Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässä juuri autoin pienipalkkaista ihmistä muuttamaan lapsineen kaksioon kun pommikuntoinen kolmionsa alkoi käymään liian kalliiksi. Lapsen huone on nykyään pieni koppi, josta ei saa edes ikkunaa auki ilman apuvälinettä.
Minusta tuntuu, että itse elämisensä pääosin maksavat tyytyvät paljon vähempään kuin tuilla elävät. Tämäkään ihminen ei ole koskaan pyytänyt itselleen mitään, ja lapsen lahjatoiveet ostanut käytettynä.
Mistä löytäisi keräyksen, joka tukisi hänen kaltaisiaan, pienituloisia mutta sitkeitä suomalaisia? Eivät he hae itsenäisesti mitään, ja paperilla tulonsa voivat ylittää jonkun pykälän nippanappa.
Näitä itsekin mieluummin auttaisin kuin niitä, joiden rahat menevät rakennekynsiin ja irtoripsiin ennen kuin lasten tarpeisiin. Sääli kyllä ne, joille se apu olisi oikeasti todella tarpeeseen, eivät apua pyydä, vaan yrittävät selviytyä vaikka viimeiseen asti. Olen itsekin täyttä työpäivää matalapalkka-alalla tekevä enkä ole saanut mitään tukia mistään sen jälkeen kun nuorena opintotukea sain, mutta koetan auttaa ainakin lähipiirin oikeasti apua tarvitsevia vaikkapa lastenhoitoapuna olemalla tai neulomalla villasukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaiks. Minäkin olen varmaan sellainen vääränlainen köyhä. Työtön erityislapsen yh. Vuosi erosta jossa meni kaikki, ja kaikki ylimääräinen raha lapsilisiä myöten on siitä lähtien mennyt perustarpeiden paikkaamiseen ja ikäviin yllätysmenoihin. Tuntuu pahalta.
Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.Mä kyllä lahjoitan ilolla kun tiedän että apu menee tarpeeseen. Äläkä oikeasti lannistu, valtaosa näistä "kaikki ne on yli varojen eläviä pummeja" - kommentoijista on kuitenkin jollain tapaa etuoikeutettuja, löytyy jotain taloudellista tukea/vakautta eivätkä oikeasti ymmärrä mitä on elää miinusmerkkisen tilin saldon kanssa.
Itse olen ihan tavallinen keskituloinen mutta vaikka en kärsi nälkää niin olen sen verran sivistynyt ja maailmaa nähnyt että se 10-20€ minulta jollekin ei ole itselleni menetys, sen sijaan toiselle jopa kuukauden pelastus.
Vähavaraiset ja pienituloiset lapsiperheet voivat saada toimeentulotukea jopa lasten harrastuksiin, joten luuletko oikeasti ettei myös lasten vaatteita ja kenkiä kustanneta? Oikeesti äly hoi...
On paljon hauskempaan uhkapelata, tuprutella tai juopotella tuet ja sitten kitistä 'yhteiskunnan kylmyydestä'. Kunpa oikeat kunnon ihmiset saisivat tältä yhteiskunnalta edes senkään vertaa apua mitä läski ruma röökaava ja juopotteleva kakaransa rentun kanssa tehnyt kevytkenkä luuska saa.
Tämäkin oli ilmeisesti minulle. Ei ole varaa uhkapelata, tuprutella tai juopotella, eikä absolutistina tee mielikään.
Ruma ja ehkä vähän pullerokin taidan olla. Päihteet ei yhä vieläkään ole mun juttu. Lapsen isä oli pitkäaikainen aviomieheni - just semmoinen kovapalkkaisessa työssä käyvä kunnollinen ihminen mistä pidät - mutta paljastui pedofiiliksi. Voi minua luuskaa minkä tein, ja vielä kehtasin ryhtyä yksinhuoltajaksi.
Tämmöstä. Samanlaista tekstiä saan kuulla aina kun käy ilmi että olen työtön, yksinhuoltaja ja köyhä. Mutta hyvää joulunodotusta sinullekin.
Kyllä sen niin paljon siitä rahan käytöstä kiinni, onko rahaa kurahousuihin ym. Joillakin ei vaan ole sitä taitoa käsitellä rahaa niin, ettei eletä, kuin viimeistä päivää. Tuilla olen minäkin suurimmaksi osaksi elämääni elelly lasten kanssa silti olen heille säästäny lapsilisät ja maksanu autokoulun ja aina oli vaatteet suurimmaksi osaksi reimaa ym. merkkivaatteet ja kengät pti aina olla laatua. Saimme myös lapsille vaatteita ja itsekkin tein kerran talvitakit molemmille lapsille. Ei ole lapsiltani se takia perusjuttuja puuttunut etteikö olis raha riittäny. Luksus oli elämän pienistä asioista otettu niin otetaan vielä tänäkin päivänä.
Lapseni on nyt aikuisia ja heillä omat perheet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yh. Käyn töissä. En saa muuta tukea kuin elatusmaksun 180 ja lapsilisän korotuksen joka on noin 50 euroa. Mitä on se yksinhuoltajan tuki josta aina jauhetaan??
Kadehtiiko joku tuota 230 euron summaa? Lapseni harrastus maksaa jo 260/ kk eli miinukselle menee.
