Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Seurasin joku vuosi jotain avustusryhmää joka näköjään on jo lopetettu.
Lokakuussa alkoi kerjääminen,jouluruuat ja joululahjat..eikä mitään halpoja leluja ja lahjoja tietenkään.
Jouluaatosta kun päästiin niin alkoi ruuan kerjääminen uudeksivuodeksi.
Siinä ryhmässä oli romanit oikein yliedustettuna.
Itse autan joka joulu muutamaa ihmistä täällä omassa kaupungissa. En tosin lapsiperheitä vaan ihan yksinasuvia.
Ruokaa,joulukukka,jotain herkkuja. Pieni lahja.
Ovat kiitollisia eivätkä ole vaatimassa mitään satojen eurojen romuja.
Miksi lasten pitäisi toivoa edullista, niitä ehkä vanhemmatkin pystyy ostamaan. Vai meinaatko että lastenkin pitäisi tajuta olla toivomatta kallista. Mistä tiedät ettei ole ihmisiä jotka mielellään antaisi vähävaraiselle lapselle jotain sellaista johon perheellä ei ole varaa? Jos itsellä olisi enemmän rahaa niin kyllä minusta olisi kivaa ilahduttaa lasta/perhettä /yksin asuvaa jollain vähän arvokkaammalla lahjalla. Tuo on jotenkin ylimielinen ajattelutapa että köyhä saisi toivoa vain jotain edullista ja välttämätöntä ja pitäisi olla hirveän kiitollinen tyyliin jostain eu-kassin jauhosäkeistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???
Ne vähennetään tt-tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa alkoi kerjääminen,jouluruuat ja joululahjat..eikä mitään halpoja leluja ja lahjoja tietenkään.
Itse autan joka joulu muutamaa ihmistä täällä omassa kaupungissa. En tosin lapsiperheitä vaan ihan yksinasuvia.
Ovat kiitollisia eivätkä ole vaatimassa mitään satojen eurojen romuja.
Minä lahjoitan vain hylätyille kissoille jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hylätystä kissalta ei vaan väännetä niskoja nurin? Niin mummu opetti tekemään ja teki itse.
Ilmankos olet epäonnistunut ja onneton.
Olen ollut useassa fb-ryhmässä ja ihan vilpittömästi luulin auttavani, kun uskoin noihin juttuihin.
Silmäni avautuivat, kun kävin kurkkaamassa muutamankin avunpyytäjän gb-profiilia: Ripsipidennykset, geelikynnet, biletystä jne. Lapsille kerjätään piirustusvälineitä ja kaurapuuroa ja kurakintaita..... nyyh, nyyh.
Tällaisilla toiveilla saadaan meidät sinisilmäiset liikuttumaan ja lähettämään rahaa. Elämäntapakerjureita ovat nämä.
-ja samat nimet siellä kerjäävät ihan jatkuvasti.
Haluaisin edelleen auttaa, jos vain tietäisin kuka ihan oikeasti tarvitsee apua. Kenenkään kaljotteluihin ja huumepössyttelyihin en enää rahojani lähetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinulla itku tulee?
Eläydy köyhien (lasten) asemaan:
Ajattele. Tunne.
Häpeä. Et uskalla pyytää tai toivoa mitään. Yrität olla halpa ja "helppohoitoinen", uudelleenkorjattava, hiljainen, näkymätön.
Jäljelle jää häpeä.... tunne, että sinusta ei olisi rasitetta ja vaivaa
Jos haluat auttaa:
- ota kotiisi usein (jatkuvuusharjoitus, itsearvonmittaus)
- ilahduta viestillä /soitolla- muista juhlapäivät ja henk.
koht. päivät ( , koska kukaan muu niitä ei noteeraa)- anna joskus rahaa (mitään ei voi hankkia)
Noista perheistä pitäisi lapset ottaa huostaan, tai lapsista kasvaa samanlaisia elämäntapaavuttomia.
Niin pitäisi. Ellei aikuisen kyvyt riitä ruuan ja peruslahjojen järjestämiseen jouluna, mitä annettavaa sillä aikuisella on lapsena muutenkaan?
Olettavat vaan lapsetkin kerjäämään ja huijaamaan, elämään yli varojen ja maksattamaan kaiken muilla.
Jep. Vai miten mahtaa onnistua opiskelun ja ahkeruuden opettaminen, kun oma elämänmalli on yhtä kaaosta ja sotkua.
Noi lapset tarvitsisi ihan muuta kuin kalliita puhelimia.
hyväksikäyttäjiä kaikki tyynni kirjoitti:
Olen ollut useassa fb-ryhmässä ja ihan vilpittömästi luulin auttavani, kun uskoin noihin juttuihin.
Silmäni avautuivat, kun kävin kurkkaamassa muutamankin avunpyytäjän gb-profiilia: Ripsipidennykset, geelikynnet, biletystä jne. Lapsille kerjätään piirustusvälineitä ja kaurapuuroa ja kurakintaita..... nyyh, nyyh.
Tällaisilla toiveilla saadaan meidät sinisilmäiset liikuttumaan ja lähettämään rahaa. Elämäntapakerjureita ovat nämä.
-ja samat nimet siellä kerjäävät ihan jatkuvasti.Haluaisin edelleen auttaa, jos vain tietäisin kuka ihan oikeasti tarvitsee apua. Kenenkään kaljotteluihin ja huumepössyttelyihin en enää rahojani lähetä.
Minusta on aika erikoista jos ei tajua ettei kaikki aina puhu totta, sinäkin sen ilmeisesti tajusit ja hyvä niin. Kyllä pitää jonkin verran itseään ja rahojaan osata suojella ettei aivan joudu höynäytetyksi. Ehkä olisi parempi auttaa tutumpia ihmisiä, jos on esimerkiksi suvussa tai omalla asuinalueella vähävaraisia lapsiperheitä tai muita apua tarvitsevia? Silloin tietäisi ehkä paremmin että onko avulle tarve ja jäisi itsellekin hyvä mieli auttamisesta.
Viime vuonna joku taho keräs lapsille joulukalentereita. Itselle kertynyt partiolaisten kalentereita vuosien varrella, joten ajattelin antaa ne pois jos niistä olisi iloa jollekin. Sain aika ivallisen sävyisen vastauksen, ettei kuvakalentereita oteta vastaan vaan pitäis olla suklaa- tai karkkikalentereita tai sit jotain leluja sisältäviä. Nuorisolle kelpais kuulemma kosmetiikkakalenteritkin. Jäi sitten kalenterit lahjoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurasin 7joku vuosi jotain avustusryhmää joka näköjään on jo lopetettu.
Ovat kiitollisia eivätkä ole vaatimassa mitään satojen eurojen romuja.Miksi lasten pitäisi toivoa edullista, niitä ehkä vanhemmatkin pystyy ostamaan. Vai meinaatko että lastenkin pitäisi tajuta olla toivomatta kallista. Mistä tiedät ettei ole ihmisiä jotka mielellään antaisi vähävaraiselle lapselle jotain sellaista johon perheellä ei ole varaa? Jos itsellä olisi enemmän rahaa niin kyllä minusta olisi kivaa ilahduttaa lasta/perhettä /yksin asuvaa jollain vähän arvokkaammalla lahjalla. Tuo on jotenkin ylimielinen ajattelutapa että köyhä saisi toivoa vain jotain edullista ja välttämätöntä ja pitäisi olla hirveän kiitollinen tyyliin jostain eu-kassin jauhosäkeistäkin.
Saahan sitä toivoa vaikka kuuta taivaalta.
En vain näe järkeä siinä että oletetaan jonkun vieraan ihmisen ostavan satojen eurojen puhelinta tai pleikkaa. Joku järki kerjätessäkin.
Osta sinä jos sulla rahaa on.
Niinkuin kirjoitin,ostan itse jouluna 3-4 henkilölle jouluruuat,joulukukan ja pienen lahjan. Rahaa niihin menee noin 300e.
Mielelläni auttaisin useampaa mutta eipä ole enenpään varaa.
Nämä ihmiset ketä autan ovat yksinasuvia vanhuksia, päihde-ja mielenterveyspuolen asiakkaita tai syrjäytyneitä nuoria.
Teen oman työni lisäksi myös paljon vapaaehtoistyötä heidän parissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kiitollisia eivätkä ole vaatimassa mitään satojen eurojen romuja.Miksi lasten pitäisi toivoa edullista, niitä ehkä vanhemmatkin pystyy ostamaan. Vai meinaatko että lastenkin pitäisi tajuta olla toivomatta kallista. Mistä tiedät ettei ole ihmisiä jotka mielellään antaisi vähävaraiselle lapselle jotain sellaista johon perheellä ei ole varaa? Jos itsellä olisi enemmän rahaa niin kyllä minusta olisi kivaa ilahduttaa lasta/perhettä /yksin asuvaa jollain vähän arvokkaammalla lahjalla. Tuo on jotenkin ylimielinen ajattelutapa että köyhä saisi toivoa vain jotain edullista ja välttämätöntä ja pitäisi olla hirveän kiitollinen tyyliin jostain eu-kassin jauhosäkeistäkin.
Arvolahja vain opettaisi ne jatkamaan kerjäämistä.
Jaiks. Minäkin olen varmaan sellainen vääränlainen köyhä. Työtön erityislapsen yh. Vuosi erosta jossa meni kaikki, ja kaikki ylimääräinen raha lapsilisiä myöten on siitä lähtien mennyt perustarpeiden paikkaamiseen ja ikäviin yllätysmenoihin. Tuntuu pahalta.
Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinulla itku tulee?
Ajattele. Tunne.
Häpeä. Et uskalla pyytää tai toivoa mitään. Yrität olla halpa ja "helppohoitoinen", uudelleenkorjattava, hiljainen, näkymätön.
Jos haluat auttaa:
koht. päivät ( , koska kukaan muu niitä ei noteeraa)- anna joskus rahaa (mitään ei voi hankkia)
Noista perheistä pitäisi lapset ottaa huostaan, tai lapsista kasvaa samanlaisia elämäntapaavuttomia.
Niin pitäisi. Ellei aikuisen kyvyt riitä ruuan ja peruslahjojen järjestämiseen jouluna, mitä annettavaa sillä aikuisella on lapsena muutenkaan?
Olettavat vaan lapsetkin kerjäämään ja huijaamaan, elämään yli varojen ja maksattamaan kaiken muilla.
Jep. Vai miten mahtaa onnistua opiskelun ja ahkeruuden opettaminen, kun oma elämänmalli on yhtä kaaosta ja sotkua.
Aivan. Piiskaa tarvitsevat useita kertoja. Raipparangaistus, niin oppivat olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Oot näköjään yksinkertainen ja ilmeisesti elämästä vieraantunut ylimielinen etuoikeutettu tollo. Ole hiljaa ja opi.
Vierailija kirjoitti:
Jaiks. Minäkin olen varmaan sellainen vääränlainen köyhä. Työtön erityislapsen yh. Vuosi erosta jossa meni kaikki, ja kaikki ylimääräinen raha lapsilisiä myöten on siitä lähtien mennyt perustarpeiden paikkaamiseen ja ikäviin yllätysmenoihin. Tuntuu pahalta.
Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.
Mä kyllä lahjoitan ilolla kun tiedän että apu menee tarpeeseen. Äläkä oikeasti lannistu, valtaosa näistä "kaikki ne on yli varojen eläviä pummeja" - kommentoijista on kuitenkin jollain tapaa etuoikeutettuja, löytyy jotain taloudellista tukea/vakautta eivätkä oikeasti ymmärrä mitä on elää miinusmerkkisen tilin saldon kanssa.
Itse olen ihan tavallinen keskituloinen mutta vaikka en kärsi nälkää niin olen sen verran sivistynyt ja maailmaa nähnyt että se 10-20€ minulta jollekin ei ole itselleni menetys, sen sijaan toiselle jopa kuukauden pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot näköjään yksinkertainen ja ilmeisesti elämästä vieraantunut ylimielinen etuoikeutettu tollo. Ole hiljaa ja opi.
Opi mitä? Mitä opetettavaa näillä vuodesta toiseen kerjääjillä on? Oma elämä sekaisin, ja siihen sotkuun sitten pitää tehdä lauma lapsia, ja haalia eläimiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinulla itku tulee?
Ajattele. Tunne.
Jos haluat auttaa:
Aivan. Piiskaa tarvitsevat useita kertoja. Raipparangaistus, niin oppivat olemaan.
Kiitos faija! Muistan tämän sitten sun hautajaisissa.
Anteeksi kyynisyyteni, mutta eikö nuo ole myyviä tuotteita nettikirppareilla?
Sulla edullinen asunto, selvästi. Onnea, hyvä mäihä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoin tällaisesta ryhmästä lapselle talvivaatteita kun kasvoi nykyisistä ulos, mutta ketjun mukaan sekin väärin. Pitäisi olla trendilelua, ja toisaalta taas sellaistakaan ei saisi pyytää. Lapsi osaa tilansa takia hädintuskin toivoa mitään, mutta ilahtuu pienestäkin, vaikka siitä talvitakista jos se vaikka sattuu olemaan lempiväriä.Mä kyllä lahjoitan ilolla kun tiedän että apu menee tarpeeseen. Äläkä oikeasti lannistu, valtaosa näistä "kaikki ne on yli varojen eläviä pummeja" - kommentoijista on kuitenkin jollain tapaa etuoikeutettuja, löytyy jotain taloudellista tukea/vakautta eivätkä oikeasti ymmärrä mitä on elää miinusmerkkisen tilin saldon kanssa.
Itse olen ihan tavallinen keskituloinen mutta vaikka en kärsi nälkää niin olen sen verran sivistynyt ja maailmaa nähnyt että se 10-20€ minulta jollekin ei ole itselleni menetys, sen sijaan toiselle jopa kuukauden pelastus.
Vähavaraiset ja pienituloiset lapsiperheet voivat saada toimeentulotukea jopa lasten harrastuksiin, joten luuletko oikeasti ettei myös lasten vaatteita ja kenkiä kustanneta? Oikeesti äly hoi...