Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Nämä tt-tukien saajat ovat juuri saneet ylimääräisiä korona-avustuksia syksyltä syyskuu-joulukuu, eli yksi henkilö on saanut 300 euroa lisärahaa. Jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi lasta summa on 1200 euroa. Sitten on nämä suurperheelliset, että lapsia seitsemän ja vanhemmat, eli ovat saaneet 2700 euroa bonusta. Edelleen ihan käsittämätöntä, että eivät saa sillä rahalla ostettua lapsillensa joulukalenteria, jotain jouluruokaa ja ehkä jonkun paketin. Luulisi, että olisi myös tärkeää niille vanhemmille, että kun rahaa kerrankin tuli tyhjästä vähän ekstraa, että kerrankin saadaan itse joulu kustannettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.
Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla “eväillä” kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.
Mutta pointti kai oli siinä, että sen mukaan mennään, mitä talous sallii.
Juurihan saimme lukea lehdistä, kuinka on tutkittu, että PK-traumaattiset so^*alapset kärsivät siitä, ettei ole varaa tonnin vaatekokonaisuuksiin ilman että pieksee, puukottaa ja ryöstää muita. Siis mulla on oikeus ihan samaan kuin niilläkin, jotka maksaa vermeensä itse.
Ei tule itku. Tulee hyvä mieli kerrankin kun tajuaa että omat asiat on sittenkin ihan hyvällä tolalla kun yleensä keskittyy vaan asioihin jotka on huonosti.
Ei tule itku. Tulee hyvä mieli kerrankin kun tajuaa että omat asiat on sittenkin ihan hyvällä tolalla kun yleensä keskittyy vaan asioihin jotka on huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
En usko, että kaikilla vähävaraisilla asia menisi näin. Ja jos menisikin, eikö se ole vielä surullisempaa sen lapsen kannalta?
Ja lapsi tulisi iloiseksi, kun joululahjapaketista löytyisi kurahousut?
- eri -
Mä olen aina ostanut lapselle myös jonkun vaatteen lahjaksi. Ihan vain opettaakseni, että vaatekin voi olla lahja. En tosin kurahousuja, mutta yökkäri on ollut aika normi joululahja ja ihan onnellisena lapsi on sen aattoiltana päälleen laittanut. Toki hän on saanut niitä lelujakin lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo Jouluapua.fi on epäkäytännöllinen. Kartasta pitäisi vain valita perhe ja laittaa viesti, mitä hankkii. Siis tietämättä lainkaan, mitä kaikkea muut ovat jo lupautuneet hankkimaan. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että joku saa 7 joulukinkkua, 8 kg lanttulaatikkoa jne tai viidet samankokoiset kurahousut? Vai onko tarkoitus, että yhteydenoton jälkeen perheen kanssa aletaan säätämään ja käytännössä viimeisenä yhteyttä ottaneen tehtäväksi jää toteuttaa perheen kallein toive, kun muut toiveet on jo luvattu toteuttaa?
Kun ensin pitäisi tietää onko niillä oikea avun tarve vai onko rahat vain tuhlattu turhuuksiin. Enimmäkseen jälkimmäistä.
No sekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomi on nykyään täynnä näitä vähävaraisia lapsiperheitä. Taitaa olla elämänhallinta ja sitä myöten rahat hukassa. Olen sitä mieltä, että vastuu elämästä kuuluu yksilölle ei yhteiskunnalle. Yhteiskunnan tehtävä on auttaa silloin kun on vaikeuksia, mutta nämä vaikeudet eivät saa olla peliriippuvuus, alkoholin loputon juominen, huumeriippuvuus jne. Minua ärsyttää tämä "vähävaraisten ihmisten paapominen". Eiköhän heidän ole aika ottaa itse vastuu omasta elämästään.
Onko todella niin, että ihminen on vähävarainen kun ei ole kallista älypuhelinta ja merkkivaatteita ja kalliita harrastuksia, kalliita leluja ym. Ensinnäkin nämä edellä mainitut tavarat kuuluvat sellaisille joilla on rahaa, jos on vähävarainen sitten pitää tyytyä siihen mitä saa niillä vähillä rahoilla. Olen itse 100 prosenttinen yksinhuoltaja, pienipalkkainen, rahani riittävät oleelliseen mutta ei luksukseen, en ole kuitenkaan kerjäämässä lahjoja missään vähävaraisten lasten keräyspajoilla lapselleni jouluksi, vaan ostan sellaista mihin minulla on varaa. Syömme myös sellaista mihin on varaa, joulupöytämme ei notku herkkuja, miksi pitäisi.
Ärsyttää tämä nykyajan valitus, suomalaiset ovat ihme valittajia, viinaan kyllä aina löytyy ja pelaamiseen rahaa, mutta mites laskujen maksaminen, ei kiinnosta näitä "vähävaraisia".
Yhteiskunnan paapominen saisi loppua, Amerikan malli Suomeen, suomalaiset ovat lihotettuja syöttöporsaita aina valittamassa joka asiasta ja vähävaraisia siellä ja täällä. Lopettakaa se ulina ja menkää töihin.
Sä mikään vähävarainen ole.Asenteesta näkee.Sulla on kultalusikka pers iissä,ja syvällä...
Köyhille lapsille raamattu joululahjaksi.
Kaikki jotka uskoo pääsee taivaaseen.
Cuccin reppu ei auta kun joutuu kadotukseen.
Lisäksi soma hopeinen risti ja enkelikiiltokuvia:)
Meidän lapsi (tosin ei vielä vertaa lahjojaan toisten lahjoihin) saa jouluisin kolme lahjaa. Yhden pehmeän, yhden luettavan ja yhden jotain mitä toivoi. Tänä vuonna saa kirjan, yöpuvun ja yhden lelun. Isovanhemmilta saa kengät ja paketin pikkuautoja. Joulukaleterina on partiolaisten kuvakalenteri. Itse en ymmärrä tätä kulutushysteriaa pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tt-tukien saajat ovat juuri saneet ylimääräisiä korona-avustuksia syksyltä syyskuu-joulukuu, eli yksi henkilö on saanut 300 euroa lisärahaa. Jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi lasta summa on 1200 euroa. Sitten on nämä suurperheelliset, että lapsia seitsemän ja vanhemmat, eli ovat saaneet 2700 euroa bonusta. Edelleen ihan käsittämätöntä, että eivät saa sillä rahalla ostettua lapsillensa joulukalenteria, jotain jouluruokaa ja ehkä jonkun paketin. Luulisi, että olisi myös tärkeää niille vanhemmille, että kun rahaa kerrankin tuli tyhjästä vähän ekstraa, että kerrankin saadaan itse joulu kustannettua.
Minä en saanut senttiäkään koronatukea. Työmarkkinatuella mennään.Itse ostan lahjamme ja ruokamme. T;kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Koronahössötyksestä eniten kärsii köyhät, lopettakaa se ja palataan normi elämään takaisin, paikat auki.
Ai köyhätkö ovat niitä, jotka eivät nyt pääse ulkomaanreissuille? Tai joiden pitäisi saada juoda ravintoloissa alkoholia vielä yölläkin? Ja mä kun luulin, ettei köyhillä ole varaa sellaisiin.
Tuossa edellä oli kommentit, että antaa lapselle vaatteita, jotta oppii että vaatekin voi olla lahja ja toisella 3 lahjan periaate. Nämä on tosi hyviä kommentteja. Lapsen tulee oppia, että ei vaatteetkaan puusta putoa. Okei, lahjathan "puusta putoaa", mutta että joskus voi lahjaksikin saada ja toivoa jotain järkevää. Vaatteet voi olla myös kivoja, joten miksei siis voisi olla kiva lahja. Minäkin olen saanut lapsena vaatteita lahjaksi, ihan sukista lähtien. Ei ne ehkä lemppareimpia lahjoja ole olleet, mutta enpä ole valittanut.
