Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Uteliasko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliasko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.
Miksi juuri yksinhuoltajaa? Itse olen ollut yh-äitinä siitä saakka kun lapset olivat vaippaiässä, nyt aikuisia. Pärjäsin mielestäni hyvin, tiukkaa oli joskus, kävin töissä ja opiskelin. Eli yksin lapsieni kanssa elin. Nyt on tiukkaa kun elää yksin, sairaus takana.
Sä et ollutkaan köyhä yksinhuoltaja. Mä olen avustanut yksinhuoltajaäitiä. joka opiskeli. Opintotuki on tarkoitettu vain opiskelijalle itselleen, ei hänen lapsilleen. Eli opintotuessa ei ole mitään lapsikorotusta eikä opintotukea saavan tulorajoissa (eli mitä saa tienata kuukaudessa) ole huomioitu lainkaan lasten elättämiseen menevää rahaa. Toimeentulotukea haettaessa taas tuloihin lasketaan mukaan opintolaina, vaikka sellaista ei olisi ottanutkaan. Mun mielestä lapsia ei pitäisi joutu elättämään velkarahalla, mutta tällainen systeemi meillä nyt edelleen on. Joten opiskelevan yh-äidin avustaminen oli mun mielestäni varsin järkevää. Valmistuttuaan hänellä ei ollut velkaa, jota olisi pitänyt alkaa makselemaan takaisin.
Ihan samanlaisessa tilanteessa olin silloin kuin mitä nykyäänkin, mitä ihmiset täälä kurjuuttaan kertovat tai mitä ihmiset hakevat esim. jouluavusta. Sain kaikki tuet, opintolainaa en ottanut, sain liiton päivärahaa opiskelujen aikana. Yksinhuoltajia on erilaisia, mistä sitten johtuukaan. Kaikki yksinhuoltajat on köyhiä, harvemmin rikkaita ovat, riippuu miten elää, tai sitten on esim. avo/avioeron yhteydessä omaisuutta puolitettu.
Niin, sait liiton päivärahaa opintojesi aikana. Siinä on myös lapsikorotus päinvastoin kuin opintotuessa. Lähisukulaisellani (yksinhuoltaja hänkin) on lähes 400 000 € vuositulot. Tunnen muitakin yksinhuoltajia, joiden vuositulot ovat joko lähellä sataa tonnia tai sen yli. Osalla meistä on ansiotulojen lisäksi pääomatulojakin. Yksinhuoltajuus ei itsessään tee ketään köyhäksi, mutta jos yksinhuoltaja elää pelkillä opintotuilla, varmasti on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.
Näiltä on liikaa vaadittu edes säilyttää viime joulun joulukoristeet, joka vuosi pyydetään uusia. Syöminen sitten hesessä tai mäkkärissä ja ihme kun ei rahat riitä.
Höpönlöpöä.Meillä on kaikki koristeet 90-luvulta,hyvin kaapissa säilyvät.Hesessä tai mäkissä meillä syödään muutaman kerran vuodessa.Silloin jos vaikka sattuu olemaan syysloma,lapset pääsee samalla hesen leikkimaahan ilmaiseksi.On jotakin touhua.Halvemmaksi tulee kuin Leon leikkimaat,hoplop.Käymme kirpputorilla ja teen ruoat itse.Osaan myös ostaa tarjouksesta ja käytän Lidliä.Haluatko tietää vielä lisää????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.
Näiltä on liikaa vaadittu edes säilyttää viime joulun joulukoristeet, joka vuosi pyydetään uusia. Syöminen sitten hesessä tai mäkkärissä ja ihme kun ei rahat riitä.
