa MITÄÄN muuta kuin mitä itse kerroin. Päivähoidon maksoin aikanaan isoimmassa maksuluokassa koska lapsia vain 1 eikä lisää tullut. Haastan vain sitä että porukka luulee että yh saa automaattisesti jotain tukia. Jos töissä käyt ja tienaat ok niin kaikessa maksat kalleimman mukaan. Vertaa sinkku vs pariskunta. Tässä vielä elätetään lasta.

Vierailija
1122/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.

Köyhyys on yhtä "oikeaa" riippumatta siitä mikä sen syy on.

Avustaminen taas riippuu täysin siitä syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.

Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.

Kiviäkö te köyhät pesukoneessa pesette, kun se koko ajan on rikki? Lukiokirjat tuli ilmaisiksi, eli mihin sitä lainaa tarvitaan?

Ja sairatuitte molemmat koska ex sairastui? Mitä ihmeen soopaa taas.

Vierailija
1124/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä vain luulee oikeasti, että kerran vuodessa on pakko kuluttaa vaikkei olisi varaa. Eivät osaa nauttia hetkestä vaan aina ollaan jossakin muualla. Joulu on aina joko mennyt tai tuleva tapahtuma, jota märehditään antaumuksella.

Vierailija
1125/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.

Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.

Torista ja fb roskalavalla annetaan ilmaiseksi pyykkikoneita, samoin takkeja. Sossusta voi hakea tukea hampaisiin plus silmiin.

Vierailija
1126/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko näitten yhteiskunnan rahoilla elävien mennä töihin niin sitten on vara ostaa lahjoja. Jos ei ole vanhemmilla varaa niin sitten pitää tyytyä vähempään.

Tuo töihin meno on vähän ristiriitasempi juttu. Ja todella ala-arvoista aina hokea vaan "mene töihin" ihan niin kuin jossain olisi ovi auki niin ettei tartte kun astua sisään "töihin. Kunpa tämä nykynuoriso ymmärtäis , ettei töihin meno ole niin yksinkertaista!

Tuo, että jos ei ole varaa ,niinsilloin pitää tyytyä vähempään , pitää täysin paikkansa. Ja lisään vielä, ettei kannata niitä laskuja ja osamaksuja tekemällä tehdä.

Mutta, terveyshän voi pettää niin niistä voi tulla laskuja ja maksuja, kuten hammashoitokulut ja lääkkeet.

Ei työttömän ja sairastelevan yksinhuoltajan elämä ole ruusuilla tanssimista. Muistetaan sekin, ettei kaikilla elämä ole sitä, että lojutaan vaan kotona huvikseen vaan syitä on monia.

Vierailija
1127/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaiks. Minäkin olen varmaan sellainen vääränlainen köyhä. Työtön erityislapsen yh. Vuosi erosta jossa meni kaikki, ja kaikki ylimääräinen raha lapsilisiä myöten on siitä lähtien mennyt perustarpeiden paikkaamiseen ja ikäviin yllätysmenoihin. Tuntuu pahalta.

Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.

Mä kyllä lahjoitan ilolla kun tiedän että apu menee tarpeeseen. Äläkä oikeasti lannistu, valtaosa näistä "kaikki ne on yli varojen eläviä pummeja" - kommentoijista on kuitenkin jollain tapaa etuoikeutettuja, löytyy jotain taloudellista tukea/vakautta eivätkä oikeasti ymmärrä mitä on elää miinusmerkkisen tilin saldon kanssa.

Itse olen ihan tavallinen keskituloinen mutta vaikka en kärsi nälkää niin olen sen verran sivistynyt ja maailmaa nähnyt että se 10-20€ minulta jollekin ei ole itselleni menetys, sen sijaan toiselle jopa kuukauden pelastus.

Vähavaraiset ja pienituloiset lapsiperheet voivat saada toimeentulotukea jopa lasten harrastuksiin, joten luuletko oikeasti ettei myös lasten vaatteita ja kenkiä kustanneta? Oikeesti äly hoi...

Tiedän tuttuja, ketkä saavat enemmän Kelan tukia ja heidän lapsillaan aina uudet Reiman ym ulkovaatteet. On erilaisia haalareita eri säille. Kaikki uudenkarheita. Omille lapsilleni ei ole tällaisia varaa ostaa, vaikka molemmat vanhemmat käydään töissä (matalapalkka-ala). Asumme omistusasunnossa pk-seudulla, emmekä voi saada esim asumistukea, vaikka kuukaudessa jää tosi vähän rahaa käteen.

Vierailija
1128/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa niin sitten ollaan ilman. Hyvin yksinkertaista. Ja väitän että töitä on lähes kaikilla haluaville (vammaiset ja sairaat asia erikseen). Se on eri asia viitsiikö niitä tehdä.

