Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Autan joka kuukausi reilulla tonnilla köyhiä, mieheni auttaa heitä 4000 e/kk. Suomessa on niin muhkeat tuet, että oikeasti köyhiä ei edes ole. Lisäksi rajat on auki kaikille maailman asukeille tulla nauttimaan sossutuista.
Ryhtyn heti antamaan rahaa keräyksiin, kun ansiotuloveroprosentti leikataan esim. 15 %,
Höpöhöpö! itse saatte suurimman hyödyn veroistanne, etenkin jos on lapsia perheessä. Voi olla että ette maksa edes omien lastenne ilmaista koulutusta veroeuroillanne. Mitättömän pieni osuus menee ns köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä perheessä kerrottiin, että joulupukkia ei ole olemassa ja aikuiset ostavat lahjat. Perheessä oli rahat lopussa. Lapset sanoivat, että heille ei tarvitse ostaa mitään. Joku lapsista sanoi, että ostetaan vain ruokaa. Voisiko lapsille puhua totta ja lopettaa koko jouluhössötys
Meillä ei ole kyse rahasta vaan arvoista. Me kerroimme tänä vuonna ekaluokkalaiselle, että joulupukkia ei ole. Lahjatoiveet oli kallista krääsää, jota ei haluttu toteuttaa. Kerrottiin lapselle, että joulupukkia ei ole. Sen jälkeen perusteltiin järkevästi, miksi nämä toiveet eivät toteudu. Oli lapsi aika pettynyt muutaman päivän, mutta keksi sitten muita toiveita ja ymmärsi, ettei me vanhemmat käytetä hänen lahjoihin tonnia.
Älkää tehtailko niitä lapsukaisia , jollei ole mihinkään varaa. Ei ole oikein , että itkette köyhyyttä ja odotatte almuja , ihan joka asiaan.Miten ihmeessä ennen suurperheet saivatkaan kunnon Joulun ja lapsukaiset iloisiksi.Kaikkea ei mitata rahassa ,eikä ilmaiseksi voi vaatia elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä palstalla paheksutaan sitä, jos köyhille/pienituloisilla on Netflix? Sehän on aika halpa, vajaa 8 eur/kk halvimmillaan, ja elokuvia ja sarjoja voi katsoa miten paljon haluaa. Itse en ole köyhä, eli ei tämä osunut henkilökohtaisesti, mutta ainakin meillä on tapana pitää lasten kanssa leffailtoja, ja esiteinin kanssa leffojen katsominen on ollut hyvä tapa pitää yllä yhteistä tekemistä. Kirjastosta saa toki lainattua myös (ja sitäkin tehdään), mutta aina välillä otetaan kuukaudeksi tai kahdeksi Netflix.
En tykkää katsoa ihan mitä vaan, eli pelkästään telkkarin tarjonta ei todellakaan riitä, ja Netflixissä on myös laadukkaita, hyviä sarjoja. Sanoisin, että kulttuurista pitävälle Netflix on aika halpa tapa harrastaa - tuolla yhden kuukauden Netflix-hinnalla ei saa edes yhtä elokuvalippua teatterista tai oopperasta puhumattakaan, ja kuitenkin tuolla hinnalla voi koko perhe katsoa samaan hintaan.
Joten jos perheen teinillä on jokin sarja, jota haluaisi katsoa kun kaveritkin katsovat ja haluaisi päästä osalliseksi kaveriporukan yhteisestä jutusta, niin ei se Netflix ihan mahdottoman hintainen tuollaisesta kokemuksesta ole.
No eikö silloin se 96€ vuodessa maksava Netflix voi olla teinin joululahja?
Minä ostan joka joulu kummitytölle Netflixin vuodeksi. Nyt kyllä toivoo jotain Disney.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.
Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.
Ilmeisesti olen, mutta pointtini ( mitä et ymmärtänyt ) olikin se, että ne rahat on mahdoton säästää marraskuun palkasta ! Eikä se ole mahdotonta, jos talouden-/elämänhallinta on kunnossa !
Ei ne pienet tulot, vaan ne (usein turhat) menot ! Yh olen ollut itsekkin, pienillä tuloilla, mutta kyllä aina jotain jäi säästöön, kun suunnitteli talous- ym. muut menot tulojen mukaan. Yksi ihan pieni käytännön säästö: ei uusia/ehyitä sukkahousuja talvella housujen alle. No, nykyään ne kait lentää roskiin, kun tulee yksi silmäpako ? Pointti: kaikkista pienistä menoista, jotka eivät ole välttämättömiä, kertyy kuukaudessa monta euroa !
Me oikeasti varattomat emme käytä käytännössä kertakäyttöisiä sukkahousuja, vaan pitkiksiä tai leggareita.
Et huomannut sanaa NYKYÄÄN ?Yh olin 80-luvulla, eipä ollut leggingsejä, eikä pitkiksiä naisille. :-(
Nykyajan varattomilla/nuorilla kuitenkin toisenlaisia, mainonnan luomia, houkutuksia... Ja jos talouden-/elämänhallinta ei ole kunnossa, sortuu varmasti turhuuksiin.
Eri asia, jos nuo em.asiat kunnossa, eikä ostele turhia, silloin on paha mistään säästää :-(
Elintarvikkeista pitää katsoa litra-/kilohinnat, se "halpa" 200 gramman paketti voi olla kalliimpi kuin 500 grammaa kilohinnaltaan. No, se kai kaikille itsestäänselvyys, vai onko ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Olen kanssasi osittain samaa mieltä. Lähes jokainen saa kuussa tietyn rahan. Herää kysymys mihin se raha menee heillä. Ymmärrän toki tilanteen, jos on jäänyt työttömäksi yhtäkkiä. Velat kasaantuu.
Tiedätkö, minkä suuruinen toimeentulotuki on? Se lasketaan niin, että kahden ihmisen taloudessa asumismenojen ja terveydenhuoltokustannusten (ei käsikauppalääkkeet), jää ihmiselle 420 euroa käteen, yksinasuvalle noin 500. Tästä maksetaan puhelinlasku, netti, ruoat, hygieniatarvikkeet, vaatteet, kengät, kaikki kodintavarat ja muut käyttötavarat (itse olen joutunut ostamaan tuosta summasta esim. imurin, kännykän, leivänpaahtimen, tietokoneen, pesukoneen, verhot, maton, liinavaatteita, päiväpeiton, hiustenkuivaajan). Kaikki huonekalut on hankittava lähestulkoon itse. Sossu korvaa sängystä esimerkiksi noin satasen. Olen kiitollinen tuosta rahasta, mutta vaikeuksia on tuolla summalla ostaa esim huonekaluja, jotka väistämättä hajoavat ennemmin tai myöhemmin.
Täällä on kehotettu säästämään joululahjoihin. Köyhä ei välttämättä ole tyhmä. Toisin sanoen: Olen itsekin törmännyt "köyhiin", jotka tuhlaavat rahansa epäolennaisuuksiin ja valittavat sitten, kun ei ole rahaa ostaa välttämättömyyksiä, mutta aina näin ei ole. Valtaosa tuntemistani pienituloisista on tarkkoja rahankäyttäjiä. Itse säästän, mutta kun on vuoden aikana säästänyt jo tietokoneeseen ja uuteen talvitakkiin ja maksanut pois kännykän osamaksua (ei ollut varaa maksaa kerralla, kun puhelin hajosi), voi olla, että joululahjoihin ei enää vaan pysty. Ruokaakin on ostettava. Onneksi ei ole lapsia, koska tänä vuonna lahjoihin ei ole rahaa. Lisäksi sillon, kun toimeentulotukea sai joinain kuukausina, säästäminen oli oikeasti vaikeaa, koska Kela laski aina edellisen kuun ylimääräisiksi katsomansa rahat seuraavan kuun tuloiksi.
Köyhän syyllistäminen "miksi et ole säästänyt" on törkeää siksi, että se sisältää oletuksen "sinulla ei ole varaa, koska olet tuhlannut". Tämä ei suinkaan usein pidä paikkaansa, sillä joskus ei ole varaa, koska ei ole varaa. Yhteiskunnan minimituilla pärjää hyvin hetken, tai useamman vuodenkin. Tulkaa kokeilemaan niillä elämistä 16 vuotta. Siinä hajoaa jo useampi huonekalu, kodinkone ym ja jokainen voi laskea, kuinka helppo niitä on tuosta summasta ostaa.
Ja miksikö en mee töihin? Koska olen sairas. Ja miksikö en hoida itseäni? Koska en saa terapiaa. Kela hylkäsi kuntoutuspsykotetapiahakemuksen, vaikka todella yritän kuntoutua veronmaksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.
Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.
Ilmeisesti olen, mutta pointtini ( mitä et ymmärtänyt ) olikin se, että ne rahat on mahdoton säästää marraskuun palkasta ! Eikä se ole mahdotonta, jos talouden-/elämänhallinta on kunnossa !
Ei ne pienet tulot, vaan ne (usein turhat) menot ! Yh olen ollut itsekkin, pienillä tuloilla, mutta kyllä aina jotain jäi säästöön, kun suunnitteli talous- ym. muut menot tulojen mukaan. Yksi ihan pieni käytännön säästö: ei uusia/ehyitä sukkahousuja talvella housujen alle. No, nykyään ne kait lentää roskiin, kun tulee yksi silmäpako ? Pointti: kaikkista pienistä menoista, jotka eivät ole välttämättömiä, kertyy kuukaudessa monta euroa !
Me oikeasti varattomat emme käytä käytännössä kertakäyttöisiä sukkahousuja, vaan pitkiksiä tai leggareita.
Et huomannut sanaa NYKYÄÄN ?Yh olin 80-luvulla, eipä ollut leggingsejä, eikä pitkiksiä naisille. :-(
Nykyajan varattomilla/nuorilla kuitenkin toisenlaisia, mainonnan luomia, houkutuksia... Ja jos talouden-/elämänhallinta ei ole kunnossa, sortuu varmasti turhuuksiin.
Eri asia, jos nuo em.asiat kunnossa, eikä ostele turhia, silloin on paha mistään säästää :-(
Elintarvikkeista pitää katsoa litra-/kilohinnat, se "halpa" 200 gramman paketti voi olla kalliimpi kuin 500 grammaa kilohinnaltaan. No, se kai kaikille itsestäänselvyys, vai onko ?
Tähän sen verran, että monilla vähävaraisilla rahaa tulee tipottain pitkin kuukautta. Kun jostain tulosta maksaa silloin erääntyvät laskut, rahaa ruokaan saattaa olla niin vähän, ettei ei yksinkertaisesti voi ostaa isompia eriä. Seuraavan kerran rahaa saattaa tulla viikon lopulla tai seuraavalla viikolla. Eli jos sun pitää 10 eurolla saada useamman päivän ruuat, sun rahasi ei yksinkertaisesti riitä siihen 500 gramman pakkaukseen, koska on ostettava muutakin kuin sitä.
On paljon helpompaa tehdä järkeviä ostoksia, jos saa koko kuukauden tulot samana päivänä tai edes vain pari kertaa kuukaudessa. Mutta kun erilaisia tukia tipahtelee pieninä summina kerran viikossa, ei välttämättä ole koskaan sellaista tilannetta, että voisi hyödyntää tarjouksia tai kilohintoja. Esim joku hyvä tarjous vessapapereista jää käyttämättä, koska ei ole sillä kertaa niin suurta summaa tilillä, että voisi investoida isoon määrään vessapaperia, koska pitäisi saada ostettua myös ruokaakin. Tämä on mun mielestä asia, joka voitaisiin yhteiskunnassamme muuttaa. Kun Kela maksaa nykyisin käytännössä kaikki tuet, miksi kaikkien tukien maksupäivä (asumistuet, sairaspäivärahat, eläkkeet, työttömyyspäivärahat, elatustuet ja lapsilisät) ei voisi olla vaikkapa kuukauden viimeinen pankkipäivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi osittain samaa mieltä. Lähes jokainen saa kuussa tietyn rahan. Herää kysymys mihin se raha menee heillä. Ymmärrän toki tilanteen, jos on jäänyt työttömäksi yhtäkkiä. Velat kasaantuu.
Tiedätkö, minkä suuruinen toimeentulotuki on? Se lasketaan niin, että kahden ihmisen taloudessa asumismenojen ja terveydenhuoltokustannusten (ei käsikauppalääkkeet), jää ihmiselle 420 euroa käteen, yksinasuvalle noin 500. Tästä maksetaan puhelinlasku, netti, ruoat, hygieniatarvikkeet, vaatteet, kengät, kaikki kodintavarat ja muut käyttötavarat (itse olen joutunut ostamaan tuosta summasta esim. imurin, kännykän, leivänpaahtimen, tietokoneen, pesukoneen, verhot, maton, liinavaatteita, päiväpeiton, hiustenkuivaajan). Kaikki huonekalut on hankittava lähestulkoon itse. Sossu korvaa sängystä esimerkiksi noin satasen. Olen kiitollinen tuosta rahasta, mutta vaikeuksia on tuolla summalla ostaa esim huonekaluja, jotka väistämättä hajoavat ennemmin tai myöhemmin.