Tätä olen minäkin ihmetellyt, kun itselle se joulutunnelma tulee juurikin perinteistä eli otetaan se sama tonttu joka vuosi esille. Toki valoja täytyy uusia ja lapsi tekee jatkuvasti uusia koristeita, mutta esim. kuusenkoristeita en ole ostanut koskaan (itse tehdyt koristeet joskus 10 vuotta sitten ja niillä mennään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpöä.Meillä on kaikki koristeet 90-luvulta,hyvin kaapissa säilyvät.Hesessä tai mäkissä meillä syödään muutaman kerran vuodessa.Silloin jos vaikka sattuu olemaan syysloma,lapset pääsee samalla hesen leikkimaahan ilmaiseksi.On jotakin touhua.Halvemmaksi tulee kuin Leon leikkimaat,hoplop.Käymme kirpputorilla ja teen ruoat itse.Osaan myös ostaa tarjouksesta ja käytän Lidliä.Haluatko tietää vielä lisää????
Lähes poikkeuksetta noissa jouluapupyynnöissä pyydetään joulukoristeita eli niitä vanhoja ei enää ilmeisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen minäkin ihmetellyt, kun itselle se joulutunnelma tulee juurikin perinteistä eli otetaan se sama tonttu joka vuosi esille. Toki valoja täytyy uusia ja lapsi tekee jatkuvasti uusia koristeita, mutta esim. kuusenkoristeita en ole ostanut koskaan (itse tehdyt koristeet joskus 10 vuotta sitten ja niillä mennään).
Joulun tunnelma ei voi syntyä perinteistä, jos mitään perinteitä ei ole koskaan ollutkaan. Joka vuosi uusilla joulukoristeilla haetaan tunnelmaa, kun toivottu tunnelma ei edellisenä jouluna syntynytkään. Koristeissa oli siis "jotain vikaa", kun somen ylellisten joulukuvien tunnelmaa ei ollutkaan. Ei ymmärretä, että tunnelman saadakseen pitäisi ensin luoda perinteet ja ne eivät synny yhdessä joulussa. Mulla on yksi kaveri, joka kaipaa samanlaista joulutunnelmaa kuin mitä meillä on, mutta ei ymmärrä, että tunnelma ei synny joka vuosi hankituista uusista ja erilaisista jutuista vaan perinteistä. Mä taas ymmärrän häntä tässä asiassa.
Siinä vaiheessa kun aletaan kyseenalaistamaan kaikki se, millä avustetaan, ollaan jo hukuttu katkeruuden syvään suohon. Joulukoristeista känyävät: ette siis koskaan ikinä osta mitään uutta kotiinne? Just. Avustussivustoilla on mahdollisuus ilahduttaa jotain huono-osaista tai vaikeassa elämäntilanteessa olevaa. Kyse ei ole siis mistään vaatimattomuuskilpailusta tai siitä, että ei teille voi antaa mitään kivaa, koska omassa kodissanikaan ei ole mitään kivaa. Menkään nyt ankeuttajat känisemään sinne omaan perunakellariinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻
Hope ottaa joululahjaksi vain uusia leluja ja vaatteita.
Tämä on erikoista, koska itse keskituloisena olen juuri ostanut 11-14 -vuotiaille lapsilleni kirppikseltä joululahjaksi käytettynä kirjoja ja pelejä. En käsitä sitä ajatusmaailmaa, että lasten joululahjojen pitäisi olla uusia. Käytetty voi olla hyvässä käyttökunnossa. Samalla lapsi myös oppii, että uuden ostamisessa / saamisessa ei ole mitään erityistä arvoa.
Mielelläni lahjoittaisin Hopen tms. kautta käytöstä jääneitä lasten vaatteita ja leluja joululahjoiksi, mutta ei kelpaa.
Hopeen kannattaa viedä käytetyt vaatteet ja tavarat silti. Eivät niitä joululahjoina jaa, mutta jakavat ne muuten kyllä tarvitseville jokaisena muuna päivänä.
Jotain rajaa kerjäämiselläkin. Mieheni ja minä asumme kahdestaan, lainoja ei enää ole ja eläkkeet tulevat säännöllisesti, noin 40 vuotta työelämässä samoin mieheni.Joulu tulee niistä samoista koristeista, uusia ei osteta. Eikä anneta senttiäkään noille kerjääjille. Hakekaa sieltä sossusta. Miksette mene hankkimaan parempaa elintasoa. Iloitsen, etten anna senttiäkään elämäntapaintiaaneille lue työn vieroksujille.