Vierailija
1129/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski kirjoitti:

Olen kolmen alaikäisen lapsen yksinhuoltaja. Käyn normaalissa palkkatöissä mutta en saa mitään Kelan etuuksia, en edes lapsilisää.

Erittäin mielelläni lahjoitan meille tarpeettomat vaatteet ja kengät ja lelut Hope ry:lle.

Vastaavasti ilomielin otan vastaan Hope ry:ltä jouluruokapaketin. Kyllä se oikeasti tuo hyvän mielen meidän perheelle, että jouluna on parasta ruokaa tarjolla.

Miksi et saa lapsilisää? Et siis ole hakenut. Sitä saavat kaikki.

Vierailija
1130/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI itketä täälläkään. Miksi ihmiset, joilla ei ole mitään oman elämän hallintaa, edes hankkivat lapsia. 

On todellakin järjestely kysymys että ipanalleen saa hommattua välttämättömät... toista tietenkin jos tukirahat menevät omiin viinaksiin, rakennekynsiin ja eineksiin. 

Vierailija
1131/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osteta välineitä ihan sen takia, että sen parin kerran kokeilun (eli koululiikunta) jälkeen jäävät käyttämättä. En näe mitään järkeä ostaa joka vuosi uusia suksia, luistimia, sisäpelikenkiä jne vaikka niihin rahaa olisi. Mielummin panostetaan enemmän mieluisan lajin välineisiin ja varusteisiin nekin rahat.

Vierailija
1132/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on köyhä! Ei vähävarainen! Klyhyys on pahin sairaus jota ei paranna kuin kuolema.

Vierailija
1133/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi köyhällä on oikeus lisääntyä. Lapset ovat varakkaiden menestyjien juttu!

Vierailija
1134/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yh. Käyn töissä. En saa muuta tukea kuin elatusmaksun 180 ja lapsilisän korotuksen joka on noin 50 euroa. Mitä on se yksinhuoltajan tuki josta aina jauhetaan??

Kadehtiiko joku tuota 230 euron summaa? Lapseni harrastus maksaa jo 260/ kk eli miinukselle menee.

260€/kk? Ihan järjetön summa. Harrastaa voi halvemmallakin, jopa ilmaiseksi.

Saat sen lapsilisän korotuksen (50) lisäksi myös sen itse lapsilisän (100) eli noin 150€. Miksi et laske sitä satasta tähän mukaan?

Vierailija
1135/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi tosi paljon uudenveroista tavaraa. Vaatetta, leluja, legoja vähintään tuhannen euron edestä. Nämä ei kelpaa minnekään. Pienten lasten vaatteidenkin on oltava jotain merkkiä, ei riitä että on muuten kivan näköisiä ja siistejä. 

Vierailija
1136/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut Jouluapu-hakemusta?  Kaltaisellesi ainakin minä.

Vierailija
1137/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko näitten yhteiskunnan rahoilla elävien mennä töihin niin sitten on vara ostaa lahjoja. Jos ei ole vanhemmilla varaa niin sitten pitää tyytyä vähempään.

Tuo töihin meno on vähän ristiriitasempi juttu. Ja todella ala-arvoista aina hokea vaan "mene töihin" ihan niin kuin jossain olisi ovi auki niin ettei tartte kun astua sisään "töihin. Kunpa tämä nykynuoriso ymmärtäis , ettei töihin meno ole niin yksinkertaista!

Tuo, että jos ei ole varaa ,niinsilloin pitää tyytyä vähempään , pitää täysin paikkansa. Ja lisään vielä, ettei kannata niitä laskuja ja osamaksuja tekemällä tehdä.

Mutta, terveyshän voi pettää niin niistä voi tulla laskuja ja maksuja, kuten hammashoitokulut ja lääkkeet.

Ei työttömän ja sairastelevan yksinhuoltajan elämä ole ruusuilla tanssimista. Muistetaan sekin, ettei kaikilla elämä ole sitä, että lojutaan vaan kotona huvikseen vaan syitä on monia.

Tuolla tavalla kommentoi vanhemmat ihmiset jotka omana nuoruusikänään pystyivät ilman koulutusta tai yhtään mitään vain menemään työpaikkaan. Kukaan ei koskaan kysellyt papereita, kokemusta tai koulutusta ja jo hetken päästä olivat esimiehenä jollekin toiselle kaltaiselleen tolvanalle. Ovat pudonneet kelkasta ja todellisuudesta jo kymmeniä vuosia sitten. Kun eivät mistään mitään muuta tiedä eikä varsinkaan neuvoa niin hokevat tuota yhtä mantraa jonka ovat joskus joltain ikätoveriltaan kuulleet. Tai sitten tämä on se palstan vakiovittuilija, joka heittää saman "älykkään" neuvon jokaiseen työttömyyttä ja köyhyyttä sivuavaan keskusteluun.

Vierailija
1138/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torista ja fb roskalavalla annetaan ilmaiseksi pyykkikoneita, samoin takkeja. Sossusta voi hakea tukea hampaisiin plus silmiin.