Täällä on kehotettu säästämään joululahjoihin. Köyhä ei välttämättä ole tyhmä. Toisin sanoen: Olen itsekin törmännyt "köyhiin", jotka tuhlaavat rahansa epäolennaisuuksiin ja valittavat sitten, kun ei ole rahaa ostaa välttämättömyyksiä, mutta aina näin ei ole. Valtaosa tuntemistani pienituloisista on tarkkoja rahankäyttäjiä. Itse säästän, mutta kun on vuoden aikana säästänyt jo tietokoneeseen ja uuteen talvitakkiin ja maksanut pois kännykän osamaksua (ei ollut varaa maksaa kerralla, kun puhelin hajosi), voi olla, että joululahjoihin ei enää vaan pysty. Ruokaakin on ostettava. Onneksi ei ole lapsia, koska tänä vuonna lahjoihin ei ole rahaa. Lisäksi sillon, kun toimeentulotukea sai joinain kuukausina, säästäminen oli oikeasti vaikeaa, koska Kela laski aina edellisen kuun ylimääräisiksi katsomansa rahat seuraavan kuun tuloiksi.
Köyhän syyllistäminen "miksi et ole säästänyt" on törkeää siksi, että se sisältää oletuksen "sinulla ei ole varaa, koska olet tuhlannut". Tämä ei suinkaan usein pidä paikkaansa, sillä joskus ei ole varaa, koska ei ole varaa. Yhteiskunnan minimituilla pärjää hyvin hetken, tai useamman vuodenkin. Tulkaa kokeilemaan niillä elämistä 16 vuotta. Siinä hajoaa jo useampi huonekalu, kodinkone ym ja jokainen voi laskea, kuinka helppo niitä on tuosta summasta ostaa.
Ja miksikö en mee töihin? Koska olen sairas. Ja miksikö en hoida itseäni? Koska en saa terapiaa. Kela hylkäsi kuntoutuspsykotetapiahakemuksen, vaikka todella yritän kuntoutua veronmaksajaksi.
Olen yksinasuva, käyn töissä, kun maksan vuokran,pakollisen bussikortin työmatkoihin, mulla jää käteen 480 euroa ja sillä maksan kaikki mitä sinäkin. Jää vielä säästöön 80 euroa joka kk. Miksi käyn töissä. Siksi, kun olen pösilö.
ei se köyhyys ole rahakysymys, tukia voisi nelinkertaistaa ja suurin osa ois edelleen aivan yhtä persaukisia tai vastaavasti alentaa neljösosaan ja edelleen osivat hengissä valittamassa. Se on vaan pehmeäsydämistä pelleilyä kuvitella että voisi hoitaa köyhyyttä tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva, käyn töissä, kun maksan vuokran,pakollisen bussikortin työmatkoihin, mulla jää käteen 480 euroa ja sillä maksan kaikki mitä sinäkin. Jää vielä säästöön 80 euroa joka kk. Miksi käyn töissä. Siksi, kun olen pösilö.
Mielestäni et ole pösilö. Itse kävisin todellakin töissä, jos vain pystyisin. Antaisi sisältöä elämään kummasti ja olisi aivan eri fiilis, kun tienaisi itse rahansa. Kyllä itselläkin säästöön rahaa jää, mutta koko ajan on joku, mikä hajoaa, kun on ikivanhat huonekalut ja kodinkoneet, joten niitä säästöjä myös aika nopeasti kuluu. Ja mihinkään joululahjoihin rahaa ei ihan oikeasti jää.