Minusta on aina ihanaa, kun lapsi tai nuori (tai kuka tahansa) saa lahjaksi kirjan. Kaikki eivät sitä toki arvosta, mutta lukeminen on niin tärkeää niin monesta syystä. Haluaisin antaa omien läheisten lapsille pelkkiä kirjoja lahjaksi, mutta kun tiedän, että vanhemmat eivät kannusta niitä katselemaan ja lukemaan, niin turhaksi taitaisivat jäädä. Ostan sitten kun lapset osaavat itse lukea ja toivon parasta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi (tosin ei vielä vertaa lahjojaan toisten lahjoihin) saa jouluisin kolme lahjaa. Yhden pehmeän, yhden luettavan ja yhden jotain mitä toivoi. Tänä vuonna saa kirjan, yöpuvun ja yhden lelun. Isovanhemmilta saa kengät ja paketin pikkuautoja. Joulukaleterina on partiolaisten kuvakalenteri. Itse en ymmärrä tätä kulutushysteriaa pätkääkään.
Todella upeaa toimintaa, toivottavasti jatkatte tällä mallilla aina. On hyvä opettaa lapselle, ettei jouluna tule kaikkea mitä toivoo, kymmeniä paketteja. Vaan kivaa ja myös hyödyllistä. :)
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Viime vuonna lehdessä oli artikkeli että sieltä löytyi tuollaisia lappuja tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Olen kanssasi osittain samaa mieltä. Lähes jokainen saa kuussa tietyn rahan. Herää kysymys mihin se raha menee heillä. Ymmärrän toki tilanteen, jos on jäänyt työttömäksi yhtäkkiä. Velat kasaantuu.
Miksi täällä palstalla paheksutaan sitä, jos köyhille/pienituloisilla on Netflix? Sehän on aika halpa, vajaa 8 eur/kk halvimmillaan, ja elokuvia ja sarjoja voi katsoa miten paljon haluaa. Itse en ole köyhä, eli ei tämä osunut henkilökohtaisesti, mutta ainakin meillä on tapana pitää lasten kanssa leffailtoja, ja esiteinin kanssa leffojen katsominen on ollut hyvä tapa pitää yllä yhteistä tekemistä. Kirjastosta saa toki lainattua myös (ja sitäkin tehdään), mutta aina välillä otetaan kuukaudeksi tai kahdeksi Netflix.
En tykkää katsoa ihan mitä vaan, eli pelkästään telkkarin tarjonta ei todellakaan riitä, ja Netflixissä on myös laadukkaita, hyviä sarjoja. Sanoisin, että kulttuurista pitävälle Netflix on aika halpa tapa harrastaa - tuolla yhden kuukauden Netflix-hinnalla ei saa edes yhtä elokuvalippua teatterista tai oopperasta puhumattakaan, ja kuitenkin tuolla hinnalla voi koko perhe katsoa samaan hintaan.
Joten jos perheen teinillä on jokin sarja, jota haluaisi katsoa kun kaveritkin katsovat ja haluaisi päästä osalliseksi kaveriporukan yhteisestä jutusta, niin ei se Netflix ihan mahdottoman hintainen tuollaisesta kokemuksesta ole.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkennus: Lapsesi saakin ainakin viisi lahjaa, eikä kolme, kuten ensimmäisessä lausessa sanoit :) Sukulaisilta saadut lahjat lasketaan myös.
Joka kerta kun vähävaraisten menoista on puhetta, niin siellä on aina lääkkeet, jotka nostavat kuukausikuluja. Tyyliin lääkkeitä ei ole varaa ostaa tai jäävät ostamatta, jos yhteiskunta ei syydä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsesi on todennäköisesti 2-4v.Tuon ikäinen nyt vielä paljoa tarvitsekaan....
Koronahössötyksestä eniten kärsii köyhät, lopettakaa se ja palataan normi elämään takaisin, paikat auki.