Niin että jos on itse nainen kokoa S ja joku lahjoittaa miesten takin kokoa XL, kelvattava on? Tai pyykkikone joka on 60 cm leveä sivulta täytettävä on pakko ottaa vastaan vaikka kolo koneelle kotona on 50 cm ja ympärillä kiviseinät, eikä ole autoa ei vetokoukkua eikä peräkärryä niin se pitää silti käydä hakemassa kun kerran ilmaiseksi saa? Kyllähän sen olalla kantaa. Mikä ylipäätään on todennäköisyys että juuri oikean kokoista vaatetta on tarjolla, juuri silloin kun itse tarvii, millään lahjoituspalstalla tai facen ryhmässä? Ei niitä monikaan kesällä lahjoittele että voisi etukäteen asiaa tutkia. Sossusta ei saa vain hakemalla tukea, sitä anotaan ja tehdään tarkat selvitykset ja siltikin hyvin harva saa mitään tai ainakaan riittävästi siihen mitä oikeasti tarvitsee. Ainahan nämä asiat on helppoja sellaiselle joka ei tarvitse apua mistään, pärjää ns omillaan. "Sen kun menet ja haet" sanoo vain ihminen jolla on se auto ja riittävästi rahaa.

Vierailija
1139/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi tosi paljon uudenveroista tavaraa. Vaatetta, leluja, legoja vähintään tuhannen euron edestä. Nämä ei kelpaa minnekään. Pienten lasten vaatteidenkin on oltava jotain merkkiä, ei riitä että on muuten kivan näköisiä ja siistejä. 

Takuulla kelpaa, kun laitat vaikka kotikaupunginosasi (tai pikkukaupungissa kotikunnan) facebook-kirppikselle "annetaan"-ilmoituksella.

Vierailija
1140/1814 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaiks. Minäkin olen varmaan sellainen vääränlainen köyhä. Työtön erityislapsen yh. Vuosi erosta jossa meni kaikki, ja kaikki ylimääräinen raha lapsilisiä myöten on siitä lähtien mennyt perustarpeiden paikkaamiseen ja ikäviin yllätysmenoihin. Tuntuu pahalta.

Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.

Mä kyllä lahjoitan ilolla kun tiedän että apu menee tarpeeseen. Äläkä oikeasti lannistu, valtaosa näistä "kaikki ne on yli varojen eläviä pummeja" - kommentoijista on kuitenkin jollain tapaa etuoikeutettuja, löytyy jotain taloudellista tukea/vakautta eivätkä oikeasti ymmärrä mitä on elää miinusmerkkisen tilin saldon kanssa.

Itse olen ihan tavallinen keskituloinen mutta vaikka en kärsi nälkää niin olen sen verran sivistynyt ja maailmaa nähnyt että se 10-20€ minulta jollekin ei ole itselleni menetys, sen sijaan toiselle jopa kuukauden pelastus.

Vähavaraiset ja pienituloiset lapsiperheet voivat saada toimeentulotukea jopa lasten harrastuksiin, joten luuletko oikeasti ettei myös lasten vaatteita ja kenkiä kustanneta? Oikeesti äly hoi...

Tiedän tuttuja, ketkä saavat enemmän Kelan tukia ja heidän lapsillaan aina uudet Reiman ym ulkovaatteet. On erilaisia haalareita eri säille. Kaikki uudenkarheita. Omille lapsilleni ei ole tällaisia varaa ostaa, vaikka molemmat vanhemmat käydään töissä (matalapalkka-ala). Asumme omistusasunnossa pk-seudulla, emmekä voi saada esim asumistukea, vaikka kuukaudessa jää tosi vähän rahaa käteen.

Oletteko selvittäneet, olisitteko oikeutettuja asumistukeen? Omistusasuntoonkin voi saada sitä yhtiövastikkeeseen, ja myös omistusasuja voi saada tukea vesilaskuun ja sähkölaskuun. Ovatko tuttunne saattaneet saada "uudenkarheat Reimat yms" vaikka isovanhemmilta? Vaikea uskoa, että joku tuilla elävä shoppailisi huvikseen USEITA haalareita samalle sesongille. Toisaalta noita Reiman vaatteita taidetaan myydä ihan Prismassa, ja joskus itsekin ostin lapselle sellaiset, ja silti olivat Prisman talvivaatteiden halvimmasta päästä. Jos te olette matalapalkka-alalla, ei erotus tuilla eläviin niin kovin suuri olekaan, ja jos teillä on omistusasunnon kulut vielä mukana, niin voi hyvinkin olla, ettei teillä jää käyttörahaa juuri enempää kuin sillä tuilla elävällä perheellä. Usein juuri teidän kaltaisessa tilanteessa olevat ovatkin vähän väliinputoajia, mikä on tietenkin väärin - kyllähän työnteon pitäisi olla kannattavampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi