Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Etkö saa asumistukea tai elatusmaksua (jos siis olet yksinhuoltaja)
Minun joulusuunnitelmat on aika lailla samat kuin sinulla :) . Rauha minulla on ihan koko ajan.
Makaan himassa pieruverkkareissa, katselen netfliksiä ja napostelen koko ajan
Suklaata, shipsejä ja juustoa.
Ai niin annoin afrikan isomahaisille lapsille 5 euroa joulukeräyksessä:)
Terv. Jumalan olemassaoloon uskova
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä palstalla paheksutaan sitä, jos köyhille/pienituloisilla on Netflix? Sehän on aika halpa, vajaa 8 eur/kk halvimmillaan, ja elokuvia ja sarjoja voi katsoa miten paljon haluaa. Itse en ole köyhä, eli ei tämä osunut henkilökohtaisesti, mutta ainakin meillä on tapana pitää lasten kanssa leffailtoja, ja esiteinin kanssa leffojen katsominen on ollut hyvä tapa pitää yllä yhteistä tekemistä. Kirjastosta saa toki lainattua myös (ja sitäkin tehdään), mutta aina välillä otetaan kuukaudeksi tai kahdeksi Netflix.
En tykkää katsoa ihan mitä vaan, eli pelkästään telkkarin tarjonta ei todellakaan riitä, ja Netflixissä on myös laadukkaita, hyviä sarjoja. Sanoisin, että kulttuurista pitävälle Netflix on aika halpa tapa harrastaa - tuolla yhden kuukauden Netflix-hinnalla ei saa edes yhtä elokuvalippua teatterista tai oopperasta puhumattakaan, ja kuitenkin tuolla hinnalla voi koko perhe katsoa samaan hintaan.
Joten jos perheen teinillä on jokin sarja, jota haluaisi katsoa kun kaveritkin katsovat ja haluaisi päästä osalliseksi kaveriporukan yhteisestä jutusta, niin ei se Netflix ihan mahdottoman hintainen tuollaisesta kokemuksesta ole.
No jos pitää valita netflixin tai ruuan tai kurahousujen välillä, niin luulis että netflix lähtee. 96e/vuosi.
Minut lomautettiin koronan vuoksi keväällä, teen osa-aikatyötä, niin hyvässä kuussa tuloja on 1500e. Laitoin heti HBO Nordicin tauolle ja myin pyöräni, jota en käyttänyt. Ja kun lomautus loppui, yritin tehdä paljon vuoroja, jotta sain talouteni parempaan kuntoon. Ja laitoin suuremmasta palkasta rahaa osakkeisiin sen sijaan, että olisin ostanut kalliin paidan.
Suoratoistopalvelu voi olla olemassa vain tiettyinä kuukausina, että katsotaan maratoonina ne sarjat, jotka halutaan nähdä. Nyt mietinkin HBO nordicin laittoa uudestaan tauolle, kun eivät ole ostaneet uutta kautta katsomastani sarjasta.
Mulle tuli nyt 1000e yllätyslasku. Jos en saa sitä sumplittua mitenkään, niin kyllä ne menojen pienennykset tehdään harrastuksista, suoratoistopalvelu pois, ravintolassa käymisestä, liikkumisesta ja myydään kaikki tarpeeton. Eli esimerkiksi kodista lähtee viherkasvit.
Se ei ole ikuista, koska jos saan vaikkapa kolmannen työpaikan, niin tuloni paranevat ja voin hommata uudet viherkasvit ja pyörän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Etkö saa asumistukea tai elatusmaksua (jos siis olet yksinhuoltaja)
Kuten ylempänä kerroin saan 900e ja yrittäjä mies 1000e. Elareita en saa toisesta lapsesta joka asuu vuoroviikoin isällään.
