Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Kyllä oli hyvä kirjoitus tuossa edellä. Miksi ette elä sillä tavalla, mikä on teille mahdollista eli suu säkkiä myöten. Tosiaan kaikki pitää saada ILMAN OMAA TYÖPANOSTA. Sinne vaan tienaamaan sitä parempaa elintasoa. Oikein valaisevaa lukea näitä viestejä.
Osaatko Itkijänainen ap erottaa, mitkä toivomukset ovat lähtöisin oikeasti köyhiltä ja mitkä ovat ns. koitetaan jäätä -toivelistoja? Niitäkin nimittäin aina mahtuu mukaan samallatavalla kuin leipäjonoihinkin ja ruokakassien jakeluun.
AP:n kuvaamista toiveista sama juttu, toinen juttu sitten ne osan kohtuuttomat toiveet joihin ei ole todellisuudessa monella "normaalituloisellakaan" varaa. Ja ap:n esimerkin ohella vähävaraiset, jotka on lisäksi yksinäisiä tai syrjäytyneitä, esim. yksinäiset vanhukset >( Joulu ei todella ole kaikille kivaa aikaa.
Se Facebookin huumorikeräys jatkuu niin kauan kuin riittää hyväuskoisia höynäytettäviä.
Mä olen tosi kyynistynyt noita avunpyyntöjä kohtaan. Toisaalta haluaisin auttaa, mutta tuntuu myös tosi turhalta ostaa joku yksittäinen asia, kun tietää, ettei se pitkällä tähtäimellä oikeasti muuta mitään. Hetken aikaa on hyvä mieli ja kohta taas lapsi/nuori/perhe haluaa jotain lisää ja edelleenkään mihinkään ei ole (tai ei mukamas ole) varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.
Näiltä on liikaa vaadittu edes säilyttää viime joulun joulukoristeet, joka vuosi pyydetään uusia. Syöminen sitten hesessä tai mäkkärissä ja ihme kun ei rahat riitä.
Höpönlöpöä.Meillä on kaikki koristeet 90-luvulta,hyvin kaapissa säilyvät.Hesessä tai mäkissä meillä syödään muutaman kerran vuodessa.Silloin jos vaikka sattuu olemaan syysloma,lapset pääsee samalla hesen leikkimaahan ilmaiseksi.On jotakin touhua.Halvemmaksi tulee kuin Leon leikkimaat,hoplop.Käymme kirpputorilla ja teen ruoat itse.Osaan myös ostaa tarjouksesta ja käytän Lidliä.Haluatko tietää vielä lisää????
Minä haluaisin tietää mikset osaa laittaa välimerkkiä pisteen ja pilkun jälkeen. Valitettavasti ei jotenkin ihmetytä yhtään että tällaisella ulosannilla valitetaan kun ei ole töitä kun peruskoulun alkeellisimmat oikeinkirjoitussäännöt eivät pysy mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
En usko, että kaikilla vähävaraisilla asia menisi näin. Ja jos menisikin, eikö se ole vielä surullisempaa sen lapsen kannalta?
Mikään ei oo yhtä etovaa, kuin päälle liimattu sääli ja oma ylemmyyden tunto. Oikeesti, älä jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus perustoimeentulotukeen ratkaistaan tekemällä laskelma tuloista ja menoista. Huomioitavat tulot ja menot on määritelty toimeentulotukilaissa.
Tuloja ovat hakijan tai perheen käytettävissä olevat nettotulot eli tulot verojen jälkeen sekä varat. Varoilla tarkoitetaan esimerkiksi pankkitilillä olevia säästöjä.Menoja ovat perusosalla katettavat menot (perusosa) ja muut perusmenot. Perusosa on summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin.Jos huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalla on oikeus erotuksen suuruiseen toimeentulotukeen.
Esimerkki:
Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.
Perheen tuloja ovat:
työmarkkinatuki + lapsikorotus 662,72 elapsilisä + yksinhuoltajakorotus 326,32 easumistuki 592,00 eelatustuki 334,02 e
Perheen menoja ovat:
vuokra 810 evesimaksu 45 eperhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)
Tulot yhteensä 1 915,06 e – menot yhteensä 2 105,51 e = –190,45 e
Sannan perheelle maksetaan 190,45 e perustoimeentulotukea.