Työ on parasta sosiaaliturvaa, Petteri Orpon sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Kuinka hel.etin pihalla ihmiset on? Kyllä nimenomaan lapsilisät, kelan elarit (jos isä ei maksa), asumistuet ym. tuet maksetaan. Sen lisäksi saat tt-tukea, jos laskennallisesti minimi toimeentulo jää vajaaksi. Tämä kommentti oli saanut melkein 200 yläpeukkua, jossa kerrotaan ettei lapsilisää saa, jos on tt-tuella, toivottavasti peukutukset olivat sarkastisia sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻
-------
Just toisessa ketjussa keskusteltiin, että Hope ei ota vanhaa kierrätystavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei kannattaisi hankkia, siis ainakaan useita, jos heihin ei ole varaa. Tottakai elämäntilanteet voivat muuttua, voi tulla työttömyyttä ja sairauksia jne., jolloin tukea täytyy tietenkin saada. Tarkoitan nyt tässä vaan esimerkiksi sitä, kun tiedän montakin, jotka vailla huolta huomisesta sikiävät aina uuden miehen kanssa ja edellisten isät katoavat kuin tuhka tuuleen. Sitten valittavat kun ei ole varaa siihen tai tähän. Se on väärin lapsia kohtaan.
Joka tapauksessa osallistun aina itsekin näihin vähävaraisten perheiden lahjakeräyksiin, koska nämä asiat ja vähävaraisuus eivät ole lasten syytä.
Oletuksia,oletuksia,oletuksia.Kaikki lapseni olen hankkinut TÖISSÄ ollessani.Työpaikassa johon tyhmä luulin saavani palata äitiysloman jälkeen.No en saanutkaan.Kaikki lapseni ovat myös saman miehen kanssa tehtyjä.Miehen jonka kanssa liittoa takana pitkälti yli 20 vuotta.Joten eipäs yleistellä taas pikku päässä asioita...
Eikö tuossa juuri sanottu, että elämäntilanteet voi muuttua? Kuten sinulla. Mutta kaikki ei ole kuin sinä. Minäkin tiedän useita sellaisia, jotka ovat lapsia tehneet sellaisessa rahatilanteessa, että kyllä saavat itseään syyttää siitä, ettei ole lapsille tarjota sitä ja tätä ja tuota. Sinulla on harmillinen tilanne, eihän tuollaista ole voinut aavistaa, eikä sille välttämättä voi mitään. Mutta toisilla lähtökohdat on jo niin huonot, että kyllä ensin kannattaisi pistää elämä ja talous kuntoon ja sitten vasta niitä lapsia. Jos sen jälkeen jää työttömäksi tai sairastuu, eikä pääse enää takaisin työelämään, on se huonoa onnea.
LUETHAN VIELÄ TÄMÄN ENNEN LAHJOITTAMISTA:
Lahjoitusten tulee olla siistejä, ehjiä ja ajanmukaisia, jotta lapsi voi tuntea samanarvoisuutta ikäistensä parissa. Välitämme osalla paikkakunnista eteenpäin myös huonekaluja ja kodinkoneita. Ne pyritään toimittamaan suoraan lahjoituskohteeseen, jotta turhilta kuljetuksilta vältytään. Käytäthän erityistä tarkkaavaisuutta lahjoitusten kunnon kanssa. Asiakaslapsiamme ei tule leimata vaatteiden ja tavaroiden osalta.
(Hope)
Lapsilisät tulevat tasa-arvoisesti lapsiperheille tuloista riippumatta. Niitä saavat ministerit ja tavalliset ihmiset. Pitäisi ymmärtää,että aina valhe ei mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus perustoimeentulotukeen ratkaistaan tekemällä laskelma tuloista ja menoista. Huomioitavat tulot ja menot on määritelty toimeentulotukilaissa.