Edelleen kysyn: kuka auttaa yksinäisiä vanhuksia, yksineläjiä joilla ei ole sukua, ei perhettä, kuka auttaa yksinäistä vakavasti sairasta, kuka välittää mielenterveys, masennuksesta yms asioista kärsiviä,, ei kukaan, aina vaan lapsiperheet sitä ja lapsiperheet tätä, vaikka he saavat yhteiskunnalta kaiken mahdollisen tuen, niin rahallisesti kuin sosiaalisesti
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kysyn: kuka auttaa yksinäisiä vanhuksia, yksineläjiä joilla ei ole sukua, ei perhettä, kuka auttaa yksinäistä vakavasti sairasta, kuka välittää mielenterveys, masennuksesta yms asioista kärsiviä,, ei kukaan, aina vaan lapsiperheet sitä ja lapsiperheet tätä, vaikka he saavat yhteiskunnalta kaiken mahdollisen tuen, niin rahallisesti kuin sosiaalisesti
Kurahousutko ne on käyny sultakin pieneksi? Noita sairauksia ja mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä voi olla vaikka ne lapset löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Tollasten ihmisten pitää hioa sosiaalisia taitojaan ja kysyä kaverilta jeesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä palstalla paheksutaan sitä, jos köyhille/pienituloisilla on Netflix? Sehän on aika halpa, vajaa 8 eur/kk halvimmillaan, ja elokuvia ja sarjoja voi katsoa miten paljon haluaa. Itse en ole köyhä, eli ei tämä osunut henkilökohtaisesti, mutta ainakin meillä on tapana pitää lasten kanssa leffailtoja, ja esiteinin kanssa leffojen katsominen on ollut hyvä tapa pitää yllä yhteistä tekemistä. Kirjastosta saa toki lainattua myös (ja sitäkin tehdään), mutta aina välillä otetaan kuukaudeksi tai kahdeksi Netflix.
En tykkää katsoa ihan mitä vaan, eli pelkästään telkkarin tarjonta ei todellakaan riitä, ja Netflixissä on myös laadukkaita, hyviä sarjoja. Sanoisin, että kulttuurista pitävälle Netflix on aika halpa tapa harrastaa - tuolla yhden kuukauden Netflix-hinnalla ei saa edes yhtä elokuvalippua teatterista tai oopperasta puhumattakaan, ja kuitenkin tuolla hinnalla voi koko perhe katsoa samaan hintaan.
Joten jos perheen teinillä on jokin sarja, jota haluaisi katsoa kun kaveritkin katsovat ja haluaisi päästä osalliseksi kaveriporukan yhteisestä jutusta, niin ei se Netflix ihan mahdottoman hintainen tuollaisesta kokemuksesta ole.
No jos pitää valita netflixin tai ruuan tai kurahousujen välillä, niin luulis että netflix lähtee. 96e/vuosi.
Minut lomautettiin koronan vuoksi keväällä, teen osa-aikatyötä, niin hyvässä kuussa tuloja on 1500e. Laitoin heti HBO Nordicin tauolle ja myin pyöräni, jota en käyttänyt. Ja kun lomautus loppui, yritin tehdä paljon vuoroja, jotta sain talouteni parempaan kuntoon. Ja laitoin suuremmasta palkasta rahaa osakkeisiin sen sijaan, että olisin ostanut kalliin paidan.
Suoratoistopalvelu voi olla olemassa vain tiettyinä kuukausina, että katsotaan maratoonina ne sarjat, jotka halutaan nähdä. Nyt mietinkin HBO nordicin laittoa uudestaan tauolle, kun eivät ole ostaneet uutta kautta katsomastani sarjasta.
Mulle tuli nyt 1000e yllätyslasku. Jos en saa sitä sumplittua mitenkään, niin kyllä ne menojen pienennykset tehdään harrastuksista, suoratoistopalvelu pois, ravintolassa käymisestä, liikkumisesta ja myydään kaikki tarpeeton. Eli esimerkiksi kodista lähtee viherkasvit.
Se ei ole ikuista, koska jos saan vaikkapa kolmannen työpaikan, niin tuloni paranevat ja voin hommata uudet viherkasvit ja pyörän.
Miksi luopuisit jo hankituista viherkasveista?
Anna niille vettä ja ikkunasta valoa.