Toimeentulotuki on veroton etuus.(Lähde: Kela)
Toinen esimerkki: Niina on kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Niina käy töissä ja hänelle jää palkasta käteen 2105,51 euroa. Hän lukee vauvapalstalta että Sanna saa saman käteen tekemättä mitään. Niina tuohtuu kovasti. Niin kovasti että häneltä unohtuu, että hän saa palkkansa päälle vielä lapsilisää ja elatustukea. Hänelle ei siis, tarkalleen ottaen, jää käteen 2105,51 euroa vaan 2765,85 euroa.
Lisäksi hänelle kertyy eläkettä, ja töissäkäyvänä hänellä on myös mahdollisuus saada pankista lainaa ja ostaa omistusasunto (ja siten sekä kerryttää varallisuutta että säästää asumiskustannuksissa). Puhumattakaan siitä, että hänen ei tarvitse joka kuukausi tehdä tiliä raha-asioistaan viranomaisille ja toimia sen lisäksi tämän maailman niinojen sylkykuppina nettipalstoilla. Ja muuten, jos Sanna löytää uuden miehen jonka kanssa hän haluaa asua yhdessä tai peräti mennä naimisiin, hänen tukensa laskevat. Kun hänen lapsensa muuttavat pois kotoa, hänen tukensa laskevat. Niinalta taas ei näissä tilanteissa viedä palkasta senttiäkään.
Vaan tätä Niina ei mieti, vaan kirjoittaa vauvapalstalle pöyristyneen viestin työnteon kannattavuudesta ja sosiaalitukien korkeasta tasosta. Tekisi mieli kysyä Niinalta, mitä hän sitten ehdottaisi ratkaisuksi. Vaikka hänelle henkilökohtaisesti olisi ihan sama vaikka Sanna mätänisi ojanpohjalle (jotainhan Sanna on tehnyt väärin kun kerran on työtön), täytyy olla erityisen paatunut toivoakseen samaa kohtaloa Sannan lapsillekin.
Vielä enemmän tekisi mieli kysyä, että nyt kun Niinalle on valjennut, millainen autuus häneltä on jäänyt kokematta, miksei hänkin hankkiudu yhtä onnelliseen asemaan kuin Sanna? Se on ihan helppoa. Työssäkäyvästä on helpompi päästä työttömäksi kuin päinvastoin. Ja kun irtisanoo itsensä, saa vielä Kela Goldin tervetuliaistarjouksena karenssinkin. Se se vasta juhlaa on! (Tai sitten Niina tietää itsekin sisimmässään, että on ihan mukavaa olla kunnollinen töissäkäyvä veronmaksaja ja hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, joka elättää itse itsensä ja jonka asioihin ei kellään ole nokan koputtamista. Kunhan meuhkaa huvikseen, sillä hän saa tietynlaista nautintoa kokiessaan itsensä Sannaa paremmaksi ihmiseksi.)
Toivottavasti 2100 ei saa kukaan tukina! Tseesus, hirveä määrä rahaa.
Totta kai saa, näin on laissa määritelty. Jos haluat muutosta asiaan, voit äänestää vaikka persuja, joiden mielestä sosiaaliturva on ylellisyyttä.
Esimerkki omista tuloistani:
560 asumistuki
662 eläke
22 lapsikorotus
172 Kevan eläke
334 elatustuki
158 lapsilisä
+146 lapsen opintoraha
=2054Voi jessus, minä saan samanverran käteen vaikka käyn töissä. En koe, että olisin köyhä. Minä maksan asuntolaina lyhennyksen, yhtiövastikkeen, vakuutukset, auton ja elätän kaksi lasta ihan yksin. Saan jopa säästettyä joka kuukausi. Miksi minä pärjään ja sinä koet että et pärjää?
Äläpä muuta sano. Tämän maan vähävaraiset eivät edes hahmota, mikä määrä töitä olisi tehtävä että pääsee tukien kanssa samoihin lukemiin. Ollaan vaan ”Kelan armoilla” ja ”Kelan tukien varassa” ja pumpataan vielä hopet ja tuetut lomat ja jouluavut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
En usko, että kaikilla vähävaraisilla asia menisi näin. Ja jos menisikin, eikö se ole vielä surullisempaa sen lapsen kannalta?
Ja lapsi tulisi iloiseksi, kun joululahjapaketista löytyisi kurahousut?
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomi on nykyään täynnä näitä vähävaraisia lapsiperheitä. Taitaa olla elämänhallinta ja sitä myöten rahat hukassa. Olen sitä mieltä, että vastuu elämästä kuuluu yksilölle ei yhteiskunnalle. Yhteiskunnan tehtävä on auttaa silloin kun on vaikeuksia, mutta nämä vaikeudet eivät saa olla peliriippuvuus, alkoholin loputon juominen, huumeriippuvuus jne. Minua ärsyttää tämä "vähävaraisten ihmisten paapominen". Eiköhän heidän ole aika ottaa itse vastuu omasta elämästään.