Joku narisi täällä, että köyhillä on aina joku lääkitys, johon menee rahaa. No itsellä on, syystä että olen köyhä siksi, että olen sairas. 50 euroa kuussa menee ihan suoraan lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä palstalla paheksutaan sitä, jos köyhille/pienituloisilla on Netflix? Sehän on aika halpa, vajaa 8 eur/kk halvimmillaan, ja elokuvia ja sarjoja voi katsoa miten paljon haluaa. Itse en ole köyhä, eli ei tämä osunut henkilökohtaisesti, mutta ainakin meillä on tapana pitää lasten kanssa leffailtoja, ja esiteinin kanssa leffojen katsominen on ollut hyvä tapa pitää yllä yhteistä tekemistä. Kirjastosta saa toki lainattua myös (ja sitäkin tehdään), mutta aina välillä otetaan kuukaudeksi tai kahdeksi Netflix.
En tykkää katsoa ihan mitä vaan, eli pelkästään telkkarin tarjonta ei todellakaan riitä, ja Netflixissä on myös laadukkaita, hyviä sarjoja. Sanoisin, että kulttuurista pitävälle Netflix on aika halpa tapa harrastaa - tuolla yhden kuukauden Netflix-hinnalla ei saa edes yhtä elokuvalippua teatterista tai oopperasta puhumattakaan, ja kuitenkin tuolla hinnalla voi koko perhe katsoa samaan hintaan.
Joten jos perheen teinillä on jokin sarja, jota haluaisi katsoa kun kaveritkin katsovat ja haluaisi päästä osalliseksi kaveriporukan yhteisestä jutusta, niin ei se Netflix ihan mahdottoman hintainen tuollaisesta kokemuksesta ole.
No eikö silloin se 96€ vuodessa maksava Netflix voi olla teinin joululahja?
Mun 15v. saa kuukaudessa 30e kuukausirahaa, maksaa siitä Netflixin itselleen, minä en tarvitse. Tai nyt perui kun säästää isompaan hankintaan. Kannattaa opettaa lapselle rahankäyttöä.
Ja sitte pitää olla vielä vähintään 2 vasikan kokoista koiraa. Ja joo on vähävaraisellaki oikeus lemmikkiin mutta jos ei kertakaikkiaan oo vara ruokkia lapsia niin miksi hankkia eläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
En usko, että kaikilla vähävaraisilla asia menisi näin. Ja jos menisikin, eikö se ole vielä surullisempaa sen lapsen kannalta?
Ja lapsi tulisi iloiseksi, kun joululahjapaketista löytyisi kurahousut?
- eri -
Vielä 15-20 vuotta sitten oli ihan normaalia saada joululahjaksi arkivaatteita tai esim. luistimet tai pulkka. Mun lapset ovat saaneet yöpukua, sukkia, pulkan, rattikelkan, sukset jne. Siis eri vuosina ja oli ihan tyytyväinen. Kurahousut voi hyvin olla yksi lahja ja sitten toinen on se kiva toive johon on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikaseinän rahat menee alkoon, lasten vaatteet haetaan kierrätyksestä.
En usko, että kaikilla vähävaraisilla asia menisi näin. Ja jos menisikin, eikö se ole vielä surullisempaa sen lapsen kannalta?
Ja lapsi tulisi iloiseksi, kun joululahjapaketista löytyisi kurahousut?
- eri -Vielä 15-20 vuotta sitten oli ihan normaalia saada joululahjaksi arkivaatteita tai esim. luistimet tai pulkka. Mun lapset ovat saaneet yöpukua, sukkia, pulkan, rattikelkan, sukset jne. Siis eri vuosina ja oli ihan tyytyväinen. Kurahousut voi hyvin olla yksi lahja ja sitten toinen on se kiva toive johon on varaa.
Mutta nythän ei ollut kyse myös kivasta toiveesta vaan vain hyötylahjoista.
Kun työttömyys iskee ja siitä ei ole ulospääsyä niin moni pettyy karvaasti kun ei ole varautunut etukäteen. Ei ole kuuluttu työttömyyskassaan, menot on yli varojen. Sitten ei olla valmiita muuttamaan edullisempaan.
Onhan se paha kun pitää muuttaa, lapsilla vaihtuu koulu jne. mutta niin se vain on, kulut on tasattavat suhteessa tuloihin. Voi tarkoittaa autosta luopumista, harrastusten karsimista tai muumimukien myymistä.