Tuloja ovat hakijan tai perheen käytettävissä olevat nettotulot eli tulot verojen jälkeen sekä varat. Varoilla tarkoitetaan esimerkiksi pankkitilillä olevia säästöjä.Menoja ovat perusosalla katettavat menot (perusosa) ja muut perusmenot. Perusosa on summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin.Jos huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalla on oikeus erotuksen suuruiseen toimeentulotukeen.
Esimerkki:
Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.
Perheen tuloja ovat:
työmarkkinatuki + lapsikorotus 662,72 elapsilisä + yksinhuoltajakorotus 326,32 easumistuki 592,00 eelatustuki 334,02 e
Perheen menoja ovat:
vuokra 810 evesimaksu 45 eperhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)
Tulot yhteensä 1 915,06 e – menot yhteensä 2 105,51 e = –190,45 e
Sannan perheelle maksetaan 190,45 e perustoimeentulotukea.
Toimeentulotuki on veroton etuus.(Lähde: Kela)
Toinen esimerkki: Niina on kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Niina käy töissä ja hänelle jää palkasta käteen 2105,51 euroa. Hän lukee vauvapalstalta että Sanna saa saman käteen tekemättä mitään. Niina tuohtuu kovasti. Niin kovasti että häneltä unohtuu, että hän saa palkkansa päälle vielä lapsilisää ja elatustukea. Hänelle ei siis, tarkalleen ottaen, jää käteen 2105,51 euroa vaan 2765,85 euroa.
Lisäksi hänelle kertyy eläkettä, ja töissäkäyvänä hänellä on myös mahdollisuus saada pankista lainaa ja ostaa omistusasunto (ja siten sekä kerryttää varallisuutta että säästää asumiskustannuksissa). Puhumattakaan siitä, että hänen ei tarvitse joka kuukausi tehdä tiliä raha-asioistaan viranomaisille ja toimia sen lisäksi tämän maailman niinojen sylkykuppina nettipalstoilla. Ja muuten, jos Sanna löytää uuden miehen jonka kanssa hän haluaa asua yhdessä tai peräti mennä naimisiin, hänen tukensa laskevat. Kun hänen lapsensa muuttavat pois kotoa, hänen tukensa laskevat. Niinalta taas ei näissä tilanteissa viedä palkasta senttiäkään.
Vaan tätä Niina ei mieti, vaan kirjoittaa vauvapalstalle pöyristyneen viestin työnteon kannattavuudesta ja sosiaalitukien korkeasta tasosta. Tekisi mieli kysyä Niinalta, mitä hän sitten ehdottaisi ratkaisuksi. Vaikka hänelle henkilökohtaisesti olisi ihan sama vaikka Sanna mätänisi ojanpohjalle (jotainhan Sanna on tehnyt väärin kun kerran on työtön), täytyy olla erityisen paatunut toivoakseen samaa kohtaloa Sannan lapsillekin.
Vielä enemmän tekisi mieli kysyä, että nyt kun Niinalle on valjennut, millainen autuus häneltä on jäänyt kokematta, miksei hänkin hankkiudu yhtä onnelliseen asemaan kuin Sanna? Se on ihan helppoa. Työssäkäyvästä on helpompi päästä työttömäksi kuin päinvastoin. Ja kun irtisanoo itsensä, saa vielä Kela Goldin tervetuliaistarjouksena karenssinkin. Se se vasta juhlaa on! (Tai sitten Niina tietää itsekin sisimmässään, että on ihan mukavaa olla kunnollinen töissäkäyvä veronmaksaja ja hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, joka elättää itse itsensä ja jonka asioihin ei kellään ole nokan koputtamista. Kunhan meuhkaa huvikseen, sillä hän saa tietynlaista nautintoa kokiessaan itsensä Sannaa paremmaksi ihmiseksi.)
Toivottavasti 2100 ei saa kukaan tukina! Tseesus, hirveä määrä rahaa.
Totta kai saa, näin on laissa määritelty. Jos haluat muutosta asiaan, voit äänestää vaikka persuja, joiden mielestä sosiaaliturva on ylellisyyttä.