Onko todella niin, että ihminen on vähävarainen kun ei ole kallista älypuhelinta ja merkkivaatteita ja kalliita harrastuksia, kalliita leluja ym. Ensinnäkin nämä edellä mainitut tavarat kuuluvat sellaisille joilla on rahaa, jos on vähävarainen sitten pitää tyytyä siihen mitä saa niillä vähillä rahoilla. Olen itse 100 prosenttinen yksinhuoltaja, pienipalkkainen, rahani riittävät oleelliseen mutta ei luksukseen, en ole kuitenkaan kerjäämässä lahjoja missään vähävaraisten lasten keräyspajoilla lapselleni jouluksi, vaan ostan sellaista mihin minulla on varaa. Syömme myös sellaista mihin on varaa, joulupöytämme ei notku herkkuja, miksi pitäisi.
Ärsyttää tämä nykyajan valitus, suomalaiset ovat ihme valittajia, viinaan kyllä aina löytyy ja pelaamiseen rahaa, mutta mites laskujen maksaminen, ei kiinnosta näitä "vähävaraisia".
Yhteiskunnan paapominen saisi loppua, Amerikan malli Suomeen, suomalaiset ovat lihotettuja syöttöporsaita aina valittamassa joka asiasta ja vähävaraisia siellä ja täällä. Lopettakaa se ulina ja menkää töihin.
Amerikan malli Suomeen? Siinä vasta onkin loistava yhteiskunta malliesimerkiksi meille. Muuta sinne, kävele hetki LA:n keskustassa ja mieti sitten, haluatko saman Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".
Voi hyvä jumala. Kahdeksan lasta, yh-äiti, ei työtä tai muuta toimeentuloa kuin tuet. Lisää lapsia pukataan maailmaan, vaikka edellisiäkään ei pystytä elättämään. Pakkosterilisaation pitäisi olla mahdollista Suomessa.
Tämä on kyllä oikeesti aika raakaketju..en minäkään ymmärrä, että vähävaraisella menee 10kissaa lasten edelle, mutta jotenkin tuo, että yleistetään, että kaikilla on netflixit ja tekoripset niin on liian julmaa. Ja juurikin se, että sieltä joukosta löytää ne oikeasti pulassa olevat on haastavaa..monesti pahiten pulassa on se keskituloinen mikä ei saa tukia, mutta ei tienaa niin paljon, että puskuria kertyy paljon ja maksaa kaikesta, koska esim.päivähoidontuloraja menee 5e yli..ja se häpeä, että pyytäisit jotain on kova, joten päädytään siihen sinnittelyyn ja jossain kohtaa tilanne räjähtää käsiin kun iskee joku sairaus yms
Vierailija kirjoitti:
Kelan myöntämän perustoimeentulotuen perusosa kattaa
ravintomenotvaatemenotvähäiset terveydenhoitomenothenkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menotpaikallisliikenteen käyttösanomalehden tilauspuhelimen ja tietoliikenteen käyttöharrastus- ja virkistystoimintasekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
(Kela)
Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos noita asioita haluaa hankkia, se pitää tehdä perusosalla, eli ylimääräistä ei myönnetä noihin.
Mun mielestä tuo Jouluapua.fi on epäkäytännöllinen. Kartasta pitäisi vain valita perhe ja laittaa viesti, mitä hankkii. Siis tietämättä lainkaan, mitä kaikkea muut ovat jo lupautuneet hankkimaan. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että joku saa 7 joulukinkkua, 8 kg lanttulaatikkoa jne tai viidet samankokoiset kurahousut? Vai onko tarkoitus, että yhteydenoton jälkeen perheen kanssa aletaan säätämään ja käytännössä viimeisenä yhteyttä ottaneen tehtäväksi jää toteuttaa perheen kallein toive, kun muut toiveet on jo luvattu toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Kuinka hel.etin pihalla ihmiset on? Kyllä nimenomaan lapsilisät, kelan elarit (jos isä ei maksa), asumistuet ym. tuet maksetaan. Sen lisäksi saat tt-tukea, jos laskennallisesti minimi toimeentulo jää vajaaksi. Tämä kommentti oli saanut melkein 200 yläpeukkua, jossa kerrotaan ettei lapsilisää saa, jos on tt-tuella, toivottavasti peukutukset olivat sarkastisia sellaisia.