Saat yh-korotuksen lapsilisään ja se lapsilisä on jo ihan suoraa tulonsiirtoa veronmaksajilta sinulle. Saat ilmaisen päivähoidon koska kuulut 0-maksuluokkaan. Muut perheet maksaa samasta satasia kuussa. Saat asumistukea ja toimeentulotukea koska sinulla on lapsi. Eli kyllä noilla pitäisi saada yksi mukelo elätettyä. Jos ei rahat sittenkään riitä niin sitten pitää oikeasti katsella peiliin. Älä hanki lisää lapsia jos et pysty elättämään kaikella tällä tuella edes yhtä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenelläkään nämä enää mene läpi?! Perheessä on aina 5-8 lasta, dobermanni, joku muu piski, gerbiili, marsu ja kani. Norsun kokoinen äiti, joka ollut masentunut ja työkyvytön viimeiset 16 vuotta. Lisäksi Röökin ahavoittama isä, joka on pitkäaikaistyötön viidettätoista vuotta. Kolmella lapsella adhd, yhdellä add, kahdella jotain muuta ja jokaisella oppimisvaikeuksia. Lapsilisät paukkuu tilille, sossusta toki myös, ehkä seiskalehdestä, seurakunnalta ja tusinalta muulta kerjuujärjestöltä. Maksattavat aivan pokkana kaiken muilla ja kehtaavat vielä ruikuttaa miten epätasa-arvoista ja syrjivää on kun ovat köyhiä ja rahaa ei ole edes hiihtolomalla lähteä Kreetalle.
Noitahan ne valitettavasti on. Ehkäisyvälineitä he tarvitsisivat ja jotakin kuntoutusta, jossa opetettaisiin ihan normaalia elämää ja taloudenoitoa.
TIESITKÖ, että kaikki ei saa tukia vaikka elävät köyhyysrajalla!!?? SUUTUTTAA tällänen ylimielisyys toisten hädästä. Perheessä voi olla niin uuvuttava tilanne ettei vain jaksa hakea tukia. Luultavasti sanot, että omaa tyhmyyttä mutta ei tilanne voi todellakin olla niin ettei jaksa joka kuukausi samaa rumbaa katsos ne ei tule automaattisesti ne pitää aina hakea. Toivon ettet koskaan joudu samaan tilanteeseen toivon sinulle hyvää ja rauhallista elämää. Jos omalta täydellisyydeltäsi joskus kerkeät koita tehdä iloiseksi joku joka todella tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
TIESITKÖ, että kaikki ei saa tukia vaikka elävät köyhyysrajalla!!?? SUUTUTTAA tällänen ylimielisyys toisten hädästä. Perheessä voi olla niin uuvuttava tilanne ettei vain jaksa hakea tukia. Luultavasti sanot, että omaa tyhmyyttä mutta ei tilanne voi todellakin olla niin ettei jaksa joka kuukausi samaa rumbaa katsos ne ei tule automaattisesti ne pitää aina hakea. Toivon ettet koskaan joudu samaan tilanteeseen toivon sinulle hyvää ja rauhallista elämää. Jos omalta täydellisyydeltäsi joskus kerkeät koita tehdä iloiseksi joku joka todella tarvitsee apua.
Oikein tukia pitää viitsiä hakea, mikä vääryys.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö sinä, että työssäkäyvien pitää ihan oikeasti jaksaa mennä sinne töihin, eikä se palkka vaan automaattisesti tule tilille? Ja että tätä rumbaa tehdään viitenä päivänä viikossa, ei pelkästään kerran kuussa?
Olen pitkäaikaistyötön ja säästössä tämän vuoden lahjoihin 600e, sillä saa lapsille monta lahjaa.
Niin makaa kuin petaa. Ei saisi hommata lapsia jos ei pysty elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jouluapu-kartta aukesi jo kuukausi sitten mutta siellä ei ole yhtään ilmoitusta.
Ilmoitukset julkaistaan vasta varmaan marraskuun puolella.
Siellä ne samat perheet vuodesta toiseen, toki lapsiluku kasvanut jälleen yhdellä.
Jouluapukin on joutunut muuttamaan toimintaansa niin, että merkkituotteita, elektroniikkaa tai kalliita leluja ei enää hyväksytä lahjatoiveiksi.
Vielä kun poistaisivat ne rastitettavat kohdat, kuten "jouluruokaa", "joulukoristeita, niin ei niitäkään tavan vuoksi valitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten muut jaksaa käydä töissä kun sinä et jaksa 5 min. kerran kuukaudessa hakemusta tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.
Köyhyys on yhtä "oikeaa" riippumatta siitä mikä sen syy on.
Kyllä se rumba varmasti on henkisesti rankkaa. Kadulla rahan kerjääminenkin on, tai ovelta ovelle -myynti, ja kun se koskettaa kumminkin omaa elämää, joka pitää joka kerta siinä levitellä arvioitavaksi kunkin virkailijan arviointikapasiteetilla.
Ymmärrän niitä pitkäaikais työttömiä jotka ei saa yrityksistä huolimatta töitä ja tuet laskee laskemistaan,tosi sääli:/
Kannattaisiko näitten yhteiskunnan rahoilla elävien mennä töihin niin sitten on vara ostaa lahjoja. Jos ei ole vanhemmilla varaa niin sitten pitää tyytyä vähempään.
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko näitten yhteiskunnan rahoilla elävien mennä töihin niin sitten on vara ostaa lahjoja. Jos ei ole vanhemmilla varaa niin sitten pitää tyytyä vähempään.
Kuinka pitkään jouduit miettimään, että keksit tällaisen uuden, tuoreen idean?
Sehän on hienoa - jos on oikeutettu toimeentulotukeen. Minä en ole.