Esimerkki omista tuloistani:
560 asumistuki
662 eläke
22 lapsikorotus
172 Kevan eläke
334 elatustuki
158 lapsilisä
+146 lapsen opintoraha
=2054
Voi jessus, minä saan samanverran käteen vaikka käyn töissä. En koe, että olisin köyhä. Minä maksan asuntolaina lyhennyksen, yhtiövastikkeen, vakuutukset, auton ja elätän kaksi lasta ihan yksin. Saan jopa säästettyä joka kuukausi. Miksi minä pärjään ja sinä koet että et pärjää?
Itse kyllä ihmettelen näitä tapauksia, vaikka olen itsekin vähävarainen. Meille tuli yllättävä tilanne, kun mies joutui viime vuonna onnettomuuteen ja se vei hänen työkykynsä, joten menetti työnsä. Itse olin silloin raskaana ja vaikea ja pieleen mennyt synnytys vei minulta työkyvyn, joten jäin itsekin työttömäksi.
Olihan se iso pudotus ja meillä oli tiukkaa, mutta pärjättiin silti. Pystyimme jopa pitämään auton, joka tosin on pakollinen kun täällä ei ole julkista liikennettä. Silti lapset ovat saaneet aina lahjoja jouluisin ja syntymäpäivinä. Ennakointi on tärkeää kun rahat ovat vähissä. Ja kaikkien turhien kulujen karsiminen. Kun tilanteemme muuttui, heti katkaistiin Netflix-tilaus, se olikin ainoa ylimääräinen lasku. Loput laskut koostuvat jätekuljetuksesta, sähköstä, vedestä, vakuutuksista, netistä, puhelimista ja vuokrasta.
Luultavasti monien näiden perheiden ongelma on se, että rahaa käytetään turhuuksiin, monien mielestä esim. se Netflix on välttämättömyys. Ja joillakin tietysti päihteet, kauneudenhoitotuotteet ym.
Onhan meilläkin usein tiukkaa ja pitää miettiä mitä ostaa, mutta nälkää ei kyllä ole nähty. Toki myös teemme itse ruoan, emmekä osta valmista. Eikä ole pikavippejä, ulosottoa tmv. riesana.
Vielä mitä, kehtaavatkin kerjätä ajanmukaisia vaatteita, uusia huonekaluja voi LUOJA!
Ikinä ette saa mitään, vaikka olisi varaa tukea.
Mua itkettää, kun tiedän saavani joululahjaksi pelkkiä veronkorotuksia näin nettomaksajana, jotta nää vähävaraiset saavat säännölliset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Sinun puolisosi tulot ovat niin hyvät, että et saa edes asumistukea. Tai sitten saat niin suurta ansiosidonnaista ja asut lapsesi toisen huoltajan kanssa. Et ole yksinhuoltaja, koska et saa elatusmaksuja.
Oikeasti pienelle lapselle riittäisi pienikin lelupaketti, mutta ehkä hänen läheisillään ei ole varaa siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
Sinun puolisosi tulot ovat niin hyvät, että et saa edes asumistukea. Tai sitten saat niin suurta ansiosidonnaista ja asut lapsesi toisen huoltajan kanssa. Et ole yksinhuoltaja, koska et saa elatusmaksuja.
Oikeasti pienelle lapselle riittäisi pienikin lelupaketti, mutta ehkä hänen läheisillään ei ole varaa siihenkään.
Mies saa noin 1000e, on yrittäjä.
Minä saan nettona 900e. Elareita en saa toisesta lapsesta, asuu vuoroviikoin isällään.
Oletuksia,oletuksia,oletuksia.Kaikki lapseni olen hankkinut TÖISSÄ ollessani.Työpaikassa johon tyhmä luulin saavani palata äitiysloman jälkeen.No en saanutkaan.Kaikki lapseni ovat myös saman miehen kanssa tehtyjä.Miehen jonka kanssa liittoa takana pitkälti yli 20 vuotta.Joten eipäs yleistellä taas pikku päässä asioita...