Lapsilisät, elatustuet yms kyllä maksetaan, mutta ne huomioidaan toimeentulotuen laskelmissa tuloina, eli ne vähennetään toimeentulotuen perusosasta. Näin ollen toimeentulotuen saajalle on ihan samantekevää, saako lapsilisään korotuksen vai ei, koska se ei lisää hänen käyttövarojensa määrää.
Eiköhän ne tositarpeessa olevat avunpyytäjät saa jouluapua sossun kautta, missä heidän todellinen tilanteensa on selvitetty. Sitten on vielä Hyvä Joulumielikeräys, josta saa ruokalahjakortin ja lahjoja. Sekin vaatii kai seurakunnan tai muun virallisemman tahon ”lausunnon” tuen tarpeesta.
Nämä muut keräykset ovat monen kohdalla ihan vaan extraa. Kun ilmaiseksi saa. Katsotaan, paljonko saa irti.
Sosiaalitukia jaetaan kuitenkin niin avokätisesti ettei pitäisi kenelläkään olla sukkien tai saippuan hankinta olla siitä kiinni. Muistan täältä aiemmilta vuosilta jutun jossa joku oli vienyt lahjoja ja muuta tarviketta kotiin. Vastassa viimeisen päälle puunattu mamma joka oli pettynyt siihen, että kassissa oli Pirkkaa.
Hygieniatuotteenkin pitää ilmeisesti olla luxusmerkki.
Shampoo ja suihkusaippua riittävät vaikka kuinka kauan. Vaikea kuvitella, ettei ihmisellä ole varaa laittaa kahta euroa lastensa suihkusaippuaan ja shampooseen. Siitä lapsilisästä!
Jouluapua.fi laitan palautetta, että ihmetyttää moinen toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo Jouluapua.fi on epäkäytännöllinen. Kartasta pitäisi vain valita perhe ja laittaa viesti, mitä hankkii. Siis tietämättä lainkaan, mitä kaikkea muut ovat jo lupautuneet hankkimaan. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että joku saa 7 joulukinkkua, 8 kg lanttulaatikkoa jne tai viidet samankokoiset kurahousut? Vai onko tarkoitus, että yhteydenoton jälkeen perheen kanssa aletaan säätämään ja käytännössä viimeisenä yhteyttä ottaneen tehtäväksi jää toteuttaa perheen kallein toive, kun muut toiveet on jo luvattu toteuttaa?
Kun ensin pitäisi tietää onko niillä oikea avun tarve vai onko rahat vain tuhlattu turhuuksiin. Enimmäkseen jälkimmäistä.
Miksi Suomi on nykyään täynnä näitä vähävaraisia lapsiperheitä. Taitaa olla elämänhallinta ja sitä myöten rahat hukassa. Olen sitä mieltä, että vastuu elämästä kuuluu yksilölle ei yhteiskunnalle. Yhteiskunnan tehtävä on auttaa silloin kun on vaikeuksia, mutta nämä vaikeudet eivät saa olla peliriippuvuus, alkoholin loputon juominen, huumeriippuvuus jne. Minua ärsyttää tämä "vähävaraisten ihmisten paapominen". Eiköhän heidän ole aika ottaa itse vastuu omasta elämästään.
Onko todella niin, että ihminen on vähävarainen kun ei ole kallista älypuhelinta ja merkkivaatteita ja kalliita harrastuksia, kalliita leluja ym. Ensinnäkin nämä edellä mainitut tavarat kuuluvat sellaisille joilla on rahaa, jos on vähävarainen sitten pitää tyytyä siihen mitä saa niillä vähillä rahoilla. Olen itse 100 prosenttinen yksinhuoltaja, pienipalkkainen, rahani riittävät oleelliseen mutta ei luksukseen, en ole kuitenkaan kerjäämässä lahjoja missään vähävaraisten lasten keräyspajoilla lapselleni jouluksi, vaan ostan sellaista mihin minulla on varaa. Syömme myös sellaista mihin on varaa, joulupöytämme ei notku herkkuja, miksi pitäisi.
Ärsyttää tämä nykyajan valitus, suomalaiset ovat ihme valittajia, viinaan kyllä aina löytyy ja pelaamiseen rahaa, mutta mites laskujen maksaminen, ei kiinnosta näitä "vähävaraisia".
Yhteiskunnan paapominen saisi loppua, Amerikan malli Suomeen, suomalaiset ovat lihotettuja syöttöporsaita aina valittamassa joka asiasta ja vähävaraisia siellä ja täällä. Lopettakaa se ulina ja menkää töihin.