Hyviä lahjatoiveitahan ne on. Totta kai vähävarainen toivoo jotain järkevää ja yleensä käyttötavaraa, johon ei itsellä ole varaa.
Ihan perusjuttuja AP luetteli, jotka pitäisi olla jokaisen lapsen ulottuvilla jouluista ja synttäreistä huolimatta. Noista tuleekin jopa surulliseksi, että miten pielessä on perheen asiat, jos lapsi itse pyytää kuravaatteita!
Sitten on noita toisenlaisia pyyntöjä. Pitäisi hankkia PS5 ja siihen ei ole just nyt heti varaa.
Miksi näiden vähävaraisten on saatava kaikki heti tänne nyt? - kun osa meistä edes yrittää opettaa lapsensa säästäjiksi ja kärsivällisiksi. Saat pleikan, kun on osa säästössä tai ostat itse.
kyl me huippurikkaat 162v vanhat taikuritkin toivotaan lähinnä villasukkia jouluksi.
Vanhempi varmasti toivoo lapsen puolesta näitä käyttövaatteita ja jos ei ole varaa niihin niin hyvä toivehan se on. Lahjoittaja voi laittaa sinne jotain ekstraa lapselle, lelun, kirjan tai jos varallisuus sallii niin jonkun kalliinkin lahjan.
Olisi kiva kun joku keräisi vähävaraisille vanhuksille jotain, monet eivät edes pääse kauppaan ja paljon puuttuu pieneläkeläismummoilta ja -vaareilta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Hursti ja Pelastusarmeija. Lisäksi Faceookissa on avustusryhmiä, joissa avustetaan myös muita kuin lapsiperheitä. Suurin ongelma vanhusten kohdalla lienee se, että he eivät osaa (tai halua) hakea apua mistään. Just 10 minuuttia sitten avustin yhtä eläkeläispariskuntaa Facebookin avustusryhmän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä ymmärrän, että otetaan joku suoratoisto, koska nykytelkkarin tarjonta on jokseenkin kuraa. Sitä en ymmärrä, että niitä on yhtäaikaa monta. Muistan kun luin jotain maksuvaikeuksista kertovaa blogia ja sinne oli kiinteisiin kuluihin listattu Netflix, Viaplay, HBO, Storytel ja Bookbeat. Olin kyllä ihan suu auki sen jälkeen. Ei tarvinne ihmetellä mistä ne vaikeudet tuli. Itse käytän kerralla yhtä palvelua, vaikka olen keskituloinen. Noita on niin helppo vaihdella, että kun jonku tarjonta kyllästyttää lopettaa sen ja ottaa jonkun toisen.
Yhdessä perheessä kerrottiin, että joulupukkia ei ole olemassa ja aikuiset ostavat lahjat. Perheessä oli rahat lopussa. Lapset sanoivat, että heille ei tarvitse ostaa mitään. Joku lapsista sanoi, että ostetaan vain ruokaa. Voisiko lapsille puhua totta ja lopettaa koko jouluhössötys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä ymmärrän, että otetaan joku suoratoisto, koska nykytelkkarin tarjonta on jokseenkin kuraa. Sitä en ymmärrä, että niitä on yhtäaikaa monta. Muistan kun luin jotain maksuvaikeuksista kertovaa blogia ja sinne oli kiinteisiin kuluihin listattu Netflix, Viaplay, HBO, Storytel ja Bookbeat. Olin kyllä ihan suu auki sen jälkeen. Ei tarvinne ihmetellä mistä ne vaikeudet tuli. Itse käytän kerralla yhtä palvelua, vaikka olen keskituloinen. Noita on niin helppo vaihdella, että kun jonku tarjonta kyllästyttää lopettaa sen ja ottaa jonkun toisen.