Itse pärjäsin kun tajusin miten paljon asuntoni sisältää kaikkea jota en oikeasti tarvitse, laitoin myyntiin ja tienasin ihan kivasti ja selvisin pahimman yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Kuinka hel.etin pihalla ihmiset on? Kyllä nimenomaan lapsilisät, kelan elarit (jos isä ei maksa), asumistuet ym. tuet maksetaan. Sen lisäksi saat tt-tukea, jos laskennallisesti minimi toimeentulo jää vajaaksi. Tämä kommentti oli saanut melkein 200 yläpeukkua, jossa kerrotaan ettei lapsilisää saa, jos on tt-tuella, toivottavasti peukutukset olivat sarkastisia sellaisia.
No totta kai ne maksetaan. Mutta jos ne toisaalta vähennetään jostain toisesta etuudesta, niin tavallaan lopputulos on plus miinus nolla. Jos esim. henkilön A tulot on palkkaa ja henkilön B tulot on työmarkkinatuki ja tt-tuki. A saa pitää lapsilisät tulojensa päälle, B ei.
Vähän sama logiikka kuin esim. minulla silloin, kun sain soviteltua päivärahaa. Työnantaja maksoi palkan, josta Kela otti huomioon puolet. Vaikka sain tosiaan tilille koko palkan, koin että palkkani on vain puolet siitä, koska se oli sen työn tosiasiallinen rahallinen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
ei se köyhyys ole rahakysymys, tukia voisi nelinkertaistaa ja suurin osa ois edelleen aivan yhtä persaukisia tai vastaavasti alentaa neljösosaan ja edelleen osivat hengissä valittamassa. Se on vaan pehmeäsydämistä pelleilyä kuvitella että voisi hoitaa köyhyyttä tuilla.
Aivan, sama kuin lyhyempi työpäivä jota kokeiltiin. Alussa tuottavuus oli korkeampi mutta sitten tahti löystyi ja saatiin vähemmän tehtyä kuin pitemmillä päivillä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi (tosin ei vielä vertaa lahjojaan toisten lahjoihin) saa jouluisin kolme lahjaa. Yhden pehmeän, yhden luettavan ja yhden jotain mitä toivoi. Tänä vuonna saa kirjan, yöpuvun ja yhden lelun. Isovanhemmilta saa kengät ja paketin pikkuautoja. Joulukaleterina on partiolaisten kuvakalenteri. Itse en ymmärrä tätä kulutushysteriaa pätkääkään.
Monet lapset eivät saa yhtä ainoaa lahjaa, joten sen rinnalla kolme on ylellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sen verran, että monilla vähävaraisilla rahaa tulee tipottain pitkin kuukautta. Kun jostain tulosta maksaa silloin erääntyvät laskut, rahaa ruokaan saattaa olla niin vähän, ettei ei yksinkertaisesti voi ostaa isompia eriä. Seuraavan kerran rahaa saattaa tulla viikon lopulla tai seuraavalla viikolla. Eli jos sun pitää 10 eurolla saada useamman päivän ruuat, sun rahasi ei yksinkertaisesti riitä siihen 500 gramman pakkaukseen, koska on ostettava muutakin kuin sitä.
On paljon helpompaa tehdä järkeviä ostoksia, jos saa koko kuukauden tulot samana päivänä tai edes vain pari kertaa kuukaudessa. Mutta kun erilaisia tukia tipahtelee pieninä summina kerran viikossa, ei välttämättä ole koskaan sellaista tilannetta, että voisi hyödyntää tarjouksia tai kilohintoja. Esim joku hyvä tarjous vessapapereista jää käyttämättä, koska ei ole sillä kertaa niin suurta summaa tilillä, että voisi investoida isoon määrään vessapaperia, koska pitäisi saada ostettua myös ruokaakin. Tämä on mun mielestä asia, joka voitaisiin yhteiskunnassamme muuttaa. Kun Kela maksaa nykyisin käytännössä kaikki tuet, miksi kaikkien tukien maksupäivä (asumistuet, sairaspäivärahat, eläkkeet, työttömyyspäivärahat, elatustuet ja lapsilisät) ei voisi olla vaikkapa kuukauden viimeinen pankkipäivä?
Anteeksi, tuota en tiennyt :-( Kuka osaisi tehdä tuosta loistavasta ajatuksestasi kansalaisaloitteen ?
Allekirjoitan välittömästi !
Laitoit ihan osakkeisiin...Ja tonnin lasku.Mistä v-tusta tulee muka lomautetulle tonnin lasku... Muka köyhä ,ikinä et ole köyhyyttä kokenut.