Kiinteitä kuluja maksulliset tv:t ja kirjat?? Mitä hemmettiä? Mulla ei ole koskaan elämässä ollut mitään muuta kuin tavalliset tv-kanavat ja lähes joka päivä löytyy jotain katsottavaa. Elokuvia, kirjoja ja musiikkia saa kirjastosta ilmaiseksi kun vaan viitsii peppunsa nostaa penkistä ja mennä hakemaan. Kenelläkään maksuvaikeuksissa tai ulosotossa olevalla EI KUULU OLLA mitään näitä maksullisia palveluja! Niitä ei kuulu maksaa toimeentulotukena, ainoastaan nettimaksu koska se on pakollinen asioiden hoitamisessa. Minulta ei tipu senttiäkään sympatiaa köyhyyttään/nälkäänsä valittavalle joka maksaa satoja euroja jostain kanavapaketeista vuodessa. Röyhkeäksi mennyt tämä nykymaailma, en muuta sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".
Voi hyvä jumala. Kahdeksan lasta, yh-äiti, ei työtä tai muuta toimeentuloa kuin tuet. Lisää lapsia pukataan maailmaan, vaikka edellisiäkään ei pystytä elättämään. Pakkosterilisaation pitäisi olla mahdollista Suomessa.
Muistan Karpolla on asiaa-ohjelmasta jostain 30v takaa kun avustivat perhettä jossa toistakymmentä lasta, veivät vaatetta, ruokaa, astioita ym tarpeellista ja äiti itku silmässä kiitteli kaikesta. Myöhemmin sitten kävivät katsomassa tilannetta uudelleen ja kuinkas muuten....äidillä taas maha pystyssä. Siinä vaiheessa minä raivostuin!! En voi ymmärtää että jos ei itse pysty elättämään edellistä 12 lasta niin miksi pitää tehdä lisää??? Mitä tuollaisten ihmisten päässä liikkuu? Aina käsi ojossa valittamassa. Samaa on tänä päivänä paljon Suomessa, siksi moni lahjoittaja suuttuu ja muuttaa mielensä totaalisesti. Moni lahjoittaja on elänyt paljon niukemmin kuin tämän päivän "mukaköyhät" eikä ole koskaan tuntenut itseään surkeaksi ja köyhäksi. Joka kerta kun tvssä haastatellaan ns köyhiä jotka saavat yhteiskunnan tukea, huomaan että heillä on hienommat huonekalut kuin minulla, värjätyt hiukset, koruja, meikkejä, silmälaseja ja tasot täynnä tavaraa. Suututtaa! En lahjoita koskaan mitään enkä osallistu keräyksiin. Itselläni ei ole noihin mihinkään varaa enkä silti kehtaisi ruikuttaa köyhyyttäni missään. En tunne olevani köyhä kun ruokaa saan ja lääkkeet mitä tarvitsen ja laskut pystyn maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.
Näiltä on liikaa vaadittu edes säilyttää viime joulun joulukoristeet, joka vuosi pyydetään uusia. Syöminen sitten hesessä tai mäkkärissä ja ihme kun ei rahat riitä.
Höpönlöpöä.Meillä on kaikki koristeet 90-luvulta,hyvin kaapissa säilyvät.Hesessä tai mäkissä meillä syödään muutaman kerran vuodessa.Silloin jos vaikka sattuu olemaan syysloma,lapset pääsee samalla hesen leikkimaahan ilmaiseksi.On jotakin touhua.Halvemmaksi tulee kuin Leon leikkimaat,hoplop.Käymme kirpputorilla ja teen ruoat itse.Osaan myös ostaa tarjouksesta ja käytän Lidliä.Haluatko tietää vielä lisää????
Minä haluaisin tietää mikset osaa laittaa välimerkkiä pisteen ja pilkun jälkeen. Valitettavasti ei jotenkin ihmetytä yhtään että tällaisella ulosannilla valitetaan kun ei ole töitä kun peruskoulun alkeellisimmat oikeinkirjoitussäännöt eivät pysy mielessä.
Taas kielipoliisi töissänsä.Oletkos äidinkielen ope??? Näkee mikä taso teissä (mukamas) korkeasti koulutetuissa on...
No eikö silloin se 96€ vuodessa maksava Netflix voi olla teinin joululahja?